Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1899 ggr
Pennybus
2013-06-09 20:05

Skogsmöss

Hej! Ute hos kaninerna(Som bor i ett förråd vid tomtgränsen till skogen) och vi har haft skogsmöss hos oss i 3-4 år och de blir bara tamare och tamare och jag funderar på att fånga in någon eller några, då jag alltid velat ha möss eller råtta. Jag undrar om det är lagligt att fånga in de, då de i princip bor i kaninernas burar, äter höet, pelletsen och dricker deras vatten. Har även matat de pellets direkt ur handen. Vi har ett omgjort skåp(litet till ett skrivbord) så vi byggt om till en tvåvåningsbur, med en liten ramp, och den har en dörr med stålnät som kanske är 1cm i varje sida på nätet, kvadratiska rutor alltså. Tror ni mössen tuggar sig igenom nätet/buren? Kan ta en bild imorgon, om så skulle önskas.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Annons:
[Miss_björnbär]
2013-06-09 20:07
#1

Det är inte lagligt.
Skaffa vanliga tammöss istället om du är så sugen, tycker jag verkligen att du ska :)

Pennybus
2013-06-09 20:10
#2

#1 Då vet jag det, blev sugen på tammöss då färgerna är helläckra, och de verkar snällare x)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

shandi
2013-06-10 22:26
#3

Vart bor du? Har ett gäng sötnosar till salu om ett par veckor :)

Pennybus
2013-06-11 19:18
#4

#3 För tillfället är jag mer intresserad av 2-3 honor, jag bor i Göteborgsområdet :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

shandi
2013-06-11 22:09
#5

okej :) Ja det är honor jag har :) men det är lite långt bort tyvärr, bor i Härnösand nämligen! :)

Pennybus
2013-06-12 22:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Kan förövrigt nämna att dessa små rackar hoppar upp på mig när jag är i kaninboden och grejar, och de är helt överförtjusta i solrosfrön, sötnosar.

De får dock stanna där uppe så länge mamma vill, hon vill sorgligt nog ha bort de därifrån då mamma misstänker att de dragit med sjukdomar till ninerna I:

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Annons:
hejkomochhjälpmig
2013-06-12 22:16
#7

Men gud vad gulligt med riktiga vilda skogsmöss som lever i det fria som de ska men som ändå är tama! ❤️  Den där ser rätt ung ut tycker jag, så söt!

Pennybus
2013-06-12 22:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Ja, de började bli tama för några år sedan, tror det har något med att jag handmatade de kaninpellets xD Men de är väldigt trevliga för att va vilda, ganska roligt att överraska de, när de sitter och äter solrosfrön och man petar till de och de flyger upp i luften xD

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

hejkomochhjälpmig
2013-06-12 22:26
#9

Mwhaaaa! 😘Haha, har de ökat i antal på dessa åren tro? Fri kost och logi lär bli många musbarn det ;)

Pennybus
2013-06-12 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Ökat har de definitivt gjort! Vi hade kanske 2-3 möss de första åren, nu är det 6-10 st, antagligen finns det ungar, vi har nog slängt ut en del när vi städar burar o.s.v. dock ):

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Grodan
2013-06-12 22:37
#11

Hur söta de än är så… De KAN faktiskt sprida smittor. Smittor som kan vara farliga för människor. Så jag skulle inte råda dig att mata dem och göra dem tama. (Jäij, dax att säga nu när hon redan tämjt 10 st… men bättre sent än aldrgi)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Pennybus
2013-06-12 22:42
#12

#11 Mamma ska köpa något gift m.m. då hon tror mössen är boven till att våra kaniner fått myxomatos och nyser m.m. så de ska bort snart ändå :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Vattnadal
2013-06-23 22:21
#13

#12 Ta hellre slagfällor, eller fånga in dem i fällor och släpp dem i skog många km bort. Gift dör de så långsamt och plågsamt av.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Upp till toppen
Annons: