Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 3051 ggr
VStromberg
2013-05-13 22:09

För små burar?

Här fortsätter vi prata om "öppna och billiga burar"

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Stephanie
2013-05-13 22:12
#1

Ok, klistrar in lite av det jag skrev där då 🙂

Kan förklara lite tydligare ang måtten förresten:

Dels finns kolumnen "Minsta tillåtna yta". För möss är den 0,09kvm, vilket är till exempel 30*30cm. Men så finns också "Minsta mått på kortaste sidan". Den bestämmer hur kort den kortaste sidan på buren får vara. För möss är den 20cm. Det innebär dock att ytan fortfarande måste vara minst 0,09kvm. Annars skulle man kunna ha en bur som är 900cm bred och 1cm djup, och ändå uppnå minsta tillåtna yta.

Om alla sidorna skulle vara 20cm så skulle buren bli 0,04kvm, vilket inte uppfyller kravet på minsta tillåtna yta. För att nå upp till 0,09kvm med en sida på 20cm måste den andra sidan vara minst 45cm. Annars är inte bottenytan laglig längre. 

Tillägg:
Sen finns även kolumnen "Minsta yta per djur vid grupphållning". För möss är den 0,018kvm. Det innebär att man får ha upp till fem möss på den minsta tillåtna ytan, dvs 0,09kvm.

0,09 / 0,018 = 5

"Minsta höjd" är 20cm för möss. Det innebär att det inte spelar någon roll om du har en bur som är 20cm hög eller 50cm hög. Enligt lagen är  det samma antal möss som gäller. Om du möblerar buren så att det blir mer yta för mössen att röra sig på uppåt får du räkna in det som bottenyta också - dvs, arean av hyllplan och liknande som har minsta takhöjden 20cm.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
2013-05-13 22:13
#2

Buren som avses, Samla 22l, är angiven med yttermåtten för lådan. Dvs så stor den är på de bredaste ställena. Bottenytan är däremot mindre, närmare bestämt 20*35cm enligt en person i tråden. (Någon får gärna mäta och dubbelkolla?)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

VStromberg
2013-05-13 22:15
#3

"Om du möblerar buren så att det blir mer yta för mössen att röra sig på uppåt får du räkna in det som bottenyta också - dvs, arean av hyllplan och liknande som har minsta takhöjden 20cm. "

Höjden under hyllan då?
Alltså från botten till undersidan av hyllan? Måste den också vara 20cm om man ska kunna räkna med den delen av bottnen?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Stephanie
2013-05-13 22:16
#4

#3 Exakt 🙂 Det är ju höjden för ytan under den hyllan. 

Edit:

Man får ju ha mindre än 20cm höjd bitvis, men då får den ytan inte räknas med som bottenyta eftersom den inte har godkänd höjd.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Minoth
2013-05-13 22:16
#5

#3 man får inte räkna de som botten

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Stephanie
2013-05-13 22:18
#6

#5 Jo, om den ytan uppfyller kraven för burbotten, dvs minsta höjden 20cm.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Minoth
2013-05-13 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Har en bur hemma som precis håller minimått. 
Det är en smartstore 31 classic. de största måtten, och de som står när man läser om buren är 55x40cm. Detta är alltså locket. Bottenytan är däremot bara 30x40cm. Mätte precis.

Lådan brevid är en Samla 22L…. Den är alltså ÄNNU mindre nertill än de man ser på bilden

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
2013-05-13 22:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Framifrån

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
2013-05-13 22:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Bottenytan är mindre i smartstore lådan som man ser på denna bilden.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

VStromberg
2013-05-13 22:26
#10

Nu behöver ingen oroa sig mer, för jag har vänt alla lådor uppochner, så nu är det lagligt hemma hos mig!

Tjillevippen 😃

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Stephanie
2013-05-13 22:28
#11

#10 Haha, ja det var ju också ett sätt! 😃

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
2013-05-13 22:31
#12

(Det här var mycket roligare än plugg…. Dåååligt… 😃)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

VStromberg
2013-05-13 22:32
#13

#12 Väldigt mycket roligare än att städa också för den delen!

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
VStromberg
2013-05-14 18:31
#14

Har fått svar från JBV.

Hej!

Utrymmesmässigt uppfyller den kraven, men ur djurskyddssynpunkt så uppfyller den inte kraven på god djurmiljö. Lådan ger ingen utsikt att tala om och ventilationen blir för dålig i botten på lådan, med risk för för hög halt av ammoniak och koldioxid. Det finns risk att det blir för dammigt också pga den dåliga ventilationen, beroende lite på vilket strömedel som används.

Med vänliga hälsningar

image001

Christina Lindgren

Enheten för sällskapsdjur

Jordbruksverket

Besöksadress: Vallgatan 8, S-551 82 Jönköping

Tfn 036-15 61 07 Mex

Christina.Lindgren@jordbruksverket.se

www.jordbruksverket.se

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

jollycox
2013-05-14 18:43
#15

#14 Nu vet jag inte vad du har skrivit och frågat men jag förstår inte riktigt vad dom menar med att det inte är någon utsikt och dålig ventilation. :/ Det är ju ett stort hål i lådan..

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

VStromberg
2013-05-14 18:44
#16

Jag skrev såhär

Hej! Jag undrar om denna buren är laglig för en tammus.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80102976/

Buren är öppen på ena sidan så musen inte känner sig så instängd. (Om detta nu spelar någon roll)

Tacksam för snabbt svar.

Viktoria Strömberg

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Raggedydoll
2013-05-14 20:16
#17

Men då kan man ifrågasätta vanliga burar med? Om du gör hål i locket så det är galler där, och galler på en hel sida som jag fattat det. DÅ är det MYCKET bättre luft i buren? Tycker min "musbur" (duna) som är köpt på djuraffären blir mycket dålig luft i och luktar mycket ammoniak direkt. Men bästa burarna jag har är mina akvarium 🤔 Nu har jag aldrig provat Samlalådor som burar, men kan tänka mig det är mycket bättre?

Att de inte ser ut? Mina möss kan bli väldigt stressade av att se ut för mycket. Fick sätta bakgrund på det stora akvariet då de såg för mycket av omgivningen.

Intressant svar från JBV

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

Stephanie
2013-05-14 20:27
#18

Jag tror att du borde ha förtydligat dig lite mer. Till exempel att det är yttermåtten på lådan som är skrivna, inte bottenytan. Jag tror inte att de lägger mer tid än att de ser siffrorna och säger att det är ok. Inte går nån till Ikea för att mäta själv. För yttermåtten är ju okej, men det är ju inte det som är bottenytan.

Sen tror jag inte att dom hängde med på att den är "öppen på ena sidan" heller. Dvs, om man har en sån bur med lock, utan någon öppning, så är den ju alldeles för tät och instängd.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

UlrikaD
2013-05-14 20:45
#19

De har ju tagit måtten som Ikea skrivit. Då är den ju laglig. Och jag har mycket bättre ventilation i mina smart-store lådor med nät på än vad en duna-bur har. Den är ju helt inplastad med ett litet galler på toppen. Det är ju inte bättre det.

Minoth
2013-05-16 10:29
#20

Men de klart de säger att lådan är laglig för de vet inte måtten på botten, skriv till dom istället o skriv att bottenytan är 20x35 så lovar jag att du får ett annat svar!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Stephanie
2013-05-16 10:33
#21

#20 Jag gjorde det, och nej, den är inte laglig. Dock var hon fortfarande tveksam till själva lådan, oavsett storlek, dels pga ventilation dels ogenomskinligheten. Men jag anar att om man visar hur det är gjort så ser de hur bra det fungerar ^^ Dunaburarna är ju nästan värre då.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

UlrikaD
2013-05-16 15:51
#22

Denna smartstore lådan med nät i taket är godkänd som musbur utav jordbruksverket. Den är ju större än samla-lådan och jag antar att den är lägre också så ventilationen är bättre.
Jag har både i taket och på ena kortsidan på någon också. Tänkte göra det på de andra två också.
I mina av denna storleken har jag 1-2 hanar. Det får plats en hel del roliga saker.
http://orthexgroup.com/smartstore-classic-31

Mina större grupper har jag i terrarium eller maxi-dunor.

Tsunamis
2013-05-16 16:10
#23

Klart de svarar att ventilationen och sikten är dålig. De kan nog knappast föreställa sig hur vi modifierar lådorna för att det just ska passa till djuren om man inte mailar en bild till dem. Nät på en eller båda sidorna ger mycket riktigt bättre ventilation än tom. Dunaburar som ju är godkända till djur.

Dessutom så struntar djuren i sikt utåt så länge ljus kan ta sig in och det går alldeles utmärkt på Samla & Smartstore lådorna.

MvH  Tsunamis

Grodan
2013-05-18 13:21
#24

#1 Mycket bra inlägg där. Har vi tillräckligt för en artikel?

Jag besökte nämligen en person som har för små burar och inte förstår det där med hur man räknar riktigt. Så jag tror att sammanställa allt i en artikel vore bra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ellapella01
2014-04-07 16:59
#25

Okej, nu har jag både läst igenom båda "Trådarna". 😉😃😮😴🤔😛.

Så… jag tänkte fixa nåt liknande nu i månaden. Så nu vill jag ha klart

för mig😉 Vilket mått ska man ha på buren? *Bla*bla*bla* 😃

typ *50*80*14. (Nuskrevjagbaranåt) 

Jag suger på matte och förstår inte typ 12345678 M2 haha. Men kolla: 

Nu vill jag bara veta. Vilken ska jag välja? Bara enkelt svar och man får vänligen tillägga andra mått, men inte så det blir krångligt för mig.

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Emouse
2014-05-17 23:17
#26

#25 http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90102971/#/90102971/  Är en väldigt rymlig låda, den största i samla-serien. De lite mindre är också bra.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Stephanie
2014-06-13 20:50
#27

#25 Även om det var två månader sedan du skrev, så här kommer länken till burräknaren för möss:

http://gerodean.se/burraknare/

Bara att mata in måtten på buren, så får du svar på hur många möss den passar för!🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Upp till toppen
Annons: