Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2362 ggr
[cessi]
3/16/13, 3:45 PM

"Lock" till terrarium

Nu är det så att jag fått tag på ett fint terrarium på 70x40x35 för så lite som 150 kronor. Fick dock veta precis att sjäva locket saknas men ägaren rekommenderade att jag bara köper ett finmaskigt nät från typ k-rauta. Jag är dock inte särskilt händig och undrar därför om det finns ett färdigare alternativ? Eller hur gör man det på enklaste sätt? Jag kan ju inte bara lägga nätet ovanpå terrariumet, då är det ju bara för mössen att krypa under…

/cessi

Annons:
Grodan
3/18/13, 9:18 PM
#1

Det är lätt att bygga en träram som du fäster nätet på. Det är det enda alternativ som jag tycker finns. 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ilya
3/18/13, 10:41 PM
#2

#1 Hur gör man det..? 😟


[cessi]
3/19/13, 4:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har nu byggt ett lock med hjälp av några träbitar och ett metallnät. Det blev tyvärr ganska dyrt eftersom jag var tvungen att köpa hela rullen med nät (200 kr) + träram vars delar blev tillsågade (150 kr). Jag är dock supernöjd och det var så värt besväret. Blev mycket snyggare än om jag bara hade lagt ett nät ovanpå buren och böjt ner kanterna (vilket förra burägaren gjort).

Ilya: Jag sågade som sagt fyra delar av en ganska tunn asp"planka". Sedan borrade jag hål i ändarna och skruvade fast de med vanlig rostfri skruv. Sedan använde jag en häftpistol till att häfta fast nätet på träramen. Jag har denna sida uppåt så inte mössen gör sig illa.

Här är några bilder:
(på den första har jag skruvat fast en skruv på insidan av ramen så att jag kan hänga Vattenflaskan där!)

[cessi]
3/19/13, 4:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
[cessi]
3/19/13, 4:37 PM
#5

Tejpen är bara på ovansidan för att jag inte ska göra mig illa på ändorna av nätet :P

Grodan
3/19/13, 6:21 PM
#6

Bra cessi! Det var inte så svårt! 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[cessi]
3/19/13, 6:44 PM
#7

Tack :) Nä jag måste säga att det var riktigt kul att kunna göra det själv, man känner sig så stolt efteråt :D Nu fattas det bara lite mer leksaker/pinnar i buren för mössen att roa sig med!

Grodan
3/19/13, 7:52 PM
#8

Rätt inställning! Jag gjorde också något jag inte hade jättelust med häromdagen och var riktigt stolt sedan. Som en barnunge och jag ville ha beröm och vara i centrum en liten stund… hihi😉Det är bra för egot.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ilya
3/20/13, 11:40 PM
#9

Åh perfekt ju! Men är det inte ett akvarium du skaffat? 😃 ett terrarium har skjutdörrar på sidan..


[cessi]
3/21/13, 8:57 AM
#10

Haha här i Finland kallas de för "lasiterraario", vilket betyder glasterrarium. Ibland pratar man om akvaario också men ingen verkar använda rätt ord till rätt sak. Det är nog kanske ett akvarium egentligen men ägaren skrev att hon använt det till gerbiler och att det inte höll vatten särskilt bra (dåligt akvarium med andra ord 😉) Men jo, det har inga skjutdörrar så kanske jag borde kalla det för akvarium 😃

jollycox
3/21/13, 12:53 PM
#11

Terrarium är tydligen terrarium(med skjutdörrar) och akvarium som inte är gjorda att ha vatten i. Men jag tycker att terrarium är med skjutdörrar och akvarium är utan tak(eller avtagbart tak).

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Upp till toppen
Annons: