Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 499 ggr
[AndreaPirlo92]
6/18/13, 7:13 PM

Vad kan jag göra?

Floras kompisar har dött och jag misstänker att detta har berott på mycoplasma, kan ju eventuellt vara något annat också. Men nu är hon iallafall själv och det kan hon ju såklart inte vara. Hon visar inga som helst symtom på att hon är sjuk, men jag är ändå rädd att hon bär på viruset eftersom hennes kompisar haft det. Hur ska jag göra med henne? Försöka bota, fast jag inte ser några som helst symtom, innan hon får en kompis? eller vad tycker ni? Vill inte ha henne själv för länge 🤔

Annons:
Grodan
6/18/13, 8:09 PM
#1

Hur gammal är din mus?

Vad var symtomen på hennes kompisar?

Mycoplasma är en bakterie. Den orsakar sällan ensam så stora problem, men i kombination med andra bakterier, virus eller något "fel" i miljö/skötsel kan den orsaka luftrörssjukdom.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[AndreaPirlo92]
6/18/13, 8:23 PM
#2

Den ena fick Rossel och somnade in ganska snabbt, den andra fick sneskalle. Har inte exakt ålder på henne, men gissar på ca 5 månader. Dvs ganska ung.

[AndreaPirlo92]
6/18/13, 9:45 PM
#3

Snälla nån som vet… vill inte låta henne va själv för länge i onödan 😕

[AndreaPirlo92]
6/19/13, 10:40 AM
#4

det är 74 som läst men ingen som vet? kom igen! 😛

[Iyen]
6/19/13, 11:08 AM
#5

#4 Det är svårt att sitta på ett forum och "veta" hur någon annan ska agera i en viss situation. Tydligen är inte jag ensam med att vara försiktig med att lägga mig i andras handlande.

Vad säger din magkänsla om situationen? Och det som du hunnit lära dig om smittor, ensamma möss och karantän under dessa dagar?

Jag betraktar mig som nybörjare. Jag KAN inte hjälpa, än mindre veta. Men förstår att du önskar svar

[AndreaPirlo92]
6/19/13, 11:18 AM
#6

Jag begär inte att någon ska veta hur jag ska göra men tänkte att det kanske är någon där ute som varit i samma situation och kan berätta hur de agerade då. :/

Annons:
Grodan
6/19/13, 4:58 PM
#7

Ok. Rossel och snedskalle. Det är rätt vanligt. Förmodligen orsakad av Mycoplasma och Pasteurella. Två bakterier som har roligt tillsammans och som jag antar att de flesta möss har. Det går väl i princip inte att medicinera bort dessa. Det går att medicinera skadorna de orsakar som då infektioner i luftrör, lungor, bronker, nos, hörselgångar mm.

Om du vill fortsätta ha möss trots att du förlorat två pälsklingar tycker jag att du ska kontakta en uppfödare som kan hjälpa dig att välja ut två starka och friska damer som du kan skaffa som sällskap till din ensamma tjej. Mössen ska inte nysa, inte ha kladdig ögon och andas normalt.

Jag rekommenderar att du sakta introducerar dem för varandra genom att "skyffla spån" i några veckor mellan deras burar. Det är viktigt att iaktta om någon mus reagerar på något sätt. Börjar någon att nysa är det ett tecken på att deras immunförsvar inte klarar den pasteurella-stam som de blivit introducerade för och man bör ev avbryta försöket med att introducera dem snabbt och istället låta det ta längre tid. Obs! Detta är min erfarenhet och inget jag har kollat upp till 100 % med veterinär.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[AndreaPirlo92]
6/19/13, 7:03 PM
#8

Tack så mycket för hjälpen! Tror det blir bäst som du säger, att skaffa två kompisar till henne. Är det någon här som har en uppfödning så får ni jätte gärna kontakta mig. Gärna i Göteborg och runt om.

Upp till toppen
Annons: