Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 565 ggr
Lottavo
2013-05-10 10:52

matvanor

Hej alla glada!

Jag funderar lite kring vad mössen äter…

Varför är det så noga med vad man ger dem ( ja, jag är också noga…) I det vilda äter de ju allt som de kan hitta, och lite till… Så varför är det så kinkigt när det handlar om tama möss?

Hoppas nu att ingen missförstår min fundering.

Jo, en sak till.

Ingen av våra älsklingar är ett dugg intresserade av att äta/smaka så länge de är utanför buren… Väl inne så smaskas det på det mesta, men ute är de inte ens intresserade av att lukta… Hur kan det komma sig?

Annons:
Lottavo
2013-05-11 23:14
#1

ingen?

Grodan
2013-05-11 23:56
#2

Jag tror inte att vilda möss äter vad som helst. De som jag hittat som nyligen traskat in i mitt hem har varit välnärda och fina i hud, hull och päls. Det betyder att de ätit mycket bra mat. Vad de väljer att äta vet jag dock inte, men i o m att de är vilda och kan leta mat precis överallt i naturen så kan de ju välja och vraka.

Våra tama möss har inte det valet. De är instängda i burar och det är vi som väljer maten till dem.

Jag har märkt att mycket av mössens hälsoproblem är nästan direkt relaterat till kosten och därför pratar jag ivrigt om det och har gjort i många år. 

Möss som är vana att vara utanför buren äter också lite utanför buren. Mina möss brukar sitta och mumsa på gott på sin rastplats, men när jag har dem i handen vill de sällan smaka någon matbit.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lottavo
2013-05-12 00:17
#3

Tack 🙂

Upp till toppen
Annons: