Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 833 ggr
Grodan
6/1/13, 2:22 PM

Stress

Bara lite ord om stress ang burstädning osv

Jag jobbar en hel del med stresskänslighet i min avel eftersom det är mycket viktigt för mig. En stor del går ut på att se hur mössen klarar av att bo i precis lagliga burar, dvs ganska små burar. Möss som inte klarar det avlar jag inte på.

Överdominanta hanar avlar jag heller inte på. Jag kan göra ett undantag om jag importerat, men har sedan ett noga urval av sönerna så att jag går vidare på den som har det mest stabila temperamentet.

Vuxna hanar klarar inte alltid av att flytta, speciellt inte mkt dominanta hanar. Sådana hanar säljer jag inte om jag kan låta bli, men ibland blir det fel. Detta hände första gången för bara något år sedan, att jag sålde en vuxen Burmesehane som i sitt nya hem blev aggressiv. Jag skulle säga rent aggressiv faktiskt då han vid flertalet tillfällen bet människor i det nya hushållet. Och detta trots superbra temperament i flera generationer bakåt - ev kan jag släktforska och hitta något snedsteg… Det intressanta är att denna Burmesehane hade två bröder i Longhair som var lugna och trevliga och klarade av att flytta i vuxen ålder bättre. Vilket förstärker min övertygelse om att Longhair väldigt sällan är överdominanta eller har lätt att bli så stressade att de bits.

Men man behöver förstå att det är jobbigt för en vuxen mushane att flytta, för det innebär flera olika moment som var för sig stressar honom. Han flyttar till ny miljö/omgivning, ny bur och även en ny matte/husse. Om man kan bör man låta honom få med sig något som luktar välbekant och han bör få ha detta i sin nya bur i alla fall i 2 veckor.

Jag tycker man kan prova att ta med mushanen på utflykt (i Transportbur med gurka mat o toarulle) för att se hur han reagerar. Klarar han det dåligt och uppvisar stress eller aggressivitet så tyvärr, då bör han få bo kvar i sin bur i sitt gamla hem och inte gå i avel.

Hur ser man om en mushane är överdominant?

Vid burstädning där allt är rent, diskat, skurat och gamla tygbitar utbytta mot nya reagerar en mycket dominant hane med att gnida in allt med urin. I en grupp med hanar kan det uppstå bråk, så i ostabila hangrupper rekommenderas inte att städa allt samma dag.

Nuförtiden städar jag inte rent till 100%, så alla möss får i princip ha någon revirlukt kvar. Jag kan dela upp momenten. Städa burar noga en dag och byta hängmattor nästa dag. Typ. Men inte alltid. Min extrema noggrannhet förde nämligen med sig väldigt mkt problem 2010 när jag fick in Splash och möss med de nya "rossel-bakterierna" eller hur jag nu ska säga. Mina möss hade helt enkelt inte immunförsvar nog för det för att jag alltid tvättade händerna mellan burarna, städade kliniskt rent, supernoga med att inte låta okända möss hälsa osv…

Så jag har släppt på det. Sluta tvätta händerna är jättesvårt, jag har tydligen lite nojja och gillar inte att ha smutsiga händer, så det går väl lite si och så med just den punkten. Men annars kan jag säga att: Nu får bakterierna härja fritt. Jag kan även låta möss byta smutsiga hängmattor med varandra för att stressa dem, men även för att låta dem vänja sig vid varandras bakterier…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Velinga1984
6/1/13, 2:58 PM
#1

Oerhört intressant artikel :D Jag tillhör dom som har samma bakterieflora på alla möss genom att de byter inredning mellan sig. Jag tror på att det ger starkt immunförsvar samtidigt som det automatiskt gallrar ut mins avelsmöss från de "rena" sällskapsmössen. Honorna har aldrig brytt sig om detta men det visar sig på hanarna. En hane blev som en igelkott och piskade svans om han fick inredning som funnits i en killbur. Denna hane finns inte längre av annat skäl. Märker på en hane jag har här hemma att han piskar hårt med svansen och försöker nafsa när min sambo ska hantera honom. Alltså inget avelsmaterial då han faktiskt ska kunna hanteras av alla. Mina möss bor i vardagsrummet, det är högt i tak med barn, tvn som står på och musik som spelas. Alla möss fixar inte att bo här då det krävs hög stress-tröskel men i gengäld har jag stabila möss. Inga sönderbitna burar trots tunn plast, inga galler-gnagare, inga barberare eller andra stress-relaterade orsaker. Hittills får tilläggas, för det kan komma. Nyinköpta möss börjar sin tid här i sonens rum där det konstigt nog är lugnast och flyttar sen ut när karantän är över ;)

Grodan
6/3/13, 2:52 PM
#2

#1 Mycket lika tänk där anser jag.

Jag vet inte om det här med "rassel" (ordet tror jag amaira hittade på, men det beskriver så väl många engelsktypade möss) också är stress.

Och om jag sätter ner handen i en låda med engelsktypade möss så väljer jag inte de som rasslar snabbt iväg, utan de som är orädda och gärna intresserade av mig. Upplock ur låda säger en hel del om mössen anser jag. Det är också viktigt att unga engelsktypade möss inte blir skrämda när de blir upplockade, de kan bli så svårt traumatiserade att det är svårt att etablera kontakt med dem, vilket ju också försvårar utvärderingen av avelsdjuret…

Kanske är rassel bara ovana vid mänsklig kontakt. Mössen hanteras inte. Dock stämmer det inte alltid tycker jag. Däremot kan jag se en parallell mellan popcornålder och rassel. Men som sagt, rassel är ev inte stress utan otamhet. Ärftlig otamhet där mössen inte trivs i fångenskapen riktigt. Och att inte trivas i fångenskapen, dvs på alla punkter och även med sin människa/sina människor, tror jag är mkt stressande.

Om sedan den mus som är rasslig i buren även är rasslig i handen och på rastplatsen så tyvärr, då är den inte lycklig med sitt liv. Jag får alltid känslan av att jag besvärar dessa möss när jag ska umgås med dem, de tycker inte om mig och de vill inte…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
1/7/14, 12:13 PM
#3

Jag har sålt/omplacerat flera vuxna hanar till ajanki och inte en enda gång har det blivit problem. Därför skulle jag vilja höra hur du ajanki gör med dina nya hanar när de kommer hem till dig. Vad är det du gör som hindrar dem att "flippa ur" att bli  så stressade vid sin nya miljö/flytt osv att de börjar revirvakta eller blir aggressiva?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
1/7/14, 12:49 PM
#4

Ja ordet "rassel" och "rasselmöss" kommer från mig. Jag skulle kunna byta ut ordet mot "livrädd", eller helt enkelt hysteriskt rädd! För det tycker jag är vad de här mössen är, eller blir när jag visar mig. Den som har varit med om en rasselmus´ beteende, vet vad jag pratar om utan att behöva tänka efter: I samma ögonblick den blir varse att jag finns där (även bara utanför buren), rusar den iväg och gömmer sig, så fort som den bara mäktar med! Spån och bottenmaterial sprutar, finns det saker (leksaker eller annat) i vägen far sånt också. Det bara "rasslar till" i buren, så är musen borta. Rassel finns hos vissa "linjer" eller vad jag ska säga. Antagligen där man inte avlat på att få bort det, utan lagt större vikt vid andra egenskaper, och låtit rasslet slinka mellan fingrarna. Och det är långt ifrån alla möss som har rassel-anlagen, även om de är rädda och helst springer och gömmer sig. Mina möss som jag har nu, blir ALDRIG så!!! Inte på DET viset, ens om jag missar att hantera ungar när de växer upp.

Grodan
1/7/14, 1:01 PM
#5

#4 Jag vet idag lite mer om vissa linjer av Engelsktypade. Att man blandar in vildmus. Det förklarar väldigt mycket varför en del möss är livrädda. Inte bara lite rassliga utan supersvåra att hantera, livrädda och mkt svåra att hantera. Jag ogillar det så mycket och kommer inte att köpa in sådant mer. Jag vill inte längre stödja det jag anser är osund avel alls.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
1/7/14, 1:13 PM
#6

#3 Jag gör lite olika beroende på hur musen är i temperamentet. När jag fick hem Stoeterij (hollandshanen) så lät jag han vara ifred ganska länge, gav han bara mat och vatten, pratade med honom, hade handen nere länge i buren utan att röra honom o.s.v när jag såg att han hade vant sig vid det så tog jag upp honom ibland i en rulle, kartong eller nåt, jag tog honom aldrig direkt i handen när jag såg att han inte ville det. så småningom blev han ganska lugn och jag kunde ta upp han utan problem.

Något jag gör med alla nya möss jag får hem är att i deras nya bur hos mig så häller jag alltid ner strö m.m från petboxen han/hon suttit i, på det viset blir lukten alltid den som musen är van vid. Jag pratar mycket med mina möss och extra mycket med dom nya, så att dom vänjer sig med mig och min röst. Nåt som är extra viktigt är att aldrig tränga sig på en ny mus hur gärna man vill (jag pratar om äldre möss nu) låt dom bo in sig ett par dagar och sen kan man sätta igång och hantera dom:)

Sista musen jag fick hem från dig Xlustermus, är den lättaste killen hittils! Han är så oerhört go, snäll och lugn, han pockar på uppmärksamhet varje dag, men på ett bra och helt ostressat sätt❤️

Annons:
Grodan
1/7/14, 2:39 PM
#7

#6 Mycket av det är helt självklara saker.

Du kanske hinner förbereda musen ganska mycket innan upplyft? Du pratar samtidigt som du lyfter buren till ett bord där du öppnar buren…?

Hur gör du med de nervösa hanarna, de som piskar med svansen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
1/7/14, 3:51 PM
#8

#7 Ja, dom är kanske självklara, skrev bara hur jag gör.

Ja, jag pratar mycket med dom, ser till att dom hör och ser mig:)

Har bara haft en som piskade med svansen och jag blev helt ställd…jag hade precis haft andra hanar i handen och tydligen reagerade han på det. Så han blev väldigt osäker tog jag det som, en ny miljö, ny människa och så stank jag hanmus…jag satte ner han, tvättade mig noga och tog upp han igen och då piskade han inte med svansen, men han är fortfarande ganska springig och svår att få riktigt bra kontakt med. Jag är förvånad för hos uppfödaren var han jättelugn och trevlig, han har dessutom många av mina möss i stamtavlan (som har bra temperament) så denna gång känns det som jag misslyckats. Får ge han mer tid, han har vart hos mig i 2 månader nu.

Grodan
1/7/14, 4:22 PM
#9

Ja, jag har märkt att om man pratar mkt med mössen så är det annorlunda. Även vad man har för bur. Har man öppen bur (typ samla-låda) där man bara far in med handen så kan mössen ha svårare att förstå vad som händer än om man lyfter buren till bord och sedan öppnar…

Jag har haft några som piskat med svansen på rastplatsen. Jag har noll tolerans mot sådant. Visst det luktar annan hane på rastplatsen, men mot mig ska ingen mus vakta eller piska med svans.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
1/7/14, 4:26 PM
#10

Ja, det blir stor skillnad om man pratar med dom! Som du skriver så är det ju ganska klart att dom reagerar om nån bara stoppar in en hand och dom inte ens märkt att nån är där… Håller med dig, dom ska inte piska med svansen mot folk!

Upp till toppen
Annons: