Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 488 ggr
Sugar Mist
7/23/13, 12:16 AM

Mysmus

Mina möss är inga mysmöss, klättermöss eller särskilt tama, vilket jag var lite besviken över.

Nu har jag däremot legat med huvudet på burplattan och handen(med lukt av ost och skina) och blivit helt renputsad av båda, de gick t.o.m. upp i handen och lät sig lyftas, fick även min första muspuss, kanske kan de bli tama? Vad vet jag, men lite roligt att de lät mig lyfta upp de var det! 

Nu (00:15) springer de fram till kanten för att hälsa, är det sååååå lätt att få de tama? o:

-

Annons:
Sync
7/23/13, 1:45 AM
#1

Asså.. Våra sällskapsmöss är ju avlade (förhoppningsvist av alla) för att vara tama och sällskapliga. Alla möss har dock sina rutiner/känslor/whatever och alla är inte lika tama som kanske någon annan. Men har du tålamod och spenderar tid med de regelbundet, kanske även ger dem lite godis då och då, så är det nästan garanterat att de kommer att gilla Dig. Tama är alla våra möss. Alla är dock inte alltid lika trygga. Iaf från början. :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Grodan
7/23/13, 1:49 PM
#2

Tamhet är ett vitt begrepp. Alla möss blir inte lika tama och på samma sätt. En del nöjer sig med att mössen är hanterbara och en del kräver att de ska trivas så mycket med människor att de lägger sig och sover i händerna…

Men alla möss har inte samma förutsättningar. Orädsla för människor, lugn, trivsel i fångenskap osv är något som vi avlar på. Genom att välja de som trivs i fångenskap, tycker om människor osv ur kullarna väljer vi att avla fram möss med bättre förutsättningar att bli tama och tycka om människor.

En del möss kan låta dig hantera dem trots att de inte uppskattar att bli hanterade. En del möss låter dig inte hantera dem alls.

Men alla möss kan vänja sig och få en positiv bild av människan, även om de är rädda. Ju mer man umgås med dem, samt visar att de kan lita på en, desto mindre rädda blir de.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sugar Mist
7/24/13, 4:52 PM
#3

De verkar ha blivit mindre rädda i alla fall, och jag tar tillbaka det där med att de inte är klättermöss för grenarna de har fått i buren verkligen älskar de🙂

-

Upp till toppen
Annons: