Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 958 ggr
StillaSinnet
1/15/13, 11:19 PM

Rik av möss?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fastnade jag i funderingar och jag vill dela med mig av dem eftersom det blev en insikt.

När jag började med möss så förespråkade jag att mössen skulle säljas till en värdig peng. Varje mus skulle ha ett högt värde och jag ansåg att det var galet att byta möss och att sänka priset eller rent av skicka med möss gratis! Vad gav det för signaler, tänkte jag. Att möss är slit-och-slängdjur som inte har något värde? Nej, upp med priset istället och alla ska betala för dem så de får ett högt värde! jag var ganska bestämd på den punkten länge.

Jag hade tidigare fött upp reptiler och där var tankarna helt åt andra hållet än vad jag tyckte man hade med möss. Reptilernas priser trissades upp och om man verkligen ville ha sitt djur fick man se till att betala och det innebär ofta att djuret sköts om på ett mer respektfullt sätt efter köpet, med allt vad omvårdnad, veterinärkostnader, mediciner osv innebär.

med tiden har jag ändrat synsätt och har sedan något år tillbaka faktiskt haft en helt annan inställning till mushobbyn utan att jag egentligen har vetat hur jag hamnade där.
Musens värde sitter inte i pengar. Hur kunde jag tänka så? Det är faktiskt så att jag hellre behåller mina möss själv än att sälja dem för att tjäna pengar. Jag skulle aldrig klara det! Det spelar ingen roll vad prislappen är, jag väljer köpare utefter magkänslan och ja, i bland ger jag bort möss om det klickar helt mellan mig och nya ägaren, men helst byter jag möss med de jag har stort förtroende för.
Musens värde har ingen prislapp, Musens värde sitter i dess egen individ och i dess personlighet.

Idag reflekterade jag över de rykten som har gått om att vissa uppfödare är rädda för konkurrens vilket är en helt galen bild helt gripen ur luften. De uppfödare jag känner till behåller de flesta möss för egen del och avlar på möss för att ha dem i egen avel i första hand. Det handlar inte alls om konurrens, eller så förstå jag inte var konkurrensen kommer in…om det inte är så att man någonstans har fått allt om bakfoten och tror att musuppfödare vill avla möss för att sälja dem.

Tror ni att det är så, att man avlar för att sälja i först hand?
Känner ni till någon alls som blivit rik på att föda upp möss?

Nej, det har i alla fall inte jag, och vad jag är glad för det!

Åter till de reptiler jag berättade om tidigare. Där finns det pengar att tjäna, och djur som lider…där kommer pengarna före individen många gånger. I alla fall hos de STORA i bla USA där en tex Kungspyton med rätt färg kan kosta hundratusen kronor. Aveln skenar i morpher och dollertecken. Djuret blir en handelsvara och dessutom en vara som ganska snabbt förlorar sitt värde iom att nya mutationer och färger dyker upp och modet förändras. vad hände med de "omorderna"? De som har tio år kvar att leva, var blir de av? Hur mår de? Hur många får leva ett fullvärdigt liv och dö gamla och friska?

Det var i dag ute bland mina älskade möss som poletten föll ner rejält på plats.

-Tack Gode Gud för att mössen inte kan göra en människa rik av pengar. De gör mäsnniskan rik av kärlek istället, och det gör att jag har möss för att jag älskar dem, inte för att jag älskar pengar.

-Ja, man kan bli rik av möss; rik på kärlek Kyss

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Vildvittrans
1/15/13, 11:26 PM
#1

Mycket tänkvärt! Jag, precis som du har gjort, har förespråkat att alla djur oavsett art, bakgrund osv ska kosta en rejäl slant. Sen är väl inte 200kr för tex en dvärghamster några stora summor, men ändå inte gratis.
Tycker du har bra poänger i det du skriver. Huvudsaken är att man väljer sina köpare. Väljer man rätt är det dom som hade betalat mer om man begärt det och det är dom som tar sina djur till veterinären o älskar dom lika mycket och gärna som om de vore en dyr och värdefull rashund tex.
Värdet ligger inte i folks pengar. Bara i folks syn på djuren. 

Sen kan jag erkänna att jag tycker det är lite skönt att sålla bort de värsta impulsköparna o de med mest kass attityd mot smådjur genom att sätta ett pris men det är ju inte pengarna i sig som betyder något för mig.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Camillhe
1/15/13, 11:32 PM
#2

Jadå jag känner till ett par personer som tjänar ganska bra på både möss och råttor. Tyvärr. Men det går. Man massavlar, ger billigast möjliga maten och säljer till vem som helst. Rik blir man inte, men går plus gör de definitivt. Och djuren lever ett hemskt liv.

Vildvittrans
1/15/13, 11:39 PM
#3

Ja, kan utländska grossister kan så klart uppfödare också.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

StillaSinnet
1/15/13, 11:49 PM
#4

#2 ja, tyvärr blir det en fråga om kvantitet eller kvalitét. Och då menar jag för individen. Vilken kvalitét får en mus hos en grossist tex…
och i slutänden även för köparen. Vad får man för mus?

Tyvärr finns det säkert många "hobbygossister" också som kämpar på några år och tror att det går att göra sig en hacka men lägger ner när det inte bär sig, eller växer och bildar företag om det bär sig, utökar och blir större.

Hur många små liv produceras med fokus på pengar istället för fokus på omsorg? jag vill inte ens tänka på det…det blir för jobbigt och för ledsamt.

Nu måste jag natta mig

kram!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Digitalis
1/16/13, 8:40 AM
#5

#0 Att sälja möss till privatpersoner till ett värdigt pris är inte samma sak som att vilka tjäna pengar på mössen. Jag tycker nog att du har samma värderingar fortfarande, bara att du värderar helt andra kvalitéer än förr. Om man byter så får man lika mycket tillbaka. Och ger man bort, ja, då gör man ju det för att bandet mellan individerna är så starkt att det är en garanti i sig :) Vidare så råder det visst en konkurrens, fast av det positiva slaget. Det handlar mer om att jag som köpare väljer vem jag vill köpa möss av och att de i sin tur ska vilja sälja möss till mig. Däremot samarbetas det uppfödare emellan. Man hjälper varandra att nå respektive mål. Och att sälja möss är inget mål i sig. En speciell marknad verkligen när man inte riktigt alltid vill släppa det man säljer :P

//frida

Magda
1/16/13, 8:46 AM
#6

att tjäna pengar på att avla möss har aldrig varit med i min tankevärld när det gäller uppfödning, sen tycker jag iofs att möss kan få kosta lite mer iallafall.. just för att som #1 säger sålla lite ibland de intresserade,  men samtidigt så finns det människor som jag gärna ger möss till istället för att låta någon okänd köpa även om de så skulle vilja betala 3-400 för musen..

det är  nog svårt att få det att gå plus (eller jämt ut ens) utan mass avel och grossist tänk..

Annons:
ariama
1/16/13, 10:42 AM
#7

#0. "Tack Gode Gud för att mössen inte kan göra en människa rik av pengar. De gör människan rik av kärlek istället" Kyss Kyss Kyss.

Jo, det är tur. Särskilt möss är ju så lätta att massproducera, och ha väldigt många i små utrymmen. Vilken marknad det skulle vara om värdet kunde stiga uppåt tusenlappen per individ.

Svårigheten med massproduktion är, som alltid, att det förr eller senare kommer in en smitta som slår ut hela besättningen. Det är något som man aktivt måste jobba med för att förhindra.

Att få några hundralappar tillbaka ibland, för alla de utgifter som mössen ändå genererar, sitter inte dumt för mig och min ekonomi - men det är verkligen inget egensyfte! Jag säljer inte "för att få sålt", utan för att ge "överskottsmusen" en egen bra människa/familj där den får komma till sin rätt. Och jag väljer köpare, oavsett pris. Gett bort möss, har jag också gjort, för pengarna är inte det viktigaste.

ajanki
1/16/13, 11:36 AM
#8

Jag håller med dig i allt Artlink!!

Jag tänkte precis som du att priset för musen skulle höja värdet..men jag har också tänkt om:)

På dessa år jag fött upp så är det inte så många som jag sålt, många, många blir kvar hemma!

Att tjäna pengar på att föda upp har aldrig slagit mig, för att göra det så måste man nog sälja och föda upp väldigt många möss + ge dom dålig mat….men jag föder upp för mig själv, egoistiskt!! Men sån är jagTungan ute

Grodan
1/16/13, 10:44 PM
#9

favorit i repris FlörtTungan uteSkrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
1/18/13, 9:51 AM
#10

Mina första möss kostade en väldigt liten slant på djuraffären. Ingen av dom överlevde sin 1 års dag och alla gick ifrån mig samma år dom köptes. Skulle jag ha alla mina möss från en djuraffär/annan massuppfödare så skulle de gå plus. Även om smitta tar deras stora besättningar så går det for't och billigt att skapa en ny. Jag accepterar det pris som uppfödarna begär utan att blinka, men med tiden har jag noga valt ut de uppfödare jag köper av. En del i min omgivning tycker att 150:- för en mus är dyrt och billigare finns att få tag på. Javisst, men vad betalar man för? Jag tar själv den summan för mina, speciellt till okända. Enbart för den anledningen att många ska tänka efter innan köpet. Jag är själv impulsiv och har betydligt fler möss än tanken från början. Om jag räknar ut alla inköpskostnader för samtliga möss, deras mat, burar, strö och veterinärkostnader så skulle man se vilken ekonomiskt förlust det är. Lägg dessutom till Svemus-medlemsavgift och alla utställningar. Dyr hobby men skulle inte vilja vara utan! Skriver från mobilen så kan vara svamligt och stavfel.

Sync
1/18/13, 1:36 PM
#11

Älskade detta Artlink! :D
Fastän jag inte är så jääätte insatt i allt än, det där med avel, så tycker jag detta är helt rätt. Man blir rik på kärlek! :)  Sjukt bra artikel.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
1/18/13, 1:40 PM
#12

Seeen ville jag tillägga att dessa djur, som t.ex. ormarna du nämnde, har oftast jobbigt liv. Dom finns oftast bara för pengar, sorgligt nog. Såntdär ''trophe'' skaffar sig folk pga att det är coolt, inte av kärleken till djuren. Såklart finns det folk som älskar dessa djur. Köper kanske en sån dyr fin ''standard'' orm och tar väl hand om den. Men det finns folk som är rena motsattsen. Dom skiter i om den mår bra. Den ska vara fin, bara det.

Själv känner jag mer folk som har ''dyra'' djur för att det är coolt och snyggt, men dom tar inte hand om djuret rätt.. Suck.

Jag tycker inte det är någon konkurrans i mus världen. Inte än iaf. Just nu hjälps alla åt. Iaf är det så jag känner av.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

zombivarg75
1/8/20, 12:12 PM
#13

Vet att det är en gammal artikel, men den är verkligen tankvärd och bör därför lyftas upp, dock är detta inget nytt för mig. Jag har tyvärr stött på allt för många, från flera djurarter, som är mer intresserade av att få in så mycket pengar som möjligt för det stackars djuret än att verkligen värna om att det kommer till rätt hem. 

Vill ni höja ett djurs värde gör ni det inte via pengar. Om det skulle vara sant att ett djur som kostar mycket får ett bättre liv, hur förklarar ni då att så många tävlings djur, hästar, hundar, katter osv, blir så enormt illa behandlade? Dessa djur kostar allt fån flera tusen till hundra tusentals kronor, dessa djuren behandlas många gånger mycket sämre än katten som blev hittad på gatan tex. 

Jag ser detta hela tiden och har sätt de under många år, alla dessa små hundar under dom senaste 10-15 åren som massproduseras för att sitta i en fin liten väska för att ägaren ska se finare ut. Alla dessa hemlösa katter som slängs ut när intresset svalnat. Jag håller med Artlink och flera av er andra som också kan se att priset/ pengarna är inget garanti för att djuret ska få ett bra hem. Dock är det första gången jag ser en text eller hör någon säga det innan jag själv påpekar det.

Vill avsluta med att säga, fortsätt gå på er magkänsla den brukar för det mesta vara rätt. Tack för ett väldigt bra forum, jag trivs bättre här än på fb.

Annons:
Upp till toppen
Annons: