Annons:
Etiketterföreningutställningträff
Läst 598 ggr
StillaSinnet
2013-06-07 10:37

Något hände i Villingsberg...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

99 möss var anmälda, många CERT, många PKn blev utdelade och standarden var kanonhög!

Men…vad tråkigt det blev…mina älsklingsfärger är svart, sö cr, rö cr och blått i korthår. Ja, det kryllade av dem. Inte bara mina. Några choklader från Gutke piggade upp, men var fanns alla tickade??? Funderar

Efter utställningen tog jag en titt på de möss som inte blivit sålda. Hanarna var kvar så klart. Bland Vattnadals möss fanns två hanar, precis tillåtna att få flytta och i samma ålder som mina egna satiner hemma så jag nöp dem. En agouti och en argente, båda texlar. Helt olikt min uppfödning. 

Nu kan man köpa möss bara för att pussa på dem, och det var mitt syfte med dessa.

Så nu, ca en vecka efter utställningen blev jag plötsligt sittandes här hemma ensam i tystnad och hann fördjupa mig i reflektioner. Det händer sällan att den tiden finns nu för tiden tyvärr.

Varför ställs så få tickade? Varför ställs så få texlar? De kan inte konkurrera med solida engelsktypade korthår? ja, det är säkert en aspekt…därför tycker jag Elin gjorde rätt när hon i helgen valde att se på de varianter som är svårare att föda upp med större respekt och plockade upp de bästa av de svåraste till BIS-final. 

Nu sitter jag här med två korstypade och tycker de är gudomligt söta. jag hoppas att fler vågar satsa på tickade möss, och texlar. Jag vet några som kämpar på och det är så himla bra att ni finns! Gud så tråkiga utställningarna skulle bli annars. Fram för större variation Tummen upp

Här är ursöta Vattnadals Young ag tex och Vattnadals Yamin ar tex

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
[Miss_björnbär]
2013-06-07 12:05
#1

Det tänkte jag på, för mig är texel, tan och fox mest intressant. Det är något jag verkligen vill hålla på med. Men det verkade vara få av dessa tyvärr. Men nästa år så kommer jag, då blir det lite mer sånt :) Vill bara hinna få fram det jag söker efter och i år hinner ingen bli 2 månader till Alingsås :( Men det var ändå väldogt intressant på utställningen! Lärde mig så mycket, en av de största anledningarna till varför jag åkte :) Ne dags att utfodra sambon nu då :P

Littlem
2013-06-07 12:47
#2

Ja "tyvärr" går det ju lite modefärger. Hade faktiskt tänkt ta med några agoutis men fick en knäpp o tänkte att Elin hade med sig. Men hon får ju inte ställa för sig själv utan hade ju bara till salu :P

Men visst vore de kul med fler varianter på utställningar. Men då behövs det nog att fler domare tänker som Elin gjorde vid slutbedömningen i helgen. För får man aldrig nån placering med annat än solida färger så förstår jag man tappar suget o ställa annat.

Velinga1984
2013-06-07 14:46
#3

Jag tror att vissa väljer att satsa på sånt som vinner, lätt att få placering och faktiskt även relativt lätta att föda upp. Min åsikt är baserat på at det är mest svart, rö/sv cr och blått som ställs och ofta placerar sig. Jag är en av de som gillar tickade och hade gärna köpt fler om jag kunnat. Hemma har jag 2 sk puss-killar, en blekt ar cr och en blekt si-ag med 6 baktår. Den blekta ar cr var tänkt att säljas men då bröderna själva valde att ändra flockar så blir han kvar då han bor med den blekta si-ag. De kommer aldrig ställas ut då jag inte vill riskera att de blir ovänner men likt väl så är det 2 underbara grabbar på 7 månader :) Jag kommer ställa tickat i Alingsås, så vore kul med fler ;) Jag vill som många vet föda silver agouti, ett mål som nästintill är omöjligt för mig då jag har max-plats för 20 möss hemma samt har otrolig otur med lämpligt material. Jag kan inte nämnvärt mycket genetik och tänker säkert helt fel, dessutom är jag kräsen med att sälja möss. Varför då en sån avancerad variant? För att den är vacker och just det, svår att få fram korrekt genotyp. Utmaningen att läsa genetik kontra resultatet med de möss jag har är mer värt än snygga solida möss :D Otroligt imponerad av Elin att plocka fram sina standard-möss på annat sätt, kanske något att fortsätta på. Den bästa i varje grupp, istället för de med mest poäng.

Tsunamis
2013-06-07 15:19
#4

Själv har jag alltid gillat vittecknat och har haft en tendens att vilja ha dem i svart. Men här hemma har det hänt något som inte jag heller räknat med och det är att 18 av ca 28 är Agoutis! Har även en drös blekta Coffee agoutis, ett par Cinnamon och en Argente. Så majoriteten här hemma är i alla fall tickat 😛

MvH  Tsunamis

Grodan
2013-06-07 17:15
#5

Det är ett globalt fenomen sedan många år att tickade är ointressant, ändå är ju välavlad Agouti, Cinnamon och Silver Agouti de vackraste färgerna som finns.

Idag kryllar det av Silver Agoutis från Henry, i Sverige, så jag tror nog vi kommer att se mycket tickat framöver. Dock kanske inte så bra, det beror helt på hur man kan förvalta dem. Tickat är inte lätt att avla.

Att det finns få Texels kan bero på att vår (min) gamla linje var ganska ensam i världen. Det finns inte många som seriöst avlat Texel i många år. Man kan hitta några enstaka i Finland och Polen. De stora mus-länderna Tyskland och Holland ekar tomma på hårlagsmöss.

I a f så har Texels med anor bak många år utan inblandning av importer i stort sett, tyvärr visat sig lite klena. De har smittats med ny bakterieflora och strykt under i Rossel. Här finns ett stort och hårt jobb för de som orkar, vilket ju tyvärr musuppfödare inte gör. Jag har ingen statistik över hur många som startar med musuppfödning och sedan efter bara något år ger upp, men siffran är hög.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: