Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 506 ggr
[cessi]
2013-03-13 14:27

Hjälp med musinfo!

Hej!

Jag är en 22-årig tjej som planerar att skaffa möss. Jag har läst och läst på internet eftersom jag aldrig haft möss tidigare men har ändå några frågor som jag hoppas kunna få svar på här.

Uppfödare:

Jag bor i Finland men skulle hellre köpa möss från Sverige eftersom jag är svensk och inte kan finska särskilt bra. Därför undrar jag om någon vet en bra uppfödare i närheten av Stockholm (jag bor i Åbo så det blir för lång resa att ta sig utanför Stockholm…). Jag skulle vilja skaffa två honor. Jag är också förtjust i den engelska typen eftersom de är lite större, men vet som sagt inte om det finns någon som föder upp engelska möss i Stockholmsområdet? (Har tittat in Ale's, Kronans och Diamantens uppfödning men ingen verkar ha några möss för tillfället.) För mig spelar det inte så stor roll med stamtavla, så länge mössen är friska och avlade på trevliga föräldrar.

Bur

Vissa rekommenderar dunaburar och andra rekommenderar gallerburar. Minimåtten varierar också på olika sidor.. Vad är det som gäller egentligen: 20x30, 30x30 eller 30x50?? (jag vet, ju större desto bättre!). Jag är mer förtjust i gallerburen eftersom den gör att mössen inte känns så instängda och man behöver inte interaktera med de uppifrån. Samtidigt så är det flesta gallerburar för breda mellan gallren (1 cm, har förstått att det bör vara max 0,7). Akvarium är visserligen trevligt men jag tycker de verkar alldeles för klumpiga tyvärr. Så min fråga är: vad skulle ni musägare rekommendera: en gallerbur eller duna(plastbur)?

Det var mina långa frågor för tillfället. Jag skulle verkligen uppskatta svar!!

Annons:
[cessi]
2013-03-13 14:32
#1

Jo just det, ska engelsktypade möss ha större bur? Tänkte eftersom de är lite större :)

Ilya
2013-03-13 16:15
#2

Jag rekommenderar akvarium. Snyggt (!), man ser mössen och allt dom har för sig, mössen ser ut, det är lättillgängligt och det är billigt.

Nackdelen är att det förstås väger lite.. men så farligt tycker jag inte att det är!

Varken svårare eller lättare att rengöra. Inredningen kan visserligen vara lite knepigare, men det tränar bara kreativiteten 😉

30 x 30 x 30 cm är det som gäller tror jag, som minimum mått! Men det är ett fruktansvärt litet hem att ha två levande varelser i så personligen skulle jag aldrig någonsin ha en så liten bur. Då avstår jag hellre djurägandet. Ska man ha djur ska man påkosta sig en riktigt stor bur eftersom det är där dom är iallafall minst 20 timmar om dygnet.


Grodan
2013-03-13 16:50
#3

Jag rekommenderar även terrarium. Det finns varianter som har baksida och botten i aluminium/plåt och på så sätt väger mindre. Det är mycket praktiskt att ha en öppning framtill. Mina tips är att det inte skall vara några plastdetaljer på terrariet, då möss gärna gnager på sådant, samt att skjutlisterna sitter en bit upp på en glasbit så att det blir lite stänkskydd.

Det finns nästan inga som har svensktypade möss idag, så du kan lätt få tag i Engelsk eller korsad typ. Jag tycker dock att det viktigaste är att du väljer efter karaktär och inte utseende. Försök välja från en linje där uppfödaren jobbat med temperament och kontakt lite mer. Jag kan rekommendera Björndalens uppfödning och Vattnadals. Samt mig själv, fast det dröjer ett tag innan jag har något riktigt bra att sälja.

Burstorlek tar inte hänsyn till typstorlek. Burars minsta mått är bestämd av Jordbruksverket och dessa regler gäller alla möss i Sverige vem som än har dem: laboratorie, zoobutik, ägare och uppfödare. Jag har en burräknare här: LÄNK

Vidare rekommenderar jag denna artikel, i den finns länkar till andra Artiklar


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ilya
2013-03-13 17:16
#4

Jag har terrarium just nu, och det var det sämsta köp jag nånsin gjort.

Skjutdörrar alltså.. 😡

Städningen blir förjävlig pga skjutdörrarna, det är alltid trångt och hur tusan får man ut allt utan att spilla halva innehållet på byrån/golvet?

+ att hålen för ventilation på sidorna sitter alltid såpass långt ner att man inte kan ha mer än några få cm med strö och ÄNDÅ "läcker" det ut spån så det blir stökigt utanför buren.

Mössen vill ju GRÄVA, det behovet får dom inte tillfredsställt pga att man inte kan ha något tjockt lager strö överhuvudtaget..

Allt detdär slipper man med akvarium. Med akvarium blir det rymligt med plats, slipper ventilation på sidorna som gör att man inte kan ha ordentligt med strö, slipper det trånga med skjutdörrar när man ska rengöra osv.

Avskyr mitt terrarium, det enda jag tycker är positivt, vilket man även och ännu mer får med akvarium, är att det är genomskinligt så man ser mössen ordentligt.

Så fort jag får pengar så ska jag åka iväg och inhandla ett akvarium och då åker terrariet direkt ut på annons. 🙂


Grodan
2013-03-13 17:19
#5

#4 Haha… kul! Det är så få som gillar akvarium. Jag gör det. Jag har svårt att göra mig av med gamla akvarium…

Jo, det finns ju terrarium och terrarium.

Jag har några som är lite äldre och de funkar inte längre. De luktar pyton på ganska kort tid. De behöver renoveras och jag är inte alls bra på silicon och sånt…

En annan bur som är rätt bra är den med en stor låda nertill och gallervåning upptill. Där kan mössen gräva och stänka på nedre botten utan att det stänker ut.

man kan bygga sådana burar själv, ha någon plastlåda som botten och bygga en galleröverdel.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ilya
2013-03-13 17:25
#6

#5 Fruktansvärt besvärligt.. riktigt ilandsproblem där. Blir arg varenda gång jag ska göra rent den 😂

Jag förstår inte vad musfolk har emot akvarium.. det är ju det mest optimala till möss.. Att slippa skjutdörrar och ventilationshål på sidorna.. ååh vad skönt det vore!

Gerbilfolk kan bara ha akvarium eftersom dom gräver så mycket, precis som möss gör. Dom måste ha iallafall minst 20-30 cm tjockt lager med spån.

Tycker detsamma gäller möss.. kanske inte riktigt så mycket spån/strö, men TJOCKT lager ska det vara. Eller är det bara mina töser som gräver? 😛


Annons:
[cessi]
2013-03-13 18:23
#7

Men gallerburar är inte farliga i alla fall, på så sätt att musen kan fastna eller så? (jag köper såklart ett sånt med 0,7 millimeter max mellan gallren).

Akvarium är som ni säger trevligt men i mitt fall så måste det nog bli en annan typ av bur.. Så: Duna eller gallerbur? Känns som att dunan är lite väl låg? (tänker mest att man med en gallerbur kan ha flera plan och att mössen på så vis kan klättra mer?

@Ilya: Vad har du för typ av terrarium?

Grodan
2013-03-13 18:30
#8

Gallerbur farlig? Mja, kanske. Jag har aldrig varit så förtjust i gallerburar i o m att de ofta har sådant överpris och sällan är hållbara.

Något slags hembygge då?

Finns bra nät att bygga med som är relativt ofarligt, maskor 5 mm x 5 mm.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[cessi]
2013-03-13 20:55
#9

Nu hittade jag faktiskt ett billigt glasterrarium på finska blocket. Är djup 41, längd 60 och höjd 35 cm passligt tycker ni?

Digitalis
2013-03-13 21:38
#10

#9 För en liten flock funkar det fint :)

//frida

Ilya
2013-03-13 22:46
#11

#9 Det är den storleken jag har till mina två tjejer. Tycker den storleken är okej för max 2 möss, men i allra minsta laget så att säga. Fullt laglig hur som.

När jag får pengar ska jag köpa ett 100 x 40 x 40 cm akvarium 🙂

Det terrariet jag har nu köpte jag på Hornbach. Tycker det var bra - alltså det håller ju, fyller sin funktion så att säga.. men just terrarium i allmänhet är inte min grej.. finns inget jag gillar med det.


Sync
2013-03-13 23:03
#12

#7 #8   Jag har en gallerbur! Det funkar utmärkt här! Jag har inte haft problemer alls med att rengöra det eller inreda det. Mina möss har aldrig skadat sig någonstans, inte heller rymt från den. En gallerbur är dessutom en utmärkt bur för möss som älskar att klättra. Det gör dom flesta också. ;) Min Annika som sitter med två andra i en gallerbur, har alltid haft riktigt mycket energi. Pga klättermöjligheten så är hon inte lika ''överaktiv'' i handen. Hon har tillräckligt med spring i buren. Jag har aldrig haft något emot gallerburar än! 

Ville bara säga det ;)
Däremot så måste man ha buren i ett rum där det inte finns något större drag.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2013-03-13 23:06
#13

Jag har även haft minimöss i den gallerburen.. inga problem där heller. :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: