Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 367 ggr
[Random_Sweet]
3/19/13, 4:06 PM

Orolig för lilla Pontus.. :(

Jag "granskade" musungarna igår och märkte att Pontus är väldigt liten vad hans 3 bröder är. Dom är 5 veckor imorgon.

Han känns väldigt lätt, och svansen är "tunnare" än vad dom andras är. Han var inte "liten" då jag flyttade ut honom och hans bröder, Men sen nu så har han blivit väldigt liten :(

Funderar på om det kan vara så att hans bröder stöter undan honom?
Så att han inte får någon mat. 

Jag haft väldig koll på dom, Och har aldrig sett att han har blivit utstött.
Två av grabbarna "bus-bråkade" väldigt mycket förut, (Men har så gott som slutat med de nu och har istället blivit lite mer som ett "kärlekspar" :') Tvättar varandra osv..)

Men Pontus & hans "tvilling-bror" har aldrig bråkat eller så med någon, Dom har 'bara varit' liksom.

Har ingen bur för tillfället som jag kan sätta honom i så att han får "äta upp sig". 

Men mamma är i mora nu, så förhoppningsvis så lyssnar hon på vad jag sa imorse och köper en bur till mig!

Men isf så är jag rädd att om jag sätter honom i en annan bur & sen sätter tillbaka honom hos hans bröder så kommer dom börja bråka :/

Annons:
Grodan
3/19/13, 6:29 PM
#1

Äger du fyra hanar behöver du även äga fyra burar. Du kan inte tvinga hanar att leva ihop bara för att du inte har burar. Det är djurplågeri.

Pontus kan vara sjuk pga stress av att bo med sina bröder. Kan. Dock tycker jag det är för tidigt. Det är väldigt ovanligt att hanar i fem veckors åldern bråkar så pass allvarligt att de svälter sig. Det förekommer, ja, jag har själv sett det, men som sagt det är ovanligt. Oftast brukar det ske när de blir mer mogna, vilket är vid 2-5 månaders ålder. Allt beroende på linje.

Pontus kan vara klen. Kanske är han sjuk. Det är svårt att veta. Jag skulle tipsa dig om att videofilma killarna och lägga upp här, så vi kan höra och se dem. Även se Pontus.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Random_Sweet]
3/19/13, 7:38 PM
#2

#1 Om det inte skulle funka med grabbarna så köper jag fler burar. Har precis köpt ett akvarium som Pontus & hans "tvilling-bror" ska få flytta till :)

Min kamera funkar inte så bra för tillfället.. Och mobil-kamera är inte precis det bästa som finns :P
Men dom låter inte speciellt mycket :)

Grodan
3/19/13, 7:50 PM
#3

"dom låter inte speciellt mycket"

Du menar att dina möss låter? På vilket sätt? Rosslar de? Är det ljud från luftvägarna?

Mobilkamera fungerar verkligen jättebra till att filma med. Jag vet inte riktigt hur folk gör, men filmer blir det i a f.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Random_Sweet]
3/19/13, 8:29 PM
#4

#3 Dom har låtit ibland, ja.
Dom piper.

Min mobil är det alldeles för mycket nerladdat på, Så det blir typ ingen film :P

Men hittade iaf den "bråkiga" grabben nyss! Han snor alltid andras mat, Även om han har mat själv. Och nyss så försökte han sno mat av alla hans bröder, och då började dom pipa. Vet inte om han bet dom oxå.. Men självisk, Det är han absolut!

Just nu är bråkstaken själv (Stitch) och Pontus bor med sina andra två bröder. Funderar på att flytta tillbaka en av dom till Stitch, Så att dom blir två och två.

Grodan
3/20/13, 10:58 PM
#5

Piper… det är inte bra, det tyder ju på att något är fel.

Jag skiljer dock på i alla fall två olika sorters pip .

  1. Ett inte så högljutt pip, som oftast används i boet när någon putsar för hårt, när någon stjäl den mat de sitter och äter på… el dyl

  2. ett mer högljutt pip som har lite mer ilska, som används för att tala om att något inte är till belåtenhet när någon annan mus gör något de inte gillar ex luktar dem i rumpan, rider på dem, bråkar eller annat…

Du behöver iakta dem noga för att förstå vilka två som kan bo ihop. Inte flytta runt för mkt för det kan stressa dem.

Om en hane är elak mot någon mus, kommer han förmodligen att vara elak mot de andra också.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Random_Sweet]
3/20/13, 11:05 PM
#6

#5 Har som sagt hittat den bråkige. 
Pontus bor tillsammans med sin "tvilling bror" Och den "bråkiga" bor tillsammans med den andra brodern.

Dom har bott tillsammans i 2 dagar nu, Och det verkar funka bra med dom två! :)

Så för tillfället är problemet löst. Men om dom fortsätter att bråka så får Stitch (den bråkiga) bo själv.

Annons:
Grodan
3/21/13, 12:05 AM
#7

ok 😃 bra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: