Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 691 ggr
[ChinHeart]1
6/1/13, 10:49 AM

Möss som blir nakna

Hej! Det har gått jättebra för de 6 ungarna jag fött upp genom stödmatning och idag är de tre veckor gamla och två dagar gamla. Men nu för någon dag sedan så märkte jag att en började bli naken i ansiktet, det började på huvudet men nu börjar han bli naken under öronen och under halsen med. Snart har han bara som glasögon runt ögonen. Det ser även ut som han ska bli naken på benen och kroppen också! Men jag förstår inte, vad är detta? Min mamma som jobbar på en veterinärklinik kollade på honom och hans hud är inte irriterad eller något.

Idag ser jag att fler av ungarna håller på att bli likadana! På de andra börjar det under hakan och under öronen.

Jag såg på Mouse att två pälsade möss blev nakna med tiden, men jag förstår inte.. Det ska inte gå att dessa blir nakna? Deras mamma är Sh och pappa är Fz. Ungarna är alltså fuzzybärare, men fuzzybärare ska ju bli pälsade. Hjälp?

Annons:
[Iyen]
6/1/13, 11:27 AM
#1

Sätter en tass här av nyfikenhet. Har du någon bild?

[ChinHeart]1
6/1/13, 11:30 AM
#2

#1 Har försökt få en bra bild på det hela morgonen.. men att hålla en studsig musunge uppochner och samtidigt ta kort, är inte lätt! Frågade om hjälp men min syster tog ju bara bild på min hand! Så jag får vänta till nästa syster kommer hem, hon är lite bättre på det där..

Grodan
6/1/13, 1:43 PM
#3

Det blir förmodligen en nakenmus. (Jag vet ännu inte vilken genotyp denna har och om den har några ärftliga defekter. Däremot verkar den helt klart recessiv.)

Jag satt nyss och tittade på foton på en tjej i Holland tror jag, som har en kull med möss. Två hanar hade vid ca 2 veckors ålder lite tunn päls på huvudet. Sedan glesnade det för var dag. Det kröp sakta bakåt. Alltså först lite kal på pannan. Sedan runt ögonen. Sedan hela huvudet. Sedan nerför halsen osv… När hanarna var 20 dagar gamla var de helt nakna utom morrhåren.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VStromberg
6/2/13, 12:32 AM
#4

#3 nej, skulle inte tro att det blir nakenmöss i den kombon.. De är dessutom för gamla för att börja tappa (ja, de är efter i utveckling osv, men ändå gamla) och sen så sser det inte ut på samma sätt :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
6/3/13, 6:22 PM
#5

#4 eh? nähä…?

Jag vet inte vilka möss det rör sig om alls, det finns ingen info i #0.

Möss som fått för dålig mjölk från sin mor som små, kan tappa päls pga näringsbrist.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VStromberg
6/3/13, 6:52 PM
#6

#5 nä, men jag vet vilka musar det rör sig om ;) Känns skumt om det skulle finnas där, och isåfall är det lååångt bak. Alltså efter 20 generationer, typ..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Grodan
6/3/13, 8:05 PM
#7

#6 Ja, gener lever i många generationer, det är charmen med genetik… 😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vildvittrans
6/4/13, 4:30 AM
#8

Jag skrev till ChinHeart på Facebook innan men skriver det igen eftersom andra kanske vill läsa som inte har FB eller är medlem i grupperna där.

Jag är ganska säker på att pälsen återvänder och att håravfallet beror på näringsbrist. Ungarna lämnades av sin mamma och blev stödmatade. De är underviktiga fastän ChinHeart gjort ett fantastiskt jobb och inte kunde gjort det bättre.

Jag har själv haft en kull där en efter en tappade pälsen. De flesta blev i princip helt nakna, en behöll pälsen helt, någon blev fläckvis naken. Samtliga återfick pälsen. Här va orsaken densamma. Näringsbrist. Mamman ville inte veta av ungarna och jag hade en annan hona med äldre ungar som adopterade. Men de gick miste om den feta modersmjölken de så väl behöver. Jag insåg inte hur mycket modersmjölken anpassas o ändras beroende på ungarnas ålder. Mina vart också små, ruffiga i pälsen. De flesta överlevde men alla hade dåligt immunförsvar och jag förlorade en efter en med tiden. Ingen blev särskilt gammal. Nu säger jag inte att denna kullen kommer dö. De kanske har fått en betydligt bättre grund att stå på och kommer kanske klara sig utmärkt. Men just pälslösheten är jag säker på är orsakat av bristen på riktig modersmjölk. Någon annan på Facebook hade varit med om precis samma sak förr. Ska se om jag hittar min gamla tråd här inne också.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Grodan
6/4/13, 6:37 PM
#9

#8 Ok. Jag visste inte att det var den kullen. Jag kunde väl ha räknat ut det om jag hade varit lite smart.

När man sätter in ESBILAC är ju anledningen att ungarna inte får någon/för lite mjölk av sin mor (kanske har de t o m förlorat sin mor) och då är de redan lite efter näringsmässigt. Detta kan man inte rätta till alltid och då blir det pälsavfall ibland.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: