Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 715 ggr
gulzebra
2013-05-03 19:26

Mus som tömmer flaskan?

Har någon här varit med om att en mus tömmer sin flaska? Inte dricker allting då, utan helt enkelt bara tömmer den…

Har nyligen bytt flaska åt Benny, då hans tidigare med sugproppar ska säljas med buren den hör till och jag föredrar varianten man hänger från locket. Men flaskan blir tom på nolltid! Jag har kollat den och kollat den och kollat den, men kan inte se någon form av läcka what so ever. Det är ingenting som ligger mot den, och aldrig att Benny skulle kunna dricka så vansinniga mängder på så kort tid (vi snackar 150 ml på mindre än ett dygn, som isf skulle drickas utan att jag ser det trots att jag sitter mitt emot akvariet större delen av dygnet…). Är det möjligt att det är Benny som tömmer den? Det låter ju helt vansinnigt i mina öron, men jag kan liksom inte se någon annan orsak i det här fallet… Och vad ska jag isf göra åt saken? Jag kan ju inte gärna sätta dit en propp på Vattenflaskan liksom, och skål är något jag helst undviker så långt det är möjligt🤔

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
VStromberg
2013-05-03 22:33
#1

Byt vattenflaska ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

gulzebra
2013-05-03 22:53
#2

#1: Ja jo, det är lite det jag hoppas på att slippa dock - upphängningsbara flaskor är det ju lite ont om liksom. Vill inte behöva skaffa nåt tjafs med sugproppar heller… Blir så fula märken på glaset, och sugproppsflaskan gled ändå bara ner i ströet när den användes i karet >.<

Bleh, dumma mus! Får väl skaffa en sketen skål i värsta fall :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

VStromberg
2013-05-03 23:02
#3

#2 såna med upphängning ser jag på varenda djuraffär..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

VStromberg
2013-05-03 23:08
#4

annars finns det säkert att beställa på nätet ;) Så slipper du hemska skålar!

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

gulzebra
2013-05-03 23:54
#5

Ja det är klart de finns, annars hade jag ju inte haft en själv. Men det finns ju inte flera olika varianter. Just takhängda är det vad jag sett orimligt ont om 😮

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Emmaslindh
2013-05-04 10:46
#6

#5 jag ser nästan tvärt om i alla de zoobutiker jag besöker :O

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Annons:
Sync
2013-05-04 12:12
#8

Varför är du emot skålar? Förstår om du har många burar och orkar inte byta /fylla på så ofta. Men möss tycker mer om vattenskålar än vattenflaskor då det är lite naturligare för dem att dricka så. :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

VStromberg
2013-05-04 12:15
#9

#8, det är ju tusen gånger enklare med skålar om man har många.

En liten kanna att fylla på vattnet med = behöver inte plocka loss och skruva av korken varje gång.

Ta ut skålarna ur burarna och in i duschen/badkaret, spola rena med hett vatten = behöver inte plocka loss och skruva av korken för att rengöra..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Sync
2013-05-04 12:20
#10

#9 Oj så jobbigt att skruva loss en liten kork .. ;)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sync
2013-05-04 12:21
#11

I vilket fall som så föredrar jag vattenskålar. Förutom till min Gil som gillar att ta en massa bomaterial och stoppa det i vattenskålen .. Samt matskålen. Lol.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

VStromberg
2013-05-04 12:22
#12

#10. Har du tagit tid?

Ta loss och skruva loss korkar 

                   VS
    Plocka ut en vattenskål

Jag tror man tjänar rätt bra med tid på det sistnämnda ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Sync
2013-05-04 12:56
#13

#12 för mig går det fort.. Jag jobbar med 47 burar där alla har vattenflaskor. Det är smidigare och jag är färdig på max 20 minuter med allt. Jag har inga alls problemer med vattenflaskor så som tydligen du har. ;)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
gulzebra
2013-05-04 13:37
#14

#7: Det är en sån jag har :P

#8: Tycker mer om och tycker mer om… Jag hade både flaska och skål fram till nyligen, men han valde flaskan framför skålen. Iom att skålen utöver det bara blir skitig direkt så är det för mig inte värt besväret att behöva byta vatten femtielva gånger om dagen för att han ska ha tillgång till rent vatten.

Jag har ju flaskan hängd i taket, så det är inte på något sätt enklare att byta i flaska än det är att byta i skål, för min del går det på ett ut. Men jag föredrar flaska då det innebär färre byten och en konstant tillgång till rent vatten.

Har två musburar för övrigt, så så många är de inte ;)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Sync
2013-05-04 15:02
#15

:)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

VStromberg
2013-05-04 17:34
#16

#13 jag har sjukt stora problem med vattenflaskor! Haha.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Sync
2013-05-04 19:35
#17

#16 Men Vickan .. ;)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

StillaSinnet
2013-05-05 10:20
#18

Jag har haft, och har, vissa som vill gräva över pipen på flaskan och på så sätt dränera ur hela flaskan på ett kick med resultatet att jag måste byta murströ också. men jag har erfarenhet av att dessa möss även gärna gräver över vattenskålar. Kan de inte gräva över vattenskålarna pga att de är placerade högt upp osv så placerar de bomaterial, nötskal, kvistbitar och annat som de anser är skräp i vattenskålen och fyller den på så sätt tills det rinner över. De bär och kångkar och har detta som sin livsuppgift; förinta allt vatten!!! 

Jag kan förstå den tanken hos honor som har bebisar och som är rädda för att de ska trillner i vattneskålar, men vattenpipen… det känns svårt att drunkna i den 🤔

jag har överlistat mina vattenmarodörer. jag ställer något framför vattenpipen, tex ett hus av en bigpacklåda, som jag gör hål i och leder in pipen in i huset. Huset har sedan öppning uppifrån. Det har funkat. Då blir huset en mur för allt strö de vill gräva dit och pipen går helt fri inuti huset. 

Just nu har jag en hane som har hand om sina bebisar och han gör precis likadant, trots att bebisarna nu är 4 veckor. Hos dem ställer jag inte in något hur med risken att de små ungarna inte ska hitta vattnet. Där får jag med jämna mellanrum rafsa bort strö som skyfflats upp helt enkelt, och fylla på vatten ofta 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

gulzebra
2013-05-05 12:18
#19

#18: Vilka små kräk 😃 Här skulle flaskhålet på buren de hade innan förintas innan de fick varsitt akvarium. Men jag antar att det har med särandet att göra, det var efter att de särats åt det började. Måste vara en stor omställning för de, även om de blev alltför bråkiga innan och slipper det nu.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
2013-05-07 12:57
#20

Det finns faktiskt ganska många riktigt dåliga vattenflaskor på marknaden, tycker jag.

Jag har skrivit en artikeln om vattenflaskor: Vattenflaskan


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
gulzebra
2013-05-07 14:01
#21

Ohja! Och speciellt då upphängningsbara… Förstår inte varför tillverkarna inte bara slänger på upphängning på varenda flaska i stort sett, det borde inte vara någon större sak av det liksom. Sugproppar i all ära men jag hatar de, lämnar bara fula märken och så glider flaskan ner i ströet.

Nåja, här har han iaf slutat tömma flaskan så nu har han vatten den lilla skiten 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Lojs
2013-05-08 06:40
#22

Jag är lite sent ute, men om man har akvarie kan man fästa Vattenflaskan med starka magneter, så kan man sätta den var man vill och man får loss den väldigt smidigt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: