Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 774 ggr
Grodan
2013-07-19 22:43

Rossel-sorg

Nu är det sorg i stugan igen.

Min linje med Siamese Bluepoint blir nu avslutad pga Rossel.

Jag kommer att avliva de som rosslar och ej avla vidare på de som inte rosslar då rosslet tydligt gått i arv. Dåligt immunförsvar samt smitta som förs vidare generation efter generation. Rosslet har hoppat över någon generation… men struntsamma.

Hejdå älskade Bluepointar.

Har detta hänt Er med? Berätta gärna om eran "rossel-sorg"!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Smulan80
2013-07-20 00:07
#1

Nej vad tråkigt. :(

Tsunamis
2013-07-20 09:23
#2

Många pratar ju inte ofta om det här, det är nån slags skamstämpel över det hela. Men i mitt fall känner jag att jag ändå kan prata öppet om det om någon frågar för jag har absolut inte haft 'tur' med mina nya musprojekt och vill inte få det att framstå som så heller. Rossel har gått i vågor här hemma. Värst var när jag importerade möss från Holland första gången men jag var ju också beredd att möss kanske inte klarar en mycket lång resa utöver miljöbyte (där bara miljöbyte ibland räcker för rossel). Jag har alltid hållt karantän så de mössen som insjuknade satt redan i karantän och kunde då inte smitta några andra. Jag behåller aldrig rosselmöss utan de får stillsamt somna in. 

Mitt abyprojekt som aldrig riktigt startade är ju en sorglig historia. Där insjuknade många tilltänkta avelsdjur redan i karantänen och då tog jag in från två uppfödare i Sverige och även några djur från Holland under första trippen.

MvH  Tsunamis

ajanki
2013-07-20 10:50
#3

Jag har ju fött upp aby ganska länge, avslutat på grund av svaga djur (dåligt immunförsvar) och börjat igen. Men nu har jag avslutat det för gott!! Jag orkar inte med sorgen varje gång jag förlorar mössen i så ung ålder.

Så hejdå till mina älskade abys❤️

Är ledsen för din skull Grodan!! Så underbara möss som du inte kan fortsätta med❤️

StillaSinnet
2013-07-20 11:51
#4

Mina fuzzysar slutade jag med av samma anledning. det är så jäkla jobbigt när man inser att man bara drar ut på eländet geom att prova en kull till, och en till, med samma resultat… 😕… kram Grodan ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2013-07-20 16:46
#5

Tack för att Ni delar med Er!

Jag tycker absolut att vi ska prata mer om Rossel.

Sedan handlar det om att man som uppfödare behöver inse vad man ska göra och ta steget fullt ut. För mig betyder det avsluta aveln.

Akut sjuka avlivar jag. De andra får vara sällskap om de mår bra. Jag avlar inte på djur som rosslar/har rosslat. Jag har gjort det, av misstag (för att jag inte förstått vidden av rossel) och insett att det inte går att komma vidare på sådant. Tyvärr.

Under de senaste åren har jag råkat ut för att förlora flera viktiga linjer. Först förlorade jag alla min texels. Sedan förlorade jag mina Silver Agoutis. Förra sommaren förlorade jag Siamese och Blue, sedan förlorade jag mina RY och nu förlorar jag mina Bluepoint Siamese.

Det är svårt att orka och igår funderade jag på hur dålig uppfödare jag är eg som bara misslyckas. Och framförallt behövs jag? Om jag inte kan avla fram livskraftiga, friska och snälla möss tycker jag nog att jag är rätt värdelös som uppfödare.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Littlem
2013-07-20 22:02
#6

Jag fick en omgång Rossel för 2 vintrar sen. Öste på bra mat och medicinera men deghjälpte inte. Då tog jag bort nästan alla möss jag hade (några hade klarat sig från utbrottet). Där försvann tyvärr jättemycket av mina tecknade och jag saknar dem. Jag känner att jag tappat bort mitt mål lite och jag har inte så många avelsdjur nu som jag känner 'Åhh' närj ag kollar på. Jag gillar texlarna och jag har några halvskapliga dutch, Några tokfina splashar men det är inte mian favvisar ändå.

jag saknar mina kofläckisar och jag har inga bästa kvar =(

Annons:
Lamina
2013-07-20 22:25
#7

*Tittar i tråden "Äldre friska hanar"* Med tanke på att det finns en del Morakullor där så kan du inte vara så misslyckad som uppfödare, Grodan. 😉 Du har nog bara haft otur.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2013-07-20 22:34
#8

#7 Ja, jag tänkte på att det var många Morakullor där, men det beror nog på att andra helt enkelt inte hittat tråden. Finns ju så många möss! Fast vi har inte så många skrivglada här. HOppas i a f att det trillar in många många hanar där. Jag älskar gamla gubbar.

Jag säljer inte sjuka möss eller möss från "problem"-linjer om jag kan hjälpa det. Givetvis gör jag misstag och givetvis händer olyckor… Nu har jag t ex två unga systrar som har Rossel i släkten, som jag letar sällskapshem till… men i o m att de löper stor risk att börja rossla kan det ju vara svårt att hitta hem till dem…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: