Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1504 ggr
ariama
2013-03-07 14:06

Några recessive yellow-färger (nyanser)

I fokus vill inte ladda upp bilder från min dator, så jag klistrar in. Därav litet format.

Visr några bilder på lite olika gula och "röda" nyanser jag har på mina recessiva yellow. Dessa är i satin. Honey Glow är mormor till Honey Fashion, medan Honey Chrisp kommer från en annan kull.

Glow har den typiska "brandgula" färgen, som är så vanlig även på argente och champagne argent (när dessa inte är avlade bleka).

Fashion har en nyans djupare färg, och Chrisp är mer röd, lite cinnamonaktig. (Chrisp ser lite otymplig ut på fotot, men hon har faktiskt en riktigt vacker typ, fast lite liten.

ry1f.jpg

Annons:
ariama
2013-03-07 14:10
#1

Här är "ungefär" samma färger, fast i icke-satin.

Honey Candy är typiskt "brandgul" medan Hanni Charisma har en dovare och brunare/rödare ton, mer lik cinnamon.

Alla mina "gula" RY heter något på Honey. Men när färgen gått över till "röd" (brun/cinnamonaktig) heter de något på Hanni. (gäller inte på satin som får en tydligare RY-färg än ickesatin).

På det viset kan jag lätt skilja på varianterna i stamtavlan.

ry10.jpg

Denna kommentar har tagits bort.
Grodan
2013-03-07 18:26
#3

Jag har en sån hemsk variant som RY Lilac här. Fast just nu inget foto…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2014-01-11 14:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag visar mera av röd recessive yellow. Honey Mia är drygt fem månader, och har en härlig mörk "gulfärg" som tangerar röd.

Honey Crisp lyser som guld. Gult guld, trots att hon som ung såg ganska mörk ut.

Crisp är längst till höger på den första bilden i tråden. Hon har faktiskt "ljusnat". Annars är ju röd en färg som mörknar med åldern.

ariama
2014-01-11 14:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

RY tycker jag bäst om i den guldgula färgen. Är helt nöjd med varianten som jag har.

Så här röd som Mia är, är inget jag eftersträvar. Däremot vill jag ha den färgen på mina chocolaters tanfärg!! Wow! Jag jobbar vidare på temat 🙂 . Kanske kanske nån dag i nån avlägsen framtid…

ariama
2014-01-11 14:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En till ganska nytagen bild på Crisp. Och tanfärgen på Chrystal Beauty. Jag avlar ju RY och ck/tan sida vid sida.

Jag bara ÄLSKAR den här färgen och lystern som mina satin RY har. Jag kan tänka mig att det finns dom som tycker att det bara är "för mycket", för det är ganska "mycket". De lyser som guld på ett nästan onaturligt vis, inte bara på fotona utan även i verkligheten.

Jag förundras över att ett djur kan ha den här färgen! ❤️

Annons:
hejkomochhjälpmig
2014-01-13 15:56
#7

Dina möss är så otroligt vackra! Vilka skönheter (och de verkar vara så himla trevliga också!) 😍

Grodan
2014-01-13 22:43
#8

Härligt att följa dina möss, amaira!❤️

Jag tycker om röda och gula möss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-04-01 14:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#3 "hemsk variant av lilac RY" Hur kan du säga så!? Jag tycker färgen är bedårande! I alla fall som ung (sen vet jag ju inte), Salvia här är lite drygt 5 veckor, fotad idag.

Fast jag kan inte säga om hon är lilac eller lilac-agouti.  Varianten/varianterna är helt nya för mig.

ariama
2018-04-01 14:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Eftersom RY-varianter i kombination med blått är en ny erfarenhet för mig, vet jag inte heller hur de utvecklas med åldern. Det ska bli spännande att följa! Har läst någonstans att färgen blå-RY kallas "amber", men jag vet inte var och hittar det inte igen.

Här är Izo, längst till vänster, 7 dagar.  Han är blå RY eller blå-agouti RY, jag kan inte säga vilket. Jag vet inte heller vilken blå/lilac-variant den rödögda ungen bredvid har.

ariama
2018-04-01 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här är Izo två månader, blå eller blå-agouti Recessive Yellow. En vanlig RY bredvid som jämförelse.

ariama
2018-04-01 14:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Izo igen.

ariama
2018-04-01 14:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Och så lite vanliga RY. Aniz, rödögd RY, 2 månader.

Annons:
ariama
2018-04-01 15:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Och Kummin, drygt 5 veckor.

Blixt-bilderna visar förstås ett annat och rödare djup i färgen än vad de verkligen har, även om de har bra färg irl också.

ariama
2018-04-01 15:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

Lilla Salvia, lilac RY (eller lilac-agouti RY) är verkligen helt bedårande! ❤️

Novachan
2018-04-01 15:11
#16

#15 Håller med 😍

ariama
2018-04-01 15:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag skulle aldrig själv kommit på idén att försöka avla in blått i RY. Idén står helt och hållet RöÖyas målmedvetna längtan för!

Hon rymde, och klarade mot all förmodan konststycket att ta sig in till pappa Azazel och göra ungar. Eftersom hon var mycket nöjd med flytten och omedelbart slutade alla rymmartendenser så fick hon stanna kvar där. Hon fick även stanna kvar och låta Azazel hjälpa till med ungarna, vilket förstås resulterade i några fler. Men där satte jag stopp.

Aniz och småsystrarna Kummin och Salvia är jag oerhört förtjust i, och glad över. De är jättebra trots en lite nervig och rymmig mamma. Deras inavelsgrad ligger på 31,3%, vilket inte är något som märks på minsta vis, i alla fall inte i nuläget.

RöÖya däremot var för tunn som ung - var väl för nervig för att lägga på hullet - och definitivt ingen avelshona om jag fått välja. 0% inavelsgrad. 
Men ungarna blev som sagt jättebra!  

Dessa RY är avlägset släkt med alla andra RY i tråden. Utan dem skulle RöÖya inte varit RY.

Novachan
2018-04-01 15:38
#18

#17 Åh lilla Salvia 😍

Tycker också det är intressant att blått och RY gick att blanda så att det syns

Grodan
2018-04-02 11:04
#19

#11 Han är något ljus men skulle absolut säga Blue Agouti RY där.

#15 Salvia har en underbar färg


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-04-21 11:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Izo är 11 veckor och 3 dagar nu.  Ganska rädd. Vill inte komma upp i handen, eller ens komma alls helst.
Men så hamnade han på golvet i misstag. Först sprang han undan när jag kom. Men när jag sen sakta kröp närmare på alla fyra och pratade lugnande och sträckte fram handen, så klev han tacksamt upp! Då blir man lite varm om hjärtat! 😘

Annons:
ariama
2018-04-21 11:07
#21

Jag "dokument-fotar" honom en gång i veckan. Han ska ju bli gul/brandgul (RY-färgad) nån gång, sägs det, inte vet jag. Så jag vill ha färgförändringen dokumenterad. 😃

Grodan
2018-04-21 11:59
#22

#20 Lilac är en intressant färg.

Ja, men precis. När man blir lite mindre (krypa på golvet) är man inte lika hotande…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-04-23 12:20
#23

#22. Det här gör också skillnad på vad man har för bur åt mössen. Alltså varifrån man kommer: uppifrån eller från sidan.  Akvarium till möss som är rädda för rörelse ovanifrån, är inte så lyckat. Då är det bättre med sidoöppnad bur.
Morakullan´s Qeturamus till exempel är ett praktexempel på en mus som inte är rädd för "rörelse uppifrån". Jag har några fler såna och det gillar jag.

Izo är en hare, men han är tillitsfull i alla fall. 😘

Grodan
2018-04-23 12:27
#24

#23 Ja, ur det perspektivet sett så… "komma uppifrån"

Fast jag tänkte mer på att när/om en mus är på golvet och vi står upp, så  blir vi så pass mycket större än de är vana vid. Samt att våra vanliga ljud inte kommer helt till sin rätt (längre avstånd, annan akustik osv) så det är bra om vi kan förminska oss. Möss är ju vana vid att se oss från typ midjan o uppåt… eller bara övre delen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-04-23 12:28
#25

Jo, det också.

Upp till toppen
Annons: