Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 1183 ggr
Sugar Mist
6/29/13, 1:33 AM

Vad ska fodret innehålla?

Hej!

Någon som vill ge mig ett basic "recept" på vad ett musfoder ska innehålla, ska göra en inköpslista för musgrejor och jag hade tänkt blanda eget foder så ah, vet att det finns Artiklar om det men ett klarare "recept" på musfoder är lättare för mig.

-

Annons:
nadinemachines
6/29/13, 1:54 AM
#1

Det finns ett gäng trådar med recept i, men det orkar jag inte leta upp just nu… 

Här är ett recept jag satte ihop baserat på vad jag läst på musifokus och andra sidor, innan jag skaffade möss. Följer det inte på pricken utan blandar efter vad som känns bra för stunden, och vad jag har hemma. Sen så finns det förhoppningsvis folk som har bättre koll på detta än mig, och kan komma med synpunkter :) Vet att många tycker det är bättre att använda hela havre/vete och sånt istället för gryn, så det kan du ju tänka på.

8 dl Axa grynblandning

1/2 dl hirs

1/2 dl krossad bovete

2 msk havrekli

1 msk solrosfrön (jag har inte i det alls utan ger som godis)

1 msk oskalade sesamfrön 

1 tsk alfalfafrön

1 tsk quinoafrön 

hackad mandel, vetegroddar, kanske lite torrfoder för hund/katt ibland (är dock bättre att ge rått kött i färskmaten ibland kan jag tänka mig)

jag undviker frön och sånt så mycket som möjligt eftersom jag har en mus som verkar bli överviktig lätt, men man kan ju ge pumpafrön också i små mängder

Grodan
6/29/13, 6:54 PM
#2

Alfalfafrön gör man bl a groddar på och skall nog inte ges ogroddade.

Jag anser att fröer är mycket nyttigt och skall alltid ges i mindre mängd. Det är också viktigt att säden är av bra kvalitet och så lite behandlad som möjligt och därför förespråkar jag hel säd framför gryn. Mathavre, matvete och kornkross finns i matvarubutikernas bakhylla samt ris och makaronhylla.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: