Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 461 ggr
Elin-Li
2013-07-10 12:53

Nybörjarhjälp

Hej!

Jag föder upp hamstrar för tillfället men han funderat och tänker gå över till möss. Dock inte ännu då mamma inte vill ha möss hemma;) Så det ligger nog minst ett år framåt i tiden. Men jag vill lära mig så mycket som möligt innan jag börjar föda upp på riktigt.

Jag har några funderingar

  • Vad är skillnaden på engelstypade och svensktypade möss?
  • Är det någon skillnad på temperament på långhåriga och "vanliga" möss?
  • Jag har minidunaburar hemma till mina hamstrar nu, jag funderar att köpa ett stort terrarium till mössen isf. Vad är bäst?
  • Hur gammla bör/ska mössen vara innan de lämnar uppfödaren/mamman?

Är tacksam för alla svar! :)

// Elin-li, 

Annons:
Grodan
2013-07-10 13:16
#1

Hej och välkommen hit!

Spännande att du tänker gå över från hamster till mus. Får jag fråga om anledningen? Nyfiken… 😃

  • Engelsk typ är den framavlade utställningstypen i Standard kan man säga och svensk typ är den typ som den vilda musen har, laboratoriemusen har och sällskapsmusen… Generellt sett.
  • Ja, jag tycker att Longhair oftast är lugna och trevliga. Givetvis finns undantag.
  • Smaksak
  • Vid 4 veckor bör du skilja hanarna från honorna och då kan du även sälja dem om de är mogna för det.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Elin-Li
2013-07-10 13:20
#2

#1 Man kan ju inte ha fler än en guldhamser /bur. Därför blir det så sjukt mycket burar. Så jag tänkte ha en grupp honor med en hane (om förstått det rätt då?) i typ ett terrarie och sedan spara minidunaburarna till ungarna när de måste kössepareras. 

Min kompis har även tre mushonor och de är helt underbara så jag har väl förälskat mig lite i dem;) Jag jobbar även i djuraffär och det är ofta som kunderna kommer in med möss och man bara dör ju när man får gosa lite med dem;)

// Elin-li, 

Elin-Li
2013-07-10 13:21
#3

Vad brukar en mus som är registrerad med stamtavla kosta?

// Elin-li, 

[Miss_björnbär]
2013-07-10 16:07
#4

Allt från 50kr-250kr är vad jag varit med om. Men vanligast är 100kr-150kr :) Välkommen hit förresten :)

[smulmusen]
2013-07-10 17:53
#5

En annan nybörjare som har en fundering. När ungefär brukar en mus vara "färdigväxt" i kroppen?

Sugar Mist
2013-07-10 21:35
#6

#3 Jag gav 150kr/st för mina 2 engelsktypade med stamtavlor(Som inte kommit ännu >:( )

Ska du ha en grupp honor och en hane i samma bur/terrarium..?

-

Annons:
Elin-Li
2013-07-10 22:03
#7

#6 jag läste ngn stans att man kunde göra så om man sätter ihop dem tidigt och inte tillsätter ngn hona till gruppen när de "vant sig" med varandra. Eller är det fel?

// Elin-li, 

Sugar Mist
2013-07-10 22:07
#8

#7 Vill du ha väldigt många ungar och utslitna honor(Efter alla kullar) så ja, då kan man väl ha så o.o Jag hade satsat på att ha honor i grupp och hanar(Som kan gå ihop utan bråk) i grupp, inte tillsammans

-

Natalb
2013-07-10 22:16
#9

oh, va roligt att du vill ha möss elin :D
men säger som #8, ha INTE hanar med honor, mössen mår inte bra av det :)

Nathalie från säby ;)

Grodan
2013-07-10 22:30
#10

#5 Det är olika, men 6-10 månader är de garanterat färdiga.

#7 Vi rekommenderar inte mushållning på det sättet. Det är puppy-mill, dvs fabrik. Det finns inte avsättning för så många möss och honorna kan bli stressade av att behöva vara dräktiga och ha ungar som behöver mjölk 7/24/52/12 (dag/dygn/vecka/år). Vi rekommenderar planerade parningar med flera syften än att sätta massa möss till världen, gärna med tanke på hälsa, temperament, typ, färg och päls.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Elin-Li
2013-07-10 22:35
#11

#9 Haha men hej:) Jag tänkte faktiskt prata lite med dig senare när jag bestämt mig helt;)

Tack för alla svar!

// Elin-li, 

Natalb
2013-07-10 22:47
#12

#11 hehe va roligt att du tänkte tänkte prata med mig, de där 3 mus honorna du nämnde i #2 är det emmas möss du menar? :)

Elin-Li
2013-07-10 22:48
#13

#12 Hehe ja, jag fick ju inte ta hem den för mamma "/ Hade såååååå gärna haft toker kvar hos mig om jag kunnat….

// Elin-li, 

Annons:
Natalb
2013-07-10 22:51
#14

#13 det är bara att vänta tills du inte bor hemma då eller övertala ;)
jag fick bara ha en bur av pappa först, absolut ingen hane, och nu har jag rätt så mycket mer ^^
allt går om man verkligen vill, har plats och tid :)

vad för färger är du intresserad utav? är det tecknat? :)
eller du kanske inte hunnit kolla runt så mycket på färg och sånt än? :)

Elin-Li
2013-07-10 22:58
#15

Jag vet ju inte vad färgerna heter men jag har ju en svaghet för den färgen som Emmas möss har;) Även med svarta och grå fläckar. Men det är viktigare för mig att jag får friska,trevliga och sunda möss än att det är just rätt färg:)

// Elin-li, 

Natalb
2013-07-10 23:03
#16

#16 bra tänk där, det är jag också ute efter men håller mig inom tecknat, tricolor möss och svart/vitt
emmas är brun/vita med tan :)

Velinga1984
2013-07-11 07:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Hej, och välkommen.

Innan du börjar föda upp så tycker jag att du bör läsa på mer om möss, och framför allt vilken färg du vill föda upp. Idag finns det mängder av gensoppor, dvs att mössen inte alls ger den färg eller variant du hade räknat med. Jag är emot gensoppor, och välkomnar gärna uppfödare som vill lära sig rätt från start 😘

Förutom svensktypad och engelsk typad, finns korsad typ. Jag tex har majoriteten korsad typ i min avel, några tenderar att bli tjocka då de har lätt att lägga på sig vikt. Infogar ett kort på min Belvedere, en ung hane ca 6,5 månader som redan nu har övervikt.

Upp till toppen
Annons: