Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 328 ggr
[MinIda]
2013-06-08 08:07

Startdjur ?

Hej. Jag vet att det här är om flera smådjur men det gäller också möss. Jag skulle vilja skaffa ett/två husdjur och har fastnat för möss,råttor,dvärghamstrar men jag undrar vilket av dom ni tycker är enklast att starta med och varför.

Tacksam för svar 🙂

(Visste inte grupp)

Annons:
[Iyen]
2013-06-08 09:16
#1

Man ska satsa på det djur som hjärtat dunkar för. Samtidigt som man har en plan för hur man ska lyckats ta hand om djuret under livet gång.

 Råttor har jag för mig kräver en del uppmärksamhet, gillar att vara ute och se sig om i bostaden. Kanske svårare att ta med sig ifall familjen vill åka bort ett par dagar. Jag upplever dom som mer krävande. Men jag upplever de också som lättare att få helt tama. Och att skaffa en råtta är ingen bra idé. Råttor är flockdjur, viktigt att komma ihåg. Ungefär som musflickor (om du har läst här på siten lite). Min Gregor (en råtta), älskade att vara nära, hans kompisar tyckte inte riktigt så. Han hoppade från hyllor bara för att vara nära. Och, jag hade någon form av inkallning på honom. 😕 Saknad…

Ja möss är trevliga djur kräver inte så mycket av ägaren. Du har antingen en hane, eller en grupp med två honor eller fler. Och jag har förstått de erfarna här på forumet så är tre en bra siffra. Men det vet du säkert 🙂 De bits inte/hoppar inte från handen utan är på så och sätt lätta att hantera. Jag har inget negativt att säga om möss 🤔 De är lätta husdjur fast tänk isåfall på att ge dom bra mat och hålla hygienen hög inne i buren. De kan lukta en del, fast lite såpa fixar biffen! (ööh, inte tvätta mössen alltså…. utan buren…. höhö)

Dvärghamstrar…. I nuläget har jag massor att skriva om dessa dj*vulens påfund…. 😎 Men ska se vad jag hinner…
Jag har BARA erfarenhet av roborovski dvärghamster. De är väldigt söta och gulliga, bits inte nämnvärt och lägger inte smuts i vattenskålen (som vissa möss gör…jämt) De ska egentligen leva tillsammans. Mina gör inte det. De har bråkat, flera gånger så att blodet sprutat. Och en gång, vid en rymning befarade jag att jag skulle få akutavliva en av dom. 1 är från djurbutik och två är från en tjej som fött upp dom själv. Djurbutikskillen startade osämjan, fast de andra två fortsatte den. Och skulle ha fortsatt med bråken in i det sista. Så mitt råd är, om du väljer dvärghamster.. Köp två ungar samtidigt (om du vill följa rekommendationerna) och ha en rejält stor bur med två av allt. Och en extrabur.

O `n  O

[Miss_björnbär]
2013-06-08 10:52
#2

Tycker du fick jättebra förklarat här över :) Enda är väl att råttor också är större, äter mer, vill ha större burar men dessa underbara djur älskar jag :) Möss kräver inte alls lika stora burar, men de äter mycket om man jämför med hur stora de är (alltså inte typ tre nävar med mat på en dag men du förstår nog) men har man inte tiden för råttor så är möss ett bra alternativ plus att råttor blir nästan alltid sjuka en gång under sin levnadstid (min erfarenhet och vad jag läst mig till) men jag tycker både möss och råttor är helt underbara djur och vill inte leva utan mina små

[Iyen]
2013-06-08 16:39
#3

#2 tack :D

[MinIda]
2013-06-08 16:43
#4

Tack för svar hörni 😃

Upp till toppen
Annons: