Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 521 ggr
BlueWolf
2013-04-23 03:18

Tips?

Hej 

Jag har haft mina underbara tjejer i två veckor nu och jag undrade bara om ni har några bra tips och svar på mina funderingar…

Tjejerna är fortfarande skygga självklart mindre än dom var innan, (har ju bara haft dom två veckor och inser att det kommer ta lång tid innan dom blir super tama) men jag brukar sitta med min hand i buren i bland med något gott i handen till dom varje dag och i bland ta ut dom och ha dom på min säng där dom kan springa om kring… Nu undrar jag finns det mer jag kan göra för att dom ska känna sig trygga med mig bli tamare? 🙂

Sedan har jag en fråga till dom bits. Eller en kan bit i fingrarna i bland, medans nästa alla av dom verkar se mina färglada naglar som något riktigt fasinernade 😛 

Hon som bits, är det för att dom/hon inte känner sig helt trygga med mig än? och ska jag jobba lite mer med hon som bits lite i sånna fall?  

Sedan har jag en lite katt relaterad fråga kan man la säga… jag bor ju hemma och kommer göra det till i alla fall hösten då jag hoppas på att ha kommit in på högskolan och med andra ord måste flytta (bo mitt ute i ödemarken som jag gör). Då kommer jag så klart ta med mina tjejer vart jag nu än hamnar. Men nu när jag bor hemma finns här nu med en katt, hon har hoppat upp på mössens bur tre gånger så fort man kollar på henne hoppar hon ner, men har ni några tips så hon kanske slutar helt? Vill ju inte att mina möss ska behöva bli skrämda av henne… fast i och för sig verkar dom mer skrämda av ljudet hon orsakar när hon hoppar på buren än själva katten. 

Hoppas ni orkade läsa min långa text och har några bra tips och svar, än så länge är man ju bara en nyfiken första gångs ägare 🙂 

KRAM PÅ ER 🤗

Annons:
L8sson
2013-04-23 08:49
#1

Jag brukar med nya möss låta dom få vara på mig, i nacken med en luvtröja så de kan gosa och känna tryggheten där. Typ när man sitter vid datorn eller tvn. Det har alltid mina tyckt om, det tar ett tag i början innan dom finner sig i det men sen så är de nyfikna och vill se sig omkring. Det är väl de tipset jag kan ge 😃

Den som biter, biter den i fingret eller i nageln?

Jag har haft möss som biter i naglar, oftast när de är mindre. Har inte förstått varför men de slutar när de växer. 😉 Kanske nyfikna!

[cessi]
2013-04-23 08:49
#2

Hej!

Jag har haft mina möss i fyra veckor nu. Det som funkat för mig är att hantera dem mycket och flera gånger per dag (alltså plocka upp dem många korta stunder istället för få och långa). Varje gång jag är i köket så stället jag mig dessutom vid buren och pratar med dem så de vänjer sig vid min röst. Jag håller helt enkelt på med dem mycket så att de inser att jag inte är särskilt farlig. Det går sakta men säkert framåt :)

Jag brukar variera mellan att bara ta upp dem ur buren och pussa på dem, till att ta med dem till vardagsrummet och låta dem utforska bordet och soffan osv. Jag gör alltså det där upptagandet till någonting roligt och det ger verkligen resultat. I går hoppade både Beach och Babe upp i min hand samtidigt och ville upp ur buren! Beach har redan gjort det några dagar nu men det var första gången som Babe kom upp i min hand när hon är i buren (jag har nämligen märkt att de är lite fegare där än när man lägger dem exempelvis på ett bord). Buren är ju liksom deras trygghet, såklart det är lite läskigt att lämna den.

Du kan också testa att lägga dem på en tråkig plats (ex. ett tomt bord eller stol) och se hur lång tid det tar innan de kommer till handen och vill bort därifrån. Ryck inte bort handen snabbt om de skulle sätta sig i den och gör inga andra hastiga rörelser, utan visa att handen är en trygg plats där ingenting läskigt kan hända.

Om de inte är särskilt tama ännu så kan det också vara en idé att inte ha dem uppe för långa stunder så att de känner att du kidnappar dem från sitt bo :) Ett annat tips är att inte jaga dem i buren utan bara få dem att gå in i en toarulle eller liknande och sen lyfta upp dem (det gör hela upptagandet mindre stressande). När du sen har toarullen i handen tycker jag att du ska låta de gå ut självmant och inte tvinga ut dem ur rullen. Det kan ta en stund men till slut kommer de att inse att det inte var så roligt att sitta där inne :)

Jag fick också som tips här på forumet att göra buren så tråkig som möjligt och livet utanför buren så roligt som möjligt. På så vis lär de sig (som jag sa innan) att förknippa stunderna med dig som någonting roligt.

Ang. bitandet så får nog någon annan svara på det. Enda gången som Beach nafsat på mig var när jag störde henne i boet (tänk på att inte stoppa in handen för snabbt utan visa att du är där innan med rösten ;)

Jag är som sagt inget musproffs, men detta har i alla fall hjälpt mig med mina första möss :)

BlueWolf
2013-04-23 12:38
#3

#1 Tack för tipset 🙂  

Hon bitar lite på båda. Funderar på om hon bara är nyfiken eller så för hon är alltid en av dom första som kommer fram när man har handen nere i buren

Aha, ja dom är ju fortfarande små så då kanske det växer bort :) 

#2 Åhh, tack så hemskt mycket, många små smarta tips.. ska helt klart testa dem 🙂

Upp till toppen
Annons: