Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1194 ggr
Grodan
6/5/13, 4:58 PM

Kostnad

Många frågar vad det kostar med möss per månad.

Vi har våra möss på olika sätt, så kostnaderna kan variera väldigt. För att få lite underlag till en artikel så undrar jag om Ni kan hjälpa till med att skriva ner vad era möss kostar osv.

Kostnad för mat och strö per månad beror på hur många möss du har, vilket bottenströ du väljer och hur ofta du städar buren. De största kostnaderna är dock inköp av möss, bur och tillbehör.

  • pris per mus 50-150 kr st

  • bur och tillbehör 200-1000 kr

  • strö - varierar oerhört beroende på vad du väljer och vart du bor osv, men låt oss säga 50 - 300 kr i månaden

  • torrfoder kanske 100-200 kr i månaden

  • färsk mat 100-500 kr i månaden

Ett normalt torrfoder som du kan blanda själv och som räcker 1-2 månader kan kosta någon hundring. Vissa saker blandar du i mycket av och vissa mindre av så det går inte att säga exakt vad kostnaden blir…

  • Mathavre, 425 g, ca 13 kr (Kungsörnen)

  • Matvete, 425 g, ca 13 kr (Kungsörnen)

  • Kornkross, ca 400g, ca 10 kr

  • Havrekli, 300g, ca 13 kr (Kungsörnen)

  • Vetegroddar, ca 10-20 kr ?

  • Solrosfrö

  • Oskalat sesamfrö

  • Helt linfrö, 1 kg ca 20 kr (räcker mycket länge)

  • mm


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
StillaSinnet
6/7/13, 8:31 AM
#1

Mina möss (150st) kostar/månad

150.- styck i inköp. De få gånger jag köper. De flesta föder jag upp själv. då och då byter jag med någon uppfödare men värdet vid bytet är ändå 150.-/mus.

100.- totalt om jag bygger buren själv, men låda, låt och liminräknat, och jag använder tomkartonger till hus och papper som berikning som kastas vid varje städning.

7-800.- Mat (sädsäckar från Granngården plus tillskott från Ica)

300.- strö, helst Chipsi annars lättströ (hampa), ca25L vilket är 1,5 bal lättströ som kostar 169.-/bal. Chipsi är lite dyrare. Jag städar minst 1 gång/14 dagar. Oftare hos mamma med kull där det blir många möss och oftare hos hanar som luktar starkare. Jag har ca 55 burar och de flesta är hanar.

100.- mycket av färskmaten får jag gratis från jobbet, och då är det tal om salladsblandningar, kokt pasta, ärtor, majskorn, kokt broccoli osv, men jag köper en del för att få rå och färsk mat. Tex fryst lax så det finns i frysen till mössen och råttorna, och då och då köper jag färsk broccoli och färsk majs. I övrigt får de av hushållsmaten här hemma i form av färsk nötfärs, färsk frukt osv.  Den kostnaden har jag hummat med. 

jag räknar med drygt 1000.-/månad i löpande utgifter. Där till kommer veterinärkostnader, mediciner, medlemskap i SVEMUS, utställningsavgifter, resor (bensin), så min hobby blir betydligt dyrare än så per månad :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
6/7/13, 5:45 PM
#2

Jag har inte räknat på vad mina möss kostar faktiskt. De stora utgifterna är dock strö och mat givetvis.

Jag köper strö från Granngården, zooplus eller annat. Kör med Toa-Lätt, Hampaströ, Bokflis, Majskornsströ, Alflis just nu (men kommer verkligen att sluta med det - det är ju värdelöst och blir dyrt i längden!!!)

Köper även säd från Granngården eller Lantmännen. Havre, Korn och Vete. Fröer, nötter + färskmat mm från ICA, Willys eller CityGross. Grönsaker mest från LIDL…

Åker till sopstationen 2-3 ggr i månaden med bajssäckar… lol (bensinkostnad)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
7/18/13, 2:26 PM
#3

Berätta gärna vad era möss kostar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

lol girl
7/18/13, 3:13 PM
#4

Hmmm….

Köpte mössen för ca 100 kr/st

Burar hade vi… 

Botten strö ligger väl på kanske 100 kr månad då säcken räcker länge! ^^

maten är väl runt 40 kr månaden skulle jag tippa på, färsk mat 20 kr tror jag! :) Sedan är det lite matrester då och då, men det orkar jag inte räkna ut! ;)

förlåt för ett flummigt inlägg…. Har feber o är lite däckad… ;)

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

nadinemachines
7/18/13, 6:46 PM
#5

Jag har två möss som kostade 150 kronor tillsammans.

Bur hade jag redan, men locket som jag gjorde själv kostade väl nån hundring eller så. Strö (toalätt) inhandlas någon gång i månaden, ca 26-30 kr/paket :)

Torrfoder har jag bara köpt en gång hittills (i mars) och det kostade kanske 100 kr. Färskmat blir ingen extra kostnad då jag tar av det som finns hemma :P

Upp till toppen
Annons: