Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 1316 ggr
[Connection]
3/20/13, 12:21 PM

Söker möss till avel (K)

Hej!

Jag söker möss till avel/utställning. Vill starta upp ett seriöst avelsprogram med fokus på temperament och typ (mao är alltså engelska showmöss det jag intresserar mig för främst, men även korsningstyp eventuellt).

Jag kan erbjuda ett hem där djuren får massor av uppmärksamhet och kärlek, berikning, utevistelse (motion utanför buren etc) dagligen. Jag är hemma om dagarna och tycker att det är något av det mysigaste/roligaste som finns att umgås med möss. Har haft fem sällskapsmöss sammanlagt redan och jag kommer alltså inte ha djuren som enbart avelsdjur, utan i första hand kommer de få vara familjemedlemmar.

Hör av er alla som har engelsktypade (ev korsningstyp med mycket typ så att säga) djur till salu för avel/utställning, färg spelar mig inte jättestor roll utan då snarare temperament i första hand. Kräver inte perfekta temperament, men djuren ska vara sunda i huvudet så att säga och nyfikna samt väldigt trevliga att hantera. Vältypade djur med sunt temperament kommer alltså vara det jag kommer lägga fokus på.

Hoppas nån vill hjälpa mig att komma igång! :)

Annons:
Velinga1984
3/20/13, 1:57 PM
#1

Ett seriöst avelsprogram innefattar även färg eller teckning :)

[Connection]
3/20/13, 2:10 PM
#2

Tycker du? Måste det verkligen inkludera det? Jag tycker att det finns viktigare saker personligen, men… Jag kanske har fel? 🤔

Trodde att så länge man hade ett tydligt avelsmål så var man seriös… Men aja, då får jag väl bestämma mig för en färg/teckning också då. Fast borde det inte innebära att man blir ännu mera låst? I t.ex. långhårsaveln är det väl helt ok att bara fokusera på typ enbart pälsen? Vad är det som gör mitt avelsmål oseriöst? *nyfiken*

Littlem
3/20/13, 2:15 PM
#3

Det #1 kanske menar är att om du bara köper in div möss med olika färger och hårlag och korsar med  varann så är det som troligtvis inget tydligt mål. Avlar du däremot på bra långhår har du ju en plan på aveln. Då är inte färg så viktigt. Men de som vill ha en bra svart t.ex köper ju helst av de som renavlar svart inte från nån som får upp en svart i en kull :)

[Connection]
3/20/13, 2:53 PM
#4

Jag tror jag också förstår vad #1 menar, och det var säkert inte hennes mening att anklaga mig för att vara oseriös, utan tanken var antagligen bara att hjälpa till och det tackar jag såklart för 🙂

[Connection]
3/20/13, 3:12 PM
#5

Äsch, detta var inte någon diskussionstråd. Jag har alltid haft en förkärlek till color point, siamese, tricolor och splash. Kan hålla med om att det känns som en bra idé att kanske inrikta sig ännu mer, även om det gör avelsbasen snävare. Jag vill ju faktiskt kunna visa mina djur framgångsrikt på utställning också :)

Tsunamis
3/20/13, 5:47 PM
#6

Kanske vore bra att nämna vart du bor? Framgår inte någonstans.

MvH  Tsunamis

Annons:
Digitalis
3/20/13, 6:06 PM
#7

Välj siamese och svart då. Jag tycker ju inte att man behöver avla på färgkvalitén i första hand, men när man väl har toppentemperamentet och supertypen är det väldigt svårt att ta det vidare om man inte tänkt på färg eller hårlag öht. Plus att bra typ är rätt bortkastat på möss som inte har bra färg, tyvärr.

Sedan finns det ju inte så många uppfödare heller, vilket gör att det blir lättare och roligare att ha ett utbyte om det inte är total gensoppa man håller på med :)

//frida

amandaerslid
3/20/13, 6:57 PM
#8

Jag får en kull snart, trefärgade och splash! :)

Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning! 

http://rorodalens.weebly.com/Förlägen



.

Grodan
3/20/13, 10:21 PM
#9

Trevligt. De verkar mkt seriös i din annons. Sånt gillas. 😍För jag anser tyvärr att det finns väldigt många som föder upp möss, avlar, kanske anser sig som uppfödare, men som är totalt okunniga och ointresserade. Tyvärr. Det är en handfull människor som har avelsvett och kunskap, eller söker kunskap och satsar på en variant som behöver jobbas på.

Jag tycker du skall välja en sådan variant.

Colorpoint, Splash och Siamese… Ja, jag blir inte speciellt upphetsad om du också vill pyssla med de varianterna. Precis som alla andra. 😉Det finns sååå många varianter, varför inte välja någon av de som är mkt snyggare och som blir mer attraktiv med ett seriöst avelsarbete bakom. Samt om du föder upp en variant som inte så många andra har, får du lättare de möss du vill sälja sålda. 😃

Bara min åsikt. Inget personligt och absolut inget elakt menat.❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Connection]
3/20/13, 10:34 PM
#10

Tack Grodan för ditt jättetrevliga svar! ❤️

Ja, jag har ett brinnande intresse och vill lära mig så mycket det bara går :)

Kan absolut hålla med dig! Finns många uppfödare av dessa varianter redan, ju. Har du några förslag på andra varianter som är mer ovanliga men som du tror skulle passa mig (och som jag kan få tag i bra djur att påbörja avelsarbetet med)?

Tack igen, blev verkligen glad för ditt svar 🙂

Grodan
3/20/13, 10:40 PM
#11

#10 Ah, vad bra. Jag var rädd att jag lät elak på något sätt.

Åh, vilka varianter gillar du då? Man måste ju gilla det man ska göra. 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/21/13, 7:34 AM
#12

Jag gillar också din annons!! ❤️  Och kastar mig in i diskussionstråden som inte är en diskussionstråd.

Att avla på enbart temperament, är eftersatt. Givetvis kommer man längre, om man inte också kräver en speciell färg, för att inte tala om ifall man inte kräver färg i standardvariant. Det kan vara en mycket stor skillnad mellan "samma färg" i "enbart färg" eller "färgavlad".

Ska du ställa ut i standard, krävs färgavel. Och det är kul, samt många anser nog att det går att kombinera färg och temperament. Frågan är vad du menar med "temperament", vad du önskar av dina möss, och hur långt du vill gå i din temperaments avel.

"Temperament" innefattar inte bara "en sak", inte bara ett beteende att välja bland. Om det nu är temperament du vill inrikta dig på.

När det gäller utställning, så finns pet-class. Inte lika hög status, men kommer du långt här, kan din egen "status" bli hög ändå.

Eftersom jag inte får länka till andra sajter här, kan jag ge dig en länk om du PM:ar mig. Om du vill förstås, och är vidare intresserad. :-D

Velinga1984
3/21/13, 9:24 AM
#13

För mig är temperament och hälsa det viktigaste i avel. Men avel för mig är mer än att bara sätta ihop 2 snälla möss. Du verkar ha bra tänk, men att blanda färger och varianter hejlöst är för mig ger mig rysningar. Varför? 

Det finns många färger och varianter som behöver bra uppfödare, bara kolla på Svemus.com för att se vilka folk föder upp mest. Idagsläget är det colorpoint, siamese, black, blue, splash och tricolor som har mest uppfödare. Behöver vi fler som satsar på dessa färger? Ja, givetvis om man själv tycker om de varianterna men det finns färger som man sällan ser för att de knappt finns i Sverige längre.

Seriös avel är man planerar att få avkomman bättre än föräldrarna gällande hälsa, temperament, typ och färg. En uppfödare som inte har bråttom med att se resultat, utan tar det lugnt. Jag själv har haft otur med de möss jag köpt in för min färgs skull att jag i dagsläget har ev 2 avelshanar men inga lämpliga honor gällande den färgen.

Annons:
[Connection]
3/21/13, 1:21 PM
#14

Tack för alla trevliga svar!🌺

Jag håller med er. Gensoppa är inte vad jag vill uppnå, såklart. Men samtidigt, jag tycker att (nästan) alla färger har sin "tjusning" och i.o.m. att jag inte har några möss i dagsläget så var tanken att alla uppfödare skulle få chansen att skriva här vad de har för möss till salu (vältypade + trevliga sådana, alltså) och så kunde jag utgå därifrån. Men så blev det inte riktigt, haha, men det var ändå trevligt att se att det verkar finnas mycket trevliga medlemmar här också! Hjärta Sånt uppskattar jag verkligen och jag vet att jag har mycket att lära av er! Jag lyssnar mer än gärna på sådana som har erfarenhet - det är ju så man utvecklas när man är en ny men har ett enormt, brinnande intresse! 

Kommer från papillon- och långhårsmarsvinsvärlden, haha, och där är inte färg nånting man ska stirra sig blind på 😇 Men jag anser att det finns sååå många fantastiskt vackra varianter att välja på i musvärlden att jag ville se vad det fanns för möss med bra typ och trevligt temperament som dessutom var till salu. Och utgå därifrån? Men det kanske är fel tänk?😊

#11 Vad jag gillar för varianter? Jo, som jag nämnde tidigare tycker jag att nästan alla varianter har någonting som jag gillar… Jag vet dock att jag vill ha kh(/sa). Är jättesvag för färgerna lilac, white och cream. Sen gillar jag även tan/fox. Sen måste jag ju säga att jag är tokig i tricolor, brindle (fast jag gillar inte att det finns så många problem kopplade till brindle), variegated samt siamese.

Men en fråga till dig Grodan (som jag f.ö. ser mycket upp till och har läst många Artiklar av); vad finns det för varianter här i Sverige som är extra mycket i behov av en uppfödare som mig som vill lägga hela sin själ i djuren? Och hela tiden vill utvecklas, lära sig mer och komma framåt? Jag tar mig gärna an en färg/teckning som verkligen behöver mig! 😃

#12 Tänkte förklara (i korta drag) vad jag menar med bra temperament. Jag vill ha trygga, nyfikna och orädda djur som gärna interagerar med mig, ja man skulle kunna säga djur som är "mentalt sunda". Alltså, jag kräver inte på något sätt djur som beter sig som gosedjur, alltid är stencoola och aldrig blir rädda. Tvärtom vill jag ha djur med naturliga reaktioner (för ett tamdjur), men som samtidigt är lätthanterliga och ja, sunda i huvudet helt enkelt.

Och sjääälvklart vill jag ställa i standard! 🙂

Tack igen, ni som har tagit er tid att skriva trevliga och läsvärda inlägg här! Jag uppskattar det verkligen 👍

Ps. Om jag inte redan har nämnt det bor jag i Stockholm. Och jag åker gärna en bra bit för att få tag på riktigt bra djur!

Velinga1984
3/21/13, 2:50 PM
#15

#13 Jag har en hyfsat bra argente cream hane som med bra planerad avel kan ge bra grund i argente cream-avel och silver agouti-avel. Han är av korsad typ, bakom finns Vattnadals linjer. Blekgener som går att avla bort om man väljer att fokusera på färgen. En bror kommer förhoppningsvis gå i avel här så det är en linje jag vill fortsätta på. Pma gärna för mer info om det är intressant. Färger jag spontant tänker på är; Agouti, Argente Cream, Argente, Silver Agouti, chinchilla är färger få uppfödare satsar på.

ajanki
3/21/13, 2:56 PM
#16

Hejsan, måste också lägga mig i lite:)

Jag tycker att det känns jättebra med en ny uppfödare som vill göra allt noga med allt redan från början!!! Det behövs i musvärlden!

Jag föder också upp hundar sen många år tillbaks, i mina raser (saluki och italiensk vinthund) finns det inte heller så många färgvarianter som det finns bland möss:) Och det är en sak som gör det väldigt spännande med musavel och svårt att hålla sig till endast en eller två varianter 😃

En av dom varianter som jag håller på med just nu är tan, mest i black men också blue & dove. Tan är en svår variant att hålla på med, tanfärgen ska vara djupt röd och tassarna ska inte vara tanfärgade (vilket dom lätt blir när man väl får den röda tanfärgen…) jag har därför köpt några importerade möss med riktigt bra tanfärg. Nackdelen med importmöss är ju att man inte vet bakgrunden på mössen, som hälsa o.s.v

Så om jag får vara lite egoistisk så skulle jag bli väldigt glad om tan var en av varianterna du ville börja med!!! 🙂

ariama
3/21/13, 3:51 PM
#17

Ja, riktigt bra tan-möss är eftersatta, och även jag skulle bli lycklig om någon tog sig an tan seriöst. Det är som sagt en verkligt svår variant att få riktigt bra, men när den blir bra, är den helt otroligt ljuvlig!!

Gillar du white eller cream så är det ju en variant som går att ha avels-samarbete med andra uppfödare, vilket är värderfullt. Det är svårt att avla på något som man är ensam om, för varje gång man behöver nytt blod, får man gå bakåt flera steg innan man kommer rätt igen - och då är det dags för nästa inköp (av nytt blod), även om man kör en del linjeavel.

# 14. Gillar hur du tänker omkring temperament. Just sunda "naturliga" möss är ju det som är viktigast, även i mitt tänk.

Jättekul att du kommer/kommit in i musvärlden!! Hjärtinnerligt välkommen! Här är du behövd 😃 . Vi gillar inte bara sunda möss här, utan även sunda människor ;-).

[Connection]
3/21/13, 5:38 PM
#18

Tusen tack alla ni gulliga (och sunda 😉) människor som gör så att jag känner mig så välkommen! ❤️ 🌺

Jag skulle gärna ta mig an tan! Tror det skulle passa mig väldigt bra då jag gillar såväl utmaningar som den snygga effekten som tan ger! Dessutom gillar jag verkligen white och cream, och det här med avelssamarbete går helt ihop med mitt tänk! Dessutom tycker jag tricolor/splash samt siamese är helt oemotståndliga… Lilac, tan, white-7cream, splash/tricolor och siamese är varianterna jag är mest sugen på att ta mig an. Brindle lockar också, men de känns så osunda… 

#17 Kul att vi delar tänk vad gäller temperament! Jag tycker det är en sån himla viktig del i ett avelsarbete, men självklart är det inte nånting man bör stirra sig blind på. Men som sagt, sunt temperament är viktigt! Jag tackar också så hjärtligt för välkomnandet! ❤️ Känns kul att vara behövd 👍😉

Grodan
3/21/13, 5:52 PM
#19

Förlåt att det blev en diskussionstråd, Connection. Jag bara fick en sådan bra känsla för dig. Tycker du verkar apvettig!❤️

Temperaments- och hälsoavel kan innebära att du struntar i päls och färg och bara söker efter riktigt bra djur. Du behöver då lägga ner oerhört mycket tid på research av varje linje. Något som absolut kan löna sig. Men med många nya konstiga anlag och hårlag är det ändå bra om man kan hålla sig till en speciell variant och bestämma sig för vilka varianter man inte vill ha in, för att undvika gensoppa som ger resultatet svåridentifierade färger.

Idag finns så mycket möss och är man villig som du att söka långt bort, är chansen stor att med hårda krav, att man ändå kan kombinera temperamentsavel med färg- och hårlagsavel. Jag själv gjorde det i många år när jag hade Texels. De var långlivade och mycket trevliga. Riktigt tama. Dock var de ganska svensktypade…

Ska du hålla på med hårlag så struntar du i regel i färger, men gensoppa blir inte kul så det kan vara bra att låta bli att blanda in en del varianter. Det man koncentrerar sig mest på då blir ju pälskvalitet, hälsa, temperament och typ - i den ordning man vill.

Ska du ha SH så bör du hålla dig helt från andra hårlag. Blandar du in annat än Satin och Abyssinian (ev Astrex) kan du förstöra många års avelsarbete på en riktigt slät och skinande SH päls. Är inte säker på om Astrex förstör pälskvalitén, men jag har sett några negativa effekter på att avla in Astrex på SH så jag skulle inte rekommendera det.

Så till färger, teckningar och hårlag. Vilka varianter tycker jag behöver jobbas på i Sverige?

  • Agouti - den vanliga färgen som är så vacker och underskattad. Jag vill verkligen se Golden Agoutis i Sverige. Riktigt röda, släta SH, stortypade och underbara Golden Agoutis.

  • Cinnamon - Underbar färg när den blir riktigt röd. Den är helt klart underrepresenterad sedan många år. En snygg Cinnamon säljer alltid, tänk på det!

  • Argente - Svår variant som ofta bara är något som dyker upp. Den finns i många olika upplagor som vanlig Argente, Blue Argente, Champagne Argente, Lilac Argente osv. Dock är det nog den svåra vanliga som behövs jobbas på. Den har en svår Standard och som domare är den även svår att döma då den ska ha en tydlig Silvreringstickning…

  • Argente Cream - Jag skulle vilja se genetiskt korrekta Argente Creams i en linje faktiskt och inte sådana som vi har nu: gensoppe-argente-creams (rödögda falsk si-ag el dyl). Dock är det en populär variant i Sverige och är inte säker på att flera behöver jobba på den, utan kanske de som redan jobbar på den behöver en puff åt rätt riktning…

  • Silver Agouti - Samma sak som med Argente Cream. Det är en populär variant, men de som finns i Sverige är mest gensoppematerial. Är inte säkert att vi behöver flera som jobbar på denna, utan de som redan pysslar med den (jag bland annat) behöver puff åt rätt håll.

  • Blue Agouti - Underbar variant som internationellt inte alls är attraktiv. Varför kan man undra. En duktigt framavlad som är riktigt kombinerad i blått och orange gör att många tappar talförmågan. 

  • Dominant Yellow - Ja, hur seriös är man om man avlar på DY? Jag vet inte. Jag tycker inte om att den är sjuklig, men jag kommer inte ifrån att det är en mycket trevlig variant som faktiskt, tro det eller ej, behövs.

  • Recessive Yellow - Den friska röda genen, som tyvärr är recessiv  och behöver jobbas på ordentligt. Främst hälsa, livslängd och så rödheten. Det sägs att RY inte kan bli lika röd som DY, och det behövs ju verkligen undersökas…

  • Fawn - RY eller DY spelar mindre roll. En helt ljuvlig färg som verkligen saknas.

  • Champagne - En mycket trevlig variant som är lätt att få till bra typ och hälsa på, som jag saknar.

  • Chocolate - Korrekt Chocolate syns väldigt sällan. Det är inte alltför svårt att avla fram faktiskt.

  • Dove - Svår variant att få till nyansmässigt. Standard säger en sak. Domare säger alla olika. Min åsikt är att den ska kunna skiljas lätt från Silver.

  • Silver - En av de mest vackra färgerna som verkligen skulle behöva jobbas på. Den ska ha en tydlig isblå nyans. Blir oemotståndlig i Satin. 

  • Tan - Fula Tans gillar ingen, men snygga Tans gillar alla. Jag saknar vackra Champagne Tan, Dove Tan, Silver Tan, Chocolate Tans osv. Det är tomt i mus-Sverige utan dessa.

  • Blue Tan - en variant flera vill föda upp, men ingen lyckas. Skulle vara så underbart om det kunde satsas verkligen seriöst på denna variant. Den kräver mycket arbete!

  • Silver Grey, Silver Fawn och Silver Brown + Silver Blue (Pearl) - Populär variant som kan vara lite svår att avla fram. Det finns en uppfödare av Silver Blue/Pearl i Sverige. Alla Silvrerade och Pearls härstammar (tror jag) från en uppfödare som pysslat med dem i många år, i Finland. Det behövs jobbas på hälsa och annat, men jag är inte säker på om det är lönt. Jag tyckte det var slöseri med mina ambitioner när jag försökte mig på varianten. Den var på tok för nyckfull för mig.

  • Himalayan - Ljuvlig variant som aldrig varit speciellt poppis i Sverige då svenskar verkar gilla skuggat. Himalayan ska inte vara skuggad och det är en stor svårighet att få dem kritvita, med mörka pointer och NOLL skuggning.

  • Fox - Fox är i regel sådant som poppar upp bara och då gärna i "fel" variant. Alltså inget som någon jobbar riktigt seriöst med. Fox är endast godkänd i Black, Blue, Chocolate, Lilac och andra selfvarianter. Alltså ej Siamese, Bone, Beige, Colorpoint, Himalayan, Splash osv. På tickat byter den namn till Chinchilla.

  • Tiger/Brindle - Jag tar upp dem. För jag älskar dem. Men jag stödjer väl egentligen inte avel på dem då de ger oerhörda hälsoproblem. Som Brindle uppfödare har man bara honor i Brindle. Hanarna är ej livskraftiga. Den Amerikanska Tiger finns dock på hanar, men jag vet ej hur den fungerar. Fick dock höra från en tjej som var medlem här och bor i England, som hade Tiger, att de även har en del hälsoproblem som DY ungefär.

  • Dutch - Den svåraste teckningen som är så vacker när den är perfekt. Vi behöver en stabil linje som kan hållas igång i Sverige anser jag.

  • Even - Skulle vara så trevligt att få se korrekta Evens igen och inte alla dessa mellanting.

  • Broken - Mycket svår, men oerhört trevlig variant, som kräver mycket avelsarbete.

  • Banded - Vi behöver nog i a f en till uppfödare som jobbar med Banded. En person i Sverige räcker eventuellt inte.

  • Rumpwhite - Dominant variant som är urläcker. Vi har inte genen i Sverige och den behöver man alltså hämta hem från annat land. Frågan är om vi behöver RW när man läser att vi inte ens har några riktigt snygga Agoutis… Behöver vi flera varianter eller jobba med de ursprungliga?

  • Abyssinian - Renavlade Abyssinian i SH Engelsk typ är vi i stort behov av.

  • Longhair - Vi var en gång landet där det fanns mest LH, men idag ekar det tomt. Jag vill att flera jobbar med LH. Själv kommer jag ev så småningom att ha igång en linje, men inget går fort här….

  • Texel - Det svåraste hårlaget man kan pyssla med. Pälsen skall vara lång, tjock och krullig. Typen skall vara korrekt. Men tyvärr. Så fort du får till en bra päls krymper mössen lätt. Det gäller också att lära sig att se skillnad på alla olika krullgenener och försöka hålla sig till en eller ett par. Vissa i kombo ger nämligen dålig päls, andra i kombo ger rak päls… Det kan vara flera olika gener men även polygener…

  • Astrex - Krullig SH, kan vara lätt att avla fram, de behöver ev inte få samma typ-problem som LH och Texel. LH och Texel har en tendens att "krympa" med tiden och vartefter pälsen blir bättre… Astrex behöver absolut inte ha de problemen eftersom de är SH. Varianten har aldrig varit poppis i Sverige utan bara ett mellansteg när man parar in SH på Texel, vilket man gör för att förbättra typ eller för att man inte har något val (det kanske inte finns några riktigt bra Texel att tillgå).

Lilac nämner jag inte. För att det är en av de mindre attraktiva varianterna som vi egentligen inte behöver. Ingen vet väl hur snygg en Lilac kan bli med seriös selekterad avel. Problemet är att vi behöver bra Chocolates och bra Blue. Vi behöver inte en uppfödare som blandar dessa två färger och avlar på Lilac. Tyvärr.

De andra varianter jag inte nämner, är inte värda att nämna direkt. Vi jobbar på dem. Eller så behövs de inte… Eller så finns de överrepresenterade…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Connection]
3/21/13, 9:39 PM
#20

Tusen tack för ditt apfantastiska svar, Grodan! 😃❤️

Jag känner mig otroligt sugen på att satsa på abyssinian och även på dutch (i SH då alltså). Men är dutch svåra att få bra storlek på? För jag vill gärna ha stora vältypade djur. Skulle gärna satsa på chocolate, blue samt chocolate/blue dutch om nu dutcharna är lämpliga för mig. Skulle även gärna ha blåmaskade siameser. Vad säger ni? På abysarna blir det väl hårlagsavel, vilket innebär att jag inte ska vara lika inne på färg? Var ska jag dra gränsen så att säga, för att undvika gensoppa?

Åh, det finns så många underbara varianter! Men ska försöka börja lagom, för att sedan ev utöka 🙂

Ps. Jag har inget alls emot att det blev en trevlig diskussionstråd, tvärtom! Detta hjälper mig massor!🤗👍

Annons:
kent
3/21/13, 9:54 PM
#21

välkommen en sväng till tyresö for en titt och en snak….kan ha lite av det du letar efter.

Grodan
3/21/13, 10:03 PM
#22

#20 Chocolate Dutch Abyssinian. Ja, det låter kul.

När det gäller dina favoritfärger Chocolate och Blue så passar de inte att ha i en avel. Du behöver välja!

I en Chocolate-avel funkar Champagne, RY, DY och Tan. Det går bra att avla in riktigt snygg Cinnamon också. Inget mer.

I en Blue-avel funkar Black, Blue, Silver och Dove. Blandar du in Fox, Tan, tickat eller c-gener blir de Blue lätt fula. Så även här endast de tre: Blue, Black och Dove. Som gratis på posten får du då även Silver. 

Dutch. För att göra det enkelt behöver du köpa in riktigt bra avelsdjur. Du kanske ska följa ögat mest när det gäller den saken, tyvärr. Du kan inte lätt skapa Dutch från det som finns i Sverige idag. Det är bra om det är renavlade Dutch. Sedan får du avla in det som behövs. Behöver du bra typ, ja då väljer du att para in en variant med mkt stor typ. Lämpligen Black, men PEW kan fungera - läs dock otecknad aacc och inget annat. Eller Agouti. Agouti Dutch är mäktigt!

Här kan du läsa mer om Dutch:

http://www.miceandrats.com/mar_dut.htm

http://hiiret.fi/eng/breeding/varieties/dutch.html


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Connection]
3/21/13, 10:41 PM
#23

#21 Tack så mycket för inbjudan! Vad har du för djur? PM:a mig gärna! 🙂

 #22 Chocolate Dutch Abyssinian. Låter verkligen som nånting totalt urläckert och helt i min smak! Haha, fast det verkar ju sjuuukt svårt! Hur går jag till väga?! Jag är redo på att jobba som en tok! 😃

ariama
3/22/13, 8:18 AM
#24

#19. Underbart injlägg Grodan! Gör en egen tråd med detta inklistrat, så det är lätt att hitta!! Värdefull information för vem som helst.

Ett kompleterande bara, till rumpwhite. Genen är "dödlig" i homozygot form. Liksom hos DY (dominant yellow) dör homozygota foster och tillbaka bildas i tidigt stadium. Vilket å andra sidan betyder att den är dominant (annars skulle den ju inte finnas/aldrig synas), och därmed lätt att sätta på olika färger.

Connection! Det finns något helt otroligt många färgvarianter på möss!! Inget annat husdjur (eller djur över huvud taget) uppvisar så många olika varianter som tammusen!!

Här är en uträkning på blekgenerna bara :-D http://mus.ifokus.se/discussions/4f472f02d3b4fd5b6a0009ab-210-blekgensvarianter  Det är dem det finns mest av. Många av färgerna kan även se likadana ut, likadan eller liknande fenotyp men olika genotyp.

Jag måste instämma med Grodan, att gensoppor är verkligen en styggelse. Även om man inte inriktar sig på färgavel, så bör man inte "blanda friskt". Det blir så tråkigt resultat i längden.

Själv har jag till exempel fått en silverad hona ur en av mina kullar. Silvering förstör alla mina färger (även om jag jobbar med beteendeavel i främsta hand, jag vill ha fram tama trevliga mysiga små husdjur  i första hand, som blir lätt tama, är lugna och trygga men glada, pigga och nyfikna och som gillar människor och mänskligt umgänge).

Silveringen har antingen dykt upp som en ny mutation, eller hängt med osynligt som recessiv gen i fler generationer än jag har koll på, vilket är MÅNGA!! Jag tror nog att jag har koll bakåt åtminstone 10 generationer på de minst kända härstamningen, och närmare 20 generationer på de mest kända. Då räknar jag även in okända möss långt bak, som avlats av kända uppfödare med renavel.

ariama
3/22/13, 8:33 AM
#25

Det jag ville ha sagt om färger, är att de flesta uppfödare faktiskt strartar med flera varianter!! Mig själv inberäknat.

Det finns så många varianter, och de är så oerhört vackra, och man faller för än den ena och än den andra. Man behöver ha flera varianter och leva med dem ett tag. Så småningom upptäcker man, att det blir för många möss, det går inte, och så börjar "rätt variant" utkristallisera sig av sig självt liksom.

Samtidigt har många "uppfödare" dykt upp, skaffat möss i mängder enligt principen "vill ha allt jag faller för, nu och här". De har stigit upp på uppfödarhimlen som en sol, och ganska snart fallit ner som en pannkaka och försvunnit igen.

Det är lätt att ta sig vatten över huvudet. (fast jag har känslan av att du inte gör det).

Att avla på möss är både lätt, och svårt. Roligt, och jobbigt.

Det är "lätt" för att de inte kräver så mycket utrymme, har snabb reproduktonscykel, och man relativt snabbt kan nå avelsmål, eller i alla fall delmål.

Det är svårt, för att all seriös avel kräver en hel del av sin uppfödare (vilket du ju vet redan), de snabba resultaten resulterar även i ett stort antal möss, som man ska göra något med. Att sälja möss är inte alltid lätt. En kull kan bestå av tio hanar (otur, men ändå) som alla i vuxen ålder (efter sex veckor om det vill sig illa) behöver var sin egen bur.

Att möss är lättare att avla än elefanter, beror enbart på att de är mindre, är lättare att hantera, inte behöver lika stort utrymme, har snabbare reproduktionscyekl, och får fler ungar att göra urval från. Annars är allt avelsarbete i princip lika. Vilket är tjusningen med att avla möss :-D

[Connection]
3/22/13, 9:13 AM
#26

Åh, vilka otroligt bra inlägg ni skriver! Tusen tack! ❤️

Det här med att starta med flera olika varianter för att sen se vad som är "rätt för mig" låter väldigt sunt.

Jag har blivit väldigt intresserad av broken. Kan någon vara snäll och berätta mer om varianten? Vilka färger kan jag kombinera med teckningen utan att få gensoppa? För jag skulle gärna ha broken i flera olika färger. Vad kan jag ev korsa in för att förbättra typ etc? Vill veta allt och lite till!😃

Sen måste jag få fråga… Merle? De finns inte i Sverige, va? Är de genetiskt sett som en hund i färgen merle?

Ps. Är fortfarande intresserad av att satsa på Chocolate Dutch Abyssinian också. Någon som har djur som kan hjälpa mig att komma igång med detta? 🙂

Tsunamis
3/22/13, 9:29 AM
#27

Kul att du funderar på tecknade varianter. Finns ganska få som pysslar med dem så vi behöver alltid fler 🙂

Jag pysslar litegrann med broken. Här kan du läsa lite om det + mina bläsade. Vill främst ha svarta för tecknat blir alltid bäst med så mycket kontrast som möjligt men jag har också ett sidoprojekt med agouti & RY broken som precis startat. Broken är en recessiv teckningsgen så du kommer få fram en hel del djur som bär på genen och behöva ha sånna hemma. Dels för att det finns väldigt få tecknade djur, och dem som finns är små i storlekarna och har inte särskilt bra typ.

Vill du avla rent broken så undvik alla tveksamma linjer med tricolor och splash annars kommer dessa dyka upp. En tricolor är en broken + splash i samma mus men om du vill bara ha broken så är det ingen bra idé att para in djur med sånt i stammen. Ibland har man inget val i brist på avelsdjur men det är en annan sak. 

Det är jag och svartlings som har vittecknat i någon större grad hemma. Vattnadal får fram ibland vad jag vet. Sen har vi ett par stycken uppfödare med tricolor då förstås (kent/TAMs/en del mindre)

Merle finns inte i Sverige och är väldigt svårt att skaka loss från någon uppfödare nere på kontinenten så det lär tyvärr dröja ett tag innan vi får se den här.

Aby så har du ajanki, zickan och även Goldens uppfödning här i Sverige som håller på med den. 

Välkommen till mushobbyn du kommer fastna så hårt i den 😃

MvH  Tsunamis

Annons:
[Connection]
3/22/13, 1:35 PM
#28

Jag tror jag har bestämt mig nu. Jag vill satsa på silver tan (och black tan), samt chocolate och RY och jag skulle gärna göra ett försök att försöka få fina broken/dutch i dessa färger. Både i shorthair, satin och/eller aby.

Ps. Så tror jag att jag vill börja iaf, om det verkar vara en bra idé? Lägger gärna på mer sen, eventuellt, men vill inte börja med att ta mig vatten över huvudet.

L8sson
3/22/13, 4:17 PM
#29

Jag har följt detta inlägget nu ett tag och kul att du vill börja avla! :D 

Om du är nyfiken på banded så hör av dig! ;)

Tsunamis
3/22/13, 4:23 PM
#30

#28 det är för många varianter. Börja med 1 max 2, helst ska du kunna kombinera dessa färgmässigt också.

MvH  Tsunamis

Grodan
3/22/13, 4:34 PM
#31

#24 Utelämnade lite info. 😉

#25 Bra inlägg.❤️ Älskar: De har stigit upp på uppfödarhimlen som en sol, och ganska snart fallit ner som en pannkaka och försvunnit igen.

Så jäkla sant!

#26 Jag nämnde inte Merle för det är inte en variant som har någon Standard i Sverige och för att när/om den kommer till Sverige kommer den att ta över helt, precis som Splash. Vilket ev försämrar ytterligare för de äldre varianterna.

#27 Vad jag vet pysslar bara en med Engelsktypad Abyssinian SH och det är främst det jag pratade om. Jag anser inte att det är sunt för varianten att avlas in på krull, fuzzy och långhår.

Nu är du bra sugen att börja, Connection, det märks. SkämtarJag vill dock prata lite om mössens hälsa idag. Jag vet inte varför folk är så tysta om det, avlar som om allt var ok och inga problem finns, varför inte uppfödarna tar ansvar och skickar in djur till obduktion och tar reda på varför de är så sjuka och vad man bör göra åt det och om det går att göra något. Det är ett stort problem idag. Mössen är mycket sjuka i snuva och Rossel samt annat. Jag anser att boven är att det hämtas in djur friskt från utlandet och slarvas med karantän.

Jag vet flera som börjat glatt med möss och sedan efter bara några månader blivit besvikna, för att mössen de köpt in blivit sjuka.

Därför vill jag rekommendera att du läser viktiga Artiklar om hur du undviker att få en epidemi hemma (om du inte redan gjort det). Jag vill också rekommendera att du undersöker hälsotillståndet på djuren hos uppfödare du vill köpa möss av och inte stödjer en uppfödning du inte tycker är sund. Släpper de inte in dig och visar djuren bör du kanske ta det som en anledning att vara misstänksam. Är djurhållningen dålig, burar smutsiga och ingen större ordning finns, är risken stor att djuren inte heller är av speciellt hög kvalitet.

Vi har alla våra möss olika och det kan vara lärorikt att åka runt och kolla hur uppfödare har det, om det går.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
3/22/13, 4:47 PM
#32

#31 bra inlägg, att få sjukdom hemma bland mössen är väldigt lätt, när man väl är där så vill man bara lägga sig ner och gråta, förvinna för det gör ont i en att se att de små liven mår dåligt.  :( 

Att välja djur från bra uppfödare, som har kunskap om sjukdomar och inte säljer sjuka djur. Även att man kan få stöttning av uppfödaren om det händer att djuren blir sjuka. :)

Tsunamis
3/22/13, 4:49 PM
#33

#31 och vem menar du avlar bara på aby korthår?

MvH  Tsunamis

[Connection]
3/22/13, 6:25 PM
#34

#30 Hihi, det framkom inte alls märkte jag, att jag menade att jag skulle välja bland dessa varianter. Det var iaf så jag hade tänkt mig. Men det blev bara en enda röra, sorry! 🤪

#31 Tack för infon! Har läst mycket om hälsoproblem hos möss, och jag ska försöka vara noga vid val av avelsdjur.

Jag vill börja med himalayan och broken. Nu ska vi kolla om jag har förstått rätt här: himalayan är bäst att ha i black (inte chocolate/blue eller annat) då man strävar efter att få så tydliga pointer som möjligt mot en i övrigt kritvit färg. När man ska utavla är det lämpligt att använda en PEW som har en svart förälder (vilket då borde innebära att jag även kan ha PEW och black, vilket jag ser som ett plus).

Vad gäller broken så vill jag gärna ha black (för att projekten ska gå ihop och för kontrastens skull) men gärna även andra färger som jag tycker om. En av dem är ju då chocolate. Är det dumt att ha chocolate och black i samma linje i teckningsaveln?

Dessutom undrar jag lite hur det är med variegated… Är det någon som föder upp dem? Om inte, så varför inte? Jag är nyfiken på den teckningen…

Ps. Hmm, om jag skulle få hjälp av Tsunami's så skulle jag väldigt gärna börja med bläsat 😊😍

Annons:
[Connection]
3/23/13, 1:34 AM
#35

Någon som vet något om variegated eller som vill hjälpa mig att svara på mina andra frågor? 🙂

ariama
3/23/13, 8:08 AM
#36

Den äkta variegated-genen heter W, och en variegated mus har genuppsättningen W/w. Genen är dominant, men kan inte finnas i dubbel uppsättning (homozygot W/W) för då dör ungarna ungefär i samband med födseln.

Du bor i Stockholm, gör du inte? Jag med (nästan). Jag har en verkligt bra bok, "Color inheritance in small livestock" av Roy Robinson, som du kan få låna om du vill.

Jag älskar alla dina frågor, tycker det är sååå roligt!! ❤️

ariama
3/23/13, 8:25 AM
#37

När det gäller kombo-avel med svart och chocolate, är det ok för chocolate-aveln, men inte optimalt om man färgavlar svart.

"Jag vill satsa på silver tan (och black tan), samt chocolate och RY "

Är inte riktigt säker på vad du syftar till med "silver"? Färgen silver är en rödögd blå mus, där rödögongenen blekt ner pälsen till silverfärg.

Blandar du silver (rödögd blå) och chocolate (svartögd), får du också blå, champagne (rödögd chocolate), lilac (blandning av chocolate och blå), och pale lilac (rödögd lilac).

Dvs du får blå och chocolate, samt dessa färger även i rödögt (med nerblekt päls). Dessutom får du färgen lilac, som innehåller både chocolate och blå samtidigt, samt dess rödögda blekta variant pale lilac 🥵 . Dessutom, med svart får du även svart med dess rödögda variant dove.

Kanske inte precis vad du tänkte?  😉  Chocolate och blå "förstör" dessutom båda två varandras färger. Tyvärr. Här får man välja.

ariama
3/23/13, 8:36 AM
#38

# 34. Bläsat … ? Välj HEREFORD!!! *hoppas, hoppas, hoppas*  😃.

Det är en av de vackrastes varianter som finns!! Dessutom, om du får fram bra och "rena" varianter, så har du en köpare här ❤️ !! Jag skulle gärna ha chocolate och RY i hereford (färgerna fixar jag till själv, det är teckningen jag behöver - nån gång i framtiden, inte nu).

Vill du ha RY är bästa utavelsfärgen (enligt mig) chocolate och/eller cinnamon  (en bra golden agouti går också bra). Inte svart, för svart (med bra svärta) är även en sotad färg. Inte blå, för blått bleker rödheten.

"Mina" färger är chocolate, RY, och tan-teckning. Har du frågor om dessa färger, svarar jag gärna. Jag har dock inga standard-djur, men jag kan deras standard! Jag kan även agouti och cinnamon. Och även svart tan. Det är "mina specialitet-färger" liksom. 🙂

ariama
3/23/13, 8:50 AM
#39

Om man blir uppfödare i SVEMUS (kräver först ett års medlemsskap), väljer man också en metor till sin uppfödning.

Jag har Björndalens Sällskapsmöss, och har varit registrerad uppfödare, men är det inte längre. Min (helt ovärderliga !!) mentor var Elin, som har Vattnadals musuppfödning. Jag har även fått hjälp av Godan (förstås, vem har inte det?), och av allt publicerat material som Grodan gett ut.

Även Stjärnvinden´s var behjälplig i början. För att inte tala om utställningarna!! Att få sitta domarssekreterare (helst för så många olika domare som möjligt) är absolut fullständigt ovärderligt! Får man sitta för "de gamla rävarna" Grodan, Elin, och Tomas, lär man sig oerhört mycket. Tomas vill jag verkligen rekommendera, han är oerhört standard-kunnig, genetik-kunnig, och mycket bra pedagog, som visar och förklarar i detalj, utifrån var man står i kunskapsnivå. (fler mkt bra domare finns givetvis!!!!!)

Idag finns ju Mus.iFokus, som ju kan vara "mentor" på ett gott vis, på bred bas. Men funderar du någon gång på en peronlig mentor, ställer jag gärna upp. Om du skulle vilja. (har som sagt för mig att du bor i Sthlm)

[Connection]
3/23/13, 12:49 PM
#40

Åh, ariama! 🌺

Tusen tack för allt du har skrivit, så otroligt härlig läsning! Jag skulle fantastiskt gärna vilja ha dig som mentor! Ja, jag bor i Stockholm (i Årsta, väldigt centralt) och jag har varit en trogen följare av din blogg hur länge som helst! Så att få ha dig som mentor vore hur underbart som helst!

PM:ar dig!🙂

ariama
3/24/13, 3:00 AM
#41

😘

Annons:
Grodan
3/26/13, 9:42 PM
#42

#33 Vad jag vet avlar bara Ajankis på SH Aby… (jag vet ju inte allt… hihi). Du skulle väl sluta med Aby??? 😮eller är jag förvirrad nu?

#38 😃 Håller med. Hereford är ljuvlig!

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: