Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 3678 ggr
[ChinHeart]1
2013-01-26 10:27

Blanda eget foder

Många här kanske läste att jag kommit in i musvärldenFlört för några dagar sedan men det fanns inte en chans i världen att möss med nakna svansar kom in i mitt hus eftersom min mamma alltid varit rädd. Men med träning på mina gerbiler har hon insett att möss inte är långt ifrån gerbiler och att dem inte alls är farliga.

Jag har hittat två möss jag fastnat för. Det är fuzziesötisarna hos Ulrika. Mamma har pratat lite om dem imorse och jag tror jag kommer få åka och hämta dem snartFlört

Det jag undrar är.. Hur blandar man bästa fodret hemma? Jag vill veta hur ni blandar era foder och vad era möss tycker mindre och mer omGladSen undrar jag om möss är lite som råttor och kan äta matrester? Isåfall.. vad?? Jag vill veta allt ni vet om foder!

Annons:
Kidinlove
2013-01-26 13:44
#1

Jag gav mina en Müslyblandning med lite pumpafrön (inte för mycket för då blir dom lite runda ;) ) solrosfrön, havre mm

dom kan äta rester som fisk och kött utan att det är kryddat starkt!!

tänk på att inte ge så mycket kål vilket kan göra dom hårda och gasiga i magen. ge inte , rabarbet,jordgubb, avokado(kärnan är giftig), potatis skal kan vara besprutade, gul lök.

grönsaker som ärtor och majs är mycket uppskattat!

har för mig att man inte ska ge torkad frukt men jag är inte säker :P

VStromberg
2013-01-26 19:43
#2

Varför inte jordgubbe?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Chilizera
2013-01-26 22:07
#3

#1 Avocado är väl bra mat bara man inte bjuder på just kärna och skal?

Jag ger också müsli, kör på Finax Sunt och Gott. Mycket billigare än musmat från djurbutik och så vitt jag vet inte sämre, brukar dessutom köpa det för några kronor mindre på ÖB. Sedan kan man väl ge ännu bättre mat än så, men enligt mina efterforskningar verkar den helt ok.

Vissa dagar varierar jag med fågelfröblandning, dels för att ge dem lite omväxling, det innehåller lite andra fröer än müslin, och dels för att ge dem lite extra att göra i och med att de måste skalas först.

Sedan kompletterar jag lite sporadiskt med matrester som t.ex. sallad, bröd och morot och de får också lite pumpakärnor på kvällarna som god natt-godis.

Men jag får väl tillägga att jag inte är någon guru på området Flört.

[ChinHeart]1
2013-01-26 22:14
#4

Menar ni müsli från mataffär??

Kidinlove
2013-01-26 23:51
#5

jordgubbar har samma syrainehåll som rabarber :)

avocado är bra så länge man inte tar köttet runt kärnan liksom :)

müsli från vanlig mataffär funkar utmärkt! du kan ju blanda i lite egna nötter och frön med :)

[ChinHeart]1
2013-01-27 00:07
#6

Tack så mycket ni som skrev! Då vet jag det. Ska leta reda på någon bra imorgonGlad

Annons:
Digitalis
2013-01-27 14:59
#8

Jag köper 4-kornskross från Saltåkvarn och blandar det med lite fröer och gryn som man kan köpa på lösvikt. Har i lite parakitblandning och hundmat också. Torrfoder alltså. I och med att de är allätare behöver de lite animaliskt protein ibland.

//frida

Bumsibum
2013-01-27 15:57
#9

möss är som råttor när de gäller mat för människor.. Glad

Chilizera
2013-01-28 07:11
#10

#8 Jag provade också den där kornkrossen eftersom jag läst här att den skulle vara bra, men mina möss verkar tycka att bitarna är för små! Tungan ute De undviker att äta det så långt de bara kan och sedan fumlar de mest bara runt med bitarna. Och jag har aldrig sett dem rata några andra fröer eller sädesslag. Knasmöss!

Grodan
2013-01-29 22:15
#11

Jag har slutat med 4-kornskross från Saltåkvarn för länge sedan. Tyckte mina djur åt dåligt av det.

#8 Äter dina möss bra av det?

Jag köper stora säcker på 20 och 25 kg från Lantmännen och/eller Granngården med havre, vete och kornkross. Sedan köper jag fröer, nötter och havrekli mm på ICA, Willys eller CityGross.

Jag blandar så att mössen och råttorna endast får 3-5 st av varje frösort per dag. Nötter kan jag hacka i småbitar och ha ner.

Torrfodret har de jämt tillgång till, men jag fyller inte på förrän allt är uppätet till sista havrebiten. Utöver torrfoder får de tillskott av färsk mat i stort sett dagligen. Jag ger främst rått, okokt och naturliga råvaror från hela kostcirkeln med vissa undantag. Gör ju gärna geggor och ger dem…

Oftast ser min torrfoderblandning ut såhär

  • 3-5 delar hel havre eller krossad havre
  • 3-5 delar vete
  • 3-5 delar krossat korn
  • 1 del vetegroddar
  • 1-2 delar havrekli
  • 1 del bovete
  • 1 del hirs
  • 1 del hel linfrö
  • 1 del hackade nötter (mandel och/eller valnöt)
  • 1 del skalad solrosfrö
  • 1 del oskalad sesamfrö
  • 1 del skalad pumpafrö
  • 1 del kokoschips

Jag kan även ha i 1 del hundmat, men oftast ger jag det brevid. Precis som jag delar ut rågbröd bredvid emellanåt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Digitalis
2013-01-30 10:12
#12

#11 Ena gänget äter bättre av det än det andra. Jag har väl skämt bort Vattnadalarna med för mycket variation i blandningen innan jag gick över till matskål igen. Kommer troligtvis byta till AXA grynblandning nu när jag hittat en affär i närheten som säljer det.

//frida

Josefineeklid
2013-02-09 00:23
#13

Vilken matsort skulle du rekommendera Grodan? 

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

Annons:
Grodan
2013-02-09 16:34
#14

#13 Matsort? Menar du färskmat?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Josefineeklid
2013-02-09 19:48
#15

#14 Ja precis! Hundmat av något slag ;)

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

Grodan
2013-02-09 20:00
#16

#15 Nä, tyvärr. Jag rekommenderar att du endast ger råa råvaror till dina möss, i den mån det går förstås. Vissa saker måste man koka, som till exempel bönor.

  • Allltid tillgång till torrfoder, blandat av de bästa säd, fröer, nötter, örter osv som du kan hitta.

  • Dagligt tillskott av färsk mat: grönsaker, frukt, bär, kött, fisk, mejeriprodukter, örter mm


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Josefineeklid
2013-02-09 20:06
#17

#16 jodå, det där ger jag dom. :) Tänkte på det som stod där uppe:
#11 Jag kan även ha i 1 del hundmat, men oftast ger jag det brevid. Precis som jag delar ut rågbröd bredvid emellanåt.

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

Grodan
2013-02-09 20:09
#18

#17 Ah. Det är mer som… hm… godis… tar vad som


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Josefineeklid
2013-02-09 20:11
#19

#18 jo jag tänkte ju ha det som godis då och då. Så det spelar ingen roll vilken sort egentligen? :) Vad tjatig jag känner mig, hehe

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

Upp till toppen
Annons: