Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 3926 ggr
ariama
3/11/13, 9:31 AM

Varför? (mysko svart mus)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Cashmir är ungefär 4 månader nu. Hon föddes kolsvart. (Svart/tan, med ganska fin tan dessutom :-D). Hon är en "genuin björndalare" och en trevlig tjej.

På sistone har det hänt något med hennes färg!! Jag har noterat en "mysko glans" i det svarta. Och nu idag syns hon klart och tydligt ha en vacker silverglans. (syns bättre i verkligheten än på fotot).

Är det någon sorts "silvrerings-grej" hon råkat ut för? (mutation, tänker jag?) Hon har inget som jag kan misstänka är silvrering eller liknande i stamtavlan.

Annons:
ariama
3/11/13, 9:33 AM
#1

Den antydan till stjärn som man ser i pannan på henne, på fotot, har aldrig funnits där förut. Hon hade inte ens ett enda vitt hårstrå i pannan när hon föddes!

Sync
3/11/13, 11:45 AM
#2

Är hon inte blank ?

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

StillaSinnet
3/11/13, 3:47 PM
#3

jag sm har silver grey här henna ser silvreringen tydligt. du har inte min chokladhane bakom denna? Jag är på jobbet nu och kan inte koll aupp vem det var du köpte,  men jag vet att jag parade in en del pearl i svarta och blå, och rätt som det var poppade det ju upp enstaka choklade som jag sålde vidare.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
3/11/13, 7:13 PM
#4

#0 Hon är ju Silver Black eller Silver Grey som det heter då!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
3/11/13, 7:50 PM
#5

Ser riktigt läckert ut!!! Men förstår att du blev förvånad:)

ariama
3/12/13, 6:37 AM
#6

Ja, min lilla Cashmir, hon ska ju vara svart! Nu är hon en "bortbyting" jag inte känner igen. Buhu-uhu.

Lottis, TAM´s Bruno är inte inblandad här! Inte heller honan jag köpte av dig förut (silver lilac). Den silvrerade honan från dig, har jag ingen avkomma kvar efter (hon blev ju heller inte gammal, utan tacklade av alldeles för tidigt i sitt liv).

Mössen bakom henne, längre bak i stamtavlan, där finns Chillourarea´s Electra, Rapunzel´s genuina champagne/tan-avel, Vattnadals och Morakullan´s.

Mayas Silverbolt med Vattnadal och zoomöss i bakgrunden, + en sve sv/t från kent. 

Ett par möss från Evelyn, som härstammar från Åsa som importerat svarta tan från Finland. Åsa körde mycket inavel, för att hon inte fann några bra möss att avla ut på. Det fick gå så länge det gick - och några silvreringar dök inte upp där.

Jag har någon Viby i bakgrunden. Jag har ett par genuina "svensktypade" köpta utanför (ingen anknytning till) svemus eller i.fokus, ingen färgavel där och knappast silvering.

Via Rapunzel´s har jag också anknytning till rumpwhite/Cait McKeown, samt svart sh från Sanders (Finland).

Det finns ingenting i Cashmirs stamtavla som ger någon ledtråd till hennes inslag av vita hår vid 4 månaders ålder!!

Annons:
ariama
3/12/13, 6:55 AM
#7

Som jag förstår silveringsgenen, så föds mössen som self, och börjar visa silverinen när de byter päls första gången? Vilket väl är runt 6 veckor nånting? (lite olika på olika musstammar)

Cashmir visade inga som helst tecken då!! När dyker silveringen upp? Vid vilken ålder börjar den synas? si-genen är ju annars recessiv, eller hur? Så på det viset kan det stämma. En recessiv gen kan ju hänga med i stort sett hur länge som helst, utan att synas.

Om det är en egen spontan mutation som dykt upp, så är det ju så, att mutationer gärna sker "i vissa sårbara gener", vilket gör att samma mutation kan dyka upp flera gånger, oberoende av varandra.

Sedan finns det ju också något som heter "Graying with age", Ga, som är en dominant gen. Där visar sig silveringen senare än vid si/si, men också oftast ännu senare än vid 4 månader …

Jaja, jag får väl sehur hon utvecklas. Det är ju lite spännande också. Om jag skulle vilja ha silvering i mina möss, så är det i de gula RY. Men ihop med gult pigment utvecklas den annorlunda (som jag har förstått det, i alla fall i DY!) och minskar, för att försvinna helt vid vuxen ålder, och inte gå att skilja från vanliga self. Det är alltså inte intressant för mig. Silver chocolate bryr jag mig inte om.

Förresten, vad får man om man blandar splash med silvering? T.ex. svart silverad splash. Haha!

Det som är lättast att kolla, med Cashmir - om jag nu skulle få lust sen, nu ska jag inte ha några ungar på flera månader! - är att se om silveringen är dominant eller recessiv (troligtvis recessiv, bara en tanke jag har).

Grodan
3/12/13, 10:27 PM
#8

Nu blänker det visserligen en del på fotografierna så jag känner mig inte lika säker som igår. Men min spontana tanke var Silver Black. Just för att hon ser ut så som Silver Black råttor gärna ser ut.

Silver Grey heter det för att de sällan blir riktigt svarta i en linje med Silver Black.

Jag har endast haft en kull med Silver Black/Silver Grey. De var mörkgrå. Färgen på dem som unga gick inte ända ner till rötterna, de hade alltså en silvreringsfunktion redan som unga. Sedan byttes pälsen några gånger och silvreringen kom pö om pö under några veckors tid. Jag minns inte när de var fullt ut-silvrerade, men de var då säkert 2-3 månader gamla. De var absolut inte så svarta som din Cashmir.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/13/13, 4:11 AM
#9

Fotot kanske blänker, men hon är klart och tydligt silverad irl. Syns bättre i verklligheten än på fotona. Så tänk inte "blänk" när ni tittar, det är "silvering" alltsammans. :-)

Eftersom jag inte avlar på svart, samt avlar för att få bort sotning, så har de svarta möss som sällsynt föds här, rent allmänt ingen bra svärta.

Jag döper härmed hennes färg till silver black/silver gray. 😃 (jag tycker det är fult, hon var vackrare förut, innan hon "blev gammal", höhö)

StillaSinnet
3/13/13, 8:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Hm…märkligt! men spännande :D Vore jättespännande att testpara med en av min si-grey (mössen har inte bytt namn till si-black som råttorna gjorde) för att se om det är samma gen…men jag tror int det. mina si-grey brykar få en nyans ljusare under päls, snudd på tickat, och det stämmer ju bra eftersom de kommer från peralaveln som ju är tickat, fast i blått.

om man delade upp pearl så som man kan göra där pearl i själva verket är aadd sisi, alltså blå, så borde detta vara en Black Pearl 😃 (Love Jack Sparrow!!!!! 🤤)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
3/13/13, 5:11 PM
#11

Om jag fick välja så skulle jag välja Silver Black framför Silver Grey. Tycker Silver Grey, när den är Silvrerad Grå med ljus underfärg är en ful variant. Den tösen som amaira visar upp däremot: mycket fin.

Så vill man avla fram Silver Black kanske man ska förstöra några riktigt fina Black linjer med att para in silvergenen på.

Observera att silvreringsgenen kan sättas på alla färger och kan bli ett riktigt problem senare. Silvrerade Agouti, Silvrerade Chocolates mm. En recessiv gen kan ställa till problem när den poppar upp såhär…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
3/13/13, 7:35 PM
#12

#11 jodå, jag håller med…därför upplyser jag alltid om att mina linjer kan innehålla silvreringar. Inte alls kul om det blir som med råttorna

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
3/14/13, 8:33 AM
#13

Tack för allt tänkvärt ni skriver! Jag läser noga, och införlivar era tankar med mina egna. Har inget att svara direkt, nu. Cashmir får väl bli en följetong, med ett "to be continued".

Instämmer också i det här med recessiva gener som kan bli ett gissel i avel. Är inte särskilt glad över t.ex. abysar som kan dyka upp fast jag förrsöker förhindra det, och absolut inte vill ha. Det "bara förstör" möss för mig.

När det gäller RY däremot, så måste jag väl erkänna, att jag "spridit ut" genen lite grann, via bärare, (men inte i hemlighet!), för att jag inte vill att färgen ska försvinna igen!!! Så länge DY florerar fritt i hela landet, anser jag det vara bra att det finns ett alternativ som är friskt och sunt, som folk kanske hellre väljer?

Vad jag "gör" med Cashmirs färggen, vet jag inte än. Men jag har inte för avsikt att "släppa det fritt". Att provpara med Lottiz-hane kan möjligtvis vara intressant. Men det finns tid att tänka över saken. :-D

För övrigt tänker jag själv kalla hennes färg för "silver black", för det låter mest logiskt i mina öron, oavsett vad det är för gen som spökar där inne.

Annons:
ariama
3/15/13, 8:51 AM
#14

Vill hålla diskusionen samlad, så jag klistrar in ett svar jag gett i tråden på fb. Frågan handlar om ifall en såld mushane, Honey Gold, kan bära på samma lustiga gen.

I stort sett är alla mina möss släkt på ena eller andra viset, jag kör ju väldigt mycket med (planerad) inavel.
Rent spontant skulle jag vilja svara nej, du har ingen silvering i Honey Gold - men eftersom jag inte vet varifrån/hur Cashmirs lustiga silvering dykt upp, så blir svaret, jag vet inte.

Deras härstamning längre bak i stamtavlorna, är mycket likartade, de har i stort samma "ursprung". Honey Gold saknar dock Silverbolt (och därmed de möss som finns bakom där).

Flera släktled som går rakt ned, gör det i syskonparingar och inte individer. Syskon kan ju bära helt olika gener.

Recessiva anlag kan osynligt smyga sig med i hur många generationer som helst! Jag har ganska bra koll på de ca tio närmaste i alla fall, upp till 17 generationer i vissa led. Är det en recessiv gen som hängt med, kommer den mycket, mycket långt bakifrån! Och har säkerligen gått förlorad bland kullsyskon i många parningar - men måste ha funnits kvar i åtminstone två individer för att kunna dyka upp igen. Chansen att den finns i Honey Gold anser jag vara mycket liten - men inte helt försumbar.

Är Cashmirs silvering resultat av en spontan mutaion, är chansen lika med noll.

Förtydligande av konstig mening: "Flera släktled som går rakt ned, gör det i syskonparingar och inte individer."

Menar, att de släktled som Gold och Cashmir har gemensamma, går via möss som är syskon, inte att de är samma individer. Äh, blev det tydligare?

Exempel: Båda har t.ex. Rapunzel´s i stamtavlorna (med McKeon och Sanders bakom), men medan Golds morfar är Golden Delicious, är Cashmirs mormorsfar Garlois-Björn (som är kullbror till Delicious).

ariama
3/15/13, 9:29 AM
#15

Lottiz! Vet du om Maya haft någon silverad mus? (hört ryktas) I så fall kanske Silverbolt ligger bakom silveringen på något vis, fast jag inte kan tolka hans stamtavla så.

Littlem
3/15/13, 9:56 AM
#16

Jag har inte haft nån silvrerad mus vad jag vet om iaf :)

ariama
3/16/13, 5:35 AM
#17

#16. Titta, där var du! 😘  Okej, bra, då vet jag. Och står lika frågande som förut, haha.

Terato
3/17/13, 12:43 PM
#18

Hehe, ser precis ut som silvrerade svarta råttor gör! Kan tala om att i råttvärlden finns det inga osilvrerade svarta. Alla har silvrering mer eller mindre och man ser det ju tydligast på de svarta. Jag vet dock inte om det alltid varit så eller hur historien ser ut bakom. Det är många som är irriterade över dessa silverstrån bland råttfolk iaf!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

ariama
3/18/13, 6:09 AM
#19

Hej Terato! Kul att se dig!! ❤️ Ja, de här silverstråna vill jag då verkligen inte ha utspridda bland mina möss. Det är läckert när man vill ha färgen, och ett elände om silverstråna hamnar i en self-färg man vill ha ren.

Sync
3/18/13, 9:05 AM
#20

#18 Våran svarta råtta har ingen silvering alls ju. o.O

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
Terato
3/28/13, 7:28 AM
#21

#19 Ja, jag är ju inne här så himla sällan! Men saknar er musfolk jättemycket faktiskt!

Det är ju absolut inte omöjligt att det sprider sig på samma sätt på möss. Vore kanske en idé för Svemus att införa en ruta på stamtavlorna man kan fylla i för om de är bärare av silvrering?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

ariama
3/28/13, 7:54 AM
#22

Ja, jag vill ha "rutor" både för silvering och aby! Svårigheten är ju att man tappar greppet redan i andra generationen. Första generationen efter en recessiv förälder, bär ju garanterat en recessiv gen. Men redan i nästa kull efter en bärare, har man inte längre någon aning…

Grodan
3/28/13, 5:17 PM
#23

Jag avlade fram Self Black råttor på nittiotalet, gick ganska bra. Men de var så galna att jag la ner linjen.

#20 Generellt sett brukar honor vara lite mindre silvrerade, samt även rex… och ibland tecknade…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
4/26/13, 10:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Här kommer några nytagna  bilder på Chashmir.

ariama
4/26/13, 10:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

-

ariama
4/26/13, 10:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

-

Grodan
4/26/13, 2:40 PM
#27

Snygg juh!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
6/30/13, 8:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Så här ser Cashmir ut nu, två månader efter de senaste fotona här ovan.

ariama
6/30/13, 8:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Kul färg, mycket trevlig och rar musa!

ariama
6/30/13, 8:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Hon har liksom vita fläckar också, i ansiktet och på överarmarna, typ.

ariama
6/30/13, 8:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

-

Littlem
6/30/13, 10:14 AM
#32

Oj vad hon ändras. Läckert!

Grodan
6/30/13, 7:21 PM
#33

Ballt!

Jo, Silvrering blir ju som den vill och fördelas inte alltid jämnt över musen.😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
6/30/13, 11:25 PM
#34

lite mer av de ljusa och ingen tan så hade vi nästan haft en merle… snyggt!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
ariama
7/1/13, 9:48 PM
#35

🙂

ariama
8/16/13, 10:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Sveriges flammigaste mus, haha. (ser fånig ut på fotot)

ariama
8/16/13, 10:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Ett till fånigt foto på flamman. (syster Honey Crisp är också med i bild)

ariama
8/16/13, 10:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Cashmir är en himla trevlig mus, och framför allt har hennes vittickade tan en sådan läcker "aprikos-färg", att jag vill ha en vittickad/silverad RY tids nog. Därför har Cashmir denna hög i sitt bo!

ariama
8/16/13, 10:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Pappan heter Björndalens Zorri.

Littlem
8/16/13, 8:04 PM
#40

Oj vad mkt vita strån hon fått!

Jag har ju en hane som fått en massa vita stickelhår på rumpan. Han är iofs svart/vit brokat tecknad på resten av kroppen. Men rumpfläcken var endast svart förut, men har nu fullt med vita strån som din tjej där.

Söta bebbar!  Läcker vit "ål" på översta där :)

Grodan
8/16/13, 8:32 PM
#41

#39 LH!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
StillaSinnet
8/17/13, 8:38 AM
#42

Hm… Roan dök upp i mitt huvud. Ska bli intressant att se om silvreringen tar över helt till slut! Läste i tidigare inlägg om rutor för recessiva gener. Tex aby och silvrering. Jättebra! Jag är själv livrädd för att vi ska få in silvreringar i våra fina selflinjer. Jag vill lägga till fuzzy bland rutorna att kryssa i också..

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
8/17/13, 5:07 PM
#43

#40. Intressant Littlem! Cashmirs farmors morfar är Silverbolt från dig! Finns det någon gemensam nämnare bak i stamtavlan hos din hane? 

Å andra sidan behövs ju dubblering för en recessive gen att uttryckas, och Silverbolt är inte "dubblerad" i Cashmirs stamtavla. Men kanske någon föregående vattnadalare som vi har gemensamt?

Det bör dock vara sådär 25 generationer bak (!!!) och det tror jag inte på, då är en spontanmutation troligare. 25 generatioiner drar jag till med, för att jag själv har koll långt bak på mina, och för att Elin likaså har koll på sina möss.

#41. Ja, det blir långhår här. Inte för att jag vill ha långhår, utan för att jag avlar på beteende i första hand (och en hel massa annat  😉) och de här två har kvalat in. Det kan bli ganska rejält långhårigt.

Zorri hade längre hår som bebis (givetvis), men har nu en härligt tät päls i stället, inte så lång, men "jämn".

#41. Roan? Råttfärg förstår jag. Kan nada om råttfärger. Det jag tänker på, är att det finns flera olika gener som ger vita hår sådär, bland annat "graying with age" eller vad det nu heter.

Än är hon ju bara drygt 9 månader. Men före 3 månaders ålder var hon bara helt vanligt kolsvart!! Fanns inget "mysko" med henne! Först vid närmare fyra månader dök silveringen upp.

Hon är spännande, men jag gissar på att hon ändå är en vanlig (eller ovanlig) dåligt färgad silverad. Fortsättning följer …

En ruta för vissa recessiva gener, jo, det har jag ju önskat länge. Å andra sidan … märkte jag snabbt med mina RY, tappar man ändå bort kontrollen redan i andra generationen.

Dvs när man parar en anlagsbärare, så vet man inte om ungarna har:

1. Anlaget borta för evigt.

2. Anlaget fortsätt med i 25 generationer till (eller i teorin hur länge som helst!!)

Här funkar inga rutor. Det enda rutorna gör, är att "tala om" EN ENDA generation extra, förutom den som ÄR färgen/pälslaget.

Man förlorar ändå kontrollen snabbt.

Grodan
8/18/13, 12:59 PM
#44

Roan finns på möss också…

Tror dock att precis som på råttor hänger ihop med någon teckningsgen…

Jag avlade själv på variegated/even som blev kraftigt silvrerade, på nittiotalet. Jag ville isolera de gener som gav denna silvrering och sätta på enfärgade för att få typ Pearl eller Roan eller nåt… Men det gick inge bra… hihi (kallade detta mitt Pearl-projekt)

Grattis till bebbar! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Littlem
8/18/13, 6:25 PM
#45

Nah, hanen jag har som fått så kommer från Patricia. Har inte hans stamtavla framför mig nu iofs men det är nog snarare nån slump med färgen snarare än nått genetiskt :)

Upp till toppen
Annons: