Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1389 ggr
Grodan
4/11/13, 4:59 PM

Vilka föder upp Tan?

Tan är en mycket väletablerad variant globalt. Jag tar alltid för givet att några skall finnas i Sverige som avlar Tan, för att det nästan alltid varit så. Men på senare tid har Tan-stammen dött ut och jag saknar de stora vältypade Tan som vi hade i Sverige i många många år.

Jag själv föder inte upp Tan. Inte just nu. Och har aldrig gjort. Men jag har tagit en kull. Meningen var att jag skulle ta flera kullar, men då mina snygga Tan-tjejer började rossla kunde jag inte göra som jag planerat. Även Fawn-hanen blev sjuk och en massa annat. Så jag la helt enkelt allt rött åt sidan.

Ändå har jag några tjusiga Tan här hemma. Och jag oroar mig för att jag är orsaken till att så få avlar på Tan. Jag har nämligen i många år bedrivit en liten hatkampanj mot Tan. Detta var dock egentligen inte mot bra och snygga Tan på vältypade möss. Utan det var mot dåliga Tan på mina LH och Texel. Så nu vill jag försöka ge Tan upprättelse.

Det finns få varianter som är så vackra som Blue Tan och Silver Tan. Det har med kontrasten att göra. Blå ryggfärg och mörkt orangefärgade mage. Det gillar folk. Det gillar även jag. Även om jag inte vill eller kan föda upp det, så gillar jag det. Jag gillar ju faktiskt nästan allt, men jag tror att det är för att jag dömt Standard i många år.

Åter till frågan: Vilka föder upp Tan i Sverige och på vilka färger? Berätta gärna om eran uppfödning, era mål och visa gärna med foto. Gärna foto på eran snyggast Tan.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
nadinemachines
4/11/13, 6:05 PM
#1

Nu föder jag inte upp möss och planerar inte att börja heller, så förlåt att jag halvt kapar tråden, men om jag födde upp Tan skulle jag satsa på Dove Tan! Det är den finaste färgen jag har sett. Smälter sönder till en hög med vätska när jag ser såna.

Så jag uppmanar folk till att föda upp såna, för min skull Oskyldig

ajanki
4/11/13, 9:15 PM
#2

Tan var inte en av mina favoritfärger när jag började med möss men jag tror att det var för att jag inte hade sett några riktigt bra tan då.

Nu har jag och har haft riktigt fina tan och jag tycker att det är väldigt vackert!!

Mitt mål är att föda upp bra black/tan och blue/tan. Bra i både typ, storlek, färg, teckning och temperament:) Det kommer ta sin tid, det vet jag!

Jag vill även föda upp silver/tan och dove/tan men det får komma lite efter.

Jag importerade Silver  silver/tanhane som var riktigt snygg i både typ och färg men jag hade otur där med hans bebisar och nu finns inte mycket kvar efter honom.

Importerade även Arrow Family Geluzee blue/tan slh hane. Han var lite mindre i typen men hade en fantastiskt bra blå färg och tan. Annars brukar blue/tan inte vara så bra i färgen. Han har jag lite avkommor som jag avlar vidare på.

Hade American Smile Freedom dove/tan hane från Tjeckien som blev över två år gammal, han har jag också avkommor på som jag kommer avla vidare på.

Tan hemma nu som kommer avlas på är:

Morakullan´s Underligmus dove/tan sh

Stoeterij from Bertus van Dijk black/tan sh

Savannah of Paradise black/tan sh

Ajanki´s Omar Sharif black/tan sh

Kolatom black/tan ssh

Och så har jag en fin kull efter Stoeterij from Bertus van Dijk och Savannah of Paradise nu som är ca.2 månader. dom ska utvärderas och förhoppningsvis avla på. Väntar hem en blue/tan hona med mina linjer bakom och vänat även på några black/tanhonor.

Bild 1: En av dom bästa tan jag fött upp

Bild 2: Kolatom

Bild 3: Morakullan´s Underligmus

Bild 4: Savannah of Paradise

Bild 5: Stoeterij from Bertus van Dijk

Bild 6 & 7: Arrow Family Geluze

Bild 8: Silver

Grodan
4/12/13, 11:18 AM
#3

Mycket intressant, ajanki! 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
4/12/13, 1:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Tack!!

Detta är (Ajanki´s) Fantasy, en av dom bästa blue/tan jag fött upp. Hon ställdes ut en gång i standard och fick 89 poäng och ck, samma dag ställdes hon i petclass och blev BP2!!

Ägare & foto: Evelyn Edblad

[Miss_björnbär]
4/12/13, 1:55 PM
#5

Så vackra, älskar tan ❤️

Grodan
4/12/13, 1:57 PM
#6

#4 Åh, vilken fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin… sådana vill vi verkligen se flera av i Sverige!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
jollycox
4/12/13, 2:27 PM
#7

#4 Håller med Grodan. Superfin! :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

ajanki
4/12/13, 7:00 PM
#8

#5 Tack! Och snart har du två fina black/tan själv 🙂

#6 Tack!! Ja, visst är hon fin:) Japp, jag jobbar på det :)

#7 Tack!!

Grodan
4/12/13, 7:52 PM
#9

Gick hon vidare i avel?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Miss_björnbär]
4/12/13, 7:59 PM
#10

#8 Ja, längtar så :D

ariama
4/13/13, 8:34 AM
#11

Jag jobbar ju med tan, på mitt eget vis.

Beteendet är viktigast, jag ska ha SÄLLSKAPS-möss, dvs möss som gillar att "sällskapa" med mig, som VILL interagera med mig, som kan kommunicera med mig. Möss som är busiga och GLADA, men ändå har en inre ro och trygghet.

Och så vill jag ha bättre typ på mina möss, vill ha större öron, större ögon, kraftigare svans med utsökt form. Likaså ha en bra längd på dem. Alltså, jag vill ha en mer engelsk typ på mina korsade möss. 

Jag har varit "tvungen" 😃  att köpa in några nya avelsmöss för att få in alla de egenskaper jag söker, i min genpool. Med plus kommer också minus.

Jag får in egenskaper jag önskar, i min genpool, och samtidigt en drös "oönskade" egenskaper som jag behöver tid för att sålla bort igen.

EN oönskad egenskap som alltid följer med, tyvärr, är "dålig rödfärg". Det betyder att jag får dålig tanfärg, igen. Ett steg fram och två steg bak 😉.

Jag har inte startat med någon bra tan, tvärtom. Utan jag försöker jobba upp tanfärgen själv, samtidigt som jag även jobbar med gul/röd-färgen överlag, i mina RY-möss och i chocolatefärgen.

Bra rödfärg fick jag in med hjälp av ett par DY-honor som var omplaceringsmöss! De var själva inte så bra i rödheten (bar på blått) men jag fick verkliglt läckra röda ungar därifrån!

Min bästa tan (färgen) är en chocolate/tan-berkshire hona (övertecknad). Hennes mage är mest vit, men den tanfärg som syns, är läckert djupröd! (kan givetvis vara rödare, men hon är en bra början)

Jag har flera relativt bra tanfärgade möss - och flera med blek-beige tanfärg tyvärr. Än så länge. Jag har dock som sagt, en relativt bra rödhet i min "genpool", det gäller "bara" att "samla ihop dem" i en enda mus, och sedan kunna bevara detta i de kommande mössen.

Jag arbetar enbart med rödheten, dvs färgen, och struntar i tanteckningens egenskaper, dvs oönskad tickning, rak skiljelinje, perfekta mönster på tassar, osv.

Jag har så många andra prioriteringar som går före. Utöver ovan nämda och lite annat, även immunförsvar och motståndskraft mot parasiter (!!) 🙂

jollycox
4/16/13, 8:15 PM
#12

Kan en blue tan få riktigt röd mage som black tan? tänker att genen som bleker black till blue kanske även bleker tanfärgen??

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Tilde!]
6/16/13, 1:29 PM
#13

Älskar Tan!!!

Annons:
Tsunamis
6/16/13, 3:43 PM
#14

#14 gammal fråga men jag kan ta och svara, genen som ger blått bleker även en tanmage så den blir aldrig lika djupt röd som på en Black tan tyvärr.

MvH  Tsunamis

Grodan
6/16/13, 5:21 PM
#15

#14 Åh, vad bra att du svarade. Jag missade den helt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
6/22/13, 1:46 PM
#16

Endast två har hittills meddelat att de föder upp Tan. Finns några fler?

Tan är en svår variant, tro inget annat. Det är visserligen inte svårt att få Tan-ungar. Behövs bara att ena föräldern är Tan. Men för att föda upp bra tan, som kan ställas ut och som har en attraktiv rödhet på sin Tanmage behövs faktiskt att man verkligen går in för att föda upp varianten.

För att få in rödhet behöver man para in röda möss emellanåt. Redan där stöter man på ett litet problem i Sverige. Vi har knappt några röda möss, som också har riktigt bra rödhet. Så vi behöver faktiskt sådana också.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Djur-Lina989]
6/22/13, 7:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Tanisar =)

[Miss_björnbär]
6/22/13, 7:46 PM
#18

Jag har precis fått min första kull tan, väntar spänt! 😃

Grodan
6/22/13, 8:28 PM
#19

#17 LOL, jo, fast jag menar ju seriös avel på Tan. Enfärgade Tan. Inte tecknade som bara är lite gula på magen…

#18 Aw, vad kul!❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: