Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 3923 ggr
StillaSinnet
4/27/13, 12:36 PM

Seriös?

Nu vill jag att alla, oavsett föreningsmedlemmar eller inte föreningsmedlemmar, hjälper till att bena ut en del dilemman, etik-moralaspekter och ställningstaganden som kan uppstå mellan säljare och köpare. Vad är rimliga krav och motkrav, skyldigheter och rättigheter?

Begreppet SERIÖS, vad innefattar det? Skyldigheter som seriös, rättigheter som seriös?

Seriös-vaddå? Ja, seriös uppfödare alt seriös köpare tex. 

Vad är skillnaden på en seriös uppfödare och en registrerad uppfödare i SVEMUS? (ok, en föreningsfråga här)

Hur förhåller man sig om möss dör eller blir sjuka efter inköp? Hur lång tid efter inköpet läggs ansvaret på köparen? I Europa säger man generellt att man som köpare ska höra av sig inom två dagar om hälsoförsämringar iakttas och då kan man få rätt till en ny mus, men aldrig någonsin pengar tillbaka eller veterinärkostnade betalda. Hur förhåller vi oss till det? Känns det rimligt? Skulle vi kunna införa det även i Sverige? 

Vad är lägstanivån för att vara seriös?

Är det rimligt att en uppfödare ska vara tvungen att betala tillbaka pengar för möss som insjuknar efter hemkomst om inget fel iakttogs vid köpet? 

Är det rimligt att en uppfödare ska betala tillbaka både pengar och veterinärkostnader? 

Är det rimligt att en uppfödare ska betala tillbaka alla kostnare så som inköp, veterinär, mediciner och resor? 

och omvänt:

är det rimligt att en uppfödare kan kräva sina möss tillbaka utan återbetalning?

Är det rimligt att en uppfödare som betalar tillbaka pengar också ska ha förstarätten till sina möss om den vill ha dem tillbaka?

Är det rimligt att en uppfödare kan kräva att mössen transporteras tillbaka till sig utan att betala tillbaka för mössen eller ger ersättning för bensin?

Som ni ser ger jag ytterligheter åt alla håll. jag vet att många har utsatts för flera av dessa dilemman. Ett stort dilemma är VAD som räknas som en sjuk mus i ny hemmiljö? vad kan köparen kräva åtgärder för?

Nysningar? 

Depression? 

Stress?

Parad hona?

Rossel?

Plötslig död utan synlig anledning?

Yttre eller inre parasiter så som kvalster, löss, mask? 

Även här finns massor av graderingsfråga kanske? Mask har i princip alla möss. Alla bär på myco, pasturella osv. Möss som är friska i en miljö kan plötsligt bli sjuka vid flytt, stress osv. vems är ansvaret? Hur går man vidare?

Ska man skriva kontrakt? Vad ska de i så fall innehålla? 

Svär man sig fri från ansvar om man skänker bort musen gratis, även om musen insjuknar och blir en stor ekonomisk förlust med vet.kostnade, mediciner och kanske andra insjuknade djur?

Har uppfödaren ett större ansvar ju mer musen kostar? Några ger bort musen, andra tar 50.- för dem och några tar 150.- eller 200.-

Beakta musens inköpsvärde i diskussioner om ekonomi. Det går kanske inte att jämställas med hundar/katter/hästar. Kanske inte ens med illrar/chillor/råttor?

Beakta även musens infektionsrisker som är artens akilleshäl. Därav dess värde som labbdjur att odla sjukdomar på. detta är musens ledsamma baksida som skapar så mycket besvikelse och tårar…hur förhåller man sig till den vetskapen i kombination med krav och kostnader?

Stora och tunga frågor. Jag önskar nu diskussioner generellt där det inte blir pajkastning på den ena eller andra händelsen. Vill ni delge erfarenheter, bra och dåliga, så ska de vara avidentifierade!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
StillaSinnet
4/27/13, 1:01 PM
#1

Ett exempel från min erfarenhet som köpare: 

Hösten 2010 köpte jag in de flesta av mina första möss och det var från flera uppfödare under kort tid. Jag tyckte jag höll karantän men med mer erfarenhet så inser jag att det gjorde jag inte bra nog. medan några nös så inhandlades nya möss, som sedan insjuknade och när importerna kom var jag tvungen att ta bort sjuka djur för att hålla motsatt karantän: mina möss hemma fick inte smitta de nya. 

Jag kontaktade veterinär, obducerade två möss och fick vänta 4 veckor (!) på obduktionssvar, veckor som var på tok för många och för långa. Fler möss insjuknade varje vecka och smittan spred sig, så jag tog tillslut beslutet att avliva alla som visade någon form av sjukdomssymtom för att stoppa smittan och sanera. Då anlände tillslut svaret och medicin kunde köpas. Svaret var mycoplasma. Inget revolutionerande direkt. Just då fanns inga sjuka djur kvar, men medicinen fanns där OM något skulle hända.

Vems var felet? Sjukdomar kan väl inte komma från ingenstans? någon måste ta ansvaret, kostnaderna, besvikelsen och svedan? 

Eller är det så? Jag som köpare har också ansvar, anser jag. Jag har ansvar att se till att karantän hålls på ett riktigt sätt. Gör jag inte det så får jag skylla mig själv. Jag har också ansvar att rapportera till säljaren vad som har hänt och vilka åtgärder jag vidtar och stå för mina misstag.

Någon månad senare kom en liten ny mus hem som insjuknar. Vems är felet? Uppfödarens. jag har ju sanerat!? eller är det möjligen så att den bakterieflora som nu finns är så komplex att den nya musen blir sjuk av att komma in? Karantänsbrist igen! Jag anser att det är mitt fel som köpare IGEN och får men stor skam tala om för uppfödaren att jag tyvärr inte har hållit karantänen och därför utsatt nya musen för en stor infektionsrisk, men tar mitt ansvar och medicinerar.

Exempel som säljare: 

Musen rapporteras nysa vid hemkomsten (alltså inom två dygn från inköpsdagen). Är detta en sjukdom? Nysningar kan bero på så mycket. allt från strö, parfymer/luftrenare, stress och påbörjad förkylning som kan läkas ut enbart med nyttig mat. Min skyldighet är att vara bollplank och support, anser jag. Visar sig musen bli sämre på en vecka istället för att bli bättre råder jag veterinärkontakt och medicin. då hjälper inte enbart lung och ro, värme och nyttig mat längre. jag anser dock inte att jag som säljare ska stå för medicinerna. Jag återbetalar musen och beklagar djupt besvikelsen. Påtalar vikten om karantän återigen så inte fler blir sjuka. Jag har även påtalat att ta tillbaka musen, men ofta kan långa avstånd försvåra ett sådant återköp. Jag erbjuder också en ny mus

Om musen insjuknar till att börja rossla, ha hävande andning, rugga upp pälsen och sitta hopkurad i ett hörn, inom de första dagarna, vad är uppfödarens skyldighet då? 

Om musen dör inom de fösta dagarna utan sjukdomsbild alt med stor sjukdomsbild, vems är ansvaret då?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
4/27/13, 1:19 PM
#2

Wow, Artlink…❤️❤️

Jag ska läsa och fundera och sedan försöka ge mitt svar. Det dröjer nog några timmar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
4/27/13, 1:28 PM
#3

Ett dilemma:

i ett köp av flera möss från två olika uppfödare där karantän mellan uppfödare inte har hållits uppvisar en av mina möss nys dag 1. 

Jag beklagar, påtalar karantän till övriga möss och ber om att prova med lax och ärtor och hålla noggrann koll på musen under en vecka. Köparen väljer att gå till veterinär dag 2, 

Någon dag senare upplever köparen ytterligare en mus med avvikande hälsostatus. inga nysningar, inget Rossel men med burrig päls. hon placerar denna med den nysiga musen, båda hanar från två skilda grupper som aldrig tidigare levt ihop. Detta meddelas inte mig som uppfödare. Båda mössens hälsa sjuker. Köparen blir djupt besviken, säger att alla möss är mer eller mindre sjuka, vill ha tillbaka inköpskostnaden för alla möss och frågar om hon får sälja/ge bort dem. Som uppfödare uppfattar jag att alla möss jag sålt är sjuka vilket sätter mig i chock eftersom detta betyder att jag har en utbredd smitta i min uppfödning. jag erbjuder mig att betala tillbaka mössen  men ger jag inte mitt medgivande till att de ska flytta. De är ju sjuka, så jag vill gärna ta tillbaka alla men kan inte ordna transport.

Två dagar senare är transporten ordnad och jag meddelar att jag hämtar dem, Då är mössen redan bortskänkta mot min önskan men hennes krav på återbetalning kvarstå för annars är jag inte en seriös uppfödare som tar mitt ansvar. 

I detta läge känner jag mig djupt kränkt, chockad och vet faktiskt inte hur jag ska förhålla mig. Jag ställer då motkravet att hon får ordna så jag får SE mössen innan de återbetalas och att jag anser att jag som uppfödare har rätten att få ta med mig mössen hem om jag häver köpet och återbetalar för då anser jag att de är MINA igen. 

Under många och långa förhandlingar fram och tillbaka får jag min vilja igenom. Jag hämtar hem alla mina möss och återbetalar allihop. Det visar sig då att hanarna som insjukande i början och försämrades av att tvingas gå tillsammans med skilda sjukdomsbilder och samma medicinering var de enda som var sjuka av alla tio köpta mössen (fem från mig och fem från an annan uppfödare vars möss jag också köpte tillbaka och transporterade). Att alla övriga var friska hade jag aldrig fått veta om jag inte hade åkt dit och tagit hem dem. Dessutom visade det sig att köparen dag 1 hade satt ihop en hona från mig med en hane från den andra uppfödaren utan någon karantän alls! Ingen av dem insjuknade men jag fick hem en parad mus. De andra uppfödaren återbetalade också och fick tillbaka en mus med klämskadad svans.

Oseriös köpare? Nej, det är inte säkert att jag vill påstå det trots vad jag utsatts för. snarare inte inläst på arten och i sin besvikelse både arg, ledsen och ångestladdad. 

frågan är om jag INTE hade åkt 25 mil och hämtat mina möss vilken skada detta kunde ha gett mig, mitt anseende, min självbild och min uppfödning?

För mig är musens egenvärde värt så mycket mer än pengen i handen. jag kommer förmodligen i fortsättningen skicka med ett enkelt kontrakt där jag som uppfödare har första tjing på återköp tex, och sätta en tidsangivelse som kan vara rimlig för sjukdomar åsamkade av min vård av mössen. Tid bortom den ligger på köparen, men ändå ska jag ha fösta tjing vid försäljning, med rimlig tid att ordna transport på. och att jag kräver rapporter om sjukdom och dödsfall. att utforma ett sådant kontrakt är inte lätt…

Köparen i ovanstående fall ville lägga locket på när jag väl gått med på återbetalning och tyckte inte vi behövde rota mer i det här nu när det var över. Över för HENNES del, ja. Men det är just DÄR mitt egent arbete börjar! man köper sig inte fri från bekymmer när det gäller ansvar för sina djur. det var ju DÅ jag var tvungen att gå till botten med vad för sjukor som drabbat mössen, hur utbrett det är i min uppfödning och hur jag ska förhålla mig till det. Och tur var det ju att jag verkligen bråkade mig vidare tills jag fick hem djuren igen, för att upptäcka att skadan inte var särskilt stor. Hade jag inte gjort det kan det hända att jag hade stängt uppfödninen för alltid. Alla glädje och energi rann ner under fotsulorna och jag såg framför mig hur hela min besättning inom kort kommer ligga döda i burarna, insjuknade i myco och parsturella. Rädsla har en dum egenskap av att skapa oöverstigliga demoner…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Sync
4/27/13, 1:29 PM
#4

Ska också försöka svara på allt ikväll. Fastän jag är inte lika erfaren som de flesta av er så har jag också mina tankar. Men ja.. Ikväll. När jag har tid. Det lär bli mycket att skriva. ;)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

StillaSinnet
4/27/13, 1:33 PM
#5

#4 allas svar och vinklingar är viktiga, så väl nybörjarköparens, nybörjaruppfödarens som de mer erfarna köparna och säljarna.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
4/27/13, 1:35 PM
#6

Vi som har hållit på ett tag VET riskerna och tar med dem i beräkningen. Dör en mus här så rapporterar jag det och där är det liksom klart. Inga skuldkänslor, inga motkrav, inga heta känslor. Ibland blir man erbjuden en ny mus. ibland tar men det erbjudandet men ibland avstår man pga ett eller annat själ. 

Risken är att större uppfödare tenderar att byta möss med varann för att slippa konflikter, besvikelser och skyldigheter gentemot nya köpare. Är det så det ska bli? Jag känner i alla fall att jag inte vill sälja möss överhuvudtaget mer. Jag orkar inte ta emot denna typ av ångest igen.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
StillaSinnet
4/27/13, 1:47 PM
#7

SVEMUS har registrerade uppfödare. När man handlar från dessa är man garanterad att uppfödaren har avlagt ett godkänt uppfödarprov och alltså vet vad den sysslar med och därmed har man som köpare också en kunnig uppfödare att ställa frågor till om frågor dyker upp. Man är också garanterad att få med ett registreringsbevis i PDF-form tillsammans med den inköpta musen. Detta är de skrivna rättigheterna man som köpare har. I SVEMUS skrivelser står inget om sjukdomar, skyldigheter/rättigheter efter köp osv. Däremot kan uppfödaren anmälas om man som medmänniska eller köpare misstänker missförhållanden i uppfödningen, och därefter tar syrelsen beslut om hembesök och besiktning, alt kontroll av Länsstyrelsen men kopia på rapporten skickad till styrelsen. Vid bevisade missförhållanden dras uppfödarnamnet in och åtgärder med återbesök krävs.

Där uppstår tvisterna och de oskrivna trygghetsakspekter som var och en av oss håller olika men ändå självklara. 

Där kommer också konflikterna mellan köpare och uppfödare. Ord mot ord och mycket onödigt tjafsande som skulle försvinna om kontrakt finns skrivna. Ska det behövas?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Velinga1984
4/27/13, 2:44 PM
#8

Skriver från mobilen så kan bli lite tokigt ;) För mig handlar det om Uppfödare bör berätta vikten av karantän, bör berätta om de sjukdomar och beteende som finns i linjen. Samt välja de hem som anses lämpliga. Samt ge stöd och råd, ej nödvändigt att köpa tillbaka de djur som sålts. Köpare bör hålla karantän vid nya djur. Bör undvika blanda för många olika uppfödare.Att själv omplacera de djur man köpt in samt ta ansvar för de sjuka. Under mitt år som mus-ägare så har jag upptäckt att möss blir sjuka och jag kan ge lite exempel på hur jag gjort. Mus 1 var en trevlig herre som ändrade beteende här hemma. Uppfödaren kontaktades för råd där denne erbjöd sig att ta honom tillbaka. Jag valde dock att försöka lista ut varför och till slut fick han svårt svampangrepp. Troligtvis beteende-ändring pga smärta. Inte någons fel. Mus 2 fick snedskalle veckan efter inköp. Kullsystern till mus 2 dog utan förvarning i buren någon vecka efter. Uppfödaren informerades men jag kräver ingen ersättning då det kan ha hänt något i transporten från uppfödaren. Jag eller transporten kan ha brustit i hantering mellan dom och andra. Mus 4 lever sitt liv med en mystisk kal fläck på ryggen. Ingen lyckas lista ut varför, uppfödaren är informerad men musen stannar här ändå. Hon kan varken användas i avel eller ställas ut som var tanken men hon funkar som sällskap :) Jag säljer inte via djurtransporter om jag inte vet sen innan vem köparen är. Kan inte köparen ta sig själv till mig, hemma eller på utställning så ser jag det som att de inte är tillräckligt intresserade av just min mus. Innan jag tog körkort så åkte jag tåg och buss för att kunna åka runt till uppfödare så jag vet att det går om man vill.

ajanki
4/27/13, 3:51 PM
#9

Ska svara mer utförligt senare om vad jag tycker.

Men som svar på frågan om kontrakt ska behövas så tycker jag ja!!

Man skriver kontrakt på hund, katt och flera smådjur, varför inte på mus? Allt skulle då kännas mycket bättre från bägge håll tycker jag. Jag har köpt mus från en enda säljare som skriver kontrakt! Jag upplever det som väldigt seriöst!

UlrikaD
4/27/13, 4:14 PM
#10

Tyvärr är kontrakt inte juridiskt bindande. Djur går som vara, alltså så fort du sålt den så är den inte din längre.
Precis som vilken brödrost som helst:(

Däremot kan man ju ändå alltid skriva kontrakt och hoppas att köparen är såpass ärlig att de följer ett kontrakt som man bestämt mellan två personer. Vare sig det håller i rätten eller inte.

Men det är lite "lustigt" egentligen. Jag skriver alltid kontrakt på iller, chinchilla eller de omplaceringskatter jag haft.
Men aldrig på hamster eller möss.

Sync
4/27/13, 4:41 PM
#11

Följer tråden men har inte tid att svara ordentligt. Det där med kontrakt tycker jag är bra. Men vi musägare som är faktiskt insatta och verkligen bryr sig behöver det egentligen inte då vi har våran "etik" och oskrivna "regler". Men alla tänker inte lika dant och inte heller är alla så pålästa (erfarna) osv .. Så .. Ett JA för kontrakt.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Velinga1984
4/27/13, 5:23 PM
#12

Och jag säger nej för kontrakt. Det är inget som är bindande så det spelar egentligen ingen roll om något sådant finns. Muntligt är lika bindande isåfall, ända är att det inte går att bevisa vid ord mot ord. Men ett kontrakt måste vara juridiskt bindande för att det ska gälla och något sådant finns inte att tillgå. Däremot ett infoblad om möss samt att vi kanske bör ta upp i styrelsen huruvida man ska göra vid tidigt bortfall eller sjukdom efter köp.

StillaSinnet
4/27/13, 5:40 PM
#13

#12 det finns faktiskt ett krav på att faktablad ska följa musen vid köp från registrerade uppfödare i SVEMUS men dessa har inte uppdaterats och har därför inte gått att dela ut. Det är en uppgift för styrelsen att fixa till dem och få dem i tryck. Där kan man ju lägga in om tidsfrist för uppfödarens ansvar angående tidiga bortfall eller sjukdom, och hur köparen ska bevisa att så har skett så inte raderna utnyttjas falskt på ett eller annat sätt.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
ajanki
4/27/13, 6:50 PM
#14

Ett kontrakt är inte juridiskt bindande (om man inte vet hur man ska skriva det och det vet jag…med hjälp från advokat)

Min erfarenhet är att om man skriver kontrakt på djuren man säljer så tar köparen det mer på allvar, visst sen finns det rötägg…men det gör det ju överallt!!!

Ett kontrakt och ett informationpapper om musen, det känns seriöst tycker jag!

Vildvittrans
4/28/13, 3:21 AM
#15

Har inte svar eller tankar på alla frågor men lite av hur jag tycker kommer här:

Köper jag möss eller andra djur som visar sjukdomstecken redan på hemvägen eller precis vid hemkomst anser jag så klart att djuret varit sjukt redan hos uppfödaren. Jag tror inte att en frisk mus/råtta kan bli så förkyld att den tex sitter och nyser upprepade gånger inom några timmars tid. Däremot kan stress trigga igång en sjuka som redan legat och lurat. Anser jag att djuret är sjukt när jag får det förväntar jag mig åtminstone ett avdrag på köpesumman. Avlider djuret trots vård i detta fallet tycker jag det är på sin plats att istället erbjuda mig en ny mus när uppfödaren har någon lämplig till salu.

Jag som säljare ser till att varje köpare får information om hur denna ska transportera djuren för att de inte ska få drag, minimera stress osv men också hur de ska agera den första tiden i nytt hem. Gör jag inte det anser jag inte att jag kan säga att köparen gjort fel i efterhand om jag tex anser att sättet denna hållt karantän är bristfällig. Som köpare förväntas jag ha läst på tillräckligt för att veta riskerna med att ta in nya möss i hemmet, hur viktigt karantän är och att LYSSNA på uppfödaren.

Jag har fött upp lite muskullar men inte sålt mer än till några väldigt få så där har jag inte erfarenhet som säljare. Däremot föder jag upp dvärghamstrar. Här är delar ur mina köpvillkor o kontrakt:

Avlider hamstern innan den är 6 månader gammal får man en ny hamster ur kommande kull, förutsatt att man skött hamstern korrekt och att man har gett hamstern veterinärvård om vård kunnat förhindra dödsfallet.
(Lurigt det där med korrekt skötsel, men jag skulle inte neka någon om jag inte direkt kunde peka på missförhållanden som strider mot L80 eller djurskyddslagen eller om köparen struntat i de råd jag gett när hamstern först visat sjukdomstecken.)

Kroniska sjukdomar/ärftliga defekter ersätts alltid med ny hamster oavsett ålder.

(Jag personligen erbjuder i första hand ny hamster men köparen kan också välja att få köpesumman tillbaka. Jag ersätter inte transport.) 

Du förbinder dig att meddela mig om hamstern insjuknar eller dör i tidig ålder.

När man köper hamster av mig förbinder man sig till att följa min förenings regler och rekommendationer gällande skötsel och avel.

Nu är möss krångligare eftersom de blir sjuka lättare och klarar flytt mycket sämre än hamstrar gör. Så de kraven är kanske för höga?
Att bli ersatt enbart om man meddelar inom två dagar efter köpet tycker jag är hemskt dåligt och jag skulle skämmas enormt över att ställa de "kraven".

För min del är det ingen bid deal överhuvudtaget att betala tillbaka köpesumman eller ge nytt djur om det skulle dyka upp något som kan ha med min avel och mina linjer att göra. Jag vågar garantera att hamstrar från mig är så friska att de inte bör avlida pga sjukdom innan de är 6mån. En gång dök det upp en genetisk sjukdom i en kull. Jag kontaktade köparna och informerade noga om sjukdomen, hur de bör agera om de blir sjuka, när det är läge för avlivning (dödlig obotlig sjukdom rörde det sig om) och samtliga fick informationen att de självklart får välja om de vill ha ny hamster eller pengarna tillbaka. Ingen valde något av det fastän flera faktiskt insjuknade och togs bort. När en köpare som köpt två hamstrar ur kullen för avel men som valde att behålla utan ersättning nu, över ett år senare, ville köpa en hamster till av mig fick hon givetvis hamstern gratis men betalade transporten.

Man vinner ALLT genom att vara tillmötesgående och så ansvarsfull man bara kan. Ett par hundralappar är en piss i sjön om det kan göra en ledsen köpare glad och inget att tjafsa om enligt mig.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Vildvittrans
4/28/13, 3:35 AM
#16

Äh blev kluddigt detta. Är lite trött tror jag (konstigt när klockan är halv fyra på natten?).

Förtydligande: När den genetiska sjukdomen dök upp i en kull för ett år sedan kontaktades alla köparna. De som köpt för avel (jag säljer bara begränsat antal ur varje kull till avel, resten med avelsstopp) blev direkt erbjudna att lämna tillbaka hamstern och antingen få köpesumman tillbaka eller ny hamster ur kommande kull ÄVEN om de inte visade symptom. Det spelar ju ingen roll om de visar symptom eller ej. De köptes för avel och de kunde ju pga detta inte användas för avel.
Övriga som köpt till sällskap blev informerade att de får pengarna tillbaka eller ny hamster ur kommande kull om deras hamstrar insjuknar.
Här ansåg jag att jag inte bör ersätta en sällskapshamster som mycket väl kan slippa sjukdomen och leva ett fullt normalt och friskt liv.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Vildvittrans
4/28/13, 3:59 AM
#17

Fast å andra sidan är jag nog lite dum i huvet och ofta FÖR snäll. 

Exempel: Köpare hör av sig och är hjärtskärande ledsen. Hamstern hade brutit sig ur sin bur och blivit ihjälbiten av hunden. Jag ger köparen en ny hamster. Så jag borde kanske skriva in i avtalen att jag även ersätter uppätna hamstrar oavsett ålder? 🤪

Exempel: Säkert 75% av mina köpare bor långväga och ordnar transport. Nästan alla gånger ska hamstrarna åka tåg. Jag har alla gånger glatt gått med på att sätta mig på bussen i en timme till närmsta tågstation och lämna av och sen ta buss hem i en timme till. Och aldrig är det ju så att bussarna passar så man bara kan åka dit och vända. Så iaf tre timmar får jag räkna med att vara iväg. Resan kostar 144kr och hamster kostar 200kr. Eftersom transportörerna på tågen ofta tar en hundring för besväret har jag inte mage att kräva 144kr i ersättning för min resa. Så jag säljer egentligen de allra flesta av mina hamstrar för 56kr. För aldrig är det så att transporten passar fler köpare än en åt gången så det blir att åka med varje hamster.

Exempel: Jag vill hjälpa en ny uppfödare igång med sin avel och ska låna ut en bra importerad hane för parning. Jag har för mig att vi ändå skulle till orten hon bor i (också en timmes resväg med bil) så vi lämnade av hanen. När honan blivit dräktig hämtade jag hanen. Som ersättning för utlånandet ber jag om att få köpa en unge ur kullen till halva priset. Så jag betalade med andra ord runt 180kr för att hon skullle låna min fina hane. Haha. Blond eller vad? Men men. Det va ju för en god saks skull, eller hur?

Man avlar ju inte för pengarnas skull och det täcker ju avgifterna för reggning och stamtavlor så det är lugnt.

Så därför är det liksom inga problem för min del om någon vill ha ersättning om något händer. Skulle de bli sjuka av något som en veterinär anser har kommit härifrån hade jag även betalat vet.kostnader. Tex om de har ohyra eller mask eller något som kan ha kommit härifrån.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

StillaSinnet
4/28/13, 10:08 AM
#18

Härligt med så mycket tankar!!!

Angående kontrakt:

Ajanki har med hjälp av advokat fått till köpeavtal som är juridiskt riktiga. Jag har också kontakter så jag skulle kunna ordna till det, men de blir mycket formella och får inte generalisera för då uppstår kryphålen. Att skriva formella köpeavtal är svårt utan hjälp och det kan hända att köparen då inte förstår vad hon/han skriver under på, för undertecknas ska de göras för att kunna användas som bevis vid konflikt. 

Vi tar ett enkelt exempel med ett till synes enket krav:

Jag vill att köparen ska lämna tillbaka musen till mig mot återbetalning om hon/han tröttnar, och får inte sälja den vidare till andra utan min tillåtelse 

Då måste det tydligt framgå: 

  • Vem som ska betala resan för att få överlämnandet av musen genomförd? 

  • Hur lång tid ska köparen vara skyldig att kunna hålla kvar musen för att en transport ska kunna ske? Är det skillnad på om köparen har en sjukdom som anledning till återlämnandet eller om köparen har tröttnat? Bör tiden för hämtning förkortas om en sjukdom/allergi ligger till grund? Vilken tidsfrist gäller i så fall?

  • Om uppfödaren är den som ska åka och plötsligt får förhinder och drar ut mer på tiden än kontraktet säger, är köparen då fri att göra vad den vill med musen utan att kontakta uppfödaren? Tidsfristen gäller ju inte längre?

  • Om köparen är den som ska åka för att lämna tillbaka musen och plötsligt får förhinder så tisdfristen löper ut, vad händer då? Är det domstol som gäller för kontraktsbrott? Ska poliseskort hämta hem musen? är det skillnad på om köparen blivit sjuk eller skiter i att åka? Och hur bevisas detta?

  • Om musen är sjuk vid återlämnandet, vem står för veterinärkostnad? Ska musen ändå återbetalas av uppfödaren? 

  • Om musen dör på vägen till mötet, vem är då skyldig? Ska köparen betala resan om uppfödaren stått för den enligt kontraktet? Ska uppfödaren stå för allt eftersom det var en mus från dennes uppfödning? Är musen död, eller ljuger köparen? bevis?

  • Om musen rymmer när den ska packas, vem är skyldig? Hur bevisas detta?

  • Om musen sedan hittas igen, vem betalar då nästa möjlighet till resa och träff? 

  • Om uppfödaren anses att musen ska avlivas istället för att säljas eller tas tillbaka, vem betalar avlivningen? Kan köparen motsätta sig detta om musen är helt frisk?

  • Hur bevisas det att musen är avlivad och inte vidaresåld? veterinärintyg, foto eller att den döda musen skickas tillbaka?

  • Om musen är gravid utan att uppfödaren har informerats, ska den då behöva återbetalas igen? Eller kan köparen kräva mer betalt pga bebisarna som uppfödaren får med hem i mammas mage?

Massor med klausuler krävs för varje krav eller motkrav där inget är glömt. I en konflikt är man inte vänner. Det är DÅ ett kontrakt ska fungera fullständigt utan tolkningsmöjligheter. Jag överdriver så klart på sina håll i min text, men jag lovar att människor som är osams kan dra saker precis hur långt som helst för att få rätt när ord står mot ord.

#16 och #17

Jag tror många känner igen sig i dina beskrivningar. man gör ALLT för sina små och tillmötesgår på alla sätt.

Jag tror att de som tröttnar på mössens infektionskänslighet övergår till de mer rustika hamstrarna som inte insjuknar lika lätt. och det är som du skriver, enklare att lova en god hälsa och friskt liv om det inte är så mycket som hotar arten. Att lova 6 mån på en mus går inte, det är hästan halva deras liv. Då kommer man få tillbaka i stort sett alla. Även om köparen behandlar mössen på bästa sätt kan en utställning räcka för att få hem en sjuk mus tyvärr, och via ett mejl till uppfödaren skulle man då kunna få en ny mus eller pengarna tillbaka. Vissa möss tål helt enkelt inte stressen att resa, sitta i liten bur och sedan bli uppryckt och stoppad tillbaka, i bland upprepade gånger, resa hem igen och återintroduceras i sin flock. 

Att man i europa sätter två dygn beror förmodligen på att de garanterar att musen inte var insjuknad vid köpetillfället, men att smittor som ligger latenta kan blossa upp vid intro av andra möss (även från samma uppfödare), transport osv vill de inte ta ansvar för just därför att det händer nästan vid varje gång att någon mus insjuknar och/eller dör vid köp från Europa hem till oss i Sverige. Är det inte transporten som knäcker dem så har de parasiter eller nysningar. Eller ärftligt betingade sjukdomar som sterilitet. Nya möss erbjuds, men aldrig pengarna tillbaka. Nya möss är heller inte så lätt att få tag på om de är inköpta i Tyskland, Holland, Polen, England osv.

Jo, de kan börja nysa av en bilresa. De bär på sin bakterieflora som de håller i schack i trygg miljö men som kan blossa upp vid stress som en resa innebär. Dessutom kanske lite kyligare, och till och med kanske en hona placeras med en okänd hon i samma bur från samma uppfödare och bli sjuk. De kan bära på lite olika bakteriekulturer om de aldrig träffats tidigare. 

Hos mig går ofta syskongrupper homogena med en förälder nästan hela livet. jag annonserar sällan och avlar mest för min egen skull för att få fram nya avlesdjur för att förbättra och stärka de linjer jag redan har. 

Avelsdjuren som ska sparas ur kullarna plockar jag ihop i grupper och dessa möts då i en bakteriekrock. Oftast går det bra, men ibland kan någon insjukna snabbt. Den tar jag bort för en mus med så dåligt immunförsvar ska inte avlas på, inte ens om den medicineras och blir frisk igen. Jag väljer istället en annan ur syskongruppen och den klarar introduceringen bättre förhoppningsvis, alltså har den ett bättre immunförsvar. 

Hur övriga syskongruppen fungerar vid introduceringar kan jag inte lämna garantier om. Speciellt inte om de är 4-5 veckor gamla. Därför spar jag hela syskongrupper och säljer dem senare i livet, vid 4-5 månaders ålder. Fram tills dess har de haft större möjligheter under lång tid att möta olika bakterier i min egen uppfödning. Jag tvättar inte händerna mellan burar eller mellan mössen när jag hanterar friska djur och på det sättet sprids det runt, som att vaccinera kan man säga. Ändå händer det att just flytten kan ställa till obehag. 

Jag upplever att just stressen påverkar mer på de äldre mössen som inte varit på resande fot någon gång fram till första flytten vid 5 månaders ålder. De behöver därför få en lugn resa och en lugn hemkomst. 

Här är mössen helt avgränsade från andra djur som hundar och katter, de plockas inte med dagarna i ända och har inte träffat barn. Det behöver man ta i beaktning. De som kommer hit och hämtar ser hur mössen bor och vet att jag har en allergisk familj utan andra djur och inga småbarn så detta har jag tagit förgivet att man som köpare noterar. För mig är det så självklart. Givetvis har jag där gjort fel som inte understryker detta från början och den informationen skulle med lätthet kunna ingå i ett personligt infoblad så det inte glöms. Det är stor skillnad för en mus som bott halva sitt liv i min skyddade verkstad och det liv den kommer hamna i om den bor i ett vardagsrum men skrikande och stojjande barn, skällande hundar, TV, data-spel osv från morgon till kväll. Det ÄR en stressig miljö för mina möss.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Magda
4/28/13, 11:11 AM
#19

jag har mer och mer börjat dra mig för att sälja möss eftersom det verkar så osäkert om man inte känner köparen, annonserar nästan inte  alls längre bara enstaka gånger. detta är då pga att jag själv blir så stressad av det och nervös för mössens skull att de ska bli sjuka och man kanske inte ska få veta osv.. 

nu har jag haft tur med de flesta av mina köpare,de har hört av sig om någon mus blir sjuk direkt efter hemkomst och många har jag bra kontakt med och skickar ibland meddelande och frågar hur det går med mössen . jag erbjuder gärna ny mus men kan inte ordna med transport eller hämtning.. och mina möss är alltid välkommna hem igen. men jag kommer nog hålla mig till att sälja till folk som jag träffat eller sålt möss till tidigare numera..

äsch nu vet jag inte riktigt om jag svarade på frågan eller bara svamlat..ska ta och läsa tråden igen senare :/

Magda
4/28/13, 11:12 AM
#20

blev dubbelt..

Annons:
Velinga1984
4/28/13, 11:32 AM
#21

#18 Stress är också något man kan relatera sjukdomar till, då stress kan utlösa en latent sjukdom. Jag tycker att uppfödaren ska upplysa hur mössen bor då vissa möss inte passar i tex barnfamilj. Hädanefter kommer jag välja bort de uppfödare vars möss inte klarar av vår stress oavsett hur trevliga dom är. Vi är en livlig barnfamilj och behöver därför möss som fixar det. Sen är det givetvis individuellt då vissa möss levt i en lugn miljö utan barn och ändå fixat att bo här. Har dock en inköpt hane som är väldigt trevlig men som inte går att hantera när sonen har lekkompisar hemma. Han blir helt enkelt för uppstressad. Jag accepterar mycket bland mina möss men det vore tråkigt om en barnfamilj köper fåtal möss till sällskap som inte klarar stressen. Där har uppfödaren en skyldighet enligt mig. Intressant diskussion :D

StillaSinnet
4/28/13, 11:49 AM
#22

#19 jo, du träffar en punkt som också berör många tror jag I synnerhet mig: att stressen av att ev sälja en sjuk mus gör att man hellre avstår helt. jag blir helt förstörd av att hantera alla dessa ursäkter och dilemman som uppstår när en köpare blir djupt ledsen, reser långt för att hämta djur, lägger ner massor med pengar på veterinärer och ändå sitter där med en död mus. Jag har också upplevt att detta krossat köpares dröm om möss som därför inte ha en ny mus tillbaka. Den lilla peng musen kostade är liksom inte nog för att täcka all smärta förlusten ger. Jag får migrän, kan inte sova och våndas över varför jag sålde musen alls. Att sälja möss blir mer en vånda och ett bekymmer än en höjdpunkt. Absolut inte ett mål med aveln. Glädjen med mössen blir att umgås med dem och likasinnade, föreningsaktiviteter, kurser och utbildning.

Och visst är det trist att de som hållit på längst ska känna så? De avlivar hellre än att sälja om kullarna blir för stora eller mössen i uppfödningen bli för många. Nu talar jag generellt efter erfarenheter inom hobbyn och nämner därför inga namn

I början kändes det inte så här. Då förstod jag heller inte vidden av besvikelse som köpare kan känna om de får en sjuk mus. Då var mötet med köparen och möjligheten att frälsa ännu en köpare till att bli en musgalning stor och det i sig var själva utmaningen.

Jag har precis som du magda, svårt att komma och hämta möss på stubinen men mössen är alltid välkomna tillbaka. Vid hemkomsten gör jag en hälsokoll och avgör om de ska avlivas eller om de har en chans att hämta sig eller om de är friska. Ja kan inte hålla karantän här hemma eftersom jag bara har min stuga att tillgå, men jag har underbara vänner som löser karantänen åt mig vid tex importer osv. jag är mer rädd om den besättning jag har hemma än nya möss som ska in här. Smittade/sjuka möss kommer inte in. Punkt.

I samarbete med uppfödare med samma synsätt som mig har jag inga problem. Där kan man via telefon diskutera lämpliga lösningar och om en mus ska hem igen kan den sitta kvar i månader i väntan på lämplig transport. 

Detta gör att jag kan tänka mig att byta möss med uppfödare som vill använda bra linjer till avel, men att sälja till sällskap i barnfamiljer där miljön skiljer sig stort från den miljö mina möss växer upp i kan jag inte göra inser jag i skrivande stund. 

Mina möss kommer inte vara stresshärdade nog mot ljud och hantering för att garanterat hålla sig friska i en sådan miljö.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Vildvittrans
4/28/13, 1:18 PM
#23

Men om de ev inte tål att vara i tex ljud och rörelse passar de ju inte heller för utställning? Och hur får man veta hur ens djur hanterar stress både psykiskt o fysiskt om de bara lever i skyddad miljö? För mig, som ser djuren främst som husdjur o att de ska passa vuxna som barn, låter det jätte märkligt :-/ 6mån är lika lång tid för en dvärghamster. Samma livslängd som möss :-) Förstår däremot att det inte går att lova att de inte avlider innan dess eftersom det är så känsliga. Tycker det är synd och mycket därför tappade jag sugen gällande möss. Hade planer och ville föda upp. Men jag vill inte föda upp djur som ofta blir sjuka och inte klarar miljöombyte.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

StillaSinnet
4/28/13, 2:21 PM
#24

#23 precis…det är inte säkert de klarar utställningar heller, men det är min enda möjlighet att testa deras stresströskel. Men dit tar jag ju bara de möss jag tänker ta i avel så klart eller de möss som jag ställt tidigare som jag vet klarar pressen och som jag vill plocka titlar på. Därför tycker jag att meriterade möss påvisar att de klarar utställning efter utställning utan att må dåligt och det i sig tyder på bra stresstålighet och ev även bra immunförsvar. 

EN utställning klarar de flesta möss. Det är vad som händer efter utställningen som är det intressanta. För att få en titel krävs bra bedömningar gång efter gång efter gång och ska man nå de bästa titlarna gäller det att man kan ställa på varenda SVEMUSutställning hela musens liv igenom med meriterande resultat på alla utställningarna. Då kan man hinna få en International Grand Champion (4 cert varav minst 1 för utländsk domare) som också är Internationell OktoPet (7st A-pris).

Normalt anordnar SVEMUS ca 4-6 utställningar per år, så det gäller att musen också lever ett långt liv helt frisk eftersom 7 utställningar ska hinnas med efter det att musen fyllt 8 veckor. (Vibys Imse lyckades jag hinna få till Int Gr Ch coh SMS2-10 och han blev 2 år och 7 månader).

Därför tycker jag att man SKA ställa sina möss.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Vildvittrans
4/28/13, 2:42 PM
#25

Ja att ställa ut är bra. Jag ställer mina hamstrar dels för att jag så klart tycker det är roligt och vill få bekräftat att mina håller måttet utseendemässigt. Men också kolla hur de klarar stressen. Mest psykiskt eftersom de inte blir sjuka så lätt. En hamster som är mycket stressad, rent av kanske är på G att bita domaren får inga bebisar hos mig helt enkelt.

Förstår att det är svårt när familjen är allergisk osv. Lite lättare för oss där djuren bor i vardagsrummet där vi spenderar mest tid, utsätts för att folk går förbi mycket, sonen har kompisar hemma, ljud från tv och att katterna kollar läget.
De möss som blivit sjuka har blivit det när de flyttat hit. Alltså under karantänstiden. De som varit friska har förblivit friska och verkar inte det minsta stresskänsliga. De två från dig Lottiz har tagit det väldigt bra och har varit nyfikna och framåt trots ljuden. Eyla särskilt tyckte tvärtom att det va trevligt när någon gick förbi eller det hände något. Då kom hon alltid fram och klättrade högst upp till luckan o ville ut. Tengil bryr sig inte ett smack. Sover han så sover han. Äter han så äter han. Oavsett om en unge skriker :-P

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

StillaSinnet
4/28/13, 3:21 PM
#26

#25 Åh, den typen av feedback behöver jag verkligen! Speciellt just nu när jag är i en svacka, Tack Emma ❤️!

Feed forward är hur man sedan fortsätter. Jag kan inte förändra ramarna för min uppfödning tyvärr… jag kan personligan bara testa av mina djur genom utställningar och hoppas att jag gör bra urval i fortsatta aveln men jag kan inte garantera att alla i kullen håller samma mått som föräldrarna. Inte i något avseende faktiskt.

Som köpare förstår jag detta och därför ställer jag aldrig krav på uppfödaren jag handlar från. jag kan inte hålla karantän här men har som sagt hjälp med det. däremot kan de dö vid introduceringen. De nya tål inte bakteriefloran jag har. Men jag har också mött det motsatta: ingen av den nya dör men alla som introduceras till dem faller ifrån. De nya bär på något mina aldrig stött på och som de inte orkar besegra. 

Så kanske det blir när man jobbar genom selektivavel. de starka överlever och får fortsätta. de svaga med sämre immunförsvar tas ur aveln. kanske är det så att man till slut får en hoper stridsvagnar som står pall för allt. men kan de kanske också vara friska smittbärare till andra? och hur gör man då? Var förändrar man sin avel om tex mina djur är friska här men visar sig vara smittbärare till nya hem. De överlever friska och krya sin karantän i nya hemmet utan en nysning säger vi, men vid introduceringen faller de övriga in i sjukdomar en efter en tills enbart stridsvagnarna från mig står oberört kvar. Bara en hypotes, men intressant.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Vildvittrans
4/28/13, 3:28 PM
#27

Förstår det. Hoppas du snart är på banan igen Lottiz. Jag hade inte tvekat att köpa möss av dig igen iaf. ❤️

Men jag förstår inte att folk som är lite insatta i möss inte vet hur det är och att det alltid är en risk att ta hem nya möss? Eller är det andra som är helt nya som inte förstår? Självklart vill man ha friska möss som alla gånger klarar introduceringar o karantän, men vad jag vet finns det inte.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Annons:
Velinga1984
4/28/13, 4:36 PM
#28

#26 Honan från dig här hemma har heller inga problem med hög ljudnivå eller stress samt är frisk. Så du har stresståliga möss Lottiz, något du ska vara stolt över då dina möss inte är vana vid tex barn,hög tv, tv-spel. Du är en av de uppfödare jag verkligen rekommenderar till alla

VStromberg
4/29/13, 12:03 PM
#29

Börjar lite smått. Har bara läst inlägg #0.

Begreppet SERIÖS, vad innefattar det? Skyldigheter som seriös, rättigheter som seriös?

----Begreppet “seriös” kan ju tolkas som man vill. Slår man upp det i ordboken så beskrivs ordet “seriös” som “allvarlig”, slår man upp det sistnämnda ordet får man upp att man “visar ett seriöst intresse”, så det går ju liksom runt. Jag tycker att är man seriös, i detta fallet som säljare, så INFORMERAR man köparen/den intresserade om varan som ska säljas, man är ärlig och öppen om vilka problem, fördelar etc. som finns. Man är skyldig att informera köparen. Man har rättigheterna att ta reda på information om köparen!

Vad är skillnaden på en seriös uppfödare och en registrerad uppfödare i SVEMUS? (ok, en föreningsfråga här)

----Skillnaden är väl den att en registrerad uppfödare i SVEMUS har skydligheterna att följa föreningens regler, utöver sveriges lagar.

Hur förhåller man sig om möss dör eller blir sjuka efter inköp? Hur lång tid efter inköpet läggs ansvaret på köparen? I Europa säger man generellt att man som köpare ska höra av sig inom två dagar om hälsoförsämringar iakttas och då kan man få rätt till en ny mus, men aldrig någonsin pengar tillbaka eller veterinärkostnade betalda. Hur förhåller vi oss till det? Känns det rimligt? Skulle vi kunna införa det även i Sverige? 

----”Dolda fel garanti”, är det ett dolt fel, javisst, då är uppfödaren/säljaren ansvarig. Tycker jag. Nej, att betala tillbaka pengar eller veterinärkostnader är inte rimligt som uppfödare. Man informerar och ifall det är ett bevisat dolt fel som fanns när musen såldes, då tycker jag att en ny mus av samma värde skall ersätta den sjuke som behöver tas bort.

Är det rimligt att en uppfödare ska vara tvungen att betala tillbaka pengar för möss som insjuknar efter hemkomst om inget fel iakttogs vid köpet? ---- Nej, verkligen inte.

Är det rimligt att en uppfödare ska betala tillbaka både pengar och veterinärkostnader? ---- Nej.

Är det rimligt att en uppfödare ska betala tillbaka alla kostnare så som inköp, veterinär, mediciner och resor? ---- Nej. Köparen har också ett ansvar i detta.

Är det rimligt att en uppfödare kan kräva sina möss tillbaka utan återbetalning?
---- Nej. Sålt är sålt och det går under en lag. Spelar ingen roll om det är en bil, en lampa eller en mus.

Är det rimligt att en uppfödare som betalar tillbaka pengar också ska ha förstarätten till sina möss om den vill ha dem tillbaka?
---- Ja, det är dock rimligt.

Är det rimligt att en uppfödare kan kräva att mössen transporteras tillbaka till sig utan att betala tillbaka för mössen eller ger ersättning för bensin?
---- Nej.

Som ni ser ger jag ytterligheter åt alla håll. jag vet att många har utsatts för flera av dessa dilemman. Ett stort dilemma är VAD som räknas som en sjuk mus i ny hemmiljö? vad kan köparen kräva åtgärder för?

Nysningar?
---- Om veterinären bedömmer att det är ett fel som fanns hos musen redan hos uppfödaren, och att köparen inte blev informerad om det, ja.

Depression?
----Nej.

Stress?
----Nej.

Parad hona?
----Ja. En parad hona från uppfödaren som säljs utan att köparen vet om detta, ska kunna krävas ersättning för. Alternativt byte mot en annan mus.

Rossel?
----Om veterinären bedömmer att det är ett fel som fanns hos musen redan hos uppfödaren, och att köparen inte blev informerad om det, ja.

Plötslig död utan synlig anledning?
----Efter obduktion, om veterinären bedömmer att det är ett fel som fanns hos musen redan hos uppfödaren, och att köparen inte blev informerad om det fastän uppfödaren visste om det, ja.

Yttre eller inre parasiter så som kvalster, löss, mask?
----Om veterinären bedömmer att det är ett fel som fanns hos musen redan hos uppfödaren, och att köparen inte blev informerad om det, ja.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
4/29/13, 3:59 PM
#30

Jag glömde komma tillbaka och skriva här. Så jag skriver lite kort. Blir nog inte delaktig i detta just nu. Känner att det är på tok för mkt att läsa för mig. Jag har annat att göra, tyvärr.

Det enda jag vill skriva är att en seriös uppfödare aldrig får sälja sjuka djur. Man måste lägga ner tid på att noga gå igenom mössen, lyssna på dem om de nyser eller rosslar, titta noga när de går om de går snett eller konstigt, räkna tår, tassar och lemmar, kolla igenom hud och päls… Kort sagt: ha tid att kontrollera mössen ordenligt. Man ska gärna inte sälja djur med ohyra, som nyser eller rosslar el dyl. Detta missar väldigt många.

Två veckors ångerrätt/bytesrätt/pengarna tillbaka vid sjukdom bör finnas anser jag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Miss_björnbär]
4/30/13, 11:08 PM
#31

Hoppar in lite snabbt här, har läst igenom allt men orkar inte skriva så himla mycket från mobilen. Jag köpte två mäss från Lottiz för några veckor sen (har varit sjuk i två veckor så har inte koll på tiden riktigt, jag har alltså varit sjuk) fick med mig två jättefina hanar, blev helt kär i dem direkt. Lottiz gick noga igenom vad jag borde lyssna efter, hur jag borde göra och ja, jag lärde mig så himla mycket under den 1,5 timmen jag var där. Så roligt tycker jag :) Jag tog hem mina pojkar, höll dem i karantän så som alla sagt här. Plockade upp dem från burarna några gånger varje dag i korta stunder :) Min sambo blev till och med kär i en av pojkarna, Nightmare. Han tyckte att namnet var supersnyggt och det var som att de två klickade. Night klev upp i sambons hand och verkade trivas där. Jag blev lite svartsjuk och tänkte "varför vill han inte hoppa upp i min hand för?" Men jag blev glad, min sambo började äntligen intressera sig för möss. Tyvärr märkte jag att Night började bli slö, typ apatisk. Han slutade äta, jag försökte ge honom alla godsaker en mus skulle vilja ha. Jag lyssnade på honom flera gånger om dagen, satte hans nos i mitt öra flera gånger om dagen men hörde inget. Han blev bara segare och mer apatisk. Jag bestämde med sambon att ta honom till veterinären på dag 3, efter jag varit i skolan och gjort ett snabbt prov och sambon skulle skynda sig hem från jobbet. Jag trodde att Night bara var deprimerad, för jag hörde inget och jag förstod inte. Så långt han vi inte. Vid 15.47 så dog Night i min hand, det gjorde så omtvistad mitt hjärta och tårarna bara rann. Det kändes som hela världen försvann under mina fötter. Största frågan var "vad gjorde jag för fel?" Lottiz fanns där, tröstade och skrev med mig. Min andra hane, han är frisk som en nötkärna och äter som en häst :) Så jag tror fortfarande att min Night blev deprimerad, det är vad jag vill intala mig. Skulle lottiz vilja sälja fler möss till mig hade jag inte tvekat en sekund utan bara blivit glad att hon litar på mig så mycket igen :) Jag tror att detta kan hända vem som helst och jag tycker att du ska fortsätta lottiz, det må ha varit tufft men det är värt de. Detta är väldigt OT! Men jag tycker att man som köpare och säljare pratar om detta och kommer överens och minns man inte vad som sagts så kan man skriva ned :) Jag tänker inte kräva ett öre från lottiz varken för Night eller resan. Allt var mitt val, jag visste riskerna, agerade inte tillräckligt snabbt för att rädda honom. Det svider, men nu har jag lärt en jätteviktig läxa. Det är inte hennes fel att det hände. Ja, nu är detta galet OT och bara en massa ord som jag har i huvudet. Det ser säkert konstigt ut att läsa för alla men jag hoppas att lite av det jag vill få fram kommer fram. God natt från mig :)

StillaSinnet
5/1/13, 12:49 PM
#32

#31 tack Miss_björnbär! Nightmare gick med en hona här och hon mår fint än. Tyvärr hann hon inte bli gravid annars hade du kunnat få en Nightmare J:r till din sambo, men vi kan säkert hitta något annat vid tillfälle. 

Hur som helst så kan han ha saknat sin fru. Det är en av de få möjligheter jag kan komma på som kan ge depression, apati, aptitlöshet. Eller pasturella som ger snabb avmagring och död, men då skulle ni ha sett en stark sjukdomsbild också tycker jag. Hur som helst jättetrist! 

#28 Låter kanonbra!

#29 och #30 intressant! Jag läser ikapp massor just nu och måste reflektera lite i solstolen innan jag kan tycka till :) 2 veckor tycker jag personligen låter länge…under den tiden kan mössen mycket väl ha kunnat bli både smittade och insjuknat pga av många, många andra orsaker än uppfödarens. Men om man skriver klausuler för ångerrätt med läkarintyg för tex allergi i hem där inga andra djur finns, så skulle jag absolut vara tillmötesgående :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
5/1/13, 3:05 PM
#33

#32 Det är bra om man inte utsätter djur som skall säljas för smittor innan man säljer dem. Att sätta ihop en hona och en hane kan idag innebära att en av dem blir sjuk 2-3 veckor efter hopsättningen. Man bör därför inte sälja en hane som precis träffat en hona, utan vänta ett par veckor tills man vet hur hans hälsostatus är.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
5/1/13, 5:52 PM
#34

#33 Helt rätt. Detta par hade gått ihop en längre tid hos mig. drygt en månad

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
ajanki
9/3/13, 4:24 PM
#35

Grodan, är det denna tråd du menar?

Grodan
9/3/13, 5:16 PM
#36

#35 Japp! ❤️

Jag tycker att detta ämne är viktigt.

För jag upplever att möss är en handelsvara och det råder en stor brist på respekt för deras liv och välbefinnande.

Det är en stor risk att köpa in djur från andra idag med tanke på smitta och hälsa på djuren. Jag informerar alltid mina köpare om att de ska vara försiktiga vid introduktioner med nya möss. Att det idag finns så mkt smittor att mössen riskerar att bli svårt sjuka vid introduktioner.

I rörliga musägarhem (många djur in från olika ställen och många djur ut) är det viktigt att karantän hålls och att någon slags smittskyddstanke finns.

Om vi säljer/köper möss som dör bara efter någon vecka i sitt nya hem, så är det en signal. Man bör ta reda på vad musen dog av.

Vi har diskuterat detta förut, om alla som har sjuka möss kan skicka in dem till SVA för koll vad vi har för bakterier, virus mm i Sverige. Nu har SVEMUS även en obduktionsfond (vet ej riktigt hur det går till) och jag tycker att vi ska försöka att utnyttja det.

Att lämna in en mus för blodprov (för att kolla virus behövs blod) och obduktion med odling för några vanliga bakterier osv kan summan bli 1000-5000 kr, beroende på frågeställningen.

Är man en fattig sate så kan det kännas med några tusenlappar, men gör alla detta, så har vi alla lidit lika mycket.

Och svaren kan ge oss svar. 😃Det kan finnas åtgärder, botemedel eller så är bara informationen om att detta har våra möss värt väldigt mycket.

Vi är ju flera som är ledsna över snuva, Rossel, snedskalle, konstiga dödsfall osv. Ska vi inte försöka att göra något åt det?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[jaxwire]
9/3/13, 5:25 PM
#37

Mycket intressant läsning detta och en del att fundera över.

Vill bara inflika att jag under en tid har funderat på någon form av besiktningspapper (kanske punkter med kryss alternativ) där man som uppfödare, ny som gammal kan gå igenom musen innan försäljning med hjälp av dessa punkter. Lite som ett veterinärbesiktningspapper för hund och katt.

Givetvis är detta ingen garanti för att djuret är friskt i alla fall men de kanske kan hjälpa, särskilt nya uppfödare med hur man bör kolla igenom musen innan försäljning. Bara en liten fundering som jag haft =)

Så här ser blanketten ut på hund/katt sidan

http://pics.nattstad.se/3/800000/790000/786839/pics/201211262033146700_sbig.jpg

Ska sätta mig och läsa igenom hela tråden…

Grodan
9/3/13, 5:34 PM
#38

#37 Superbra grej. Dock anser jag att besiktning skall utföras av veterinär.

Detta har börjat lite smått på råttor och jag tycker det är en bra grej. Jag har tänkt igenom saken några gånger när jag haft råttkullar, men hittills inte tagit steget dels för att det är ca 13 mil till den enda veterinär jag anser har kompentens nog att besiktiga en kull råttor.

Kostnad är jag inte helt säker på, men för en kull råttor på 10 st ca 1000 kr.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[jaxwire]
9/3/13, 5:50 PM
#39

Ja, besiktning kanske är fel ord. Tänkte mest som ett form av papper där musen gås igenom och "beskrivs" vid försäljningen avseende hälsa.

Ex ögon: Klara ögon, kladdiga ögon, rinniga ögon, kisar osv =)

StillaSinnet
9/3/13, 6:31 PM
#40

Ett sådant protokoll kan ju vara som hjälp för musuppfödaren så man inte glömmer kolla någon punkt, tänker speciellt på nya säljare, och sedan är det enbart möss utan anmärkningar som ska lämna säljaren. kladdiga ögon är tex ett tecken på att musen har en infektion i kroppen, rinniga och kisande ögon har en sjuk mus. 

Egentligen ska kanske detta fyllas i tillsammans med köparen där man tittar på alla punkter tillsammans och båda anser musen vara frisk?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[jaxwire]
9/3/13, 6:58 PM
#41

#40 Ja precis, lite så som var min tanke.
Ja varför inte tillsammans med köparen, kan vara en bra ide =)

Annons:
Smulan80
9/3/13, 7:11 PM
#42

#40 det tycker jag låter som en väldigt bra idé.

Grodan
9/3/13, 7:33 PM
#43

Uppfödarbedömningssedel… 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
9/3/13, 8:01 PM
#44

Jag tycker att det är väldigt speciellt med att sälja möss mot för att sälja hund och hamster som jag också föder upp, varför? Jo, för att musen är såå mycket känsligare mot nya bakteriefloror och ny miljö m,m . En till synes helt frisk mus kan vara sjuk när den kommer till det nya hemmet….jag har varit med om det både som säljare och köpare!!

Det viktiga är att vi är ärliga mot varandra och berättar om det, inte snacka runt med andra eller skriva om det på forum..utan berätta det för just den uppfödaren!!

Som uppfödare så ger jag en 6-månadersgaranti, dör en eller flera möss inom 6 månader från den åkt från mig (när det är bebisar alltså) då får dom en ny mus/möss av mig. Kan dom inte ha kvar musen av olik anledningar så tar jag tillbaks den i mån av plats hemma. Säljer jag möss som blir sjuka bara ett tag efter dom åkt från mig så erbjuder jag pengarna tillbaka.

Skulle gärna se att dom jag köper möss av tänker likadant…jag älskar mina möss och månar om dom, det är inte nåt som jag typ vill tjäna pengar på…

StillaSinnet
9/3/13, 8:13 PM
#45

#43 ja, det kan man säga 😃

men det gör ju också att köparen blir uppmärksam på punkter att beakta. Då har köparen en möjlighet att dra sig ur om denne inte anser att den har samma uppfattningar som uppfödaren om att tex kladdet i rumpan är diarré pga gurka utan snarare beror på mask eller sjukdom. Utan protokollet kanske köparen inte ens hade kollat rumpan 🙂

Eller om uppfödaren säger att småsår i nacken är proteinallergi, medan köparen misstänker kvalster.

vad kan vara bra punkter då? Förslagsvis utgår vi från en bedömningssedel i PC som är uppdelad i tre fält: 

  • ALLMÄNT, bestående, ej påverkbart

  • KONDITION, tillfälliga förändringar, påverkbart

  • MENTALITET, arv-och miljöpåverkan

Allmänt och Kondition är det som bör finnas på protokollet, med ett antal underrubriker.

ALLMÄNT, bestående, ej påverkbart

  • ögon  (avsaknad av öga, blindhet, ärftliga defekter)

  • hud (öron, svans, tassar och hud. Bestående defekter, bitskador, tumörer)

  • genitalier (hemafrodit, skadade testiklar, framfall)

KONDITION, tillfälliga förändringar, påverkbart

  • ögon, näsa (kladdiga, rinniga, kisiga ögon. avsaknad av päls runt ögonen Snuva, röd irritrad nos

  • hud  (öron, svans, tassar och hud, barberade partier, tunn och gles päls, irriterade tassar pga fel strö) 

  • hull (övervikt, megacolon, undervikt, pasturella, graviditet mm)

  • genitalier (kalddigt och/eller illaluktande avföring, irriterad öppningar, blod mm)

mer?? tumörer stoppade jag in under ej påverkbart…för det är ju sällan man opererar möss, men det går ju om man ska vara noga 😐

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

KickiG
9/3/13, 8:14 PM
#46

Som jag tidigare påpekat så är jag nybörjare vad gäller möss, och mina möss kommer från en privatperson som letade nytt hem till dem. Men nästa gång jag köper möss så blir det från en uppfödare, och jag har redan några kandidater utsedda som jag tänker fråga.

Vad jag önskar från en uppfödare är att uppfödaren både ställer frågor till mig om mitt hem och mitt liv, och om min erfarenhet av möss. Och jag önskar också att uppfödaren berättar om möss, lite om skötsel och vilka sjukdomar de kan få. Och även om vilka problem som kan dyka upp då musen flyttar hem till mig. 

Jag skulle också gärna ta emot en skriftlig "bruksanvisning" med de viktigaste sakerna uppräknade, samt ett köpekontrakt. Även om kontraktet inte är juridiskt bindande till alla punkter, fungerar det ändå som ett kvitto på att KickiG har köpt en mus som heter XX och har färgen Y av uppfödare NN. Och även om punkter om återköp inte är bindande i domstol, så är det i alla fall ett skriftligt bevis på att man diskuterat vissa saker, och man kan inte i efterhand säga att man inte visste.

Sedan anser jag att jag skall stå för kostnaderna för att få musen hem till mig, och det skall verkligen vara några extraordinära omständigheter om jag inte kan hämta den själv. Om jag av någon anledning måste återlämna musen till uppfödaren anser jag även där att det bör ske på min bekostnad. Veterinärkostnader står jag för, om det inte är en sjukdom som helt klart härrör sig från tiden hos uppfödaren. Skulle jag köpa en hona som är dräktig, utan att jag vet om det, då anser jag att kostnader här borde täckas av uppfödaren eller åtminstone bör saken diskuteras. 

Jag tror att ju mera tid en uppfödare lägger ner på att informera köpare om olika saker före köpet, desto mindre risk är det för komplikationer efter köpet.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
9/3/13, 9:29 PM
#47

#44 Skitbra! 😃

Jag tar alltid tillbaka möss eller erbjuder nya allt efter situation osv. Erbjuder även pengarna tillbaka. Jag har inga skrivna mallar, men mitt samvete styr mycket.

Vi två är ju sådana som också har så jäkla svårt att sälja möss. Och för att vi vill att folk ska bli nöjda och glada säljer vi de bästa. Möss vi eg skulle behållt själva…

Men jag tror det är bra, för motsvarigheten bryr sig inte om sina djur eller köparna.

#45 Ok. Fast jag är liiiite allergisk mot det. Det är kaka på kaka.

Syftet med en musklubb och att ha regler för uppfödare är ju att garantera för köparna att dessa personer som är registrerade uppfödare godkända av klubben faktiskt har kunskap om möss och gör seriösa parningar. Så SVEMUS kanske skulle peta lite på uppfödarna och be dem skärpa sig om det är så att flertalet gör dåliga parningar och inte alls är seriösa…

Syftet med Pet Class är att en utomstående bedömer skötseln av mössen.

En uppfödare som själv gör en bedömning, hur kan man lita på den?

Nä, då är det bättre att alla djur som skall säljas ställs ut i Pet Class först. Får de A eller AB köp dem. De andra köp inte.😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
9/4/13, 6:55 AM
#48

#44 jag håller också med. har också jättesvårt att sälja mina möss och sitter därför med långt fler än jag använder i avel just bara för att jag älskar dem för mycket. De få gånger jag ändå säljer får jag en klump i magen av oro och går det illa för musen bryter jag ihop invärtes. ibland betalar jag tillbaka värdet för musen istället för då vill jag inte sälja/ge bort någon mer mus på länge, länge igen. Mina sår måste läkas först

#47 då skrotar vi den idén

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Grodan
9/5/13, 5:50 PM
#49

#48 Men kanske kan vi sänka ålder på möss i PC? Eller införa babyklass?

Så att vi som har möss till salu kan ställa ut dem i den klassen, så att köpare får hjälp med att hitta friska och trevliga möss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
4/9/17, 12:38 PM
#50

Intressanta tankar och funderingar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tr0llm0r
2/10/18, 9:59 PM
#51

Puttar upp denna med när jag ändå är igång.

Grodan
2/10/18, 10:04 PM
#52

#51 Gah, varför… så mycket text… jag orkar inte läsa… lol


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2/10/18, 10:16 PM
#53

#49 Vore en bra grej… (om vi hade utst oftare förstås)

Baby-Class, alla möss som är tillsalu blir bedömda/besiktade i denna klass.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2/10/18, 10:20 PM
#54

En sak som jag inte vet står här, men som man måste tänka på vid försäljning av djur:

Att de ska vara starka nog att klara transport och byte av miljö och mat. Väldigt många djur blir stressade av flytt även om det inte märks nämnvärt. De ser inte stressade eller stissiga ut eller ens beteer sig stressat, de blir bara påverkade i sin kondition och är mer mottagliga för sjukdomar. Så stressen av flytten märks någon dag, några dagar efter flytten och då kan djuren uppvisa sjukdom.

Så man måste som uppfödare/säljare av djur noga kontrollera att djuret är fit nog att flytta.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tr0llm0r
2/10/18, 10:39 PM
#55

#52 man kan läsa lite pö om pö :) Har läst igenom tråden långsamt och metodiskt. Man kanske borde sammanställa den i en egen tråd. När det finns tid :P

Annons:
Grodan
2/10/18, 10:43 PM
#56

#55 Jamen gosh, vill du det så vore det toppen. Så mycket tänkvärt här.

Jag är nyfiken nu på hur Artlink gick vidare och det skulle inte förvåna mig om hon gjorde ett utförligt avtal där hon "garderar sig" på något vis… Och vi kan ju lära oss genom hennes erfarenheter kanske? Samt att om hon utarbetade ett avtal med en mall så kanske den är så pass bra att vi kan anamma den?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/11/18, 10:49 AM
#57

Ja det är lite väl mycket samlad text att läsa på en gång. Kastar bara in hur jag gör/gjorde när jag sålde möss: En månads ånger-rätt med pengarna tillbaka. Oavsett orsak. Bara så.

Det känns rättvist mot både människa och mus. De behöver inte ens redogöra för orsak, det räcker att rent allmänt ha tröttnat… Sjuk mus ska självklart tillbaka, om inte annat för avlivning. Men efter en månad övergår ansvaret helt till köparen, om inget annat sagts. (Jag har till exempel haft avtal att jag tar tillbaka möss för avlivning om de får tumör, oavsett tid som gått)

Upp till toppen
Annons: