Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1700 ggr
Ilya
2/27/13, 2:29 PM

Hjälp! Hennes svans :/

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När Molly och Minou kom hit för 16 dagar sen och jag skulle ta ut dom från transportlådan såg jag att Molly hade ett sår längre ut på svansen. Jag hade inte lagt märke till såret hos uppfödaren… kanske skedde på hemvägen, jag vet inte, hemresan var lugn?

Blev förtvivlad, mailade uppfödaren och fick till svar att det inte var någon fara - möss har bra läkkött.

Efter några dagar blev såret bättre, mindre och finare.

Men nu är det värre igen. Försökte fota men det var inte det lättaste.

Det jag undrar är om ni kan se på dessa halvkassa bilder om det krävs ett vet.besök/behandling? 🤔😕


Annons:
Ilya
2/27/13, 2:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Som ni kan se så är den liksom lite "böjd" vid såret (det mörkröda längst ut har kommit dom senaste dagarna, såret från början är där det är böjt)


Ilya
2/27/13, 2:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Som ni kan se så är den liksom lite "böjd" vid såret (det mörkröda längst ut har kommit dom senaste dagarna, såret från början är där det är böjt)


Ilya
2/27/13, 2:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Som ni kan se så är den liksom lite "böjd" vid såret (det mörkröda längst ut har kommit dom senaste dagarna, såret från början är där det är böjt)


Grodan
2/27/13, 5:14 PM
#4

Där svansen är klämd har nerver och muskler "dött". Blodtillförseln till den yttersta biten har "stängts av" och den kommer att bli svart och ramla av. 

Svansen självamputeras.

Det sprider sig inte och musen dör inte av det. Bara den skadade "döda" delen ramlar av. Först blir den svart o torr… När den blir svart, torr och stel kan den dock vara till lite besvär. Du kan då klippa bort en bit av den svarta torra delen, så att hon inte fastnar med den någonstans. Den är ju då inte längre en smidig kroppsdel. Alternativt gå till veterinären och få det gjort. Men det är inte nödvändigt för som sagt, naturen sköter det här på sitt sätt. Möss kan ibland bita av den döda biten själv.

Det är en process som tar ett par dagar, att den yttersta biten blir svart. Skadan är redan skedd. Det gör inte ont där. Däremot gör det ev ont just där svansken blivit klämd.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2/27/13, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har upplevt samma sak men med en bitolycka när en förrymd mus genade över hamsterburen… Den sargade svansen svartnade och låg en morgon som en torr kvist i bottenströt.

Svansen var till en början lite svullen i den amuterade änden men har nu blivit helt läkt, om än något krökt vid sista kotorna

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Ilya
2/27/13, 9:17 PM
#6

#4 Oj, låter ju inge bra alls! Dock tror jag inte att jag klarar av att klippa av den svarta biten ifall hon inte skulle bita av den själv.. har inte "kylan" nog som krävs för det, så jag hoppas verkligen den lossnar av sig självt eller att hon sköter det..

Åh stackars liten, hon har dragits med detta i över 2 veckor 😕

#5 Vad märkligt det ser ut.. 😐 hoppas hon inte förlorar allt för stor del av sin svans nu! Undrar om balansen påverkas av det..?


Annons:
Upp till toppen
Annons: