Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1282 ggr
ariama
3/7/13, 1:46 PM

Mus-mamme-mat

Alla mina musmammor, utan undantag, ALLA, alltid, är galna i spröda majsbröd så fort de fått ungarna och igenom hela digivningsperioden!!

Fascinerande! I övrigt, dvs de andra mössen, och när de inte ger di, är de måttligt intresserade, ibland ratar de till  och med helt.

Majsflingor funkar likadant. Fast här är fler intresserade mer jämlikt liksom. Majsbröden är digivarhonorna galna i, de andra kan rata helt.

ry-majsbrod.jpg

Annons:
ariama
3/7/13, 1:49 PM
#1

Till frukost äter vi - mössen och jag - majsvälling. Det är vi ALLIHOPA galna i, det är sååå gott! Lite dyrt bara, men jag älskar sån här välling. Och särskilt musmammor, samt växande ungar och ungmöss, väntar ivrigt och glupskt på sin frukost på mornarna. :-D

ry-mat.jpg

ariama
3/7/13, 1:55 PM
#2

Sedan har jag tillskott som jag själv tycker är himla BRA! Inte så dyrt heller, och drygt är det. Särskilt dräktiga honor, digivande honor och växande möss får kalktabletter. Vuxna hanar och andra vuxna möss (dvs honor) bryr sig sällan på samma vis.

Jag tycker och anser, att mössen själva kan "tala om" vad det är de behöver. Visserligen väljer möss gärna ut godsaker ut sin foderstat - men de har OCKSÅ en förmåga att "vara glupska" på sånt de behöver.

Det märks framför allt, tycker jag, att första gången jag ger något extra, t.ex. kanske avocado eller köttben, och de inte fått det på ett tag, så kan vissa kasta sig över det med iver. Men efter några dagar så "ratar" de det, och äter bara måttligt ett par gånger i veckan kanske.

Ibland är det mer tydligt, ibland mindre tydligt. Men visst kan jag se, när det är något de behöver - och då får de så mycket de vill ha av just detta, tills de är nöjda. Och sedan fyllar jag på kanske nån gång i veckan eller så. Det är lite olika.

Omega 3-kapslar tar jag själv. De här är inte dyra på ÖB. Och jag brukar bita hål i en kapsel och klämma ut någon droppe åt mössen emellanåt. Hur mycket och hur ofta, beror på deras behov för stunden. Vilket de visar mig genom att slicka i sig, elelr låta bli.

ry-kalk.jpg

ariama
3/7/13, 1:59 PM
#3

Kalktabletterna på bilden är bra! De är inte smaksatta! Friggs kalktabletter är också bra, men svåra att få tag i.

Vitamin D är tillsatt, det finns inte utan D-vitamin, så det får hänga med på köpet. Mössen verkar inte ta skada ;-)

Oftast är kalktabletterna smaksatta, till exempel med pepparmynta, ganska "starkt". Och det står inte alltid på burken, och apotekspersoalen vet inte inte ens alltid.

Jag biter sönder tabletten och ger smulor, de behöver inte en hel åt gången, det går knappast åt. Men de gillar det definitivt!! Särskilt digivande honor, som sagt.

Vattnadal
3/7/13, 11:34 PM
#4

Nu vet inte jag vad omega 3 kapslar kostar, men blir det inte billigare att köpa en falska fiskolja från standardt, eller laxolja av annat märke, tillskott för hund?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ariama
3/8/13, 9:03 AM
#5

Omega 3 kapslar är oftast svindyra! Men just på ÖB finns relativt billiga sådana. Jag äter själv, och vill inte gärna ha hundtillskott ;-). Mössen äter ju också så lite, behöver så lite (men jag tror på att de behöver). Vad man än använder, så ska det ju inte bli gammalt.

Fiskolja/laxolja är intressant dock, har aldrig tänkt på det. Ska kolla upp. Tack!

Grodan
3/8/13, 2:34 PM
#6

Jag kör också med kapslar, för de kladdar inte… 😃 Fiskolja tycker jag kladdar för mkt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
3/8/13, 3:45 PM
#7

Icke-kladd är bra! 😃

Grodan
3/8/13, 4:21 PM
#8

Majsbröd brukar jag själv äta, eftersom det varken innehåller gluten eller socker. Dock mättar det inte så mkt utan är mer bara underlag för ost…🤪


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: