Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1413 ggr
shandi
5/19/13, 10:14 PM

När föder denna dam?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser min gravida lilla flicka ut! Jag har tyvärr ingen aning när parning gjordes då de bott tillsammans med en fin kille som jag trott varit steril under många månader.

Jag tycker hon ser tjockare ut i verkligheten än på bild dock.. Man ser även fosterrörelserna i hennes mage. Idag har hon varit superslö och bäddat in sig i ett litet hörn där hon mestadels vilar, förutom när hon äter då, vilket är väldigt ofta märker jag.

Hon är lite skygg tyvärr så jag undrar hur och när jag kan börja hantera ungarna? Om de blir fler än 10 ungar är det bättre att ta bort några då så hon klarar av att dia och sköta de små? Finns de risk att hon vaktar ungarna och inte låter mina fingrar komma nära?

Ja massor med frågor nu! Längtar så tills de kommer :) Pappan finns på bild i nåt annat av mina äldre inlägg…

Annons:
[Miss_björnbär]
5/19/13, 10:49 PM
#1

Vad fin hon är :)
Jag hade börjat röra lite vid dem så snart som möjligt för att jag är så nyfiken men jag är osäker på om man ska göra det! Så lyssna på dem som kan mer. Finns jättebra Artiklar om detta.

Bumsibum
5/19/13, 10:54 PM
#2

var små försiktig de första 3 dygnen i alla fall.. mer än 10 funkar nog.. min har 12 och diar i skift.. ^^ och är 2 veckor nu och alla mår bra så.. 🙂

shandi
5/20/13, 7:30 AM
#3

Tack så mycket för svaren :)

Idag är hon ännu tjockare 😃 Känns som att det kommer bli idag eller imorgon!

[Random_Sweet]
5/20/13, 3:22 PM
#4

Du kan nog pilla på dom på en gång! :)
Då lär dom sig att känna igen din doft/lukt.

Men om hon är lite skygg så kanske hon inte tillåter att du rör dom och kanske äter upp dom? Jag vet inte riktigt :/ Jag har pillat på mina på en gång, Men dom har alltid haft en tam och oskygg mamma, Så vet inte riktigt med skygga möss :/

Om det blir fler än 10 ungar så skulle jag rekommendera att ta bort några.. Kanske 2 - 3?
En mushona har 10 spenar(?) och oftast funkar bara ca 7 - 8 st, Så om det blir fler än 10 ungar så finns det risk för att några blir mindre eller i värsta fall svälter ihjäl!

[Miss_björnbär]
5/20/13, 3:41 PM
#5

Jag hade en skygg hona varpå jag började röra hennes bebisar några timmar efter alla hade anlänt. Hon var inte alls nöjd i början utan flyttade på dem två gånger så jag tog det lite lugnt och satte henne i en annan bur med massor av grönsaker och rån.
Hon kände ju givetvis att jag hade rört vid hennes bebisar så efter ca 3 dagar av att flytta henne till en annan bur när jag skulle pilla lite med de små så tänkte hon banne mig inte alls gå till den buren utan hoppade upp på en liten höjd i buren och satt och kollade på mig medans jag höll på med de små. Till slut fick jag även henne att komma fram till mig och sitta i handen :)
Så jag tror att man ska vara lite försiktig med en skygg hona just att man kan stressa henne och stress kan sluta hur som helst. Men så länge honan är hyfsat lugn så gick det bra för mig.
Detta är då vad jag har gjort och hur jag upplevde det men fler får gärna inflika med kommentarer om det.

Det med att kulla bort tänker inte jag uttala mig något om.

shandi
5/21/13, 8:50 PM
#6

Hon födde 13 tjocka bebisar inatt :) Hon och min andra tjej hjälps åt att ta hand om de små :)

Annons:
[Random_Sweet]
5/22/13, 3:35 PM
#7

#6 Lägg gärna upp bilder på dem! :D

Ska du kulla bort några? (Rekommenderar det..) Isf så ska du helst göra det dom första timmarna. 
Om bara en av mössen har ungar så kan inte den andra honan dia dem, Så dom kan tyvärr svälta även om det är någon mer som tar hand om dem.
(Vill inte låta elak på något sätt, Vill bara inte att någon ska svälta/bli "liten"..)

Velinga1984
5/22/13, 4:18 PM
#8

#7 Ungarna behöver inte kullas för att överleva. Honan kräver mycket och bra mat, samt att ungarna kan behöva stödmatas om man märker att det behövs.

shandi
5/22/13, 5:30 PM
#9

Ja jag har kullat några, de jag såg var hannar, utom en hane.

Det är hennes första kull också så jag tänkte kanske det var lättsammast för henne.

Var lite orolig eftersom det som sagt var både hennes och min första kull men hon och andra flickan har delad vårdnad nu så det verkar inte alls vara några problem :) Så detta är jubileumskullen! Det blir en Kryddkull! :) Lägger upp bilder snart :)

shandi
5/23/13, 1:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

två av bebisarna :) två dygn gamla! Kanske man börjar se teckning imorgon?

shandi
5/23/13, 1:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bebbar!

[Random_Sweet]
5/23/13, 2:42 PM
#12

#8 Men det bästa är ju om mamman kan ta hand om ungarna på egen hand :)

#9 Låter bra! :D 
Hur många sötisar är det nu? Och vilka är tjejer/killar :)

shandi
5/23/13, 5:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här kommer bilder på några bäsar. Visst ser de ut som de blir fläckigt? Det borde ju rimligtvis bli det.

Annons:
shandi
5/23/13, 5:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

"moster" som så duktigt hjälper till! Dock sugen på kamerasnöret här…

shandi
5/23/13, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Och lilla mamma som blivit så smal :)

shandi
5/23/13, 5:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Och lilla pappa :) Svår att få bild på!

Bumsibum
5/23/13, 6:23 PM
#17

grattis! =)

shandi
5/24/13, 7:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Tycker denna pojke är så söt med sitt lilla "bold head" haha :D

shandi
5/24/13, 7:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

härlig bild på familjen :)

shandi
5/24/13, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

NU börjar man se teckningarna ganska väl! Är så exhalterad!

Annons:
shandi
5/26/13, 10:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Nu börjar pälsen växa ut mer och mer.. Gud så fin de blir :)

Grodan
5/31/13, 2:16 AM
#22

#21 bebislycka!😍


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

shandi
6/3/13, 8:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Här är de nu!! 2 veckor gamla och helt underbara.

Antar att de är splash och lite annat som jag inte har så stor koll på? :) En helvit iallafall :)

shandi
6/3/13, 8:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

lilla högen! Tycker lilla flickan med svarta prickar kring öronen och på rumpan är så fruktansvärt fin :)

Pyretstylee
6/3/13, 8:34 PM
#25

Åh den som ligger överst :) Så himla fin!

Http://minfyrbenta.wordpress.com

shandi
6/3/13, 8:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Lite dåliga bilder men :)

ajanki
6/3/13, 8:37 PM
#27

Grattis till jättefina bebisar! ❤️

Annons:
shandi
6/3/13, 8:39 PM
#28

tack så mycket :D Det är full rulle med att utforska buren nu!

shandi
6/3/13, 10:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Vilken teckning blir det?

shandi
6/3/13, 10:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Spännande..  :)

[Random_Sweet]
6/4/13, 4:00 PM
#31

Så sjukt söta! :'D

Wic
6/4/13, 4:41 PM
#32

Vad roligt med kullen! 

Här är länkar till min kull som jag har dokumenterat sen födseln fram till nu (4 veckor)

https://www.facebook.com/wictoria.hoffman/media_set?set=a.569541143067438.1073741825.100000346728927&type=3

och lite filmer ^^

https://www.facebook.com/wictoria.hoffman/media_set?set=vb.100000346728927&type=2

Lycka till =)

shandi
6/11/13, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Uppdateringar från kullen! Håller på att bli tokig på att knappt kunna röra dem nu då de är i popcorn. Helt vansinnigt. Ville verkligen slippa det stadiet, och trodde att jag gjorde det i och med att de var så lugna men tji fick jag! Crazy!

shandi
6/11/13, 10:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

vit med svarta fläckar på rumpa och ögon.

Så nyfiken och ska knaga på allt!

Annons:
shandi
6/11/13, 10:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Mysig och lugn tjej :)

shandi
6/11/13, 10:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Förmodligen lugnast i flocken. Min favorit!

shandi
6/11/13, 10:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Lilla felskiten :) Helt omöjlig att hantera för tillfället. Poppar som en tok. Hoppas det går över!

Pennybus
6/11/13, 10:33 PM
#38

Nej gud vad söta 😍

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

shandi
6/11/13, 10:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Och lilla Pimpinell som jag kallar henne :) Dock taget för någon vecka sedan :)

shandi
6/11/13, 10:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Och lilla mamma i syrenen :)

shandi
6/13/13, 8:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Här är lilla gänget idag. Alla utom den jag sade var lugnast i flocken igår. Idag var hon superhoppig och rädd, tyvärr. De andra har lugnat sig.

Splashen visade sig vara en pojke så han har fått på prov flyttat till min stora muskille. Hittills funkar det bra men vi märker väl..

Jag undrar nu lite mer bland er som kan lite mer, gällande mössens teckningar. Jag blir fundersam gällande den svarta samt hon med svarta fläckar på rumpa och öron?

Annons:
Upp till toppen
Annons: