Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 622 ggr
[Random_Sweet]
3/6/13, 3:04 PM

Två honor, En kull?

Jag har två even honor som har bott tillsammans i ca 1 månad nu. Dom funkar super bra tillsammans! 
Och nu skulle jag vilja ta en kull på en av honorna, Och det skulle ju vara kul ifall hon kunde bo kvar vid sin väninna även när hon har ungar, Skulle de kunna funka? 

Jag har aldrig haft två honor tillsammans då den ena haft ungar, Har alltid flyttat ut den dräktiga honan några dagar innan födsel så att det bara är hon och ungarna.

Så min fråga är väl; Kan man ha en hona med en kull tillsammans med en annan hona?

Annons:
Sync
3/6/13, 3:34 PM
#1

Eh.. jag vet inte vad den andra honan skulle kunna göra. Personligen skulle jag aldrig ha en hona med bebisar tillsammans med andra honor. 
Mamman ska ha det lugnt med sina bebisar. Hon klarar sig utmärkt själv med dem.

Däremot i ditt fall så skulle jag skaffa en till hona, eller två. Så att mammas f.d sambo kan ha kompisar i buren. Mamman kan stanna med sina döttrar.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

[Random_Sweet]
3/6/13, 4:07 PM
#2

Jag har alltid låtit honan ha kullen ifred, Men läste någonstans att två honor kan ta hand om en kull jätte bra tillsammans.

Jag har flera honor, Så det är lugnt med det :)
Men just dom här två är som klistrade vid varandra! Tyckte det skulle vara kul ifall dom kunde få fortsätta hålla ihop även om den ena fick ungar, Men vill vara säker på saken innan jag bestämmer mig för att para henne.

Sync
3/6/13, 7:55 PM
#3

#2 Jag vet om att natalmöss och råttor går bra ihop med kullar.. det har jag själv bra erfarenhet om. Men jag har för mig att just möss inte särskilt gillar det.. men jag kan ha fel!

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

ariama
3/6/13, 7:57 PM
#4

Mitt svar är tveklöst ja. Ja, du kan ha dem tillsammans.

Jag har fött upp möss sedan 2006 och har i stort sett alltid en eller två andra honor som sällskap och medhjälpare. De hjälps åt med ungarna, och mår alla bättre på det viset.

Det finns en del som inte vill ha honor tillsammans på det viset, men jag har ALDRIG haft några problem, snarare tvärtom.

[Random_Sweet]
3/6/13, 7:58 PM
#5

Okey, Men då får hon nog gå själv om jag parar henne då :)

Grodan
3/8/13, 6:01 PM
#6

Som amaira skriver så kan du ha honor tillsammans, ja.

Om du vill det är upp till dig. Kraven på dig för att det ska fungera är att du ger mössen en stor bur och matar mycket duktigt. Råder det brist på mat kommer ungarna att kunna ses som mat.

Mitt råd är också att endast en hona bör vara dräktig, så att du kan ge en korrekt stamtavla, samt för att förhindra att ungar dias med "fel" mjölk. Föds två kullar på exakt samma dag blir det "rätt" mjölk, men om det är flera dagar mellan kullarna alternativt veckor (!!!) kommer den yngsta kullen att kunna bli undernärda.

Ju fler möss som bor i buren desto mer äter varje mus, dessutom behöver dräktiga och digivande honor mycket näringsrik mat. Det är bra om man kan övermata dem så att det aldrig råder brist på mat och de kan få välja lite själva vad de vill ha.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Random_Sweet]
3/8/13, 6:09 PM
#7

#6 Oj, Missade tydligen hennes kommentar.. 🤔

Jo, Ja, Hade bara tänkt att ta kull på en av dom isf.
Och dom är jätte tajta så tror inte att dem skulle börja bråka nå :)

Grodan
3/8/13, 6:25 PM
#8

#7 Varför jag alltid rekommenderat att ha dräktiga möss och råtthonor i egen bur är för att olyckor kan hända. Främst då att de andra honorna stjäl ungarna och vaktar dem så att mamman inte får komma till dem eller biter ihjäl dem.

Dock har endast ett fåtal musägare de senaste åren rapporterat om sådana fall och där kan man ev misstänka dåliga förhållanden.

Är det flocksmarta och fredliga möss man har så skall det kunna fungera väl så länge mössen sköts väl.

En hona som är överdominant och bråkar med sina burkamrater tycker jag dock inte att man ska varken avla på eller ha som kamrat till en dräktig hona.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/8/13, 6:28 PM
#9

Instämmer med Grodan.

Random_Sweet, vi postade våra inlägg ungefär samtidigt, då är det lätt att missa varandra! :-)

[Random_Sweet]
3/8/13, 8:00 PM
#10

#8 Okey, Men då ska det nog gå bra tror jag :)

#9 Ja, Såg det! :)

Upp till toppen
Annons: