Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 863 ggr
musculus
6/18/13, 9:16 PM

Hjälp om att skaffa hamster

Hej!

Någon mus fick jag inte ha men till slut fick jag svar av min mamma att en hamster kunde jag få. 🙂

Vilken ras är lättast att sköta om och få lättast tam 

och helst en som inte bits så mycket?

Annons:
Lamina
6/18/13, 9:18 PM
#1

Du kan nog få bättre hjälp med det på hamster.ifokus. 😇

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

trecko93
6/18/13, 9:23 PM
#2

Posta detta i hamster.ifokus istället.

I hamstervärlden finns det guldhamster, som är en större robustare gnagare som lever solitärt.
Sen dvärghamster som är mindre (arterna, campbell, rysk vintervit, roborowski, kinesik).
Robbarna är minst och är mkt svåra att få tama, de lever helst i större grupper och är mer "titt-djur".
Campbells & vintervit är det ingen skillnad mellan i stort sett, campbells har fler färger och har större risk för att få diabetes så man måste vara noggrann med bra kost.
Kinesisk vet jag inte mycket om, men de är relativt ovanliga i sverige. Trots att det är lag på att dvärghamstrar ska bo i par eller grupp trivs kinesisk ensam, de är mer "mus-lika" i beteendet och klättrar gärna runt, de har även en längre svans än andra hamstrar.

Köp inte dina djur från djuraffär, utan från en reggad seriös uppfödare(du får hem ett obitsk djur och stöttar inte grossistavel), jag tipsar om hamsterföreningens sida www.hamsterforeningen.se , där finns allt du behöver veta.

Alla hamsterarter är i regel snälla, trevliga & mysiga husdjur, det kan jag garantera om du köper från uppfödare.

Mvh

musculus
6/18/13, 9:30 PM
#3

tack för svar så snabbt! 🙂

Stephanie
6/19/13, 12:39 PM
#4

Varför ville inte din mamma skaffa en mus? 🙂 Svansen eller?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Grodan
6/19/13, 4:50 PM
#5

#4 Också nyfiken.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

musculus
6/26/13, 9:35 PM
#6

Varför jag inte fick skaffa mus var för hon tycker dom är äckliga och tror att alla möss är som dom vilda att dom bits och sprider sjukdommar.

Annons:
qiiwie
6/28/13, 6:48 AM
#7

http://www.123minsida.se/scuzzies/67945215

du kan kolla här jag har hamstrar :) och möss :)

###

neva masquerade

**_Titta gärna in på min hemsida.

Välkomna :)_**

**_www.123minsida.se/scuzzies_**
Galenidjur
6/29/13, 12:46 PM
#8

#6 Men varför skulle någon över huvud taget ha möss som husdjur om de (tammössen alltså) sprider sjukdomar och bits ? Dåligt argument det där måste jag tycka. 

Ja , vissa bits (men de är lyckligtvis i minoritet) och om de spred sjukdomar hade ju alla vi musägare varit rätt så sjukliga vid det här laget haha😃 Du får visa din mamma den här sidan nån gång musculus!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Grodan
6/29/13, 5:18 PM
#9

#6 Trist. Det finns en mängd fördomar att döda där alltså. Vad jag vet sprider våra tammöss inga sjukdomar. Det är de vilda mössen som gör. Nu kan visserligen vilda möss smitta tammöss, som i sin tur kan smitta människor, så man måste hålla vilda möss från sina tammöss!!!

Jämfört med andra smådjur bits möss väldigt lite. De är mkt vänliga och snälla djur. De accepterar oerhört mycket faktiskt. Att de är så små och så snälla är en av anledningarna till att de hållts som sällskapsdjur i flera tusen år.

Det enda negativa är att de äter mycket och luktar en del. Möss är dyra i drift och det tror man inte när man ser till deras storlek.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

musculus
7/3/13, 2:45 PM
#10

#7 Bor du i Övik eller runtom? För det skulle va lite jobbigt att åka ner till Stockholm för att köpa en hamster/mus.

Upp till toppen
Annons: