Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1002 ggr
VStromberg
3/27/13, 11:17 AM

Svensktypade möss

Är det bara jag som tycker att de svensktypade mössen med kort svans och små uppåtstående öron är tusen gånger sötare än de groteska (ja, en mus ska inte vara så stor) engelsktypade? =)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Sync
3/27/13, 12:03 PM
#1

Personligen gillar jag båda. Men stör mig ibland på de korsade. När de är.. konstigt korsade. ;)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

vevve89
3/27/13, 3:56 PM
#2

Jag älskar mina små engelsktypade med sina stoooora öron och ögon och de hade gärna fått bli lite större än de är. ;D

[Snuttegris]
3/27/13, 8:58 PM
#3

Jag är ganska så kär i bägge sorterna. Jag älskar engelsktypade för deras gigantiska öron, men svensktypade för att dom är så små 😍

Josefineeklid
3/27/13, 9:11 PM
#4

tyvärr har jag bara haft dålig erfarenhet med engelsktypade, barberare och skygga/aggressiva trots mina försök till att få dom handtama. Men dom är ju så himla söta med sina stora öron och ögon. Dock har jag en liten svensktypad här hemma med GIGANTISKA öron (och sedan är hon världen snällaste tjej), så hon vinner nog priset för att vara sötast 😍

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

Vildvittrans
3/28/13, 12:48 AM
#5

Jag älskar utseendet på de engelsktypade. Inte så mycket storleken i sig egentligen, men öronen. Jag är bara sååå svag för stora öron!
Jag har bra erfarenheter av engelsktypade men tyvärr också en hel del dåliga. Har haft svensktypade möss i 15 år men har ganska nyligen ett gäng engelsktypade också. De flesta svensktypade har varit alerta, nyfikna, kontaktsökande, intresserade och riktigt riktigt roliga att ha att göra med. Inte så mycket "ligga-i-handen-som-sälar-möss" men de vill vara med människor och de vill utforska världen. Jag har samma erfarenhet av både privatuppfödda svensktypade som zoodjur faktiskt. Några enstaka bitare genom åren eller vildbasar som aldrig riktigt ville vara med människor.
De engelsktypade är (enligt min åsikt och min väldigt lilla erfarenhet) inte lika roliga. De jag har haft har haft två lägen: Ligga nästan apatisk i handen, ganska ointresserad av att utforska världen utanför buren och vill/vågar knappt ta ett kliv ur handflatan där man placerade musen (klättrade ej upp frivilligt utan får plockas upp och placeras där musen sedan befinner sig. Visar ingen rädsla för människan i sig men kan uppfattas som väldigt kelig. Men i mina ögon faktiskt tyvärr mer apatisk även om sk tassdarr förvisso förekommer).
Andra varianten är rasslare som oavsett hur mycket uppmärksamhet och tid inte slutar rattla med svansen när man går förbi, aldrig självmant kommer fram till handen men de hoppar inte heller iväg eller springer när man väl tagit upp dom. De ser bara ut att vilja bli nedsläppta i buren igen men gör inte så mycket åt saken.

Just nu har jag bara två svensktypade kvar. Två damer som är 1,5 år gamla. De bor med tre engelsktypade möss i ett akvarie i tv-rummet. Sort boende med massor av grenar, klätterställningar, olika hus osv. De enda som ALLTID glatt kommer skuttande så fort någon människa står vid akvariet är de svensktypade som härstammar från imazo-möss. De gör allt för att få vara med och de är väldigt roliga att tex ha med sig i tv-soffan. De utforskar med stor glädje och iver men återkommer alltid till oss människor eftersom vi innebär trygghet. Även dom tassdarrar, men lite sådär under en mysig kort paus för att sen ta fart och vilja busa vidare. Ena tjejen går att leka med handen med vilket jag tycker är skoj. Vi "leker tagen" vilket hon blir helt knasig av lycka av. Älskar dom och är rädd att de snart går bort. Kommer nog vilja ha några engelsktypade för de är så vackra (om de inte är rasslare) men de jag inte kan vara utan är absolut de "fula" skitmössen från backyardbreeders (tyvärr eftersom jag verkligen hatar sånt i vanliga fall). De har iaf både liv och egen vilja. 

Vet att folk kommer reta sig på det jag skriver men det kvittar. Jag låter mig gärna överbevisas. Jag älskar alla mina möss, men lockas inte av allt för avtrubbade djur som mest verkar vara för syns skull.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Grodan
3/28/13, 1:26 AM
#6

Det krävs mycket god avel för att få fram trevliga och snälla Engelsktypade möss. Finnarna och Polackerna har varit duktiga på detta.

Mina linjer med korsad typ är baserade på min äldre svensktypade linje av TEX och LH, flera olika möss från Henry van Raaij, flera möss från Finland, flera möss från Polen. Det är min stadiga linje med mycket trevligt temperament.

Sedan har jag rasselmöss… Det är allt nytt, baserat på nya möss från Tyskland, England osv… Skräp temperamentsmässigt.

Ang frågan i #0. Jag gillar korsad typ.

Jag gillar tyvärr inte möss med

  1. små, bakåtstrukna och skrynkliga öron
  2. snipigt och smalt huvud
  3. för kort och bred hamsternos
  4. kort korpulent kropp
  5. för kort och  smal svans
  6. rassligt och stressigt temperament

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Vildvittrans
3/28/13, 1:47 AM
#7

Kan tänka mig att det är så Grodan. För visst är mina tjejer från dig från den korsade linjen du menar? De rasslar inte men de är inte heller som döda sillar i handen. Lite fart o fläkt på dom iaf.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

VStromberg
3/28/13, 1:07 PM
#8

#6, Stressigt temperament? Har aldrig haft en sån svenstypad mus.. Däremot flera stycken engelsktypade.

Tycker att dessa engelsktypade börjar se ut som råttor i storleken och det tycker jag är fel. Hela poängen med möss är ju att de är små ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
3/28/13, 4:59 PM
#9

#7 Ja, tjejerna är korsade, men de har en väldigt brokig stamtavla. De är inte riktigt de bästa representanterna för den linjen jag är mest stolt över. Dock är Bun-kullen (modern är från den) mycket bra och fadern är en av de bästa importerna från Tyskland.

#8 Jag har träffat på det mesta hos alla typerna. Jag kan inte säga att svensktyp alltid är bäst, för det är inte så enkelt. Och jag har träffat många svensktypade som haft ett förskräckligt temperament. Egentligen har jag nog träffat långt fler sådana än Engelsktypade med samma hemska temperament. Men jag har nog träffat flera möss av svensk och korsad typ än Engelsk typ.

Vad man behöver förstå är att aveln av Engelsk typ i stort sett endast handlar om utseende, i a f där du hittar de största mössen. I en avel där temperament och hälsa blir mer viktigt krymper ofta typen en aning. Det behöver givetvis inte vara så, men det är vanligt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: