Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1786 ggr
Grodan
2013-07-03 15:46

Åka på semester - djurpassning?

När man skall åka på semester en längre tid, så kan det vara lämpligt att ha någon som tar hand om ens möss.

Har man flera möss/djur kan man behöva att någon släkting, granne eller nära vän besöker ens bostad dagligen eller bor i ens hem under den period man är bortrest. Givetvis beror det på vilka slags djur det gäller, vissa djur får ej lämnas ensamma längre perioder (ex hund).

Man kan också välja att inackodera djuren på ett pensionat eller en zoobutik. Det kostar en slant, men kan absolut vara väl spenderade pengar om man har tur att hitta ett litet seriöst "djurhotell". Med detta kan dock en del smittorisker förekomma, samtidigt är jag inte helt införstådd med vad för regler som gäller för hållande av smådjurspensionat/smådjurshotell/smådjursinackordering. Någon som vet?

Sedan skulle det vara intressant att få reda på om det finns någon lista på ställen där man kan inackordera sina djur, gärna med referenser.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2013-07-03 19:36
#1

Flera gånger om året läggs det upp reklamannonser på mus-ifokus om inackordering av djur för en slant.

Jag blev nyfiken på vilka lagar som gäller för att ha djurinackordering och ta betalt för det. Frågan kom ju upp i en annons, som tyvärr togs bort då den bryter mot våra regler.

Fast, jag är inte säker på att det bryter mot våra regler. Visst är syftet kanske kommersiellt, att tjäna pengar, men är det inte en god sak att erbjuda sig att vakta några djur när någon åker på semester?

Vart går gränsen för att driva djurvaktsservice för privat/ej kommersiellt bruk och att driva djurvaktsservice i kommersiellt syfte? Vad säger lagen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
2013-07-03 22:53
#2

Beror på vilken lag man syftar på.
Vid 6 burar är det dags att söka tillstånd. Dock räknas det ju ändå som hobby om man inte drar in ett x antal tusenlappar/år, rent skattemässigt och sådär :)

Personligen så… Alltså, visst är det väl bra med djurvakter som annonserar om allt sköts bra och det funkar bra och oturen inte är framme. Men jag kan inte låta bli att undra vad som händer om nånting händer och djuret kräver veterinärvård. Ofta är det ju barn som erbjuder sig att vara djurvakter menar jag. Vad gör man om den välmenande 13-åringen råkar orsaka ett benbrott? Vad gör man om djuret rymmer? Vad gör man om djuret blir tjuvparat? Hur många barn har ett antal tusenlappar undanstoppade ifall att? Hur många av de har föräldrar som kan hosta upp pengarna om något händer? Om djurvaktaren faktiskt lägger ut, vad händer om djurägaren vägrar betala?

Säg tex att Lisa passar en kanin som plötsligt blir sjuk, inte i något som är Lisas fel. Hon får inte tag på ägaren som är på semester och det blir akut så hon åker in till veterinären. Kaninen får behandling och det kostar totalt 3000 kr. När ägaren kommer hem vill de såklart ha igen de pengar de lagt på veterinär, men ägaren vill inte betala en behandling hon inte godkänt, eller hade hellre avlivat för att behandlingen var för dyr. Vad gör man då?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Iyen]
2013-07-03 23:28
#3

#2 jag skulle prata om sådant innan… Men vad händer om Lisa råkar ut för något?

Grodan
2013-07-03 23:30
#4

#2 Det finns speciella regler o sånt när det gäller pensionat, bland annat hundpensionat. Där har man viss policy som man följer. För sådana pensionat gäller ju ett gäng regler och krav ang miljö, rasthagar , boxar osv


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
2013-07-04 00:35
#5

#3: Antar att du menar om Lisa hamnar på sjukhus eller så… Är det ett barn så lär väl föräldrarna kunna mata och vattna djuren iaf. Värre om Lisa är vuxen och bor själv och inte har någon som kan rycka in >.>

Men nu när du säger det - om ett djur biter henne så hon får en nervskada tex, vad gör man då? Hundägare tex har ju strikt ansvar så är djuret en hund så får ägaren snällt betala antar jag, men en mus då tex? 

#4: Vad säger de reglerna kring det? Och vad händer om denne Lisa inte är ett pensionat eller så utan bara är en helt vanlig 12-åring som bara passar 3 möss över sommaren tex?

Skattar mig lycklig som aldrig åker nånstans och således slipper krångla med sånt här, och har folk i min närhet som kan mata och vattna om jag skulle behöva åka bort 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
2013-07-04 19:30
#6

#5 Aj, vad jobbigt det blev nu… Antar att det måste ingå någon skade-olycksförsäkring med inackorderingsavgiften.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
gulzebra
2013-07-04 22:09
#7

#6: Sorry 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

vevve89
2013-07-05 10:07
#8

När jag har djurpassning en längre period har vi antingen en familjemedlem (närmare bestämt min mamma) som bor hemma hos oss. Eller kortare period (några dagar bara) passar en granne djuren. Så känner mig trygg med dom som passar mina djur.

Dock får jag alltid lite ångest när jag lämnar min gammelman (kaninen) hemma med någon annan just för hans ålder och att han varit sjuk så mkt nu. Är extremt harig när det gäller honom. Tjejerna ute är jag inte lika harig för men dom är däremot mkt yngre och har aldrig varit sjuka än så länge, peppar peppar.

Upp till toppen
Annons: