Annons:
Etiketterleksakeraktivering
Läst 725 ggr
[Random_Sweet]
2/22/13, 11:17 PM

Problem att lära in klicker..

Hej, Jag skulle vilja köra agility med en utav mina möss, och skulle därför vilja "lära henne klicker" 

Men.. Här kommer problemet.. Hon äter inte utanför buren. Så sätter jag henne på golvet och sen ska ge henne någonting gott så äter hon inte :/

Så.. Hur ska jag kunna få henne att förstå att "klicket" är någonting bra? Jag menar, Hon äter ju ändå inte "godiset" hon får :/ Så hon får ju ingen belöning..

Annons:
ales
2/22/13, 11:36 PM
#1

Tar hon godis när hon är i buren? Om hon gör kan du börja "klicka in" henne där, sen kanske använda ett litet mindre utrymme så som ett bord tex.

Sen, försök att hitta det absoluta favoritgodiset som hon sedan BARA får av dig & aldrig i fodret :)

Tycker det är superkul att du vill försöka att klicka in din mus så du måste uppdatera här & tala om hur det går :)

[Random_Sweet]
2/22/13, 11:43 PM
#2

Ja, Det gör hon :)
Ska testa de redan nu, Eftersom både jag och mössen är "nattugglor" ;)
Vet du något godis som möss verkligen älskar? :)

Ja, Det är typ tredje gången nu som jag säger att jag ska börja träna klicker med henne, haha! Är så pass seg på att komma igång med någonting.. Men nu får jag ta och börja på riktigt! :)

ales
2/23/13, 12:18 AM
#3

Härlig 😃 massa aktivitet mitt i natten 🤪

Det är lite olika här hemma vad man kan "muta" busarna med 🙂 en tös vill ha mandelflarn jättegott säger hon. Det är ett bra godis då hon bara får ta en liten bit varje gång hon gör rätt. Smör är också poppis, bregott alltså ;)

Ja nu "sparkar" jag dig i rumpan så du kommer igång med träningen 😃

[Random_Sweet]
2/23/13, 12:39 AM
#4

hihih :) 
Ja, Jag testade med smör och skinka. Det var inte sådär "super gott" så hon tog det inte varje gång jag höll fram det, Så de blev väl några klick utan belöning kan man säga :P 

Men efter ett tag så började hon iaf reagera lite på klickande :)
Måste bara hitta något oemotståndligt! ;)

Men jag tror iaf att hon förstår lite vad klickandet betyder nu :)

Chilizera
2/23/13, 6:55 AM
#5

Att hon inte tar maten utanför buren kan tyda på att hon känner sig för otrygg för att vilja äta där, hon prioriterar säkerhet. Eller så kanske hon tycker att du sätter upp en så himla spännande lekplats att hon inte har tid att äta 🙂. I vilket fall så skulle jag rekommendera att låta henne vistas mycket på den plats du tänkt träna henne så det börjar bli vardagsmat och inte lika intressant/skrämmande.

[Random_Sweet]
2/23/13, 1:57 PM
#6

Okej :)
Ja, Jag har inte haft mina möss så mycket på andra platser än i buren och kanske på axeln eller på golvet nån gång ibland bara. Så hon kanske inte är van vid att äta någon annanstans än i buren?
Ska iaf testa de du sa direkt efter att jag varit ut med hunden! :D

Annons:
KickiG
6/24/13, 11:24 AM
#7

Jag tränade med en mus i skolan som inte alls var jätteintresserad av mat. Däremot älskade hon att springa omkring på handen. Så det slutade med att jag slutade försöka ge mat åt henne som belöning, och en klätterstund i handen blev belöningen istället. Det blev en aning långsammare än att träna med godis, men däremot såg musen handen som en större belöning än mat, så hon var helt klart mera motiverad att arbeta för det.

Ibland måste man glömma godiset, och använda något annat som djuret ser som mera belönande. Kom ihåg att belöning fungerar bara om den som blir belönad ser det som en belöning! Det är inte alltid det som man tror. Ibland kan belöningen vara att få gå tillbaka in i buren. Eller som ett exempel ur mitt eget liv, min hund lärde sig på rekordtid att gå upp på vågen, och stå helt blickstilla där tills jag sa att han får komma bort. Han fattade nämligen att när han var färdigt vägd fick han gå ut från den hemska veterinärmottagningen :) I övrigt klickertränade jag honom med godis, bör kanske tilläggas.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Random_Sweet]
6/24/13, 3:55 PM
#8

#7 Tack för tipset! Ska testa det :)

Upp till toppen
Annons: