Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1071 ggr
Velinga1984
2013-04-12 14:55

Argente cream + black = gensoppa?

Att avla agouti med black fox ger agouti tan i F1 Om jag tänker långsökt, kan jag då få agouti tan i F1 om jag parar argente cream med black ? Argente cream bär ju tan-genen och agouti. Eller tänker jag helt fel ?

Annons:
VStromberg
2013-04-12 15:26
#1

F1 = ?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
2013-04-12 15:28
#2

Antar att du är ute efter att göra Chinchilla och Argente Cream (korrekt sådan) när du vill para en Agouti med Black Fox. I så fall så är det helt korrekt. 

Jag är dock inte säker på att alla Black Fox är homozygota för chinchilla-genen. Jo, om det är BLACK… många av de som finns i sVerige idag är dock inte riktigt black…

Argente Cream skall vara Fox, men väldigt få är det. De är i stort sett bara pinkeyed Silver AGouti och inte chinchillanerblekt Agouti Tan.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VStromberg
2013-04-12 15:30
#3

L8sson har en "äkta", hihi, det vet jag! 😃

Men är arg cream osynligt fox då? För det är ju en enfärgad mus,..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
2013-04-12 15:38
#4

#3 Då är det inte en Argente Cream utan en pinkeyed Silver Agouti.

Det här är knäppt jag vet. Varför är det så?

Jo, för att Chinchilla - som är en Silver Agouti Fox - var först att bli Standard i NMC. Redan 1933.

Man satte på pinkeyed dilution på Chinchilla före man gjorde det på Si-Ag och fick fram Argente Cream och la in den i Standarden. 1967 la man in Argente Cream i Standarden.

Silver AGouti las in i Standarden 1969… och då hade man säkert ingen lust att ändra saken. Förmodligen har man inte gjort det nu heller.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VStromberg
2013-04-12 15:53
#5

Så en argente cram finns inte i enfärgad? Låter skumt.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Velinga1984
2013-04-12 15:59
#6

Om man gör en test-parning så borde man veta säkert? För antar att det inte blir agouti tan om det är en rödögd silver agouti. Min tilltänkta ar-cr är ifrån min si-ag hona, och har vit mage och hyfsat bra kroppsfärg. då kan det väl inte vara pinkeyed silver agouti då det är synlig fox-mage ? Men visst är det så jag tänkt :)

Annons:
Velinga1984
2013-04-12 16:03
#7

#5 Skumt? En argente cream ska ha vit mage (fox) och tickad kroppsfärg. Läs gärna standarden :) Det är omöjligt för en äkta argente cream att vara "enfärgad", har med dess genetik att göra.

Grodan
2013-04-12 16:09
#8

#7 Jo, en Argente Cream kan vara helfärgad eller o-Tanad… alltså icke tan.

Men den kan då inte ställas som Argente Cream. Beroende på hur hård domaren är, men har den itne vit mage bör den få låg poäng. Tyvärr.

#6 Hängde inte med där. Du har en Argente Cream som har vit mage?, vad är hennes föräldrar för färg?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2013-04-12 16:28
#9

Han är efter Vattnadals ar-cr linje (massa blekgener) och den si-ag honan från Anna. I kullarna efter dem fick jag både blekta och mindre blekta ar-cr, agouti burmese och (dålig) silver agouti. Aha det visste jag inte att de kunde vara utan tan-gen. Vad är den då baserad på? Berätta mera snälla Grodan, detta har jag helt missat :)

Grodan
2013-04-12 16:30
#10

hihi… Vattnadals har inga Tan/Fox

Jag ska skriva en novell sen. Ska berätta om Si-Ag, om Chinchilla, om vad somhänder när man tillför p-genen på dem. Sen. 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-04-12 16:42
#11

Jag har antagligen fel om Tan. Tan är a(t) och aldrig A(t). Eventuellt.

Jag är inte säker på att det är så. LOL🤪😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2013-04-12 16:47
#12

Hur kan han då ha vit mage? För både han och ena brorsan har vita magar som syns tydligt mot kroppsfärgen. Vad jag lärt mig så är det då fox. Nä nu är jag förvirrad när en säger att han kan mycket möjligt kan vara en äkta ar-cr och en säger inte. Pratar genotypen nu alltså. P-genen bleker har jag fått lära mig och det ger ljusa ögon iom blekningen. Har fått lära att 2 falska kan ge äkta beroende på hur genkoden blir. Skriver från mobilen så kan ändra mig när jag kommer åt mina papper :)

Tsunamis
2013-04-12 17:13
#13

#10 Vattnadal har visst tan jag köpte ju en Dove tan av henne i vintras.

MvH  Tsunamis

Annons:
Velinga1984
2013-04-12 17:33
#14

Följer detta med spänning att se hur det kan tänkas bli. Jag är förövrigt förvirrad och för ny i genetikens värld för kunna tillföra mer :)

Tsunamis
2013-04-12 17:37
#15

Du hade postat bilder på honom va? Har för mig jag sett bilder på dina ar cr hane och den hade tydlig foxmage.

MvH  Tsunamis

Velinga1984
2013-04-12 17:50
#16

Mina "bra" argente cream heter Belvedere och AC, bilder finns här och på Facebook på dom. De är så gott som identiska så det spelar ingen roll vem ni sett, de har en tydlig vit mage båda två :)

VStromberg
2013-04-12 17:54
#17

Fortfarande inte fått svar på vad F1 betyder..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Lamina
2013-04-12 18:08
#18

F1 Står för generation 1 på nått konstigt vis… 🤔

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

VStromberg
2013-04-12 18:13
#19

Hmm.. Borde vara G1 då ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Lamina
2013-04-12 18:17
#20

En kan ju tycka det. Men det är mycket som har konstigt namn i djurvärlden. 😃

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Tsunamis
2013-04-12 19:28
#21

F1 står för Filial 1, där filial tydligen är från latin och betyder son/dotter (beroende på stavning) :)

MvH  Tsunamis

ariama
2013-04-13 07:40
#22

Har lite svårt att hänga med här 😃. Antagligen för att "luddigt sagt är luddigt tänkt", typ.

Grodan! Hur tänker du? A(t) existerar inte, det vet du!

Tangenen heter a(t), och det lilla upplyfta t:et går inte att flytta runt, lika lite som du kan förändra chinchillagenen och sätta (ch) - c(ch) - på någon annan bokstav än lilla c. C(ch) eller ännu värre till exempel b(ch) går ju inte!!

Tan-genen är en helt egen gen, som påverkar enbart magen och struntar i ryggen!

När man pratar om genens namn, och färgens namn, i samma mening, blir det lätt förväxlingar. Ännu värre blir det när man använder förkortningarna på gener respektive färgernas namn.

ariama
2013-04-13 08:13
#23

Förtydliganden:

Agouti är dominant, och kan alltså ha två olika alleller på sitt lokus, och ändå se ut som en "riktig agouti". * = okänd gen.

Agouti Svartögd svartbaserad tickad. A/A eller A/*.

Agouti/tan  Samma som ovan, men med tan. Kan aldrig avla rent, eftersom ena agoutigenen är utbytt mot tangenen, och musen har ALLTID dessa två olika alleller på A-lokus, A/a(t).

Argent Rödögd agouti. A/a och p/p. Rödögongenen MÅSTE alltid vara i dubbel upplaga eftersom den är recessiv.

Argente/tan Rödögd agouti/tan. A/A p/p eller A/* p/p

Så sätter vi till blekgener på dessa 4 varianter ovan. Dvs c(*)/c(*) - varianter. För äkta chinchilla måste (*) bestå av (ch). c(ch/c(ch).

Silver agouti. Agouti med chinchillagenen. A/A c(ch)/c(ch) eller A/* c(ch)/c(ch).

Chinchilla = Silver agouti + tan. A/a(t) c(ch)/c(ch). Kan aldrig avla rent, eftersom chinchilla alltid MÅSTE ha två OLIKA alleller på A-lokus.

Rödögd silver agouti och rödögd chinchilla (alltså silver agouti med tan-genen), vet jag inte vad de heter. Det är de som diskuteras här, och namnförbistring råder 😮 .

Rödögd silver agouti      A/*    c(ch)/c(ch)      p/p

Rödögd chinchilla         A/a(t)   c(ch)/c(ch)     p/p

Velinga1984
2013-04-13 11:02
#24

Åhhh tusen tack för ditt svar :) Jag är dåligt insatt och tar emot allt jag kan lära mig! :)

Velinga1984
2013-04-13 11:11
#25

Tan-genen är dominant, vilket då innebär att någon förälder har den? Eller hur? Därför går den även att avla bort ?

ariama
2013-04-14 08:25
#26

Ja, tangenen är ganska enkel att avla bort. Finns den så syns den. Syns den inte så finns den inte heller.

StillaSinnet
2013-04-14 10:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Jag följer diskussionen med stort intresse eftersom jag vr på samma bana som Velinga1984 när jag startade upp. Jag hade läst musbibeln…vad-den-nu-heter-nu-igen… och insåg, precis som Grodan beskrev, att silver agouti och chinchilla var de banbrytande färgerna för färgavel inom musaveln och utifrån dessa kan man göra så mycket! Jag ville också starta upp från grunden och få dit "rätt" komponenter så att blekningen blev äkta, men jag gav upp eftersom vi har så många olika blekningsgener i Sverige idag och de finna lite överallt och är svåra att bli av med.

Amaria beskriver jättebra hur genotyperna ser ut och att en chinchilla eller argente cream inte kan renavlas, alltså man kan inte få 100% av dem i en kull, eftersom man måste arbeta med at . Jag hade en argente cream och en rö si-ag och när man har båda bredvid varann så märker man stor skillnad på magfärgen faktiskt. Båda dessa var köpta hos Elin så visst har hon tan/fox i sina linjer :) men som sagt…kanske inte så många per kull. Och kanske bara i linjerna med c-blekning?

Tyvärr kan de andra c-blekningarna som finns vid sidan och ch-chinchillagenen, bleka argente till ljusare är argentecream. Då blir magarna nästan vita utan att vara fox. Där gäller det att vara uppmärksam. 

Här är två möss från Elin. Denna hona har samma färg på magen som på kroppen

denna hane har en tydlig vit mage men tan-kant hela vägen

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
StillaSinnet
2013-04-14 10:38
#28

Då återstår en kluring…vill domarna ha denna markerade foxmage, eller bara färgen på musens undeersida vit

Jag vet inte och därför frågar jag. Jag tror att domarna föredrar att premiera argente cream med vit mage där kanten inte syns, men jaf vet som sagt inte.

Om det är som jag tror då hamnar uppfödaren i ett dilemma: Avla på mörka ar-cr som bevisar foxmage men får dåliga poäng för att den markeras för starkt, eller kombinera in ytterliga blekgener för att få ner kroppsfärgen så den tonar in bättre vid foxkanten…och därmed tappa c^ch/c^ch som "äkta" blekning men vinna domarens lovord?

Jag tror iof inte att det av den anledningen vi har fått in fler blekgener, men nu när de finns här är det lätt att bara se till fenotypen när man parar två snygga djur för att ögat ska få sitt vid resultatet. Och om ögat söker en viss färgnyans, toning osv så kan fokus på gener försvinna.

Okej, hur ska vi göra då? Om det så jag tror rätt här? Ska man ändra texten i standraden till att påpeka skriftligt att det är en tanvariant och flytta den? Då ska nämligen magen klart framträda, eller ska man hoppas att uppfödarna inte "genar" utan selektivavlar på ljusa c^ch/c^ch för att nå en mjuk övergång till vit magfärg vid foxkanten?

Jag frågar därför att beroende på var fokus ligger kommer musen bedöms annorlunda i poängsättning. Antingen ska den gå som fox eller som tickad variant. 

Som det ser ut idag kan man plockat poäng från ar-cr's kondition för att kunna höja värdet på hela färgbedömningens alla delar. Ingen del befattar tickning av foxstrån eller tassfärg, 

POÄNG FÖR FOX 

20 KROPPSFÄRG 

15 FÄRGEN PÅ MUSENS UNDERSIDA 

15 TICKNING OCH TASSAR 

15 KONDITION - inte fet, kort och glänsande päls. 

10 KROPPSFORM OCH HÅLLNING 

5 STORLEK 

5 ÖRON - form, storlek och placering. 

5 ÖGON - stora, runda och framträdande. 

5 NOS - lång, ej snipig. 

5 SVANS - lång och jämn, inga knyckar. 

--- 

100

POÄNG FÖR ARGENTE CREME 

30 FÄRG 

10 UNDERFÄRG (Dvs färgen på den delen av pälsen som är närmast kroppen.) 15 FÄRGEN PÅ MUSENS UNDERSIDA 

10 KONDITION - ej fet, kort och glänsande päls. 

10 KROPPSFORM OCH HÅLLNING 

5 STORLEK 

5 ÖRON - form, storlek och placering. 

5 ÖGON - stora, runda och framträdande. 

5 NOS - lång, inte snipig. 

5 SVANS - lång och jämn, inga knyckar. --- 100

Men redan idag skulle man kunna ställa både chinchilla och argente cream i foxklassen om man vill eftersom den beskrivs så här: En Fox skall erkännas i alla standardiserade färger. Endast tassar, sidor och bakdel får vara jämnt tickade med vita hårstrån. Färgen på musens undersida vit. Införd 1936: dr J. N. Pickard. (atatcchcch)

Inga undantag finns skrivna. Dessutom står det felaktigt uttryckt att en fox ska vara a^t/a^t. Felaktigt därför att a/a^t räcker gott och felaktigt även på den punkten att det inte finns med A utan bara a, vilket gör att man enbart kan ställa solida färger i fox. Då sållas automatiskt ar-cr och chinchilla bort. Detta skulle kunna framgå tydligare i den beskrivande texten: Alla godkända solida färger, tex.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Velinga1984
2013-04-14 13:01
#29

Ytterligare toppen inlägg :D Med det låga antal möss jag har hemma, varav kanske 5 kommer gå i avel för just silver agouti så kommer jag aldrig kunna renavla alls. Mestadels föder jag upp för min skull, även om jag vill få snygga silver agoutis. Just nu har jag ingen silver agouti att para på, dels är jag nöjd med den kullens temperament att jag vill fortsätta på den. Därav min omväg ;) Jag är ingen perfektionist så blekgener kommer finnas då det finns i den linje jag gillar mest. Tar däremot tacksamt emot alla råd och tips då det är en färg jag gillar och hoppas kunna sprida ut lite mer i Sverige då jag inte har plats för alla ;)

Grodan
2013-04-14 21:45
#30

#22 Näe, jag glömde det. Sant. Jag fick för mig att det gick så bra så med A(t), så därför är väl allt jag skrivithär ovan rappakalja


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-04-14 21:52
#31

Jag tycker inte om Fox. Och vad spelar det för roll vad jag tycker? Säkert ingen alls. Men jag vill skriva det. Jag vill att folk avlar Tan och håller c-gener bort från Tan. Tan behövs faktiskt i Sverige. I världen. 

Jag minns nu lite vagt att jag en gång skulle avla Chinchilla, men valde då att ta in Vitmagad Agouti i min linje istället för Tan. Dock var djuren av sämre kvalitet både hälso- och temperamentsmässigt att jag la ner aveln. Några gick dock vidare i avel hos Häxans, Vattnadals, Phoenix och Vibys.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-04-14 22:00
#32

Vill bara förtydliga att NMC godkände pinkeyed Chinchilla med benämningen Argente Cream 1967.

Nu har jag inte NMC´s Standard där de beskriver genotypen (de gör ej detta på hemsidan, men jag har för mig att de gör detta i sin skrivna Standard). SVEMUS Standard är från början en översättning av NMC´s Standard. Vi har efter hand lagt in varianter vi vill utöka Standarden med. Argente Cream har vi dock aldrig petat i. Dess genotyp beskrivs i SVEMUS som Aa(t)c(ch)c(ch)pp.

Vi kan ju ändra detta. För jag tycker faktiskt att det är larvigt att det måste vara en Aa(t). Det innebär en väldigt svår avel för de som vill avla varianten.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: