Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 649 ggr
[Iyen]
2013-05-31 06:28

Det perfekta avelsparet

Hur hittar man det "perfekta avelsparet"?

Jag menar då perfekt så att det "klickat" mellan ägare, och musen är frisk och skulle på alla plan vara en bra matchning mot den andra musen.

Jag tänker mig in i det scenario att om jag själv skulle vilja ta en kull, så skulle jag efter hand få köpa in massor av hanar OCH honor. Detta just för att hitta paret med "det". (Vad just "det" är lite olika på vem man frågar antar jag). Säg minst 5 hanar + 5 honor, det är 6 burar. Sedan hittar man det perfekta, genomför en parning. Och då får man en dräktig hona som sedan får ungar. Och en massa burar till… (Är det i praktiken omöjligt att ta en kull för sitt egna sällskap om man vill hålla ett lågt antal individer i hemmet?)

Vad jag undrar…. Hur hittar man det perfekta paret?
Jag vet att allt inte alltid kan vara perfekt. Men så gott som.

Du som är och har varit uppfödare ett tag… Har du hittat den perfekta matchningen? Gör du det varje gång eller strävar du fortfarande? Och hur skulle den se ut då?

(ber om ursäkt för felstavningar mm…. Word är upptaget av en märklig skolupg)

Annons:
Tsunamis
2013-05-31 09:13
#1

Det är svårt om inte omöjligt att börja sin uppfödning med den perfekta hanen och den perfekta honan. jag tänker ju så att jag vill ju uppnå något med min avel. Hur uppnår jag någonting bättre än det jag tycker är perfekt? Två perfekta avelsdjur ger ju förhoppningsvis lika perfekt avkomma. Avkomman är då samma som föräldrarna, inte bättre (och förhoppningsvis inte sämre).

Visst ska man vara kräsen i sitt val av avelsdjur och då kan det lätt bli som du säger att man kan få börja med ett 10-tal möss eller äga möss ett bra tag innan man hittar de paret man gillar. Just nu har jag nog bara gjort 1 matchning  på mina två år av musuppfödning som jag just nu är 100% nöjd med redan innan ungarna kommit. Men jag vet ju inte hur ungarna kommer bli än. Eller om det ens blir ungar!

En annan matchning gjorde jag i februari och de ungarna är nu snart 4 månader och blev väldigt bra. Men de föräldrarna är ju importdjur så där har ju två andra uppfödare redan jobbat med de linjerna länge.

Man ska alltid sträva efter att hitta det bästa man kan för att nå sitt mål med ännu bättre avkommor i den sort man satt som mål.

MvH  Tsunamis

Grodan
2013-05-31 13:30
#2

Iyen. Begränsningarna är: din kunskap och din erfarenhet. Ju flera möss du träffar, lär känna, desto duktigare blir du på att bedöma vad som är bra och dåligt. Dessutom med kunskap och erfarenhet skaffar du dig en nisch för vad du tycker om och inte tycker om.

Det är dock viktigt att lära sig att tycka om det som är bra och INTE tycka om det som är dåligt.

  • Tycka om snälla och trevliga möss som går att hantera för ägare och även andra människor

  • Inte tycka om stressade, överdominanta och elaka möss (ej flocksmarta)

  • Tycka om möss som är friska

  • Inte tycka om sjuka möss

  • Tycka om möss som är vackra och vältypade

  • Inte tycka om fult typade möss eller möss med exteriörfel ex trubbnos (för kort nos), sned nos, veckade öron, för kort svans, små ögon

  • osv

Hur bra en parning är vet du endast när du står med resultatet. Gärna då några generationer senare faktiskt. Du vet du massor om linjen och vet hur bra djuren var. Dessutom om du har hårda krav på dig själv och dina val av avelsdjur, noga kriterier att följa osv så vet du att om du lyckats avla ett par generationer så är det beviset på att det var bra djur.

Jag gör ofta mkt bra matchning av avelsparen. Förut tog jag bröllopsfoton för att förmedla det jag kände och såg, men insåg att bilderna sällan visade det. Oftast är det karaktärerna som matchas väl och sedan behöver ett tillkortakommande hos ena parten vägas upp av motparten. Aldrig att jag parar två kompakta och korpulenta möss. Den ena måste vara lång om jag nu absolut måste avla på en kort och korpulent mus… Bara ett exempel.

Dock blir inte resultatet alltid som väntat och det beror delvis på min avel, att jag just nu ganska utavlat och det ger då inte ett jämnt resultat. De flesta som vill ha en stadig avel och producera jämna möss inavlar hårt. Det gör jag inte just nu. Generellt sett.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Iyen]
2013-05-31 13:49
#3

Åh vad underbart med era lite längre svar! Jag blir så glad. Jag läser vad ni skriver och kommer läsa det igen. Ja, kanske det är svårt att hitta det perfekta paret att börja med. Kanske det då är väldigt svårt att få till ens egen lilla familj med möss hemma. Ens i en generation. Det kanske skulle vara tråkigt med avel om man hittade de perfekta mössen och det hela gick ut på att bevara det utan att öka inavelsgeaden till hundra. Som exempel, lite också men tanke på det grodan skrev. Om att gilla "bra" möss. Jag älskar mina flickor, men jag skulle inte vilja ha någon av dem som starten i ett avelsprojekt. De är charmiga, men de håller inte måttet. Jag kan inte sätta fingret på vad bara exakt. De är hur goa som helst med tre helt olika personligheter. Och jag kan heller inte helt förklara vad jag skulle söka hos ett par. Luddigt värre. Går det att förstå mig? Åh vad det är svårt att skriva vad man försöker fomulera i huvudet. Kaos. Fast…. Det kanske inte är möjligt att avla efter känsla? Givetvis på friska möss och övriga kriterier… Och hur ska man leta för att hitta paret med allt man söker? Utställningar, javisst. Tanken jag vandrar kring är att föda möss efter kvalité och extremt lite efter kvantitet. 1kull/år (lite mindre då.. Men ni förstår). Efter… Husbehov? Förekommer det att man kan låna en hane för parning inom musvärlden? Eller har smittoriskerna satt bom stopp för det? :/

Grodan
2013-05-31 14:17
#4

Känslan du har kan faktiskt vara rätt.

Jag kände en kvinna en gång som födde upp Sveriges snällaste möss. Jag frågade hur hon gjorde och hon sa att hon gick på känsla. Mer än så kunde hon inte säga. Hon visste inte. Hon tänkte inte på det. Hon satte bara ihop det par som hon KÄNDE var bra ihop… och gah vad fina och snälla de var… Så det hade hon verkligen känsla för. (Jag surar fortfarande över att hon inte kunde lära ut mig knepet… men det fanns tydligen inget…)

Vill man bara ha någon enstaka kull och ändå göra något bra för musvärlden på samma gång så tycker jag man ska samarbeta med en uppfödare. Man kan vara fodervärd eller lösa saken på annat sätt.

Låt oss säga att du köper några mushonor av en uppfödare av en lite mer intressant variant och inte Splash/Tricolor… Och du ställer ut dina tjejer och det visar sig att en av dem utvecklas otroligt väl och uppfödaren tycker att det vore toppen om den mushonan kunde träffa en hane av samma variant för det behövs sådana i musvärlden. Så du frågar om det finns en lämplig hane och efter lite letande så finner du och uppfödaren en mycket lämplig hane som inte bara är perfekt utan även trevlig, äldre, frisk och har bevisligen gett mkt bra avkomma… Du och uppfödaren parar din hona, du kan ha kullen hemma hos dig och uppfödaren kan hjälpa till med könsbestämning, sälja mössen och kommer själv att köpa någon av avkommorna elelr om ni har ett fodervärdsavtal så får hon hela kullen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Iyen]
2013-05-31 16:01
#5

#4 jag tror du sa något. Fodervärd, någon form av samarbete kanske skulle vara något i framtiden. Skulle säkert vara helt galet lärorikt också. Men det kan ju säkert vara svårt att få till ett bra sådant samarbete också. Först att hitta uppfödare som är intresserad av sådant samarbete. Och sedan så ska kemin mellan mig och uppfödare stämma… Och smaken bör ju inte vara allt för olika när det gäller vad som är en bra mus.
Men… Jag ska spåna lite på det. Kanske kan vara någonting/ en idé inför framtiden…

[Iyen]
2013-06-03 18:22
#6

Någon här som kanske skulle kunna tänka sig ett samarbete i framtiden?

Annons:
Grodan
2013-06-03 18:34
#7

#6 Vad är du intresserad av då? Och vart tusan bor den snälla kvinnan i sverige lite mer exakt?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Iyen]
2013-06-03 20:00
#8

:) Hur menar du intresserad? Vad jag ser intressant hos möss? Eller vad hur jag skulle vilja forma ett samarbete? Vad jag skulle vilja ha ut av ett samarbete? Jag tycker att det är kul/givande att studera mössen. Hur de fungerar tillsammans, se deras olika personligheter. Hur snabbt och flitigt och noga de fixar och donar i sitt hem. Om jag själv skulle avla skulle jag välja ut möss som känns harmoniska. Inte passiva/apatiska, utan möss som känns tillfreds med att befinna sig i fångenskap. Som har en balans mellan nyfikenhet och försiktighet. Man skulle nog kunna säga att jag är mer intresserad av musen som art än färggenetiken. Jag skulle kunna tänka mig att ett samarbete ger otroligt mycket kunskap till min sida. Och i utbyte skulle uppfödaren få…. Ja… Vad skulle en uppfödare få ut av ett samarbete? Effektivare avel mot ett specifikt mål tack vare en bredare genbas? (Vet inte) eller… Vad skulle en uppfödare vilja ha för samarbete? För mig är prio ett att uppfödaren vill ha ett samarbete. Och att hon/han/hen känner att det är hyggligt långsiktigt. Fast… Det är ju jätteviktigt att man som personer klaffar också, självklart. Men det beror ju också på vilken typ av samarbete båda parter vill ha.

[Iyen]
2013-06-03 20:03
#9

Glömde… Jag bor i Göteborg

[Iyen]
2013-06-05 21:05
#10

Så om någon ser detta och har frågor, vill veta mer om mig eller annat. Pm:a :)

Grodan
2013-06-05 21:08
#11

#8 Du skriver bra. Du känns vettig och seriös helt klart.

Du har inte snöat in på någon variant? Någon speciell färg eller hårlag som du gillar?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Iyen]
2013-06-05 21:14
#12

#11 jag får se om något klickar lite extra i Alingsås. :) ska skriva ett längre svar. Men nu kallar annat Tack förresten :)

Tsunamis
2013-06-05 21:20
#13

Tycker du ska prata en sväng med L8sson och hennes Banded :) hon bor inte i Göteborg men är ofta där och hon kommer till Alingsås. Temperament är viktigt och öppna burar kör med (mer kontakt med djuren som själva får komma fram) så jag tror ni skulle ha bra utbyte av varandra.

MvH  Tsunamis

Annons:
[Iyen]
2013-06-05 22:18
#14

#11 De flesta färger ser jag har sin tjusning. Men Jag ser också några som inte tilltalar mig lika mycket. Splash, är inte min favorit. Gillar när ögat kan "vila" på musen… hmm… luddigt?  Jag kan säkert svara mer på frågan efter Alingsås.

#13 Hennes Vädur va ju galet söt (hon la upp en bild i en tråd). Vi får se vad som händer 🙂

L8sson
2013-06-23 09:41
#15

Hej tack för mailet Iyen ;) vad skule du vara intresserad av att avla på? Enfärgade eller tecknade? :) Jag kommer tyvärr inte till Alingsås, men mina möss ska åka dit ;) Så om du pratar med nakenmuffen så kan du få kika på väduren ;) för han ska med hehe. Om det finns plats i nakenmuffens packning så tänkte jag skicka med två Banded grabbar till försäljning som du kan titta på och pussa på hihi ;) Jag gillar inte heller splash, jag gillar konturer, skarpa kanter mellan färgerna. Som någon ovan nämnde så lägger ner mycket tid på den sociala och nyfikna delen hos mössen, har öppna burar och pysslar med dom ofta. Därför jag inte har så mycket möss hemma, så jag hinner med alla. Även så jag hinner med kullarna jag har. Jag vill verkligen pyssla med dom så mycket jag kan så det får en bra start i det nya hemmet sen :) Vad du har för planer med att samarbeta får du gärna spåna på och berätta så får vi se, jag tycker det låter spännande! :D

[Iyen]
2013-06-23 11:18
#16

Åh vilket roligt svar :D Tråkigt att du inte skulle till Alingsås. Men jag ska hålla utkik efter väduren!

Upp till toppen
Annons: