Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 774 ggr
[cessi]
3/28/13, 9:28 AM

Nybliven musägare

Hej!

I måndags hämtade jag hem mina muslingar Beach och Babe och hemresan gick bra förutom att de var ganska busiga i buren under natten så jag hade lite svårt för att sova (åkte båt till Finland) ;)

Första riktiga dagen i nya buren här hemma så lät jag de vara ifred och boa in sig. Pratade lite med dem när jag gick förbi och när jag fyllde på mat och vattenskålen. De sov mest under dagen.

Igår så var jag och "störde dem" lite mer. Pratade med dem med jämna mellanrum under dagen och försökte visa att jag är en snäll människa. Båda kom under något skede och tog ett solrosfrö/pumpafrö från mina fingrar men utöver det så är de fortfarande rädda för mig. Helt förståeligt såklart, de har ju precis flyttat och lämnat tryggheten!

Något jag däremot reagerade på igår kväll var när min sambo skulle stoppa ner handen i buren. Jag hade gjort det flera gånger under dagen och låtit handen ligga där. Varken Beach eller Babe vågade riktigt komma fram då utan cirkulerade mest runt handen alt. sprang och gömde sig. När sambon stoppade ner handen kom dock Beach fram på en gång, blev ju såklart lite besviken, haha, och tänkte att de måste tycka mer om honom än mig! Han hade en bit hundmat i handen och Beach nosade försiktigt på den och på hans fingrar. Efter en stund nafsade hon på hans finger. Inte så hårt att det började blöda men han sa att det nog kändes.

Vad betyder detta? Jag har hållt i Beach och Babe korta stunder när jag flyttat dem från en bur till en annan eller när de varit på väg att klättra ur den öppna buren, och de har inte nafsat på mig över huvud taget. Kanske luktade hans fingrar mat? Å andra sidan har nog mina gjort det också. Eller kom Beach fram till honom på en gång för att det var en helt ny lukt och ingen lukt som fanns i buren (d.v.s. min lukt). Vad säger ni mer erfarna musägare om detta?

Jag är inte alls orolig över att få Beach och Babe tama, jag ger de såklart mycket tid och kärlek så får det ta den tid det tar. Tyckte dock att det var lite intressant det Beach gjorde igår.

Tacksam för svar ❤️

Annons:
[cessi]
3/28/13, 3:12 PM
#1

Nu har Beach nafsat lite på mig också, absolut inte hårt dock. Det var när jag stoppade in fingret i boet för att låta de "lukta på mig", som hon nafsade två gånger. Funderar om det endera var för att jag luktade gurka (hade precis gett dem det), eller om det var så att hon ville säga åt mig att gå därifrån, att jag typ irriterade henne.

Någon?

[Djur-Lina989]
3/28/13, 3:44 PM
#2

Nästa gång om du gör det tvätta händerna innan och torka dem så dem är torra och försök om du inte redan har gjort det, det funkade när jag gjorde så:)

Grodan
3/28/13, 4:49 PM
#3

Vad kul att du hittat möss och nu blivit musägare! Grattis!

#1 Handen in i boet… ja, det låter som om hon vaktade mer än att ditt finger luktade mat.

Jag vet att de kan skilja på mat och finger, även om fingrarna är helt nersmetade med äggula så VET de att det är ett finger där under. Alla möss (och råttor) är inte så väluppfostrade att de respekterar fingrar och man kan behöva lära dem det. När de nafsar eller tag för hårt i fingrar behöver man tala om att det inte är trevligt på något sätt. Antingen genom att ta undan handen, blåsa lite på dem, säga nej, eller något annat som passar dig och musen/råttan. Aldrig någon hård eller elak metod. Belöningen är ju att när de gör rätt så får de gott.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[cessi]
3/28/13, 5:25 PM
#4

Jo jag har läst runt lite på trådar och förstått att man måste visa att det inte är ok. Det är lite svårt nu i början dock eftersom jag inte vill skrämma dem när de redan är lite rädda för mig. Vill inte skapa mer otrygghet liksom. Men om det händer igen så får jag försöka markera på något sätt, typ just säga nej.

Och tack Grodan, det är spännande men samtidigt lite läskigt för jag vill  ju göra allt rätt som musägare så mössen lär sig att lita på mig och så vi kan få en bra tid tillsammans!

[cessi]
3/28/13, 5:31 PM
#5

Sen det där med att störa dem i boet är också en svår balansgång tycker jag. Jag vill ju att det ska känna sig trygga där, men samtidigt så måste jag ju "störa dem" om jag ska kunna umgås med dem med jämna mellanrum under dagen och skapa ett band till dem. Om jag bara låter de ligga och trycka i boet hela dagen och så är de vakna när jag sover så kommer vi ju aldrig att lära känna varandra.

Hur ser ni på det? Hur mycket får man "peta" i boet, alternativt lyfta upp huset för att väcka dem? Har märkt att de stökar runt mycket när det är tyst på natten, men då vill jag ju sova ^^

[Djur-Lina989]
3/28/13, 5:50 PM
#6

Ta bort boet lägg det på golvet(när du vill plocka med dem) sedan låter du dem spring runt, efter en stund sätter du in handen i buren och ta tålamod och låt dem komma fram :)

(Ta bort över delen, blir lättare så) Lycka till! :)

Annons:
Velinga1984
3/28/13, 5:51 PM
#7

Jag stör mina möss mycket i deras bo 😛 Har dock en hane som blir stressad av barn så han får själv komma ut i handen när sonen är hemma. Annars hanteras mina möss ganska ofta av både mig och barn, vilket gör att mina möss oftast söker kontakten själva. De är helt enkelt vana från början att bli hanterade. Låter som om dina möss inte är så handtama ? Mycket kontakt och i små stunder så kommer det lösa sig. Köpte en "hoppgalen" hona som inte alls ville vara hos mig utan pep och sprattlade för att komma loss.Henne la jag ner otroligt mycket tid på och idag är hon 10 månader och är den honan som numera kommer och söker kontakt samt låter sig hanteras av alla utom domare 😉

[cessi]
3/28/13, 5:57 PM
#8

De är inte riktigt handtama nej, men eftersom de kände uppfödaren så kom de nog fram till henne på ett helt annat sätt och satte sig till och med i hennes hand självmant. Jag är ju dock en vilt främmande människa som de varit med i tre dagar så ja.. Men får störa dem lagom mycket :)

Grodan
3/28/13, 6:11 PM
#9

#4 Du kan peta lite lätt på musens huvud eller avleda på något sätt. Det finns så många sätt… Jag har bara inte praktiserat dem alla, jag har inga möss som nafsas just nu… och tänker inte eg på vad jag gör… men det är bara en liten lätt rörelse i så fall, som de förstår… det sker alltså rätt naturligt


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
3/28/13, 6:19 PM
#10

Jag har ett lite elakt tips, om det är så att du med bo menar hus.

Ha inget hus till dem!!!

Om de gömmer sig i huset för att de är otama och rädda, så ta bort det helt. De kommer att trycka i det där huset och aldrig komma ut självmant. Så ta bort det. Låt dem inte ha något hus. Boa kan de ju göra (de kan boa riktigt fint om du har gett dem hö och papper), men tillåt dem inte att kunna få gömma sig i ett hus. 

Många anser kanske att det är helt galet, men jag tycker ofta att otama djur med hus är svårare att komma nära.

Visst vi gör på olika sätt. Men som sagt ett lite elakt tips från mig… hihi…😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[cessi]
3/28/13, 7:11 PM
#11

Jag har alltså ett litet trähus med dörr och fönster och i det har de fått boa med en massa toapapper. Jag brukar lyfta bort själva huset under korta stunder på dagen och då ligger de under allt toapapper, så himla gulliga 😍. Sedan efter ett tag så blir de mera nyfikna och kan börja springa runt mig i buren. Ikväll började till och med Beach klättra på min arm när jag hade en flanellskjorta på mig 😃 Sedan bajsade hon på mig, haha, gissar att hon var lite nervös i all sin nyfikenhet.

Jag har dock även en lerkruka som de tenderar att gömma sig under istället när jag tar bort trähuset. Så jag kanske borde plocka bort åtminstone den… Och ta bort huset under dagen när jag interakterar med dem. Förstå din poäng med att de ju förblir skygga om de får gömma sig hela tiden!

Grodan
3/28/13, 7:55 PM
#12

#11 När jag hade hus och öppna burar - burar med två våningar, varav våning två var öppen - så brukade jag till lite mindre tama ha huset på ovanvåningen. På så sätt hade jag ändå koll och de var tvugna att övervinna sin rädsla för mig om de ville vara i huset. Sedan hade jag givetvis matning av extra gott på ovanvåningen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: