Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1287 ggr
Humi
5/16/13, 6:10 PM

Musunge har fastnat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en hona där en eller två ungar har fastnat! Har låtit henne gå så cirka 12 timmar utan förändring. Hon är pigg och ta hand om dom andra ungarna men det kan ju inte vara så bra att den/dom sitter fast för länge. Har försökt massera ut domen utan resultat. Så nu till den stora frågan, ska jag avliva henne direkt eller kan sånt här lösa sig om hon får gå som hon är nu?

Annons:
VStromberg
5/16/13, 6:10 PM
#1

Avliva.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[Random_Sweet]
5/16/13, 6:36 PM
#2

#1 Är avlivning verkligen det ända som går? :o

Detta har aldrig hänt för mig, Men ifall det skulle hända så vill jag oxå veta ifall det finns någonting man kan göra..

VStromberg
5/16/13, 6:56 PM
#3

#2 Ja. Om man inte vill gå till vetten och testa snitta för några tusenlappar och riskera till 90% att hon dör.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

ajanki
5/16/13, 7:27 PM
#4

Ge henne kalk, mycket kalk!! Det kan hjälpa. Krossat äggskal eller det allra bästa är kalk som man köper på apoteket, blanda det med vatten och ge henne direkt i munnen och det går direkt ut i blodet när man gett det. Fast ska jag vara helt ärlig så skulle detta gjorts på en gång när du såg att hon inte fick ut dom.

#3 Det finns dom som tycker att det är värt att lägga pengar genom att gå till veterinären med en mus. Kanske inte att kejsarsnitta…vilket inte är det första man gör då bebisar sitter fast (inte på nåt djurslag) man ger alltid kalk först och försöker att få ut bebisarna utan snitt.

Lottavo
5/16/13, 7:38 PM
#5

Hoppas det ordnar sig.

Grodan
5/16/13, 8:06 PM
#6

#0 Vad konstigt det ser ut(ser mer ut som en tumör). Finns flera foton? På hela musen, på vaginan osv…

Hur gamla är ungarna?

Spruta in olja (vetegroddsolja går bra) i vaginan kan hjälpa till att få ut ungar som fastnat eller ligger fel, om det nu är det som är problemet här. Andra fel brukar man inte behöva göra något åt, då honan till slut får ut ungar när hon har diande ungar. Diande ungar påverkar nämligen mushonans kropp så att den stöter ut de ungar som finns kvar där i.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Aranea
5/16/13, 8:18 PM
#7

Tycker också att det ser jätteknasigt ut, min första gissning hade inte varit att det är ungar som fastnat. Hoppas att det löser sig.

VStromberg
5/16/13, 9:34 PM
#8

Anja har ju haft sånahär möss, två stycken. De har överlevt 3 veckor. Ungarna har inte kommit ut.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Humi
5/17/13, 1:43 AM
#9

Det är 1-2 ungar därinne. Man kan se tassarna och hela alltet. Kommer att ta bort henne imorgon om jag inte luckas att få ut den :) Saken är att jag köpte ett gäng (30st) möss igår och denna hade just fått ungar, förra ägaren sa att det hade uppstått en knöl på ena bakbenen. Efter lite massage och kläm så märker jag att det är en unge eller två där inne.

[Random_Sweet]
5/17/13, 9:38 AM
#10

Säger som grodan, Kan du lägga upp fler bilder?

Och hoppas du får ut ungen/ungarna!

VStromberg
5/17/13, 9:39 AM
#11

30 möss?! Vem i helvete köper 30 möss på en dag? Haha.. Antar att det är foder? 

Du gör rätt i att ta bort henne.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Humi
5/17/13, 10:52 AM
#12

Det är för uppfödning till foder. 

Har inte sett någon förbättring idag, så ska avliva henne innan lunch hade jag tänk. 

Tack för alla tips! :)

VStromberg
5/17/13, 10:53 AM
#13

#12 Jag tänkte väl.. 30 stycken liksom.. Haha.

Lycka till med de andra då!

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Humi
5/17/13, 10:57 AM
#14

#13 hehe, ja :p

Har hållit på med uppfödning av foderdjur i snart 2 år och har aldrig varit med om någonting liknande.

Är det någon som kan tala om vad detta beror på? Eller rättare sagt om det går att undvika?

VStromberg
5/17/13, 11:05 AM
#15

#14 det händer sånt ibland.. Precis som min fostermorsas schäferuppfödning. De hade haft över 600 valpar innan det kom en dvärg.

Vissa möss är inte bra mammor.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Raggedydoll
5/17/13, 12:50 PM
#16

Låter som kalkbrist rakt igenom. 

Det man kan göra för att rädda mamman är att om du ser benen på ungarna. Ta tag och dra ut dem, ganska hemskt och gör ont för mamman, men kan rädda henne. Har själv suttit i den sitsen med en katt. Ungen satt fast och värkarna var för svaga, så för att rädda alla (ungar bakifrån tröck på) fick jag dra ut den. De överlevde alla.

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

Tsunamis
5/17/13, 12:57 PM
#17

Kalkbrist skulle jag säga också.

MvH  Tsunamis

elsapelsa00
5/17/13, 1:05 PM
#18

Hörru! 

Jag skulle bara vilja säga en sak…?!

Jag har haft sammanlagt 54 st möss och en enstaka liten tjej som hette Molly och var älst, (2 år), hade fått sin andra kull och då fick hon 6 st och sedan var hon alldeles för tjock efter oxå! Efter en stund örjade vi misstänka någonting! Men vi kollade inte upp det! 2 månader senare hade tjockheten försvunnit men den hade dagits ner till rumpan/svansen!……

Det var en Tumör!! Canser!!:O Så hon har förmodligen canser :( !! Synd!<3

Grodan
5/17/13, 1:40 PM
#19

#16 Det är svårt att göra på en mus.

Dessutom tycker jag foton ser konstiga ut, ser ju mer ut som tumör… Skulle vilja se mera foton…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
5/17/13, 3:41 PM
#20

Tycker inte heller att det ser ut som bebisar som fastnat utan nåt annat.

Men om du känner bebisar så kanske det är det också. Antar att du inte är villig att lägga massa pengar på veterinär när det gäller fodermöss. Men det går alldeles utmärkt att åka dit och ge en spruta med oxytocin för att få igång värkarbetet. Man behöver inte alltid ge sig på ett kejsarsnitt.

Men att låta henne gå och ha ungar som sitter fast är inte snällt. Det gör ont.

Annons:
Humi
5/17/13, 10:38 PM
#21

Det är/var inte en tumör. Jag talade om direkt att det var en eller två ungar som satt fast, alltså INTE en tumör.

Kunde tyvärr inte få ut ungen, försökte om och om igen.
Men efter cirka 20 minuter totalt så kändes det lönlöst :/

[Random_Sweet]
5/17/13, 10:41 PM
#22

#21 Du tog alltså bort henne? Synd att du inte fick ut ungen :(

VStromberg
5/17/13, 11:24 PM
#23

Öppnade du upp efteråt? Tog du bilder? Skulle vara intressant att se!

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Humi
5/18/13, 1:10 AM
#24

Hon ligger i frysen, så kan ta och obducera henne när jag får tid :)

VStromberg
5/18/13, 9:44 AM
#25

#24 Glöm inte fota! :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[Random_Sweet]
5/18/13, 12:41 PM
#26

Hur gjorde du med dom andra ungarna? Tog du bort dom oxå?

Grodan
5/18/13, 1:28 PM
#27

#24 Trist Humi! Ber om ursäkt om jag inte var till hjälp alls, utan kanske t o m dum i mina inlägg. ❤️

Hoppas du kan öppna henne.

Min erfarenhet med möss är att de är otroligt tåliga. Så länge det inte kommer flytningar från vaginan så är det inga större problem. Kalktillskott kan hjälpa till att få ut ungar.

Nu har jag dock aldrig observerat när en unge fastnat, men det borde väl synas i vaginan? Om en hel kull dör eller honan inte får ut dem så får värkar men det kommer bara blod. Man märker fort att honan blir besvärad. Då kan man sätta in åtgärder som mata med kalk, spruta in olja i vaginan, ge "medel" som "slänger ut ungarna" (hos veterinär eller om du har eget tips).

Jag har själv satt in Terramycin när ungarna är döda och honan riskerar infektion. Det driver ut ungarna och åtgärdar infektion. Det måste dock vara en hög dos (och bör ej ges om honan har ungar som diar). Idag finns ev inte heller Terramycin så då får man ta något med samma verksamma ämne.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Humi
5/18/13, 11:54 PM
#28

Jag hade henne med en annan mus som fick en kull samtidigt. Och dom hade ungarna tillsammans så förhoppningsvis så tar den levande mamman hand om ungarna :) Jag försökte att få ut dom, men fick dom aldrig till vaginan :/ Så ska öppna upp och kolla vart dom ligger, eller om dom möjligtvis har fastnat i någonting :/

Aranea
6/24/13, 10:11 PM
#29

Nyfiken på vad du "hittade".

Upp till toppen
Annons: