Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 589 ggr
Verticalvein
2013-02-05 14:50

En massa frågor

Hej hej!
Jag går i musköpar tankar och håller som bäst på att läsa på om dom små sötnosarna. Nu har jag några frågor som jag har funderat på länge.

Vad jaghar förstått så är dom ganska känsliga för sjukdommar och sånt som kan följa med om man köper från olika ställen?
Hur gör ni som lånar in en avelshane då? Skyfflar ni spån i flera veckor? Eller lånar ni kanske inte alls?
Om ni tex har två mushonor(eller fler) i en bur men bra vill t en kull på den ena, hur gör ni då?
Låter nu dom träffas på neutral mark eller i buren utan kompisen?
Kan honorna gå tillsammans utan problem om den ena får en kull

Om man tar kull på båda ska dom få bo tillsammans fortfarande med risk för att blanda ihop ungarna eller särar man på dom? Hur går det att sätta ihop honorna igen då?

Ja det var lite av mina tankar :)

Annons:
Verticalvein
2013-02-07 10:34
#1

Putt?

Sync
2013-02-07 18:17
#2

Hej! Sorry för att ingen skrev. Konstigt nog. :) 

Hmm. Det där med sjukdomar är jag ganska känslig om. Kollar man till djuren varje dag och ser till att inget skit kommer i kontakt så är det oftast okej. Men det finns sjukdomar de kan såklart ärva.. Köper man nya möss från någon, kan jag tipsa att använda Stronghold på.

Jag tänker aldrig låna en mus, eftersom jag blir kär i djur för fort. Haha.. Men skulle fallet vara så, så skulle han förmodligen bo ensam istället att blanda in honom i en annan bur med andra hanar..

Jag skulle för det första ha minst tre honor i en bur. Anledningen är enkel. Ifall att något skulle hända den ena så att det skulle inte lämnas kvar bara en hona..    Jag kommer aldrig att lämna en hona ensam samt kommer jag inte låta två honor vara tillsammans i en bur när ena eller båda har ungar. Man vet aldrig om den andra inte gör något, det är nog lite individuellt. Sedan så vill mamman ha lugn och ro och sin egen plats och bo helst. En ensam hona med sina bebisar funkar utmärkt. :) 

Det där att sätta ihop honorna igen beror på.. Jag skulle helst lämna mamman med sina flickbebisar. Det lär bli inga problem med mamman att flytta ihop med sina förra burs kamrater, men bebisarna skulle jag tipsa att skyffla spån etc innan man sätter ihop de med mamman och hennes burs kompisar. Det handlar om bakterie flora och så.. 

Jag är inte så himla erfaren, men jag tror jag tar upp det mesta. ;) 

Något mer?   Annars säger jag bara att helst köpa mössen från en uppfödare, INTE djuraffär ifall du inte är 100% att dessa tar hand om väl. Men du kommer inte få tag i någon stamtavla heller därifrån förmodligen.   

Lycka till!

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Grodan
2013-02-07 19:52
#3

#0 Vad kul att du är nyfiken på möss som sällskapsdjur. 

Jag är nyfiken. Har du träffat möss? Ska du ha dem som sällskap eller ska du avla? Det ena behöver inte utesluta det ena, men jag tycker att många idag inte har möss enbart som sällskap utan avlar och då kan det lätt bli så att grundintresset drunknar i det stora jobbet man åtagit sig som uppfödare som t ex burstädning.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Verticalvein
2013-02-07 20:55
#4

#2 Tack så mycket för ditt svar! :) För min del är enbart möss från uppfödare intressant.

#3 Jag har inte träffat några möss förutom mössen man ser i djuraffärerna, annars har jag bara läst mig till det jag vet här och pratat med en internet kompis som har möss och dom verkar så underbara.

Min tanke är väl framförallt att ha dom som sällskap men jag vill inte stänga dörren om en eventuell kull. Jag tycker det skulle vara himla kul att få testa på det men jag känner inte att det är något jag har tillräckligt mycket kunskap om just nu. Men för mig är det viktigaste trevliga möss med bra temperament, gärna lite lugnare som inte sprätter omkring i buren. Men samtidigt vill jag gärna ha så rastypiska möss som möjligt (heter det så hos möss?) för det skulle vara kul att testa att ställa ut någon gång och om det skulle bli aktuellt med en kull så vill jag göra det på "rätt" sätt.

jag har faktiskt kikat lite på dina möss grodan :)

Grodan
2013-02-07 21:21
#5

#4 Vad härligt att höra att du prioriterar uppfödare. Nu kan man få bra möss eller dåliga möss från både uppfödare och zoobutik. Tyvärr. Det är du som köpare som avgör till stor del. Ju mer kunskap du har att köpa djur desto större chans att du kan undersöka mössens kvalitet innan du tar hem någon någon.

Antar att du läst Artiklar på sajten redan. Det finns en speciellt bra när man ska välja uppfödare: Vilka krav bör du ställa på din musuppfödare?

Jag skrev artikeln Hopsättning av möss där jag pratar om att skyffla spån mellan burarna, då jag upplevde ett stort problem vid Hopsättning av möss inte bara hemma hos mig utan hos väldigt många andra musägare i Sverige. Jag rådfrågade flera olika veterinärer och de ansåg att metoden kunde vara bra. Eller egentligen var det bara en enda veterinär som hade en lösning på problemet. 

I a f så gör jag nu så att jag skyfflar spån mellan burarna. Jag måste planera parningarna 1-2 månader i förväg. Jag har upplevt att det fungerar väl, men även ibland fungerar det inte dvs någon av mössen blir sjuk 2-3 veckor efter hopsättningen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Verticalvein
2013-02-07 21:36
#6

#5 För mig är det en självklarhet att köpa från uppfödare vare sig det gäller hund eller en liten mus :) Jag tycker om att sponsra dom som jag tycker känns seriösa och vill sina djur väl :)

Den första artikeln du länkade till har jag missat men den om ihopsättning har jag redan läst ^^

jag har två alternativ som jag funderar över men jag vet inte riktigt vilket som känns bäst.
Alternativ 1 är att jag köper 3 honor från samma kull och nöjer mig med det och alternativ 2 är att köpa två honor från samma kull och sedan låta en av dom få en kull och spara en eller flera honor från kullen och låta dom gå tillsammans med mamma och moster.

Den som känns mest lockande är ju så klart alternativ två bara för att det skulle vara en sån himla häftig upplevelse att få vara med på en sån resa och så klart för att det är så himla mysigt med ungar <3

Jag har planerat att köpa möss någon gång efter sommaren så jag har ju en massa tid på mig att läsa på mer som tur är :)

Jag har iaf bestämt mig för att ha ett terrarium till dom :)

Annons:
Grodan
2013-02-07 21:46
#7

#6 Du verkar vara en vettig människa.

Jag förstår att många, nästan alla, gillar tanken på att ha musungar. Jag vet nästan inga som bara har möss som sällskap, i a f inte här på sajten. Och det är lite tråkigt ibland. Det gör att det skapas ett otroligt överflöd av möss och att möss blir mindre värda.

Jag propsar därför på ditt alternativ 1. Köp 3-5 mushonor och se till att de har samma bakterieflora när de sätts ihop (detta kan ordnas på flera sätt). Se även till att honorna kommer från en väldokumenterad, hälsosam linje med hög livslängd och utan så mkt tråkigheter som tumörer osv.

Du kan då ha turen att ha ett gäng tjejer som lever 2-3 år. Och slipper oroa dig för att hitta en bra hane och sälja musungar samt ev bli sittandes med osålda ungar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Verticalvein
2013-02-07 22:02
#8

#7 Ja jag tror nog jag ska följa ditt råd :)

Kan man ta honor från olika uppfödare eller är det bättre att ta från samma ställe?

hur gör man när man vill utöka flocken, skyfflar man spån då?

Grodan
2013-02-07 22:08
#9

#8 Du kan skaffa möss från flera olika uppfödare. Du behöver ju inte köpa dem alla på samma gång.

Skyffla spån är en metod. Ha en rastplats som alla möss är på några gånger i veckan är en annan. Det finns säkert flera.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: