Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2848 ggr
ariama
2013-04-09 09:52

Kvalster på möss (o löss)

Nu kommer "Amaira-Tjat" igen  😃 . Och säger detsamma som "alltid". Ännu en gång.

Denna gång handlar det om mössens parasiter.

Jag förordar en försiktig medicinering, aldrig "i förebyggande syfte", aldrig som rutin, alltid i samråd med vetrinär, och för uppfödare som en del i avlesmålet att få fram djur som har ett immunförsvar som själv kan hantera kvalster framför allt.

Jag har nu haft ett lååångt samtal med Roslagstulls Djurklinik (dit jag brukar vända mig, jag tycker de är bra fast de är dyra). Jag har pratat igenom alla mina idéer och tankar omkring parasiter och medicinering och immunförsvar, och Roslagstulls Djurklinik står bakom allt det jag säger! Vilket de även givit sitt medgivande att jag hänvisar till såhär!!

Annons:
ariama
2013-04-09 09:55
#1

Jag har under åren skrivit många inlägg om parasitangrepp på möss, och om medicinering och icke-medicinering. Orkar och hinenr inte skriva så mycket just nu.

Men främst vill jag ta upp skadan av att medicinera på rutin, utan vetrinärkontroll. Att "alltid ge en dutt" av t.ex. stronghold, när man tar in nya möss, i förebyggande syfte, kan göra mer skada än nytta.

Det finns en anledning till att mediciner är receptbelagda!!

ariama
2013-04-09 10:01
#2

Egentligen känner jag mest, att det här har jag skrivit om så många gånger, att jag inte orkar mer. Låt mussverige avla fram motståndskraftiga parasiter, (inte motståndskraftiga möss utan motståndskraftiga parasiter!), vad "angår" det mig. Det gäller förresten hela smådjursvärlden, den har en egen "kultur" och det kan jag inte göra mycket åt.

Jag hävdar fortfarande, att det inte är någon större skillnad att avla elefanter mot att avla möss. Eller hästar eller kor heller för den delen. Om man vill ta avselsbiten seriöst.

Att "få ungar" är givetvis 10 000 gånger lättare när det gäller möss än elefanter. Men det är en annan sak.

Nu ska jag ut i solen och kratta gårdsplan 😃. Med lite tur har jag fått igång en diskussion. Hoppas den lever av sig självt, och kommer någonvart.

VStromberg
2013-04-09 10:14
#3

Fast hur skulle det gå, om vi slutade behandla med stronghold på alla som kom innanför dörren, vi skulle ju ha mask och ohyra över en natt, tyvärr.

Vi har ju (tydligen, som du skriver) inga möss med såpass starkt immunförsvar så att de skulle klara sig. Vem vill offra sina möss? Inte jag..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Lamina
2013-04-09 15:46
#4

Fast det handlar ju inte om att vi ska sluta behandla mössen helt och hållet och bara låta dom dö. Men jag måste hålla mer ariama om att folk är lite vårdslösa med stronghold och andra preparat och duttar i tid och otid i förebyggande syfte.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2013-04-09 17:46
#5

#2 Jodå, du orkar. Jag stödjer dig till 200 % i detta! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
2013-04-09 18:34
#6

Det är ju därför man bör hålla en ordentligt karantän i någon vecka efter man tar hem nytt. Inte bara för att man har en ny bakterie flora i sitt eget hem som mössen bör bli vana med. Utan även för att upptäcka mask och ohyra innan man sätter ihop med de möss man redan har. På så sätt behöver man inte medicinera möss i förebyggande syfte. 
Då ser man ju helt enkelt om nya musen har nått som behöver medicineras.
Även därför det kan vara bra att ta hem flera möss samtidigt, eller fler möss från samma ställe som syskon osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
ariama
2013-04-09 18:53
#7

#3. "Vi har ju (tydligen, som du skriver) inga möss med såpass starkt immunförsvar så att de skulle klara sig."

Jag har. Alltså är det inte omöjligt.

Jag har faktiskt - efter en riktigt noga kontroll på min möss - både hudkvalster och löss!!

INGA av mina möss har nedsatt kondition, eller något annat synligt tecken på parasitangrepp. Angreppet är inte särskilt allvarligt. Parasiterna är inte många (de har inte fått fäste), och de har inte gjort någon direkt synlig skada. Och jag har heller inte bråttom att behandla, för jag är på väg att gå till botten med det här.

#3. "Fast hur skulle det gå, om vi slutade behandla med stronghold på alla som kom innanför dörren, vi skulle ju ha mask och ohyra över en natt, tyvärr."

Tror du? Med god karantän och kontroll, och kunskap och eftertänksamhet?

Jag är fortfarande inte emot att behandla angripna djur!! Där vi VET vad som är problemet, och där vi VET HUR vi ska behandla, för att det ska vara verksamt!!

Fel, eller okunnig, behandling, leder till att några fåtal parasiter överlever, och sedan är resistenta. Dvs att medicin inte biter på dem!

Vad gör vi den dagen? När det inte finns någon medicin som hjälper, och våra möss blir gravt angripna? DÅ om något lär de dö… Om vi inte agerat klokare, i förväg.

Att avla mot möss som kan hålla parasiter stångna, anser jag vara en bra förebyggande metod. En av flera.

Däremot håller jag med om, att det här inte är lätt!!! Det är ingen lätt fråga, inget lätt problem.

ariama
2013-04-09 18:54
#8

#5. Nä, jag orkar inte, men det tycks inte hindra mig … 😃 Tack för ditt stöd!! ❤️

ariama
2013-04-09 19:05
#9

#3. "Fast hur skulle det gå, om vi slutade behandla med stronghold på alla som kom innanför dörren..."

Behandla alla nya djur som kommer innnanför dörren … Det är PRECIS exakt detta som jag är så starkt emot.

Är det så, att ALLA andra, uppfödare som icke uppfödare, har parasiter på sina djur? Det måste de alltså ha, för att #3:" … vi skulle ju ha mask och ohyra över en natt, tyvärr"

Min fråga är då. Hur kommer det sig, att "alla" säljares djur hemma hos sig, inte går under i sina parasitangrepp? Eller är parasiter något som per automatik "dyker upp längs vägen" när man transporterar möss?

Vill du svara på några frågor, är du snäll? :

  • HUR medicinerar du dina nyinkomna möss? Vilken medicin? Hur mycket? Hur många gånger? Hur lång tid emellan gångerna? Och hur hanterar du mössens bur och inredning varje gång du medicinerar?

  • Hur ser parasiternas livscykel ut, de som du medicinerar mot?

  • Hur fungerar den medicinen du använder?

  • Känner du till hur det går till när bakterier och olika parastier blir resistenta? Vet du vad det innebär?

  • Vet du något om hur resistensläget ser ut ute i Europa?

Frågat i all vänlighet 😘

Grodan
2013-04-09 19:10
#10

Jag tänker som du, behandla angripna djur där man vet vad som är problemet.

Dock är jag inte säker på springmask. Hur jag ska göra. Jag har slutat att avmaska mina djur på rutin mot detta, då det i det långa loppet är meningslöst. Jag kan inte sanera hela mitt hem, så jag kan inte bli av med ägg som kan ligga i hörn.

Som jag upplevt mina möss de senaste åren sedan rosselsjukan kom in, är att naturen har rensat ut de svagare. Detta är något som givetvis kommer att fortsätta, men jag hoppas innerligt att färre djur behöver sätta livet till. Och jag hoppas att de blir starkare.

Jag har lärt om. Jag trodde på isolering, tvätta händerna efter varje bur och sträng koll på hygien mellan burar. Idag har jag släppt lite på det i o m att jag vill att alla möss ska ha samma bakterieflora. Jag vill inte riskera att hopsättningar leder till sjukdom och/eller dödsfall. Men det kommer att ta tid. Med bakterieflora menas även mask, eftersom jag inte avmaskar längre.

Jag har inte fått något bra svar av veterinär hur man ska göra med just mask, så jag avvaktar. Jag kan inte ställa ut, eftersom man inför utställning måste avmaska annars blir musen diskad om den bajsar mask (vilket den i princip kan göra pga vid stress bajsar möss mer och då kommer levande mask ut, något man inte ser hemma alltid).

Jag tycker inte det är helt korrekt att diskvalificera möss som bajsar ut mask idag, speciellt inte om de för övrigt är i god kondition. Men givetvis förstår jag ju vilka signaler det ger om man inte gör det, samtidigt som det också ger signalerna: ska du ställa ut ska du behandla mössen med Stronghold minst 2 veckor innan utställningsdagen. Och det är en signal jag ogillar tyvärr. Men diskussionen om det går i cirklar och jag är osäker på lämplig lösning.

Vad jag däremot inte alls kan acceptera att mössen har är blodsugande lus. Det är på tok för farligt för dem att gå runt med. Det måste åtgärdas omedelbums.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2013-04-09 19:21
#11

Instämmer med blodsugande lus. Ändå avvaktar jag en smula, för jag tänker som sagt gå till botten med det här. Har en agenda 😎 . Jag har också medicin hemma nu, och medicineringsplan. Och råkoll på mössen!

Jag ska försöka ta reda på allt vad jag kan, även om mask. Och hur man kan hantera detta på ett bra vis.

"ska du ställa ut ska du behandla mössen med Stronghold minst 2 veckor innan utställningsdagen" Om det här är "ett råd", så är det totalt felaktigt, och får inte gå till på det viset, eftersom risken är stor att ge motsatt verkan!!!

ariama
2013-04-09 19:26
#12

Det jag egentligen säger med mina inlägg här, är, att så som det går till idag, är FEL, och risken är stor att ge motsatt verkan.

Får jag bara fölk att "tro på det" är första etappen vunnen. Bara första …

För jag säger just ingenting om hur det ska gå till, för att det ska bli bra och fungera!!

För det behövs mer diskussion och vilja och intention, att vi alla slår våra kloka huvuden ihop, och delar våra kunskaper från olika håll.

För Nakenmuffen i inlägg #3, tar definitivt upp ett dilemma som existerar!! Vi VILL JU INTE ha sjuka möss som mår dåligt och/eller dör/behöver avlivas. Och vi är alla rädda om våra besättningar, rädda om de möss vi har. Många gånger ligger det många generationers avelsarbete bakom våra befintliga möss, förutom den personliga kärlek vi hyser till dem

Grodan
2013-04-09 19:27
#13

#11 Nyfiken på din agenda!

Det är inte ett råd, det är den signalen jag och många med mig får av att man på utställning diskar de möss som bajsar ut mask. Det är ju så idag att de som ska på utställning ger sina möss Stronghold ett par veckor innan för att slippa få sina möss diskade. Jag själv är för fattig för att anmäla massa möss och sedan riskera att de blir diskade, då skulle jag ju behöva ge dem Stronghold innan för att slippa det.

Men jag ska se vad som händer efter ett tag utan Stronghold. Ta med några möss på utflykt och se om de bajsar mask… Det är nu ungefär 1 år sedan jag behandlade alla.

Nya djur har behandlats men inte av mig det senaste året.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2013-04-10 06:25
#14

Ibland vet jag inte hur jag ska uttrycka mig. Jag kräver inte skrivet svar av någon. När jag skriver frågor, menar jag egentligen att det är frågor man främst försöker besvara inför sig själv. Frågor att fundera över. Så jag gör om det så här #9:

Några frågor till "alla" att tyst fundera över :

  • HUR medicinerar du dina nyinkomna möss? Vilken medicin? Hur mycket? Hur många gånger? Hur lång tid emellan gångerna? Och hur hanterar du mössens bur och inredning varje gång du medicinerar?

  • Hur ser parasiternas livscykel ut, de som du medicinerar mot?

  • Hur fungerar den medicinen du använder?

  • Känner du till hur det går till när bakterier och olika parastier blir resistenta? Vet du vad det innebär?

  • Vet du något om hur resistensläget ser ut ute i Europa?

  • Vad händer med mössen, inuti dem, när man ger dem "gift"?

(ALL medicin är "gift"!! I mycket avpassad dos för att döda det som ger sjukdom, men inte den som ska bli av med sjukdomen.)

ariama
2013-04-10 06:34
#15

Grodan. Om en vecka flyttar min amerikanska svärdotter hit. ❤️ Det innebär en hel del "extra upptagenhet". Om drygt en vecka har jag mer tid igen.

Jag tänker göra en storstädning av hela musrummet, inte bara storstädning av burarna, när jag nu för ovanlighetens skull kommer att medicinera. För det vill jag ha två hela dagar, där inget annat behöver göras.

Jag ska också kolla upp flera saker, på en gång, med mina möss, när jag ändå håller på. Men det återkommer jag om.

Det är en "agenda" främst för hur jag hanterar det här just nu, inte någon annorlunda agenda inför framtiden.

VStromberg
2013-04-10 10:46
#16

#9 :)

  • HUR medicinerar du dina nyinkomna möss? Vilken medicin? Hur mycket? Hur många gånger? Hur lång tid emellan gångerna? Och hur hanterar du mössens bur och inredning varje gång du medicinerar?

-Stronghold, en dutt i nacken första dagen och sen efter 4 veckor igen.

  • Hur ser parasiternas livscykel ut, de som du medicinerar mot?

-Ingen aning, vet ej vad för parasit vi haft.

  • Hur fungerar den medicinen du använder?

-Tar död på parasiten ;)

  • Känner du till hur det går till när bakterier och olika parastier blir resistenta? Vet du vad det innebär?

-Ja, det vet jag.

  • Vet du något om hur resistensläget ser ut ute i Europa?

-Nej, det vet jag inte.

JA, jag gör detta, eftersom jag inte vill ha in något skit just nu när mina möss antagligen är känsliga. Kommer jag göra detta i framtiden? Det kan jag inte svara på just nu, men lutar åt att jag inte kommer göra det.
Och nej, mina möss mår inte dåligt av parasiterna, det är JAG som mår dåligt av att se det och jag vill inte ha sånt äckel i burarna och på mössen som jag ska gosa med..

Man kan inte heller alltid se dom där små jävlarna, därför tycker jag det känns bäst att medicinera i förebyggande syfte. Jag hatar småkryp..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Tsunamis
2013-04-10 14:50
#17

Problemet ligger ju snarare i att djurägare har i 50år (ja nästan) använt ivermectin för att behandla mask och annan ohyra. Det borde gett resistens om något. Medan vi idag i huvudsak använder selamectin vilket ger färre bieffekter och är i regel ofarligt för värddjuret och väldigt effektivt mot ohyran i sig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Selamectin

http://en.wikipedia.org/wiki/Ivermectin

De må låta snarlika men kemiska sammansättningen är inte den samma även om de verkar på liknande vis (påverkar ohyrans muskler och nerver)

Personligen så skickar jag inte in ohyra för artbestämning för det anser jag inte vara nödvändigt. Jag studerar den noga för att komma till den närmaste slutsatsen vilket i 9 fall av 10 stämmer. Behövs inte en raketforskare att identifiera de vanliga sortens ohyra. Jag behandlar allt nytt med Stronghold oavsett om jag ser ohyra på djuret eller i avföring. Löss och skabbkvalster tål jag absolut inte att se och blir väldigt besviken när jag märkt att nya djur har det. I min senaste import visade sig djuren ha löss och de kommer från en väldigt respekterad och kunnig uppfödare.  Förmodligen kommer jag aldrig mer ta in från någon annan uppfödare för jag blir så ledsen när ohyra dyker upp.

MvH  Tsunamis

Grodan
2013-04-10 15:12
#18

#17 Coolt. Det är många år… Ivomec funkar inte så bra mot ohyra på möss och råttor sedan några år tillbaka tyvärr. Det är min erfarenhet. Vet inte hur länge vi i hobbyvärlden använt Ivomec på möss och råttor. Det var relativt nytt påfund på åttiotalet. Då visste ju inte ens mus- och råttfolk om att skabbkvalster fanns. Jag var tvungen att axla ansvaret om att informera om detta.

Då hade vi också stor problem med det på möss och råttor. Idag har vi i stort sett utrotat de problemen vilket jag är mkt glad för.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-04-10 15:17
#19

Jag kan nämna en intressant sak om öronskabb på iller och hund.

Det är så vanligt förekommande på dem och äger man iller och hund så  behöver man fundera på om det är bra att medicinera så mkt mot detta. Jag har hört rykten om att öronskabb på iller blivit resistenta.

Jag behandlade min iller och min hund mot öronskabb för några år sedan. Det försvann och kom sedan nästan direkt tillbaka. Jag bestämde mig då för en annan metod. Rengöring med fett som "dränker" skabbkvalstrena. Det måste göras ofta visserligen, men nytta med nöje. Jag menar man måste rengöra iller- och hundöron en gång i veckan, så varför inte smeta in ett fett som smälter och "kväver" eventuella skabbkvalster (kanske inte alla, men det minskar mängden avsevärt) som dagen efter lätt torkas bort med smuts o döda kvalster.

Jag gjorde så i flera år och min hund o iller hade mkt fina öron. Inga dyra veterinärräkningar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lottavo
2013-04-10 15:51
#20

Hur ser det ut om de får mask??? 😮

Inte för att jag tror de har det, men så man vet vad man ska vara vaksam på…

Annons:
ariama
2013-04-12 07:26
#21

Det är tråkigt, det allra värsta faktiskt, att många (särskilt unga) är fobiskt rädda för "småkryp".

Ni som är det, går för det första miste om en fantastiskt spännande värld! För det andra är ni rädda och lider i onödan. Och för det tredje felbehandlas eventuella husdjur.

Nu ska jag säga något, som vi pratade om i mitt samtal med Roslagstulls Vetrinärklinik. Jag vet det sedan tidigare, hade inte tänkt säga det faktiskt, för som jag sa åt dem: "Det kan jag inte säga på forumet, då blir de hysteriska!"

Så, se till att ni sitter säkert i stolen, eller sluta läs här 😉.

Kvalster i mindre mängd har alla, människor också. De små, de som inte syns med ögonen.

Varsågoda och dutta er med stronghold  😎 .

Mössens kvalster kan vara (de vanliga) av två slag, båda "osynliga". Jag såg dem endast med hjälp av mikroskop. De heter Myobia musculi och Myocoptes musculinus. Jag kan inte skilja arterna åt.

Mössens kvalster och löss är också artspecifika, så ingen behöver vara rädd att de flyttar över till någon människa!! (eller tvärtom 😃🤐 )

ariama
2013-04-12 07:36
#22

"Problemet ligger ju snarare i att djurägare har i 50år (ja nästan) använt ivermectin för att behandla mask och annan ohyra. Det borde gett resistens om något. Medan vi idag i huvudsak använder selamectin vilket ger färre bieffekter och är i regel ofarligt för värddjuret och väldigt effektivt mot ohyran i sig."

Problemet ligger inte i vilken drog vi använder, utan HUR vi använder den! Forsatt användning av selamectin, som det används idag, och som ivermectin användes tidigare, gör att det blir samma sak med denna medicin. (blir, eller redan är).

Felbehandling och överbehandling tar så småningom bort medicinens verkan. Med lite tur finns det kanske någon annan drog som är verksam, ett tag, men till slut tar resurserna slut, och vi står utan medicin.

Bästa sättet att motverka resistens, är att växla mellan olika verksamma ämnen när vi medicineringen mot parasiter. Då hänger parasiterna inte med i växlingarna, och fixar inte att göra sig motståndskraftiga.

Givetvis krävs fortfarande, på lite längre sikt, att man medicinerar så lite som möjligt, så få gånger som möjligt, aldrig i onödan eller i förebyggande syfte!!!

och allra viktigast är givetvis, att vi VET VAD VI GÖR, och MEDICINERAR PÅ RÄTT VIS, vilket inkluder en fullt slutförd behandling!!

Tsunamis
2013-04-12 07:57
#23

Jag förstår din poäng men det får mig inte att sluta behandla nyinkomna möss oavsett om jag ser ohyra eller inte. Ledsen men det är för mina andra djurs säkerhet. Så som jag bor nu är inte utrymmen särskilt lättstädade så eventuellt angrepp på samtliga 20 burar (32 med gerbilerna) skulle innebära otroligt mycket jobb. Visst jag gillar inte ohyra men jag vill aldrig vara med om känslan av att bli biten på gång på gång av den röda hönskvalstret när jag hade ett angrepp 2008 när jag bara hade 4 burar. Skulle jag kunna få in ohyra på andra sätt än nya djur? Självklart. Mat och strö kan ju innehålla det om jag har otur. Men jag minimerar gärna riskerna där jag kan. Däremot så ställer jag inte ut möss och kommer förmodligen inte börja för jag anser att det är onödigt för djuren att bli behandlade efter varje utställning. Då avstår jag hellre än låter dem gå igenom det, vilket är synd för jag gillar utställningar. Gerbiler ställer jag enstaka gång men de är inte drabbade av ohyra i lika stor grad. Dem avmaskar jag en gång om året bara. Att vi har kvalster och bakterier på huden hör inte riktigt hit tycker jag.

MvH  Tsunamis

ariama
2013-04-12 08:00
#24

Som väl alla vet, tar stronghold inte kål på parasiternas ägg.

För att få bort parasiterna, krävs att djuren medicineras igen efter att äggen kläckts, men före innan de lagt nya ägg! Annars får man inte slut på cykeln. Det kommer att finnas ett fåtal parasiter kvar, som kan börja på nytt med att invadera sitt värddjur. Då finns också risken för ökad resistens hos parasiterna.

Att medicinera med stronghold med en månads mellanrum, funkar inte i detta avseende. Eftersom Stronghold - enligt två helt olika och oberoende vetrinärkliniker där Roslagstull är den ena - finns kvar i metabolismen i ca 10 - 14 dagar. Metabolism = ämnesomsättning, musens ämnesomsättning i det här fallet.

Parasiterna minskar visserligen till "osynlighet" = mkt svåra att detektera .

Detektera = upptäcka, uppspåra och registrera förekomsten av.

Sedan tar det ju en tid också, att etablera sig på nytt. Och kanske finns det då, bland dessa nya som överlevt en medicineringskampanj, några få som byggt upp en resistens. Och nästa medicinering stryker endast de icke-resistenta parasiterna med, så banar man vägen för mer och mer renrasiga resistenta parasiter.

Tsunamis
2013-04-12 08:04
#25

Vid korrekt användning är inte Stronghold verkningslöst så snälla ariama folk kan läsa dina inlägg och tro precis detta. Informera ja, men inte skrämma och vränga information.

MvH  Tsunamis

ariama
2013-04-12 08:05
#26

Men, som sagt i början av tråden. "Vem bryr sig". JAG orkar inte hålla på mer i alla fall. Ni gör som ni vill.

Jag skrev ett inlägg på Mouse i fb. Där går jag inte in igen, på länge. Orkar inte med all "dumhet" (som jag ser det 😉 ). Orkar inte med diskussionerna. Kanske finns det NÅN som med tiden börjar fundera i alla fall. Det är inte min uppgift att driva kampanjer.

Tsunamis
2013-04-12 08:10
#27

Dumhet som i att ingen svarade eller kom hit för att svara eller vadå?

MvH  Tsunamis

Annons:
ariama
2013-04-12 08:11
#28

#23 och #25. såg inte dina inlägg föränn nu.

På vilket vis förvränger jag information? (fast, jag orkar inte svara mer nu)

Jag pratar inte om "nuläge", jag pratar om vad som händer om vi inte ser mer långsiktigt. Eller vad som är på väg att hända.

Skrämma? "Skäll" inte på budbäraren, för att buskapet är dåligt 🙂 .

Däremot håller jag med dig, på ett vis. Det går inte bara att "lägga av"!

Det behövs en långsiktig PLAN för hur det här problemet ska hanteras!!

ariama
2013-04-12 08:19
#29

Nu stack mitt inlägg iväg, innan jag var klar …

Som Dr Phil så klokt brukar framhärda med:

Man behöver ERKÄNNA problemet, för att kunna åtgärda det. Man behöver lägga alla korten på bordet, ärligt.

#27. Äh ☺️jag blir dum när jag känner mig frustrerad …  😘

Poängen med "kvalster på huden" är att det är normalt, och inget att vare sig bli hysterisk över, eller försöka utrota.

ariama
2013-04-12 08:23
#30

"Vid korrekt användning är inte Stronghold verkningslöst så snälla ariama folk kan läsa dina inlägg och tro precis detta."

Det är mycket VIKTIGT att Stronghold ANVÄNDS korrekt, eftersom det inte bara är verklingingslöst annars, utan även MOTVERKAR sitt syfte!

Två behandlingar med en månads mellanrum (vanligt förekommande) är en mycket vansklig behandlingsmetod!!! (varför, läs ovan)

Tsunamis
2013-04-12 08:54
#31

Nä fast jag menade att ditt sätt att få fram vad du menar är att förklara det på många sätt, vilket gör att den som läser matas med information som på ett eller annat sätt kan misstolkas i att ohyremedel då är verkningslösa. Inte att ditt budskap är dåligt eller jobbigt utan sättet du säger det på. Inget mer än så.

ja kvalster på oss är normalt men jag ser ingen här som är hysterisk över det? Dessutom pratar vi om djuren och inte oss själva.

Som jag också sagt innan: mask tar jag inte som allvarligt och egentligen inte (skabb)kvalster heller på vuxna fullt friska möss med burkompisar. Men jag vill för sjutton gubbar inte ha löss/blodsugare springandes på mina djur vilket är därför jag behandlar. Jag tycker det är otroligt dåligt att hitta löss på mina importer från en framstående uppfödare också. Jag ser det helt enkelt som dålig djurhållning att små 4-5 veckors ungar ska få gå runt med det.

MvH  Tsunamis

Grodan
2013-04-12 11:08
#32

#22 Absolut! Det är viktigt att behandla rätt och inte för ofta.

Ivomec funkar inte så bra på råttor och möss längre, pga det användes fel och givetvis en mängd andra anledningar.

Det finns ju anledning till varför preparat är receptbelagda.

#31 Håller med. Det är absolut apdåligt av en uppfödare att sälja djur med ohyra! Men det kan hända den bästa faktiskt. Anledning kan vara att man fått sämre syn. Eller att man helt enkelt inte såg den första lusen/lusägget som kom in genom en import el dyligt.

Det är svårt att klippa i möss päls, men jag rekommenderar ändå att man klipper bort päls där ägg sitter. Bränner upp pälsen eller spolar ner i toan, eller på annat sätt se till att pälsen med äggen kommer bort från ens hem. På så sätt behöver man bara behandla med medel mot de levande lössen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2013-04-12 13:00
#33

Jag har ju ett stort hus, och startar helt enkelt upp ett gästrum som karantän på övervåningen, om det känns som att det inte räcker med lilltoan vägg i vägg med djurrummet.

Alla djur sitter minst 40 dagar i karantän, hanteras mycket lite under den tiden. Jag kikar efter ohyra, lyssnar på dem. Rosslar nån, testar jag med nyttig mat, slutar de inte tas de bort. Har de ohyra, invärtes eller utvärtes, behandlas de, annars inte.

Jag behandlade alla mössen jag hade med hem efter Valborgsutställningen, då det var otäcka mängder löss där, och jag hade djur på till-salu-bordet. Aldrig mer att mina djur står på ett gemensamt bord så, där alla kan pilla och pyssla som de vill. Risken var inte liten att de hade löss med sig där, utan mycket stor.
Körde då ivomec var 7:e dag i 4 v, eller mer, kanske var det 5-6 v…

Efter minnesutställningen där det fanns kvalster, var jag extremt petig. Alla mössen fick en behandling ivomec i lokalen. När jag kom hem gjorde jag iordning nya burar, tog in djuren i handen, satte dem i nya buren uppe i gästrum, och sen kastade jag transporter med strö och allt i soptunnan. Dessa möss kollades noga, och behandlades med stronghold två gånger. Gav även alla nere stronghold, då jag hittat skabbisar på en hane…

Är inte för behandling i onödan, men ser man ohyra ska det behandlas. Kanske kan man använda annat, mindre skadligt, än stronghold mot mask. Varför inte ge tex axilur ed, när man ser mask? Axilur har ingen LD50, för det går inte att ge så mycket att 50% dör. Fast det är ju jobbigare, då det ska ges 3 dagar i rad och i munnen. Sen ska man räkna på dos och krångla. Värt det ändå, anser jag.

Hos hund är det egentligen naturligt med en viss grad av springmask, det är när djuren är sjuka eller nedsatta, som det blir farligt för dem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2013-04-12 13:16
#34

#33 Bra att du vill skriva hur du gör.

Jag orkar inte skriva hur jag gör just nu. Ska skriva CV o annat istället.

Men jag gör ungefär som Vattnadals, med skillnad att jag inte behandlar med ivomec längre… inte heller stronghold just nu

Möss som jag tar med någonstans där det finns andra möss och som tas hem igen, hålls avskilda från övriga i minst 6 veckor. Kan sprayas med Sebacil eventuellt om risk för skabbkvalster eller löss finns.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Vattnadal
2013-04-12 14:25
#35

Ivomec har jag hemma, då jag använder det till fåren med om det behövs, och stronghold, tjaa… alla andra använder det, så jag har gjort det, och har recept på mer…

Minns sebacil, och då, för länge sen, doppade vi mössen i det. Illa, inte mysigt, bättre att bara spraya…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2013-04-12 15:12
#36

Jag har bara doppat mina möss i Alugan (slutet av åttiotalet-början på nittiotalet) och eftersom de hatade det och bet mig så gör jag aldrig om något sådant.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2013-04-13 08:58
#37

#32. Instämmer, det är "apdåligt" av en etablerad uppfödare att sälja djur med parasiter, om det inte är ett engångs-misstag.

*Funderar* Kan det vara så, att även resistens hos parasiter är mer utbredd i Europa än i Sverige? Liksom resistens hos antibiotika är!!

Då är det inte bara parasiterna som vi får in i landet, utan även resistenta parasiter!! Det är mycket som sprids när gränser blir lättare att passera, både önskvärt och icke önsdkvärt. (rävens dvärgbandmask t.ex.)

Jag tänker som så, att kanske kan man (läs JAG) behandla enbart de djur som jag säljer? För sprider man parasiter, till andra möss som INTE är motståndskraftiga mot dem, kan det ju gå illa. Det är en nackdel med att inte ha "ett gemensamt handlingsprogram" när det gäller hur vi hanterar parasitfrågan.

Givetvis behandlar jag då KORREKT! Dvs ser till att återmedicinera (gång 2) just när äggen (som tagit sig igenom första behandlingen) alla är kläckta, men INNAN de hunnit lägga nya ägg - som återigen står emot behandlingen. Och sedan upprepar behandlingen en tredje gång, återigen med rätt intervall, beroende på parasit och medicin.

ariama
2013-04-13 09:21
#38

Stort TACK till ALLA som skrivit i tråden, och bidragit med tankar och åsikter!!! ❤️

Elin!! (Vattnadal). UNDERBART när du kommer med konkret handling!! Du är alltid så underbar att diskutera och bolla med!! Du har så mycket praktisk kunskap.

"Hos hund är det egentligen naturligt med en viss grad av springmask, det är när djuren är sjuka eller nedsatta, som det blir farligt för dem"

Ja, PRECIS!! Gäller även hästar och andra hushållsdjur. Och i viss mån även människor (kvalster).

"Är inte för behandling i onödan, men ser man ohyra ska det behandlas"

Ja, PRECIS!!

Men när man ser dem, så brukar angreppen också vara större. Och JAG har sett mina parasiter, och JAG behandlar!! Samtidigt som jag funderar mycket omkring frågan, och hur jag ska göra i framtiden.

Olika parasiter är olika farliga för värddjuret!!!

Som Grodan säger, blodsugande lus ska ALLTID behandlas. (När de upptäcks, men de ska även letas efter, ingår i den obligatoriska friskkontrollen).

Jag har blodsugande lus här nu. Varför spelar ingen roll, det kan vara precis vad som helst, från nåt ägg som slunkit med från mus- inköp, till infektion via säd inköpt från bonde, till någon vildmus som druttat av något i mitt hus.

Lössen syns med blotta ögat. De finns framför allt hos några ungmöss jag har. Inte alltför många löss, och mössen är inte påverkade vad jag kan se.

Har en, så har alla här! De delar rastplats, och jag har samma härligt luddiga tröja som alla mina möss springer på. Jag har sett lössen på några ungmöss, men kan inte finna EN ENDA (eller ens ngt spår av) på mina stabilt vuxna möss, inte ens under lupp!!

Unga djur (oavsett djurslag ) som ännu inte byggt upp sitt immunförsvar fullt ut, och gamla djur vars immunförsvar börjar svikta, och djur i nedsatt kondition med därför försämrat immunförsvar, är de som blir utsatta!

OCH förstås, att de HAR ett immunförsvar som är tillspetsat just för att klara av parasiterna.

 Det tycker jag är en viktig aspekt för oss som är UPPFÖDARE att tänka på!

Den dag vi saknar verksam medicin mot parasiterna, är vi förberedda och kan klara oss relativt bra.

Alana82
2014-10-11 15:02
#39

Nu fick jag ännu mer att grubbla på, min kille kliar sig men han ser ut att må prima med glansig päls, god aptit, nyfiken i en strut och inga synliga småkryp i pälsen… kanske inte är så farligt som jag har inbillat mig att det är?

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Grodan
2014-10-11 19:02
#40

#39 Ja man kan alltid se till att förbättra miljö och utfodring. Det kan hjälpa immunförsvaret i många fall, eftersom ohyreangrepp kan vara en följd av något annat och när det gäller möss/råttor går det ofta att korrigera med bra utfodring. För en ensam hane är det svårt att klara av ohyra själv, han behöver en "putskompis"… Så om det inte försvinner bör du behandla honom mot ev ohyra. Att ge honom en putskompis är inget jag rekommenderar för det kan resultera i massa musungar (putskompis hona) eller slagsmål (putskompis hane)…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2017-07-16 18:41
#41

Underbar och intressant tråd som behöver en liten 


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: