Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 2664 ggr
[hasselmusen]
7/22/13, 11:35 AM

Mus/Möss i skara/skövde

Hej, jag önskar mig en mus/möss i födelsedags present men mamma och pappa tycker det är onödigt att åka långt. Jag bor i Lidköping på en gård och jag vet inte någon i närheten som har möss! Men så jag  tänkte göra en kontroll och se om jag kunde hitta något intressant.

Jag söker i första han två honor under 1år, det får gärna vara ungar eller på gång för då kan jag se och jämföra med föräldrar så att jag kan avla på dem i framtiden. Och sen när jag lärt känna honorna och vant mig mer kan jag se om jag vill skaffa en hane att avla på, men då måsta han också vissa att han är av bra material.

Mat tänkte jag göra själv så vad ska jag ha i?

Mvh hasselmusen

Annons:
[Miss_björnbär]
7/22/13, 12:05 PM
#1

Jag bor i Tidaholm (3 mil söder om skövde) och har några möss till salu. Men vad är du intresserad av för färg, hårlag och typ?

[hasselmusen]
7/22/13, 1:24 PM
#2

Jag är intresserad av tan, blå och chocolate färgade möss, kort hår och engelsktypade.

Tack för svar #1

[Miss_björnbär]
7/22/13, 3:15 PM
#3

Tan har jag men bara black tan just nu.
En blå kull väntar jag, borde födas om en vecka :)
Men har bara någon satin chokladpojke.

Velinga1984
7/22/13, 4:20 PM
#4

Bor i Falköping, drygt 3 mil från Skövde. Har snart en kull med förhoppningsvis agouti tan. Kommer ev bli andra färger.

[hasselmusen]
7/22/13, 10:50 PM
#6

Tack #3 jag väntar gjärna på din kommande kull, #4 jag längtar efter att se dina ungar också och berätta när de födds då jag är intresserad!😍

Tack #5 för mat tipsen😃

Annons:
Velinga1984
7/23/13, 8:21 AM
#7

#6 Till min kull som väntas när som helst kan man få träffa 4 syskon till pappan samt deras mamma som är snart 19 mån :D

StillaSinnet
7/23/13, 10:03 AM
#8

#0 jag tycker det är så bra när du vill veta om bakgrund och träffa föräldrar osv, för det är allt vanligare att kullar tas på löpande band och syskon eller föräldrar dör eller rent av avlivas för att de har gjort sitt, så det finns större utrymme för nya avlesdjur. 

Jag premierar uppfödare som följer upp sina linjer, noterar, fotar och berättar. Det ska finnas en historia bakom mössen, bilder på föräldrarna och personnamn på alla mössen. 

Mössen ska ha ett större personvärde än penningvärde, så att säga. det gillas av mig 🙂

Jag tycker också om att du är kräsen och har ett mål med musköpet. ett framtida mål i form av avel gör att den du köper av vet att mössen ska vara bra för avel. Ibland kan man ha möss som bara "duger till sällskap" som det heter. det kan bero på att dålig typ, feltecknat eller konstig bakgrund med gensoppa i färgerna. De kan du genast välja bort, och det är bra. Choklad och blått finns det ganska gott om så du kommer få dina möss förr eller senare om du har tid att vänta. Tan är lätt att avla in om man vill ha det eftersom genen är dominant. Jag vill absolut inte ha in ten, men det beror på att jag jobbar en del med pointade och tecknade varianter där tan/fox är ett fel (tan heter som blekt och vit istället fox men är samma gen).

Får idé Fråga gärna om föräldrar och syskon har varit friska, hur långlivade övriga möss varit i släkten, hur vanligt förekommande tumörer har varit och om temperamentet på framför allt föräldrarna och den mus du ska köpa. 

Både Miss_Björnbär och Velinga1984 kan jag varmt rekommendera ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[hasselmusen]
7/23/13, 10:39 AM
#9

#8 tack för tipsen och berömet det värmer😃

#7 jag ska se om jag har tillfälle under tiden skulle det vara kull om du skicka bilder på mamman och syskona och berättar om personligheterna

Velinga1984
7/23/13, 11:39 AM
#10

#9 Vill du ha det i tråden eller på pm ? Mina rara små kan jag berätta mycket om ❤️

[Miss_björnbär]
7/23/13, 12:21 PM
#11

Bara hojta till om du vill ha mer info om dem här i tråden eller i PM som Velinga1984 skriver. Det är bra med så mycket information som möjligt om ens djur. Fråga gärna på, jag gillar det :)
Just nu är jag helt slut av en natt med magkatarr men i vanliga fall är jag väldigt pratglad :)

Velinga1984
7/23/13, 12:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

En dålig bild men då gamla Selma börjar tackla av då vill jag inte bråka med henne. Hon är silver agouti dvs den mörkgråa på kortet och dotter Auburn är agouti burmese dvs den ljusgråa på kortet.

Selma är en hona som jag kunnat flytta omkring i vilken honbur jag velat utan bekymmer. Var svår att få tag på i buren som yngre men numera är det inga bekymmer. Har alltid varit lätt att hantera i handen dock. Hon parades med Vattnadals Jolster, som fått A-pris på hans enda utställning. Jolster bodde med sin farbror när jag köpte dom. Hans farbror blev över 2 år och Jolster blev nästan 1 år och 9 månader. 

Alla mina 5 avkommor efter Selma/Jolster är lätthanterliga, stresståliga och vana att hanteras även av barn. Samtliga bor kvar hos oss. 3 avkommor ställdes ut för första gången nu i Alingsås i juli med bra betyg om deras temperament även om Artlink tyckte att Belvedere var en aning tjock 😉 Syster Auburn blev Bästa Pet 5 av Artlink. Lätta att bli överviktiga är något som gått i arv från Jolster, och 4 syskon är rätt runda om magen. AC är den enda som är hyfsat slank i kroppen. På utställningen var det ett liten flicka som ville klappa möss, och då pet-bedömningen var avslutad så plockade jag fram Auburn till henne. För den honan är helt underbar för nybörjare och låter sig väl hanteras av alla. Till folk hon känner så kan hon gärna klättra upp i handen för att bli pussad på. För såna är alla mina 5 avkommor; pussvänliga 😘 

1 bror (A-Ford) ser ut som en åkersork och har 6 baktår på varje tass, något som kan finnas med i generna länge då jag inte vet vem utan Selma eller Jolster som gett den missbildningen. Men sålänge man inte parar på just den musen och är vaksam över avkommornas antal på tårna så är det inget bekymmer. A-Ford bor med kullbrodern Alvis utan bekymmer, och det finns inga hack i öronen på någon av dom vilket jag ser som positivt! AC bodde med Jolster tills han gick bort och Auburn bor utan bekymmer i flocken. Lillebror Belvedere däremot vill bo själv men det kan bero på att han rymde ofta som liten in i andra hanburar där han inte var omtyckt. 

Salta Katten är köpt av Artlink, så den stammen vet jag inte så mycket om. Salta Katten är inte utställd då hon har ett litet hack i öronen efter introduktionen då alla mina honor flyttades ihop. Hon är en lätthanterad hona som ofta flyter ut som en säl i handen.

Bifogar den stamtavla som ungarna efter Salta Katten & AC kommer få. Ser att Selma fått fel färg i stamtavlan, hon är silver agouti.

http://dompas.weebly.com/uploads/1/5/2/2/15224404/c-kullen.jpg

[hasselmusen]
7/24/13, 7:38 PM
#13

Hej jag tar gärna info och bilder på tråden #11 #12!😃

Annons:
Velinga1984
7/24/13, 8:09 PM
#14

#13 Har jag glömt så får du gärna fråga, annars har jag fått med det mesta tror jag :D Kort finns på min hemsida Dompas.weebly.com. Dock ej ännu på AC men han ser ut som Belvedere i färgen. Sen bör nog tilläggas att de möss jag säljer måste man själv hämta på plats om jag inte vet köparen är sen innan. Är även kräsen på vart mina möss flyttar. På lördag eller söndag har jag kort på de små, de föddes igår

[Miss_björnbär]
7/24/13, 8:28 PM
#15

#14 Grattis :D Riktigt spännande!
Nästan så jag vill ha en från dig Velinga1984 ;)

[hasselmusen]
7/25/13, 7:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Miss_björnbär och Velinga Springer era möss i spring bollar ibland

vissar en bild.😃

[Miss_björnbär]
7/25/13, 7:58 PM
#17

#16 Mina springer aldrig i en sån boll, faktum är att jag inte äger en sån :P
Jag är inte förtjust i att stänga in dem så, jag hade ett stort skrivbord innan där jag hade lite olika klätterställningar till mössen men plockade ned det iom en inneboende men han bor tack och lov inte kvar så ska snart ställa upp det och köpa lite nya hjul och ställningar där jag släpper ut mössen ett tag varje dag så de får ha lite kul och se annat än deras bur och mina händer :P
Sen så har vi två unghundar som älskar allt med bollar så antar att de skulle plocka upp dem eller rulla mellan tassarna och ha sk*tkul för ena hunden klarar inte av att jag stänger in honom bakom galler, han dör då. Det låter så iaf, som att någon misshandlar honom.

Men nej, jag skulle inte vilja ha en sån faktiskt. Jag tycker inte det känns bra faktiskt.

Velinga1984
7/25/13, 8:02 PM
#18

#16 Japp, en sån har jag MEN den är fast i en ställning istället. Skulle aldrig låta den springa i bollen utan att kunna ta sig ur. Satsa du på ett hjul med ställning.

[hasselmusen]
7/25/13, 8:25 PM
#19

Tack velinga och miss björnbär!

[hasselmusen]
7/26/13, 9:55 AM
#20

Velinga kan du vissa en bild på AC?

Skulle vara tacksam😃

Annons:
[hasselmusen]
7/26/13, 10:00 AM
#21

Miss_björnbär & velinga vad har era möss vattenskål eller vatten flaska?

Velinga1984
7/26/13, 2:02 PM
#22

#20 Får tidigast på söndag då han bor ihop med Salta Katten och jag låter dem vara ifred tills dess :) Mina har vattenflaska.

[hasselmusen]
7/26/13, 9:31 PM
#23

Ok tack för svar jag vill veta så jag kan anpassa mig om det blir ett köp😃 Och är salta katten eller ac så att de kan gräva ner sin mat?

Velinga1984
7/27/13, 5:23 AM
#24

#23 Nej de gräver inte ner sin mat. Har inga möss här som gör det. Du får gärna skicka pm och berätta om hur du tänker runt livet som mus-ägare, hur ska de bo? hur ofta kommer de hanteras? osv. Har du tex tänkt att avla så vill jag också veta hur du tänker runt avel då jag i första hand endast säljer till sällskap, om jag säljer. Jag avlar för privat bruk och behåller så många jag kan själv :)

Grodan
7/28/13, 3:32 PM
#25

Jag tycker hasselmusen skall berätta här hur hon tänker på skötsel osv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[hasselmusen]
7/28/13, 11:01 PM
#26

#24, #23 Ja det är så klart, jag hade tänkt att ha en rymlig bur/terrarium som kommer stå i ett rum med bra temp. och bra luft, ej dragit. Jag hade tänkt göra mig egen mat/ müsli som i så fall skulle blanda ihop. Jag hade tänkt torka lite grönt. Om jag hade tyckt att musen passade skulle jag fråga uppfödaren om jag kunde para henne med en av hennes/ hans hanarna( men absolut inget måste). Jag har en tjej kopis som är 20år som kommer hjälpa mig då hon har erfarenhet av hamster, kanin, mus och andra gnagare.

mvh hasselmusen😃

Velinga1984
7/29/13, 11:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#26 Hur gammal är du hasselmusen? Jag säljer bara till under 15 om målsman följer med vid köp och bekräftar att det är ok. 

Idag är knattarna 6 dagar och otroligt mjälliga 😘 Dock inte så runda som jag hade velat, men det kommer nog.

Annons:
[hasselmusen]
7/29/13, 4:51 PM
#28

Jag är 12år😭

Min mamma( som har haft djur sen hon föddes) är 49år.

Pappa är 52år.🌛

mvh hasselmusen

Velinga1984
7/31/13, 8:52 PM
#29

Pga morrhårstugg så kommer inga ungar ur denna kull säljas.

[hasselmusen]
8/1/13, 11:29 PM
#30

Vad är det( det kanske låter knäppt men jag vet inte vad det är)?

Grodan
8/1/13, 11:31 PM
#31

#29 men attans… *tröstkram* ❤️jag vet hur det känns… man blir såååå ledsen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
8/2/13, 8:00 AM
#32

#31 Tack Grodan, känns riktigt surt då han aldrig gjort det innan och inga syskon gör det heller :(

Upp till toppen
Annons: