Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 542 ggr
musculus
2013-07-24 11:58

Min kusin behöver hjälp!!!!!

Hej! Min kusin har skaffat en mus och den stör han på natten för musen springer i ett hjul som gnisslar och skrammlar. Han har provat att ta bort hjulet på natten men då blir typ musen galen och hoppar upp i nätet och försöker ta sig ut. Min kusin är väldigt lättväckt och han skulle bli glad om nån kunde ge han något tips 🙂

Annons:
Stephanie
2013-07-24 12:00
#1

Ta bort hjulet och ge musen en större och roligare bur med många leksaker, papper, kartonger, klättersaker etc. Att musen springer mycket i hjulet tyder på att den är uttråkad och inte har något annat att roa sig med.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
2013-07-24 12:00
#2

Är det en hane eller hona förresten?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

musculus
2013-07-24 12:06
#3

En hane, buren är ganska stor och han har lite grenar och kartonger och lite allt möjligt

Stephanie
2013-07-24 12:08
#4

Ok, hur stor är "ganska stor" då? 🙂 Jag skulle ta bort hjulet helt enkelt. Den är ändå inte bra för musen.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

musculus
2013-07-24 12:13
#5

Ja han har provat över dan en gång musen kom igenom med huvet ocg kvädes nästan

musculus
2013-07-24 12:14
#6

80 längd 40 bredd 30 höjd

Annons:
Stephanie
2013-07-24 12:14
#7

Genom gallret i buren? Jag undrar fortfarande vad han har för bur… Bästa är nog ett stort öppet akvarium eller terrarium eller liknande.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

musculus
2013-07-24 12:24
#8

Det var nån som hade gjort den och sen sålt den till han det är av en kattlåda i botten sen är det en plast låda på kattlådan och på toppen är det ett nät och där kan den komma igenom med huvet.

Stephanie
2013-07-24 12:26
#9

Låter som om han borde byta till en ny och säkrare bur 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Velinga1984
2013-07-24 12:31
#10

Jag har hjul till mina möss, dock är jag väldigt observant så de inte utvecklar sk hjulsvans. Då svansen är en förlängning av ryggraden så är det något man ska vara mycket noga att kolla dagligen. I mina 7 burar så har de 1 hjul som de får turas om att ha, oftast får de ha hjulet 1 vecka per gång.

Du har ingen bild på buren? Hur ung är musen? Finns det tex grenar för musena att klättra på? Tex i min honbur som innehåller några aktiva honor så har de alltid en trädrot att klättra på. Tidningspapper, toalettpapper, hushållspapper att boa med brukar sysselsätta många möss. 

Jag har en sån hane som rymde så fort han kunde när han var yngre, nu är han 7 månader och börjar lugna ner sig.

musculus
2013-07-24 12:38
#11

#9 Ja det tycker jag också

#10 Nej jag har ingen bild, musen är 15 veckor gammal han har haft den i 2 veckor.

Grenar kartong och mycket mer finns där i. hjulsvans kan det va farligt?

Velinga1984
2013-07-24 12:50
#12

Hjulsvans gör mycket ont och INGET man som seriös ägare ska framkalla. Så fort jag ser tendens på hjulsvans så blir de utan hjulet tills svansen återgår till normalt läge. 

Lägger in en länk så du ser hur det ser ut när det gått för långt, dvs för sent för att kunna åtgärda. javascript:nicTemp();

musculus
2013-07-24 12:54
#13

Usch inget man skulle vilja få 😮

Annons:
ariama
2013-07-25 09:23
#14

Först och främst, möss är så olika!!

En del möss är springiga och nervösa av sig, och klänger i buren och försöker ta sig ut. Vill man ha en mus som tycker det är okej med fångenskap och att bo i bur, ska man köpa möss från uppfödare. Jag gissar på, att denna mushane inte kommer från någon etablerad uppfödare.

OM det är så att musen helt enkelt inte trivs, spelar buren mindre roll, men springhjulet behöver han. På något vis behöver han få utlopp för sin frustration!! Då kan det till och med vara taskigt att ta bort hjulet.

Gnisslar hjulet? Smörj det!! Alla hjul gnisslar om man inte smörjer dem med jämna mellanrum!! Ta matolja! Själv använder jag linfröolja.

En del möss slickar i sig oljan man smörjer med, jag inbillar mig att det beror på brist i foderstaten, men en del möss kanske bara är godisråttor, jag vet inte.

Mina möss slickar inte i sig av linfröoljan i alla fall. Men de har också en noga övervägd foderstat, och de får omega3 som tillskott.

Alltså, gnisslar hjulet, smörj det. Skramlar det, köp ett nytt av bättre kvalitet! Är hjulet för litet, köp ett nytt som är större.

Jag har 21 cm diameter. Men en liten svensktypad hane (gissar jag på att det är) kan nog ha även ett 16 cm i diameter. Men INTE mindre!

musculus
2013-07-25 11:56
#15

ok

Upp till toppen
Annons: