Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 524 ggr
vevve89
6/22/13, 9:01 PM

Möss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju inga möss längre då båda gick bort för 1½ vecka sedan.

Nu kommer jag inte köpa nya möss förrän i höst efter semester och massa annat som måste göras, har inte tid för nya djur för tillfället då jag knappt är hemma.

Men tankar som snurrar inför nästa musköp är om jag ska ha honor igen (isf 2-3 st), eller en hane. Kommer att tänka igenom och fundera lika mycket inför det här köpet som inför förra, tänka på vad jag vill ha, uppfödare osv och då kan jag lika gärna börja fundera nu även om det inte kommer bli förrän tidigast Augusti.

Har ju bara erfarenhet av honor nu men skriv gärna vad ni tycker om de olika könen och vad du/ni föredrar?

Kastar upp en bild på mina vackra flickor. <3

Annons:
Grodan
6/22/13, 9:08 PM
#1

Gillar den bilden av dina töser. ❤️

Jag vill också tipsa dig om att noga släktforska hälsan i linjen innan du bestämmer dig för att ta hem några möss. Försök välja djur där man medvetet avlat mot hög livsålder och hälsa. Inget Rossel bör finnas i linjen. Föräldrarna bör vara äldre och friska.

Jag kan absolut tipsa om hane, om du står ut med lukten, men inte vilken hane som helst. Se till att välja med hjärtat, en hane som är kontaktsökande och gärna tam och välhanterad.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MoaL
6/22/13, 9:13 PM
#2

Jag är ju superförtjust i mushanar, jag tycker att de bara är så extremt mycket lugnare och keligare än piggelina små musflickor. 😉 Mustjejer är också hur fina som helst, absolut, men jag har alltid varit mest svag för musgrabbar. När jag börjar om med möss igen så blir det definitivt en hane, ibland saknar jag en liten gosig muspojke så att det rent gör ont. ^^ Då svider det att man inte riktigt har varken den tid eller plats som krävs i nuläget. 

Jag skulle alltså tipsa om att testa en mushane. Jag tvivlar starkt på att du skulle ångra dig. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

jollycox
6/22/13, 9:17 PM
#3

#2 Du har inte träffat mina två helgalna muspojkar. :P

Om du har nära till uppfödare så skulle jag, om jag var du, välja honor. Detta för att ifall en mushona blir ensammen blir det svårt att hitta nya kompisar till henne om man har långt till uppfödare.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

MoaL
6/22/13, 9:25 PM
#4

#3 Haha, nästan alla mina musgrabbar som jag födde upp själv tidigare somnade i handen. ^^ Sockertoppar!

Är det andra stycket riktat till TS? I vilket fall som helst så förstår jag inte riktigt rådet.. "Om hon har nära till uppfödare så borde hon välja honor, för om en hona blir ensam är det svårt att hitta kompisar om man har långt till uppfödare"…???

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Grodan
6/22/13, 9:31 PM
#5

#4 Jag förstår. Bor man som jollycox långt från uppfödare är det svårt att snabbt hitta nya kompisar till ensamma honor…

Vi är flera uppfödare idag som avlar så noga på temperament, kontakt och hanterlighet att det faktiskt inte är någon större skillnad på honor och hanar om de väl har det där extra - det som man letar efter, det som får en att känna kärlek och gemenskap med det lilla djuret.

Jag skulle varmt rekommendera en långhårskille.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
6/22/13, 9:33 PM
#6

#4 Ja det andra stycket är till TS. Om jag formulerar det såhär då, om hon har nära till uppfödare så borde hon välja honor för om en hona blir ensammen så är det lätt och nära att skaffa nya kompisar till henne.
Bor man långt ifrån uppfödare och skaffar honor och så dör alla utom en så blir det svårt att hitta nya kompisar till henne.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
MoaL
6/22/13, 9:39 PM
#7

#5 Jag menade inte att jag inte förstår att det kan vara svårt att snabbt hitta nya kompisar om man bor långt från uppfödare, utan för att jag upplevde att hennes text sa emot sig själv. Om ts bor nära en uppfödare så bor hon ju inte långt ifrån den, och har därmed inte problemet med att det är svårt att hitta nytt sällskap om mushonan blir ensam.😉

De flesta djur har skillnader i temperamentet hona/hane. Hanar är nästan alltid lugnare än honor, särskilt när de blir lite äldre.🙂Personlighetsmässigt kan de dock självklart vara precis lika fina och sociala, något annat skulle jag aldrig säga!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
6/22/13, 9:40 PM
#8

#6 Tack för att du klargjorde vad du menade! 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Grodan
6/22/13, 9:43 PM
#9

#7 Ok. Det var lite gulligt skrivet tycker jag. ❤️

Men, nu går vi vidare…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vevve89
6/22/13, 10:10 PM
#10

#1 Jag är ju liite överkänslig mot pälsdjur så vet inte om jag kommer reagera mer på hanar än honor, tycker dock inte honorna luktade mkt alls. Lutar ju åt honor då jag tycker det är bra att dom har sällskap, speciellt de dagar jag jobbar 11 timmar (är borta 13) och inte hinner/orkar gosa med dom en längre stund den dagen.

#2, 3, 4, 5, 6, 7; Tack för tipsen, ska läsa igenom ordentligt och tänka på det ni sagt och tänka ordentligt. Bor ju i STHLM så att hitta flera olika uppfödare att kolla hos är inga större problem.

Grodan
6/22/13, 11:19 PM
#11

#10 Det man är allergisk mot hos möss är urinen. Det är i urinen deras allergener finns. Även personer som inte är allergiska kan få reaktioner när man duttar in musurin i sår…

Hanar kan ha stark urin, de kan också kissa in saker så att det luktar mycket. Det är väldigt olika förstås och det tenderar att gå i arv. Så man kan försöka att välja hane med lite mindre dominanta föräldrar. Ju mer dominant, desto mer luktar hanen.

Jag kan inbilla mig, men jag upplever att långhårshanar luktar mindre och är trevligare. Snällare, lugnare och lättare att få tama. Dock fick givetvis undantag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: