Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 360 ggr
[RedHood]
6/16/13, 11:46 PM

Måste bara fråga...

När folk skriver att de "kullar bort" nyfödda, menas det att de tar bort dom? Alltså dödar dom? Vill inte låta negativ men om det är så som jag misstänker så får någon gärna förklara varför :)

Annons:
Sync
6/16/13, 11:53 PM
#1

Du har helt rätt. Man avlivar pinkisar. Kullar bort.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

[RedHood]
6/16/13, 11:58 PM
#2

Men varför gör man det? :(

Sync
6/17/13, 12:01 AM
#3

Oftast är det pga för stora kullar. Man anser att modern inte kommer att klara av det. Oftast är det då också hanar som avlivas, då de är svårare att sälja. De tar plats (eftersom de oftast får bo ensamma) och luktar. Finns också fall där bebisen har någon jobbig missbildning etc som avgör valet att avliva.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

[RedHood]
6/17/13, 12:08 AM
#4

#3 Ja, när du säger det så..när jag läste det så lät det så hemskt men jag tänkte kanske inte tillräckligt långt skulle jag tro :/

Sync
6/17/13, 8:56 AM
#5

Man gör det fort och på ett sätt där djuret inte plågas. Ja, det är ett hemskt beslut att göra. Även jag har gjort det. Men då hade jag en anledning. Det finns folk som kullar bort nästan vid varje ny kull. De kullar bort hanar för att inte behöva sitta med dem senare och inte få dom att bli sålda. Själv tycker jag att kulla bort utan en Riktig anledning är riktigt dumt. Vad är poängen med att föda upp och sedan avliva för att det är en hane? Hmm. Vill bara säga att det finns folk med och utan anledning till kullning.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

[RedHood]
6/17/13, 10:22 AM
#6

#5 Håller med! Tycker det är riktigt hemskt att kulla bort bara för att det är en hane :( Är hanar annorlunda? Jag kan inte möss, följer bara för är intresserad. Klart blir det alldeles för många bebisar så kan jag förstå lite men riktigt tråkigt ändå :(

Annons:
StillaSinnet
6/17/13, 10:46 AM
#7

#6 i andra länder är det fortfarande tillåtet att kulla hundvalpar, vilket svenska uppfödare också gjorde innan det blev förbjudet här. Mushanar luktar starkare och kan komma att kräva egen bur, så de är svårare att hålla många av och svårare att hålla doftfria. Allergiker reagerar oftast mer på hanar. Det är några av anledningarna till att just hanar kullas bort. Dessutom har inte alla uppfödare möjlighet att sitta kvar med stora kullar om de inte får ungarna sålda till bra hem. Risken finns att de istället slumpas bort till höger och vänster och får dåliga hem där de genomlider sin levnad i makten på en okunnig ägare. Det kan då vara bättre att spara få ungar i kullen som man kan hitta bra hem till i stället. Men kullning är ett ständigt aktuellt samtalsämnet och inte ok för alla. Man missar tex mycket värdefull genetisk information om man kullar. Det är svårt att analysera och utvärdera tex hur många möss i kullen som fick tumörer innan ett år om hälften kullades vid födseln

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[RedHood]
6/17/13, 12:20 PM
#8

#7 Tack, då förstår jag lite mer :) Menade inte att låta negativ, alla får göra som de vill och jag vet inte vad jag tycker om det men den dagen då jag kanske får en kull eller planerar på något djur så får jag säkert fundera över det. Tack för alla svar!

Upp till toppen
Annons: