Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 912 ggr
Velinga1984
2013-01-30 19:25

Misstänker barberare, hur avslöja henne?

Idag upptäckte jag en kal fläck på en av mina honor, så jag misstänker en barberare för det visar inget tecken på annat. Men hur avslöjar man en barberare på en flock på 4? Valet är ju att sätta dom 2 och 2, men för det kanske jag inte avslöjar vem som barberar då endast en hona har en kal fläck. En väldigt fin putsad fläck, då det inte ens finns tendens till ohyra eller dylikt.

Annons:
Velinga1984
2013-02-08 09:46
#1

Puffar upp denna tråd igen då jag fortfarande inte löst problemet. 

Flyttade om lite i flockarna, och den aktuella flocken består av 3 st. Hör inga missljud därifrån, och alla 3 sover ihop men fläcken består. Inte ens gnutta tendens till att vilja växa ut något hår där, och inte heller har fläcken blivit större. Huden som syns är väldigt fin, och finns inga tecken på sjukdom eller infektion.

Sync
2013-02-08 12:41
#2

Jag har ingen aning.. Men det kan också vara något med genfel 

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Vattnadal
2013-02-08 14:29
#3

Jag brukar sätta dem 2 och 2 i små tråkiga burar, för att se vem det är. Jag tar ju oftast bort barberare, är det så att man hellre vill försöka få bort beteendet (mkt svårt, stereotypier från man oftast bort max till 90%) så ge dem så spännande bur du kan, men massor av berikning av alla slag.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Velinga1984
2013-02-08 16:35
#4

Det är ju det som är problemet, jag tycker att dom har massor av berikning i buren. Men får se om jag kan sätta dom 2 och 2, för jag vill ju veta vem som barberar. Får se om jag kan flytta om lite möss, för att haffa barberaren 

adirf1
2013-02-08 21:18
#5

Själv hade jag en tös som puttsade min yngsta musa för hårt. Tror inte att det måste vara att boven biter/rycker bort håret då mitt lilla offer blev oerhört ompysslad av boven men en tydlig kal fläck med bara ett par fjun, ja det hade hon.. Men det är bara min uppfattning. Resonemanget utifrån att det bara är en som är drabbad, kanske är hon och en annan musa väldigt tight, någon som tar hand om henne?

Grodan
2013-02-09 16:53
#6

Velinga, du behöver iaktta dem när de putsar varandra. Kan du inte det - det är inte det lättaste om de sover i ett bo lixom - är åtgärden att sätta dem 2 och 2 som du själv nämner en bra grej.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[hamster-expert]
2013-02-10 17:19
#7

jag har en minimus och hon bodde i samma bur som två svensktypade och fyra engelska/svenska (tror de är blandade för de är långhåriga och satinfärgade, fläckiga och jätte fina., väger kanske 35 gram, de är ju större än mina svenska men inte så stora som engelska kan vara)

De är iaf mer vaksammare och smartare än mina svenska, men dock inte fullt så snälla mot varandra. Två av dem, Shakira o Rihanna brukade dra den lilla musen Bella i svansen och naffsa mot henne. Problemet var att Bella inte är som de andra, hon springer inte ifrån dem när de är dumma, och har ingen rädsla eller vaksamhet mot mina hundar heller bla.

Hon var bara inte som de andra så därför mobbade Shakira o Rihanna henne. Jag ville först inte ta bort henne eftersom de inte ska bo själva. Men Bella fick till slut ett litet rött sår på ryggen. Mycket litet och runt, som om nån styckit ner framtänderna i henne.

Så nu bor Bella själv, men det känns lite synd om henne, men samtidigt skulle hon inte ha klarat sig hos de andra. Hon andas också ansträngande, läste att det är typiskt för minimöss att göra det. De brukar tydligen inte bli mer än ett år.

Men med dina möss verkar det ju inte synas lika tydligt vem som gör det. Shakira o Rihanna var dumma mot Bella både i huset och på andra ställen i buren. Du kan säkert ta ut den som gör det, om det bara är en. Men Bella skulle blivit mobbad vem hon en bodde hos förutom mina två första möss, för hon var så annaorlunda.

Velinga1984
2013-02-10 18:15
#8

Nu bor de 2 och 2, får se hur lång tid det tar att lista ut. Jag har mina misstankar mot att det är hennes puts/sov-kompis som är den skyldige.

Grodan
2013-02-10 23:30
#9

snabbläste "misstänker brevbäraren"

… hehe

#8 bra de


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2013-02-11 16:39
#10

Hur gör ni med möss som barberar? Genom uteslutningsmetoden så är det en ung hona på 3 - 4 mån.

Vattnadal
2013-02-12 12:09
#11

Jag har faktiskt tagit bort dem hittills. De som blir barberade mår inte bra av det, det kanske gör lite ont (det hör man om de piper när det tuggas), och är det morrhåren som drabbas mår den tuggade inte bra alls att vara av med dem. Sen har jag inte plats för möss med stereotypier hemma. De mår inte bra, och tyvärr väljer jag att ha djur hemma som duger till avel, samt kullsyskon till de som avlas på för att ha som jämförelse.

Om hon tuggar utan att den utsatta lider, kan hon ju bo med en annan mus. Annars måste hon bo ensam, och då gäller det ju att roa henne massor. 

Man vet att djur som utvecklar stereotypier mår bra när de får utlopp för dem, dvs när de får tex tugga päls. En mus som då får bo ensam och inte får utlopp för det, mår troligen riktigt dåligt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

StillaSinnet
2013-02-12 19:03
#12

#10 Jag tar också bort dem. Jag provade en period att ta någon kull på honor efter barberarlinjer. Det var honor som självklart INTE barberade vid parningen, men graviditeten har ofta varit en utlösande faktor och när ungarna är stora nog att få päls och bli avvänjda så börjar det idogna putsandet som slutar med barbering lik förbannat!

Även om barbering inte nedärvs genetiskt, något vi omöjligt kan veta utan forskning, så tror jag att moderna ändå nedärver själva beteendet och det är totalt hopplöst att stoppa kedjan.

I mitt fall rörde det sig om tecknad möss med ursprung från zoobutiker som jag började få hyfsade tricolorer efter men som jag nu har stoppat :/

I övrigt har enstaka barberare poppat upp i andra linjer och de har omedelbart plockats bort

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Velinga1984
2013-09-15 09:36
#13

Det var ingen skyldig barberare, utan honan hade bara en mystiskt kal fläck fram till hon var ca 10 månader. Numera har hon ingen kal fläck, och jag har ingen aning om vad det berodde på 😮

Annons:
StillaSinnet
2013-09-15 09:44
#14

Fällning?

men jag har också hört att märkliga kala fläckar som kommer och går kan vara genetiskt.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Velinga1984
2013-09-15 15:29
#15

Denna hona kommer inte gå i avel just pga att jag inte vet vad det berott på. Så hon går som sällskapsfröken :)

Upp till toppen
Annons: