Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1018 ggr
Emmaslindh
4/12/13, 7:27 AM

Bygga egen bur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var inne på ÖoB igår för lite allmän shopping till hemmet när jag sprang på ett växthus. Från ingenstans dök tankarna "musbur" upp i huvudet och sedan dess har jag inte kunnat släppa tanken.

Buren var i trä och transparent plast och skulle sättas ihop i hemmet. Alltså ger det en möjlighet att modifiera den lite under bygget, så tankarna har hela natten legat på om det kanske skulle vara en lite trevligare/roligare musbur.

Min tanke är ju då att man i sidorna utav buren sätter "lufthål" där bla. vattenflaskor, väggfästande mat/vattenskålar och annan dekoration kan fästas i. Plasten på "taket" byts ut emot småmaskigt "hönsnät". I de två övre våningsplanen sågas det ut hål där antingen rör eller växter får plats igenom så att mössen/musen kan förflytta sig mellan våningarna. Golven på plan 1, 2 och 3 får någon form utav överdrag, så att inte kiss tränger igenom träet. Nedre våningsplanet tänkte jag isf att man kan sätta plasten från taket och ha under bottenmaterialet, alternativt att det görs kanter på den så att det sedan endast är att skjuta ut plastskivan, tömma och göra rent för enklare städning.

Dörrarna öppnas framifrån, vilket ger en skönare lösning då man slipper skrämma mössen/musen med att komma uppifrån.

Vad tror/tycker/tänker ni? Har ni några idéer eller tankar för hur/om detta kanske skulle kunna funka?

Snabb ful skiss, men på ett ungefär. Orkade inte måla alla detaljer haha (a)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Annons:
VildaVittra
4/12/13, 7:35 AM
#1

OT Vad kostade den?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Emmaslindh
4/12/13, 7:49 AM
#2

#1 400:-

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Grodan
4/12/13, 11:13 AM
#3

Jag har också kollat på de där söta växthusen som finns lite här och där. Vissa är lite väl små, medans andra är ganska bra i storlek.

På ICA har de en i lite mer än minsta måtten som är mycket söt. Den kostar dock 200 kr och jag tyckte det var lite mycket för billig målad plåt och lite glas. Däremot är den nog lätt att göra om. Bara ta bort några glasskivor och där istället sätta nät. Glasskivorna tas bort mycket lätt. Men ev kan man behöva sätta silikon lite här och där så att inte spån och kiss rinner ut…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sync
4/12/13, 11:23 AM
#4

Jag tyckte om din idé. 😃  Tänkte bara lite på det där att det är trä delar. Eller hur?  Är det säkert att de inte gnagar sig ur? Eller sitter glaset på ett sådant sätt att de inte kan gnaga på trä delarna? 

Hmm. Jag har sett såna på affären där mina föräldrar bor. Det var ett stort sortiment och jag tyckte det skulle vara så fint till möss.. haha. Skulle vilja köpa en eller två och fixa om dem så att de passar möss. Men då behöver jag hjälp och extra material. :I

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Emmaslindh
4/12/13, 11:46 AM
#5

#3 Jo har ju också sett förut men de har alltid känts så små, denna var lite större i måtten vilket gjorde att idéerna faktiskt fick liv, enda är väl att den känns lite smal, hade nog gärna haft den i bredd 50-60 cm… :P men man har ju en händig man, så det går nog att ordna på något vis… :)

#4 På just denna så satt plasten på insidan av träet så de skulle inte komma åt den, utan ramen sitter utanför och det är endast våningarna som är öppet i trä, men de kommer som jag funderar just nu mest troligen bytas ut helt då jag inte vet vad för behandlingar det träet gått igenom, vill ju inte förgifta mössen… :)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Grodan
4/12/13, 11:48 AM
#6

Attans jag känner att jag vill bygga burar, inhängnader, hagar osv… har kännt det flera dagar nu…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Sync
4/12/13, 11:49 AM
#7

#5 😃 När du kör igång med ''bygget'' så kan du gärna fota steg för steg eller något liknande. Som hjälp till andra. (T.ex. mig 😇).

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Emmaslindh
4/12/13, 11:52 AM
#8

#6 Jag med! Får se om det blir till att köpa allt material + växthuset vid löning… :)

#7 haha om jag väl börjar så ska jag absolut göra det! :)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Upp till toppen
Annons: