Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1061 ggr
Ilya
2/5/13, 5:21 PM

Tammusen EJ domesticerad?

Enligt DENNA sida står det att tammusen ej är domesticerad fullständigt. Vad menas med det? Håller ni med? Den domesticerades ju för läääänge länge sen och långt innan tamråttan t.om Obestämd

Är det alltså så vanligt med ickehanterbara möss som denne påstår? Eller att få tama möss är såpass enormt sällsynt? (Läs gärna dom andra artiklarna på sidan..)

Tycker det var lite tråkigt att höra om detta (huruvida det är sant vet jag dock ej) eftersom jag är i planer att skaffa mina första möss inom kort.

Efter att dock ha blivit biten i mitt första möte samt att se denna artikel så känns det dock till min besvikelse inte lika roligt längre.

Tamråttor kanske är ett bättre/stabilare alternativ om man söker två hyfsat sociala varelser som VILL ha kontakt med sin människa och som man kan lära saker?

Hjälp mig nu i detta virrvarr till karusell.. Tungan uteTyst


Annons:
Malinolsn
2/5/13, 5:31 PM
#1

Nu tror jag att alla är inviduella, både möss och råttor. Men här hemma så är min mushane betydligt trevligare och gosigare än någon mina två råtthanar. Med detta säger jag inte att möss är "bättre" än råttor, för det är inviduellt. Men här hemma med dom individer jag har nu så är det så :) 
Min lilla mushane vill verkligen ha kontakt med mig, eller så uppfattar jag det iallafall, eftersom han självmant klättrar upp i min hand, upp för armen, och myser sig ner i nacken eller innanför min tröja, i kombination med tassdarr :)

Ilya
2/5/13, 5:35 PM
#2

#1 Tack för svar! Låter iofs väldigt vettigt med individuellt!

Blev så förvånad när jag läste hennes sida bara, jag menar att generalisera just arten mus som ej domesticerad är ju att dra väldigt hårda linjer.. och ändå verkar hon faktiskt veta vad det är hon pratar om? Väldigt förvirrande.


Vildvittrans
2/5/13, 5:58 PM
#3

Jag tror att hon menar lite annorlunda när hon skriver domesticerade. 

Hon skriver: Den är "gjord" att vara hanterbar, och en del individer kan också bli mycket tama, sällskapliga och mysiga. Men någon "stabil avel" med möss som sällskapsdjur anser jag inte finns i dagsläget, även om vänliga, lugna och trevliga individer givetvis prioritetas.

Så jag tror hon menar att bara för att ett djur är avlat för att vara hanterbara betyder det inte att man avlat för att få det "perfekta sällskapsdjuret"

Jämför jag med mina råttor och tex mina engelsktypade möss är skillnaden väldigt stor. Råttor är intresserade av människor och vill inget hellre än att ha en härlig relation med människor. Mina engelsktypade möss biter aldrig, går lätt att hantera och många njuter av att bli klappade osv. Men de är inte så kontaktsökande överhuvudtaget. Lite trista o menlösa rent ut sagt (förlåt alla jag nu trampar på tårna). De få svensktypade zoomöss jag har är faktiskt mer kontaktsökande och mer "med" så fort en människa visar sig. Men jag har också haft otrevliga zoomöss som inte velat ha med människor att göra alls. Men de har alltid accepterat att man fångat in dom o haft dom i handen utan att bitas eller hoppa för den sakens skull.

Kanske är skillnaden bara djurens natur och inte har med domesticering att göra, eller så hade man behövt avla aktivare på de riktigt kontaktsökande mössen o mindre på de väldigt typade o "fromma" mössen som är lugna som tusan? Har tex försökt lära eng.typade möss lite tricks utan någon som helst framgång medan mina svensktypade zoomöss nästan fattar nu (är dålig på att träna regelbundet) o älskar det där.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Grodan
2/5/13, 6:25 PM
#4

Allt är relativt. Kanske.

Jag vet inte vad amaira menar.

Kanske menar hon även att hunden inte heller är helt domisticerad. I så fall är jag med.

vi kan aldrig domisticera djuren till 100% kanske, de är ju djur, de har sitt beteende, sitt naturliga beteende som vi inte kan avla bort hur mkt vi än vill… eller nåt…

Jag är tyvärr itne vidare djup eller filosofisk idag.

Kram


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[hamster-expert]
2/5/13, 7:56 PM
#5

#3, när du skriver svensktypade zoomöss, menar du vanliga svensktypade då? jag har tre svensktypade möss och 8 engelsk/svensktypade.

Alla utom en kommer fram till handen, det går att ta upp några av dem men de gillar inte att gosa så mycket eller när jag klappar på dem. De brukar buffa på mig med nosen när jag håller i dem och klappar dem. Så tror inte att de gillar närkontakt med mig så mycket.

Undrar om det är just mina honmöss som är lite skygga och inte så tama fast jga är med dem varje dag, eller om de är så i allmänhet?

fyra av mina är hemuppfödda hos mig, så de kommer lättare fram och är inte särskilt rädda. Men har hört att hanmöss brukar vara lättare att få tama och gosiga. Alla mina möss smarta och går att lära trick, utom en av dem, men det är för att hon är så rädd så att hon knappt kommer till handen.

Fast bryr mig inte så mycket om det, har ju ändå 10 andra som kommer till handen och inte är så rädda.

Men jag känner ändå att mössen inte har gått att göra lika självklara, tama och gosiga som dvärghamstrar jag haft. Fast en fördel med dem är ju att de ïnte bits. Många av mina dvärghamster hanar har nån gång under sitt liv haft en bit period då de velat vakta buren och varit lite hetsiga.

Den av mina gnagare jag haft hittils som jag tyckt mest om var min taggmus, Robin. Han blev fortare tam än mina möss och när jag haft honom ganska länge kunde han vara lös i mitt rum, springa några varv och sedan hoppa upp i mitt knä. Han kunde flera trick också och ville alltid vara med mig. Han kändes nästan som att ha en råtta. Dock kunde han bita mig snabbt, som ett nyp när han inte fick som han ville.

Känner att han hade större personlighet en alla mina möss och dvärghamstrar jag haft, men samtidigt var han också mer bestämd och hade större vilja än dem.

Har läst på många ställen att taggmöss brukar bitas, vara aggressiva och svårhanterliga. Men han var väldigt speciell, smart och ville alltid vara med mig. Tror han var ovanligt tam och snäll för att vara en taggmus, han bodde dessutom mer än ett år på en djuraffär och de höll väldigt sällan i honom. Han var drygt 1,5 år när jag köpte honom.

Tyvärr så dog han under julovet, saknar honom så sjukt mcyket! Gråter

har aldrig blivit så fäst vid nån av hamstrarna eller vid nån av mössen som vid honom. Jag hade bara Robin i ett år och kanske två månader, men under den tiden gav han mig och alla jag känner ett ortoligt bra intryck!

[hamster-expert]
2/5/13, 8:09 PM
#6

Skulle gärna ha en gnagare som honom igen, men för att få en sådant tamt djur måste man lägga ner massor av tid med den.

Angående om du borde skaffa möss eller råttor, så kan jag säga att om du vill ha ett djur som är så hundlikt som möjligt, borde du skaffa råttor! men de vill också vara med en massor av tid varje dag. Läste på ett ställe att de ska släppas ut minst en timme / dag.

Men om du vill ha ett djur som du kan lära lite trick och vara lite med varje dag är möss bättre. Men de är dock inte riktigt lika sociala som råttor. Å andra sidan kräver de inte så mycket tid.

Själv skulle jag helst av allt skaffat en råtta, tror den skulle bli mest lik min taggmus. Men har däremot inte så mycket tid att ge en råtta som den gärna vill ha. Har två hundar som vill vara mycket med mig, och då känns det faktiskt mer värt att vara mycket med dem. För råttor verkar inte kunna bli mer än 2-3år. Men om jag inte skulle haft mina kära vovvar, skulle jag försökt skaffa råttor.  En råtta är liksom som en blandning av hund och katt. Även om jag inte känner att jag har tid att ge råttor nu kommer jag någon gång i mitt liv säkert  skaffa råttor. Kanke när jag flyttar, för då kan jag kanske inte ha hund.

Men just nu tycker jag det känns jätte bra med mina hundar och möss.

Annons:
[hamster-expert]
2/5/13, 8:12 PM
#7

Shit, mina inlägg blev kanske lite för långa.. Men kom förresten på att du skulle kunna skaffa gerbiler. De är väldigt lätta att få tama och tycker om att lära sig saker precis som möss och råttor. Tycker själv gerbiler, är mindre skygga och väldigt kontaktsökande.

Ilya
2/5/13, 8:24 PM
#8

Tack för alla inlägg och särskilt tack till dig hamster-expert, det var inga dåliga inlägg du skrev Skrattande

Ang gerbiler - är inte dom väldigt hoppiga och så? Dvs svåra att ha stilla en stund i handen? Och man kan väl inte ha dom på axeln utan att dom hoppar ner?

Råttor går ju att ha på axeln, möss verkar det också gå med. Men inte med hamstrar. Gerbiler tror jag inte heller går..?


[hamster-expert]
2/5/13, 9:21 PM
#9

#8 Tack! ^^

mm nackdelen med gerbiler är ju att de nästan alltid hoppar runt och därför är de nog inte så bra på att vara stilla och gosa eller sitta på axeln. Fast de smyger iaf aldrig runt som möss och råttor kan göra när de är rädda.

Jag hade en dvärghamster en gång som kunde sitta på min axel och mitt huvud. Men annars är de inte så bra på att klättra på en utan att ramla ner. Har oxå läst att många dvärghamstrar inte kan se höjdskillnader, så de kan plötsligt bara hoppa ner. Möss är bra djur att ha på axeln om de vill sitta på axeln. Men bara mina hemuppfödda möss går att ha på axeln, de andra tycker bara det är läskigt..

Men det kanske bara är just mina möss. Alla mina möss har jätte fina färger och är långhåriga,  fast jag vet inte om det är avlade lika bra på temperamentet.

Ingen av dem är aggressiva, tycker bara de är lite skygga..

Men du kanske ska skaffa tamråttor annars? de brukar vara mindre skygga och de kan vara lösa i rummet, sitta med en i soffan och mysa samtidigt som de kan lära sig en massa saker.

Men egentligen så är ju det viktigaste hur djuren är i affären eller hos uppfödaren. För som #1 skrev är det väldigt individuellt hur djuren är.

Lycka till med köpet! :)

Grodan
2/5/13, 11:08 PM
#10

Läste lite snabbt på sidan nu och det är amairas övertygelse. Hennes åsikter. Hon ger en känga till en del musuppfödare…

Jag anser att musen är domesticerad - även om jag inte helt fullt förstår ordet faktiskt, det beror på hur mycket man nu ska ha sönder ordet i analyser och filosofier osv - precis lika mycket som hunden.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ilya
2/5/13, 11:51 PM
#11

#10 Vad menar du med "hon ger en känga till en del musuppfödare…"? Glad


Grodan
2/5/13, 11:58 PM
#12

#11 Aw, vad jobbigt… jag kan inte förklara det bättre min hjärna är på semester just nu, men jag tycker det är självklart när man läser texten


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2/6/13, 12:03 AM
#13

Och om vi tittar på mössen vi har idag så har hon visst en poäng. Så få vet egentligen hur man avlar fram sällskapsmöss.

Avel på sällskapsdjur är en ständigt pågående process. Du lär dig aldrig så att du kan ha ett facit och rätta efter, du har med levande djur att göra och du behöver ständigt förstå dem för att göra rätt. Eller avsluta linjer när du gjort fel. Du behöver också förstå vad det var som blev fel.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2/6/13, 1:02 AM
#14

Ang Engelsktypade möss så har de endast selektivt avlats på typ, storlek och färg de senaste 100 åren. Medans svensktypade är den mus som mest avlats som sällskapsmus.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Digitalis
2/6/13, 7:43 PM
#15

amaira vill ha möss som VILL umgås med människor. Som lever i harmoni med människor. Inte bara hanterbara och snälla. Det närmaste man kommer i många lägen är nyfikna och orädda möss som lär sig att människan är ett sätt att upptäcka världen utanför buren. Möss är lite som kor tänker jag mig, utan att veta något om kor.

//frida

Digitalis
2/6/13, 7:47 PM
#16

Jag skulle inte säga att varken hamster eller gerbil är mer domesticerade än möss, på sällskapsskalan sett.

//frida

Grodan
2/6/13, 7:55 PM
#17

#15 Ja, det vet jag. Det vill jag också emellanåt. Jag vill att de ska tycka om människor och trivas i fångenskapen, vara kontaktbara och sociala.

Jag tycker kor är lite konstigt att jämföra med, och tycker också det är en dålig jämförelse. Jag har inte lärt känna mer än 20 kor i mitt liv, men de var inte speciellt lätta att ha att göra med.

När jag hade nästan helt rena svensktypade möss så var de alla oerhörda personligheter. Tama och sällskapliga och i mitt tycke helt klart domisticerade.

De möss jag har idag, som mestadels är Engelsktypat och korsat är inte alls på samma sätt. De är inte lika kontaktbara. Vissa är rassliga och inte så lätta att hantera.

Jag anser att det främst är en avelsgrej. ATt det sitter så fast i typerna tror jag har att göra med att den Engelska typen är så långt ifrån den vanliga musen man kan komma samt att den 100 åriga aveln på Engelsk typ inte alls har tagit hänsyn till temperament.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Digitalis
2/6/13, 9:40 PM
#18

#17 Jag sade de lite som svar på första inlägget för att man ska förstå tanken bakom uttalandet. Det verkar hårt för att hon har så speciella krav, och inte för att möss faktiskt är "dåliga" sällskapsdjur. Ja, det blev lite udda med kreatursjämförelse. Kor avlas som nyttodjur, för mjölk eller kött. De ska vara hanterbara men inte sällskapliga. Ibland så känns det som att man avlar på möss för avelns skull, för att man tycker att det är kul med förädlingen typ- och färgmässigt. Och det märks ju som du säger på de engelsktypade, Grodan.

//frida

Grodan
2/6/13, 10:36 PM
#19

#18 Skrattande

Jag förstår ju givetvis amaira. Hon är ganska lik Gunvor Lundblad. Fast Gunvor hatade Engelsktypade. Gunvor hade endast möss till sällskap, hon avlade väldigt lite. Jag undrar vad hon hade svarat i den här tråden…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/9/13, 10:28 AM
#20

Vildvittrans förklarar exakt vad jag menar. Digitalis vet vad jag är ute efter. Jag utvecklar frågan mera här:

http://mus.ifokus.se/discussions/5116165dd3b4fd3e60001022-om-domesticering-av-moss

Annons:
Ilya
2/9/13, 1:19 PM
#21

Tack ariama för din utförliga vidareförklaring. Jag förstår nu också att din text är baserad på dina åsikter och inte är ren fakta så att säga. Var mest det jag reagerade på i #0 överhuvudtaget. Vildvittrans: Du skriver att engelsktypade möss är rent ut sagt tråkiga på det sättet att dom inte är kontaktsökande. Jag blir då väldigt nyfiken eftersom jag ser att du föder upp dvärghamstrar - anser du dina hamstrar vara mer kontaktsökande och sociala än dina (engelsktypade) möss? Bara nyfiken, då många anser att möss är mycket mer "kontaktdjur" än hamstrar. :-)


Grodan
2/9/13, 4:16 PM
#22

#20 Fint amaira, jag är med i vad du menar. Fast jag förstår inte varför du gör en ny tråd. Din nya tråd är ju ett svar här i denna tråd och passar bra här.

Jag slarvläser. Det är en förbannelse. Och jag svarar för fort.

Nu när jag funderat på Digitalis jämförelse med kor så är jag faktiskt benägen att hålla med. Jag har några kor här hemma. Stora fina Engelsktypade möss med ko-mentalitet. Suck.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/10/13, 10:12 AM
#23

#22 "Fast jag förstår inte varför du gör en ny tråd. Din nya tråd är ju ett svar här i denna tråd och passar bra här."

Feltänk, kanske. Tänkte, att mitt inlägg är så vansinnigt långt, och den här tråden mest handlar om vilket djur som passat trådskaparen bäst. Ville inte "sabba" den här tråden.

Ilya
3/9/13, 1:02 AM
#24

Vildvittrans, hoho 🙂Är ju jättenyfiken på ett svar på mitt inlägg i #21 - tror kanske inte att du sett det? 😃


Upp till toppen
Annons: