Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 913 ggr
Raggedydoll
5/22/13, 7:26 AM

Skabb frågor

Letade lite snabbt igenom M.I men hittade inte svar på alla frågor.

Var och hämtade hem 5 st hanar igår, en av dem är svårt angripen av skabb, ingen snack om saken, och en annan är nyangripen. Dessa 'r satt i karantär i mitt kök. Ska förbi vet idag och hämta medel. MEN.

1. Behöver jag behandla alla i hushållet eller räcker det med dessa nya? (har minimera all kontakt med de nya för att inte sprida det vidare)

2. Kan de smitta till katter?! 🤫

Ska sanera deras burar sen när de är behandlade, använder då Virkon. Just nu har jag haft på en lindrande salva på den värsta musen, han har kliar sönder öronen så det knappt är något kvar på dem :( 

Men nu måste jag iväg. Ska på utbildning hela dagen 🤓

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

Annons:
StillaSinnet
5/22/13, 7:47 PM
#1

vad för typ av skabb är det de är angripna av? menar du skabbkvalster? 

Har du läst artikeln?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
5/22/13, 10:33 PM
#2

Håller du karantän-liknande förhållanden behöver du bara behandla de nya djuren. Ofta gör man ju så när man har uppfödning att nya djur får sitta i annat rum minst 6 veckor och får då under denna tid behandling mot ev ohyra.

Nej, katter blir inte smittade av skabbkvalster som går på möss och råttor, men de kan ev färdas på dessa djur en bit och därmed smitta ner dina andra möss.

Jag råder dig att inte pyssla så mkt med de nya djuren under den tid de sitter avskilt. Ha dem gärna i ett rum dit ingen går, varken katt eller människa. Mata dem sist. Ha dem inte i kläder, i håret el dyligt. Ta endast ut dem och håll dem lite i händerna som du sedan tvättar noga. Osv…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Raggedydoll
5/22/13, 10:55 PM
#3

Yepp de får bo i köket. Det rummet används minst. Håller verkligen karantär liknande former. Katterna är utstängda därifrån med. Fick recept på stronghold som jag kan hämta imorgon. Idag har vi pysslat om såren på honom. Vet var lite chockad över hans tillstånd :( lider med grabben, och lider mer med att han fick vänta en dag till på behandlingen, men apoteket hann stänga och vet hade slut på sitt lager :( de brukar ha hemma! Veterinären misstänkte Mycoptes musculinis.

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

[cessi]
5/23/13, 8:26 AM
#4

Varifrån kommer dina möss om de hade skabb när du hämtade hem dem?

Lycka till med kureringen!

Raggedydoll
5/23/13, 12:52 PM
#5

Från en privatperson utanför halstahammar. Tack :)

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

Upp till toppen
Annons: