Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 789 ggr
jollycox
2013-03-05 20:43

Grossistmöss eller råttor?

Jag vet inte vad jag ska göra! Jag är helt kär i möss, dom är underbara, tillochmed mina skyggisar. :) Jag vill ha fler, men, ett stort men, det finns inga norr om sundsvall och jag har 56mil enkel väg dit. Det finns ingen uppfödare, inga annonser på blocket eller andra köp och sälj-sidor, inte ens i djuraffärer. Transport verkar inte vara det lättaste att fixa hit upp heller.
Min syster jobbar på en djuraffär och jag har bett henne fråga om dom kan ta in möss från grossister! Vad hände med mig där? Det är emot mina principer att köpa möss från grossister, men vad ska man göra? Dessutom skulle jag förmodligen ta någon kull för att få fler och det känns ju ännu mer no no på grossistdjur.
Kom fram för några veckor sedan att jag får helt enkelt byta djursort, skaffa råttor. Jag har varit intresserad av råttor flera år och läst mycket om dom och dom verkar vara riktigt trevliga djur dom med. Dock känner jag att jag dras lite mer till möss, kanske för att jag haft(har) möss och vet hur dom är men inte haft råttor?
Råttor finns det en uppfödare av nära mig och flera annonser på blocket. Kommer inte avla på råttor om det blir det jag skaffar.
Någon som har något tips eller någon tanke?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Stephanie
2013-03-05 21:10
#1

Kolla på djurtransport.ifokus om det är nån som åker däråt från nån annan del av Sverige :)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

jollycox
2013-03-05 21:29
#2

#1 Jag kollar regelbundet på djurtransport om någon ska upp men det är inte någon som ska uppåt. :(

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

ajanki
2013-03-05 21:36
#3

Jag tycker att du ska kolla alternativ på sätt att få upp möss till dig från nån uppfödare!

Jag har sålt möss till folk både i Piteå och Gällivare. Hon från Piteå köpte från mig vid flera tillfällen och vi löste transport tillsammans varje gång.

Var bor du?

(Pst, en hemlis…om allt går som det ska så flyttar jag upp till norrbotten i sommar..igen)

jollycox
2013-03-05 21:44
#4

#3 Det vore ju nästan bäst om man kunde fixa transport upp. Min morbror bor i halmstad och kommer upp minst en gång per år, dock har dom två små barn och det känns som att det är nog att hålla reda på :P

Jag bor i älvsbyns kommun men transport till umeå går också bra då min syster bor där.

(Det vore skoj!)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

ajanki
2013-03-05 21:49
#5

#4 Ja, jag tror det vore det bästa när du känner som du gör för mössen!

Jag har mycket kontakter uppåt, både i Umeå, Lleå, Boden m.m

Och även om du inte skulle köpa möss från just mig så kan jag hjälpa dig i alla fall, vet ju hur svårt det är att få tag på de djur man vill när man bor där uppe!

Grodan
2013-03-05 22:32
#6

Några som pysslar med möss har även råttor så våra vägar möts ju. Jag går på alla SRS utställningar jag kan, som anordnas i 08 eller nära mig och dit kommer ju andra råttägare och råttuppfödare, några kommer ända från Norrland…

Nu inte sagt att jag har speciellt mycket möss till salu. Jag har haft väldigt mycket elände med mina möss och är nu lite rädd att sälja. Jag vill inte sälja möss som kanske blir sjuka vid 1 års ålder, eller i värsta fall tidigare (speciellt om de sätts ihop med andra möss med annan bakterieflora).

Jag jobbar just nu sakta förbi en svacka och vet lixom inte vilka djur som är bra nog att sälja till avel eller sällskap. Men jag tror inte att jag har sjukare djur än någon annan, utan jag är bara ärlig. I a f är du alltid välkommen att tjata med mig. I telefon eller mail.

30/3 ska jag till SRS årsmöte.😃

Möss är ganska sjuka idag. Är råttor friskare? Mja, jo, kanske. Men råttor tycker jag inte du ska köpa från grossist. Slarvläste lite… har precis fått dåliga nyheter så jag är lite borta..


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
jollycox
2013-03-06 10:13
#7

Detta är svårt. 🤔 Jag vill ju ha råttor också, dom känns så mysiga men jag är rädd att dom är för krävande. Jag har skrivit en plus och minus-lista för både möss och råttor. Råttor fick 9 bra och 7 dåliga saker och möss fick 3 bra och 3 dåliga.
Jag vill ha ett djur som vill komma ut ur buren. Nu är mina möss lite speciella då dom har blivit dåligt hanterade så dom klättrar sällan upp i handen utan jag får "fånga in" dom. Men klättrar "normala"(uppfödarfödda möss som blivit hanterade sedan dom var små) möss upp i handen och vill ut? Råttor har jag förstått det som att dom "tigger" om att få komma ut när man kommer hem.?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2013-03-08 17:07
#8

#7 Då tycker jag du ska köra på möss! 😃

Det är olika hur kontaktsökande och tama mössen är. Mycket beror på arv, så detta kan man som uppfödare styra. En uppfödare som väljer enbart att avla på kontaktsökande och sällskapliga möss har garanterat sådana. En uppfödare som väljer utseende eller inte bryr sig om kontakt och temperament, har inte alltid kontaktsökande möss att sälja.

Jag har i regel de senaste åren köpt in "rassliga" möss till min avel. Möss som springer undan och inte kommer självmant. Möss som inte gillar människor så mkt. Det har givetvis påverkat hur mina möss är idag, men jag börjar få tillbaka en bra temperament. Och jag gillar inte rasselmöss alls. I de fall jag kan väljer jag bort dem ur avel och avlar på de möss som är mer kontaktsökande.

Jag kan t ex nämna mina två tjejer från Henry van Raaij. De är båda lite rassliga, men den ena (Tulip) är så nyfiken på mig och tycker att jag är så intressant att hon faktiskt kommer fram så småningom och kollar in mig. Hon klättrar upp i handen efter en lång lång, superlång stund - en tid jag tyvärr sällan orkar sitta med handen i buren. Jag kommer att para henne med en av mina trevligaste hanar som också passar i färg och typ bäst av de jag har och förhoppningsvis kan jag få några i kullen som blir mindre rassliga. Hanen har gett mycket bra avkomma tidigare och han härstammar från mina äldre linjer där jag selektivt avlat på temperament och hälsa. Den andra honan är lite för rädd och springing och kommer ev inte att paras på. Vet ej. Får se. Men som det känns nu, och om jag har ett val (dvs Tulip kan bli dräktig och få en kull) så kommer jag nog inte att avla på henne. Jag gör alltså ett aktivt val på temperament.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2013-03-08 18:05
#9

#8 Tack, jag ska tänka på det! :)

Ibland känns det som att jag vill skaffa fler möss och ibland känns det verkligen som att jag vill skaffa råttor. Det är tur att jag har tid att fundera. :)
Jag vill gärna ha en egen hund men eftersom vi redan har tre och hundar inte kan vara ensamna på dagarna som katter och andra smådjur kan så blir det ingen hund på flera år, men jag har läst många som beskriver råttor som små hundar så då kanske råttor ändå är det jag ska skaffa?
Det känns också som att råttor är lättare att lära trix och agility än möss? Någon som provat träna båda sorterna?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2013-03-08 18:36
#10

Jag kan säga såhär:

Får du inte tag på möss som tillgivna människor, kontaktsökande och tama utan bara rassliga snygga engelsktypade så kan du strunta i att skaffa några möss och istället skaffa några råttor. Risken finns givetvis att du väljer fel råttor och där får rassliga otama saker…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2013-03-13 18:49
#11

Jag har nog bestämt mig för att det blir möss. :) Visst skulle det vara roligt att ha råttor, ett nytt djurslag, men det finns några negativa saker med dom och typ inga stora negativa saker med möss.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2013-03-13 18:57
#12

#11 Vad skoj!

Nyfiken, vad tycker du är negativt med råttor?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2013-03-13 19:53
#13

#12 detta är ju bara vad jag läst att många skrivit, endel av sakerna är nog individuellt. Att dom kissar ofta och överallt, att dom gnager på "allt" och luktar mer.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Upp till toppen
Annons: