Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 697 ggr
ariama
2013-03-26 09:26

Lilac, diskusionstråd

Lilac är genetiskt a/a b/b C/C d/d E/E P/P. aa bb dd.

Lilac är en non-agouti chocolate blå mus. Vill man avla lilac, är det bra att veta hur man färgavlar chocolate och hur man färgavlar blå, eftersom varianten är en blandning av dessa två färger. Lilac har både fördelarna och nackdelarna från dessa färger.

Fördelar är att både chocolate-genen och blå-genen, var för sig,  genetiskt bidrar med ökad vikt och lite större storlek. Tillsammans samverkar de! Färgen är alltså relativt "lätt" att få fram i bra storlek och typ (med rätt avelsdjur i början givetvis).

Nackdelar är att både chcolate och blå, och alltså även lilac, kan ha väldigt många olika nyanser, från mörk till ljus, och det är svårt att veta vilken nyans som är den "rätta".

Den blå färgen klumpar gärna ihop sig och ger även lilac-musen ett tickat utseende som den inte ska ha. På ljusa varianter syns det mer än på mörka. Man försöker avla färgen så jämt och "otickad" som möjligt.

Sedan är det tanfärgade hårstrån som gärna hänger med på self-möss. Bakom öronen, på flankerna, runt svansfästet, osv. De ska givetvis bort på rent färgavlade lilac.

Vita klor, vit svansspets, kan vara andra bekymmer, man avlar man tecknade lilac gör det ju inget. Vill man kombinera tecknat och self, blir man dock nog aldrig av med en och annan vit klo eller svansspets på sina selfdjur.

En annan sak att tänka på, är att undersidan gärna vill bli lite för ljus.

Fotot visar Bamse-Björn, en lilac hane i satin och korsad typ. Jag vill inte ha lilac, men de jag fått har haft en ganska vacker och relativt ljus "silverfärg", särskilt i satin (som Bamse är).

Annons:
[Connection]
2013-03-26 10:20
#1

Tack för detta mycket intressanta inlägg! Suger åt mig som en svamp - detta ska bli ett extremt spännande projekt! :)

zombivarg75
2020-02-15 20:49
#2

Lyfter fram denna.

Grodan
2020-04-09 14:38
#3

En ljuvlig variant, tyvärr så bortglömd och underskattad. Själv älskar jag de rödögda och tickade varianterna av Lilac.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: