Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 859 ggr
L8sson
2/19/13, 6:39 PM

Mössens bo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur tänker ni när ni inreder till en mus flock eller kanske till en ensam hane när det gäller bon och hus? hur många bon har ni och är dom på backen eller högt uppsatta? 

Har ni kanske något speciellt tips eller bra idé när det gäller bon/hus som ni kan dela med er av? Hade varit så kul att se lite bilder också! :D

Annons:
Velinga1984
2/19/13, 6:55 PM
#1

Har bara mobilen att tillgå ett tag till så försöker förklara: Hanbur 1; 4 hanar. De har 2 godislådor som hyllor och även bon under den stege som går emellan. På botten står 1 petbox med toapapper och tidningspapper, bredvid petboxen står en äggkartong som bo. I denna bur försöker jag ha minst 1 bo per hane. Honbur 1; 3 honor. De har ett grävtorn samt 2 kartonger till bo. 1 av dessa kartonger har de börjat bita sönder för att kunna boa i deras grävtorn. Honbur 2; 3 honor. De har 2 kartonger att tillgå som bo men använder 1 av dom som bottenmaterial i den större av kartongerna. De två ensam hanarna har 2 bon att tillgå. Utöver detta har de olika burarna olika typer av aktivering och sysselsättning.

Chilizera
2/20/13, 12:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Har en flock på 7 möss för tillfället, de går tillsammans. Jag sätter bara kravet att ha åtminstone ett bo. Men ofta finns det ett eller två alternativ till. Tycker dock inte det är så viktigt med bona, för det är inte ovanligt att mössen ändå väljer att lägga sig bara i ett burhörn några dagar 😃(Och det är inte för att de är osams eller verkar vantrivas i boet, de bara gillar att flytta runt lite och verkar känna sig trygga överallt)

Jag skiftar om jag sätter boet på marknivå eller i luften. Oftast är det på marken för att det är enklast så, men just nu t.ex. så boar de i en rör-labyrint som jag hängt upp i luften 🙂

Lojs
2/20/13, 2:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag brukar lägga in olika kartonger som de får inreda med bäst de vill, ju fler gömställen desto bättre tänker jag. Så äggkartonger och andra kartonger som på den här bilden blir det. På den här bilden är det ett pringles-paket, en presentkartong som det varit en flaska vin i, en kartong från min kaffekvarn och en kartong som jag tror det varit knäckebröd i.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lamina
2/20/13, 3:29 PM
#4

Kartonger! Av alla det slag. Det brukar bli mycket kartonger över när jag blandat i ordning mat åt mössen. Dom lägger jag undan och slänger in i burarna när jag städat. Samma med Mjautetrorna när jag matat katterna. Andra kartonger brukar jag också spara på, stora som små. Dom stora slänger jag in i terrariet där honorna går. Just nu har dom en pizzakartong, en gammal låda som varit till en samling LP-skivor och en tom EverClean kattsands kartong. Ja, och så massa småkartonger då, som dom kan krypa in i om dom vill vara ensamma. Små kartonger som får plats i väskan plockar jag med mig från föräldrarna. Ibland slinker det ner någon hårdplastförpackning också.

Tycker kartonger är det bästa som finns. För mössen får själva bestämma var dom vill ha in och utgångar, och får jobba lite för att få till dom. Och när dom blir äckliga är det bara att slänga. Och lägger man in flera kartonger på hög blir det som en liten hinderbana i buren.

Några av mössen har även lärt sig att gnaga av det "yttersta höljet" på kartongerna, så det bara blir bruna kartonger. Så efter någon dag så är hela buren full av bruna kartonger som det sticker ut färgrann bäddning ur. (Förstår inte varför pappret jag ger dom inte duger…)

Jag hade trähus förut, men dom har en efter en blivit slängda. Nu har jag bara 2 kvar, och dom står i varsin hanbur och blir nerkissade till oigenkännlighet.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Upp till toppen
Annons: